Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Online-enkät om hur ni upplever er asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 20:14:58

Jag ska skriva en bok och håller på att försöka ta reda på så mycket som möjligt hur olika individer upplever sin asperger och hur det är att ha det. Gå in på min online enkät så har jag berättat mer syftet med min bok. Det skulle betyda jättemycket om du ville vara med och berätta din bild. Ju fler som deltar destu sannare bild får jag.
Här är länken:

https://docs.google.com/forms/d/1Ddp8fR ... A/viewform

kopiera och klistra in i ett nytt adressfält så ska den komma upp.



Moderator atoms - utförde en smärre justering av rubriken.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Moggy » 2013-03-21 20:27:37

För lång och jobbig för att jag ska orka engagera sig i nåt jag inte vet nåt om.

Ingen orkar skriva allt det där och vara seriös och utförlig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav alixha » 2013-03-21 20:46:52

Bra initiativ men som Moggy sa, alldeles för mycket för att orka.
Hade varit bra om man kunde göra lite åt gången, spara och sen komma tillbaka.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:01:51

Ni kan väl svara på det som ni orkar och kan. Förstår ni hur mycket det betyder och hur viktigt det är kan ni väl lägga ner lite tid och engagemang?
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav tahlia » 2013-03-21 21:24:29

AnnaSue skrev:Ni kan väl svara på det som ni orkar och kan. Förstår ni hur mycket det betyder och hur viktigt det är kan ni väl lägga ner lite tid och engagemang?


Tror problemet här är att det absolut betyder mycket och är viktigt för dig eftersom det är ditt "projekt". Däremot är det inte alla andras projekt så för dem ter det sig möjligtvis inte speciellt viktigt och tyvärr går det inte alltid så bra att motivera aspergare med "detta är viktigt för mig". ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:28:03

jag ska skriva en bok om hur det är att ha asperger, en bok som ska ge en sann bild, och vara lätt läst. En bok som ska visa hur olika aspergare kan vara för att motverka fördomar och öka insikt. Är inte det viktigt för alla aspergare?

Jag skriver den ju för oss aspergare.

Tråkigt att det är så ni ger respons.........
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:29:24

det är inte alls viktigt bara för mig det är viktigt för oss!
Blir riktigt ledsen å besviken. Hoppas någon förstår betydelsen å vikten av detta..
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:31:18

men om ni vill att samhället å andra som läser böcker om aspergare ska ha en bild av att alla är som sheldon cooper. Bedömda efter några få enkelspårade kriterier så fine..Så inte ens de som har asperger känner igen sig...
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:31:59

aja men skriv inte här om ni inte vill hjälpa mig. Då kan ni hålla era negativa åsikter för er själva. Jag försöker göra något bra här..
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Meppe » 2013-03-21 21:34:13

Håller på att svara.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 21:37:45

vad snällt
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Meppe » 2013-03-21 21:39:07

Du har ju rutorna så att man kan skriva listor i dom, det brukar vara ett effektivt sätt att få mig att svara.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Kattmamma » 2013-03-21 21:58:58

tahlia skrev:
AnnaSue skrev:Ni kan väl svara på det som ni orkar och kan. Förstår ni hur mycket det betyder och hur viktigt det är kan ni väl lägga ner lite tid och engagemang?


Tror problemet här är att det absolut betyder mycket och är viktigt för dig eftersom det är ditt "projekt". Däremot är det inte alla andras projekt så för dem ter det sig möjligtvis inte speciellt viktigt och tyvärr går det inte alltid så bra att motivera aspergare med "detta är viktigt för mig". ;)

Jag tror visst att det går att motivera aspergare med detta är viktigt för mig.
Alla är inte stöpt i samma form bara för man har samma diagnos.
Vi är liksom unika personer och tur är väl det.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav tahlia » 2013-03-21 22:04:41

Kattmamma skrev:
tahlia skrev:
AnnaSue skrev:Ni kan väl svara på det som ni orkar och kan. Förstår ni hur mycket det betyder och hur viktigt det är kan ni väl lägga ner lite tid och engagemang?


Tror problemet här är att det absolut betyder mycket och är viktigt för dig eftersom det är ditt "projekt". Däremot är det inte alla andras projekt så för dem ter det sig möjligtvis inte speciellt viktigt och tyvärr går det inte alltid så bra att motivera aspergare med "detta är viktigt för mig". ;)

Jag tror visst att det går att motivera aspergare med detta är viktigt för mig.
Alla är inte stöpt i samma form bara för man har samma diagnos.
Vi är liksom unika personer och tur är väl det.


Jag tillhör den skaran som tenderar att vråla högst om att vi inte är en homogen grupp. Kan jag hålla fast vid det och samtidigt hävda att det inte alltid är helt lätt att motivera en aspergare med "gör det för min skull"? Japp, generalisering fungerar på alla områden men självklart förutsätter det att läsaren har förståelse för att det är just en generalisering så ber om ursäkt om jag inte var tydlig nog med det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Kattmamma » 2013-03-21 22:14:28

Härligt då är vi ju överens :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav lillmupp » 2013-03-21 22:14:37

Jag har fyllt i.

Reflekterar att Du äger uppgiften att få oss att förstå på vilket sätt detta är viktigt.
Det räcker inte med att säga att det är bra för kollektivet med AS, det krävs något som väcker ett personligt engagemang.

Jag fyllde i hela enkäten för att vara lite informerad innan jag skriver detta.
Enkäten är omfattande för att vara en webenkät. Din inledande text är kompakt och därför svårläst. Detta kan avskräcka.

Tycker att ditt initiativ är bra! Hoppas du får tillräckligt gensvar för att komma vidare i ditt projekt.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Kattmamma » 2013-03-21 22:21:38

lillmupp skrev:Jag har fyllt i.

Reflekterar att Du äger uppgiften att få oss att förstå på vilket sätt detta är viktigt.
Det räcker inte med att säga att det är bra för kollektivet med AS, det krävs något som väcker ett personligt engagemang.

Jag fyllde i hela enkäten för att vara lite informerad innan jag skriver detta.
Enkäten är omfattande för att vara en webenkät. Din inledande text är kompakt och därför svårläst. Detta kan avskräcka.

Tycker att ditt initiativ är bra! Hoppas du får tillräckligt gensvar för att komma vidare i ditt projekt.

Bra gjort lillmupp att du fyllt i.
Jag ska försöka orka imorgon för min hjärna är så jätte trött efter att ha vaknat kl 5 och jobbat hela dan.
Ja vet man varför något är viktigt så är det lättare för att hitta rätt motivation.
Jag har ju läs och skriv svårigheter så då krävs ju mycket koncentration för att orka.
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Meppe » 2013-03-21 23:14:45

Har svarat.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 23:17:14

Ok jag tycker detta är viktigt för att jag själv har inte fått min diagnos förrän nu när jag var 33 år. då har jag fått fel diagnoser och blivit missförstådd hela mitt liv och fått för mycket krav på mig. Jag har fått massa skit för saker jag nu i efterhand förstår att jag kunde inte göra mer än jag gjorde, jag försökte verkligen.
Jag gjorde till och med en aspergertest när jag var 16 å fick då tillbaks att jag inte hade det.
Sen när jag fick diagnosen så kände jag inte igen mig i de kriterier som stod. Jag kände att de var för extrema.
Sen i efterhand efter att pratat med många andra aspies, md läkare, med de som ställde diagnosen m.m har jag förstått att jag verkligen har asperger men kanske inte är den stereotypiska som ofta bilda i tv eller som det låter när man läser om kriterierna.
Jag har nu verkligen hittat mig själv och förstår varför jag fungerar som jag gör.
Men jag känner att det finns alldeles för trångsynt syn på hur en aspergare är, inte minst hos de i kommunen som ska jobba med oss och fatta beslut. Jag har fått höra så mycket klumpiga kränkande kommentarer så det är inte klokt.
Jag har inte heller hittat nån bok som jag har kunnat läsa och känt igen mig i. De har varit svårlästa och tunga många. Eller riktat sig mer till om man uppfyller alla kriterier starkt.
Tills jag läste en bok som verkligen gav mig en aha upplevelse. Den var skriven av en aspergare Rudy Simone och heter aspergirls. Men den är på engelska, den handlar bara om tjejer och asperger och ja den var underbar bästa boken jag läst men den gav mig också nya frågor.

Jag vill skriva en bok i samma anda som hennes bok. Lättläst. Utan massa svåra ord utan handla om det viktigaste. Jag vill undersöka om det är så stor skillnad mellan tjejer och killar som läkare och forskare har börjat prata om mycket. Jag vill också undersöka om det finns fler som jag som inte känner igen sig i vissa saker. Och se vilka saker som jag upplever som alla upplever.
Jag vill skriva en bok som man kan ge till de som är nyfikna på ens diagnos som man kan ge och inte skämmas eller vara orolig att de ska få en felaktig bild med fördomar när de läst den.
Jag kan tyvärr inte förklara bättre just nu. Men jag känner att det är viktigt att ge en positiv bild av hur det är att ha asperger och visa alla att det inte är så snävt som det kan låta. Utan visa på bredden. Och jag tycker det är viktigt. hoppas ni också gör det
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-21 23:20:04

jag är trött nu så jag ser att jag skrev väldigt slarvigt å stavfel å långa konstiga meningar. Sorry.
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav tahlia » 2013-03-21 23:27:55

Jag kan säga redan nu att jag inte kommer att fylla i formuläret. Inte för att jag på något vis tycker illa om det du gör - tvärt om önskar jag dig all lycka med det hela.

Det handlar snarare om mitt högst personliga perspektiv på det hela. Länge funderade jag själv på det här med en bok som täcker mer men någonstans längs vägen så stannade jag upp och tittade mig runt. I min närmsta familj finns 6 aspergare, hos alla utom en av oss är dessutom AS den enda diagnosen (dvs ingen annan NPF-problematik) och vi är alla vansinnigt olika och vansinnigt lika på så vitt skilda sätt beroende på vilka av oss man vill jämföra med vilka andra.
Graden och tyngden på våra svårigheter och våra starka sidor skiljer sig också åt väldigt mycket.

Där insåg jag att jag skulle behöva skriva en bok för var aspergare på planeten för att få folk att förstå, helt enkelt för att det folk tycks ha allra svårast att förstå är just hur mycket vi kan skilja oss åt som individer och även i vår diagnos.

Det är fullt möjligt att den bok du vill skriva kan komma att ge människor lite mer förståelse för det och det vore kanonbra, personligen känner jag dock mest att jag bara bidrar till min variant av det som kan komma att bli "den stereotypa aspergaren" och därför avstår jag från att delta.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav Gafsan » 2013-03-21 23:44:49

Jag har svarat på enkäten och önskar också lycka till.

Själv tycker jag att det viktigaste för att förstå aspergers syndrom är att man fokuserar på vad som orsakar problemen och inte på de ytliga manifestationerna. Att bara beskriva hur människor med aspergers syndrom fungerar utan att förklara varför tror jag knappast leder till någon djupare förståelse.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav AnnaSue » 2013-03-22 0:47:44

Tack :-)Tack håller på och forskar i vad det beror på. Hur en aspiehjärna skiljer sig t.ex från en nt. Vet ni nån bra bok el artikel om det?
AnnaSue
 
Inlägg: 154
Anslöt: 2013-03-18

Online enkät om hur ni upplever eran asperger

Inläggav plåtmonster » 2013-03-22 1:09:37

För att motivera engagemang utöver det vanliga så behöver du visa att din bok har förutsättningar att bli något utöver det vanliga.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in