Är ni våldsamma?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 18:04:13

Jag är inte så jätte insatt i asperger syndromet ännu eftersom jag fick diagnosen för bara några veckor sen. Dock känner jag en som har asperger och han ska tydligen få medicin emot det för att han är våldsam och kan hitta på en hel del dumma saker, exempelvis så är han avstängd från sin skola för han hotat en lärare.

Själv så är jag inte ett dugg våldsam och skulle aldrig få för mig att slå till någon bara för att den personen inte förstår sig på mig. Vilket han gör om han inte tagit medicinen. Och på grund av att jag inte alls känner igen mig i den beskrivningen och har inte heller hittat något här på forumet om att aspergare ska va "ovanligt" våldsamma så känner jag stor tvekan för det hela.

Därför frågar jag er nu, har detta med asperger att göra eller är det på grund av något annat? Även om ni inte vet säkert så skulle det va trevligt att få höra era åsikter om det hela.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-20 20:32:17

Törs nog säga att de flesta med asperger är snällare än folk flest. En gissning är att ADHD eller långvarig mobbning kan resultera i våld.

Det kan ju vara så att läraren försatt eleven i en omöjlig situation. Man vet ej.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 20:40:57

plåtmonster skrev:Törs nog säga att de flesta med asperger är snällare än folk flest. En gissning är att ADHD eller långvarig mobbning kan resultera i våld.

Det kan ju vara så att läraren försatt eleven i en omöjlig situation. Man vet ej.


Jo det är det jag också funderat på, ADHD eller liknande diagnos. Men han har vissa personlighetsdrag som stämmer in på AS med så jag har suttit och grubblat över detta ett bra tag innan jag besluta mig för att skapa denna tråden.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav DIProgan » 2013-03-20 20:53:24

Kring 80% med Asperger har ADHD såatte...
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Är ni våldsamma?

Inläggav Miche » 2013-03-20 21:31:13

Sannolikt inte bara Asperger utan något annat med.

En del med AS självmedicinerar (ex.vis med alkohol eller andra droger) vilket kan göra en våldsam.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 21:33:00

DIProgan skrev:Kring 80% med Asperger har ADHD såatte...


Jaha är det så? Det visste jag inte. Har dock aldrig hört något om att han ska ha ADHD, men han kanske inte har testats för det ännu.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav Zima33 » 2013-03-20 21:36:56

Nej jag är inte det minsta våldsam.
Har både AS och ADHD.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Är ni våldsamma?

Inläggav slackern » 2013-03-20 21:44:25

Zima33 skrev:Nej jag är inte det minsta våldsam.
Har både AS och ADHD.


Oj jag som hade fått för mej att du spelade bowling med skallar istället för klot. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 21:47:31

Miche skrev:Sannolikt inte bara Asperger utan något annat med.

En del med AS självmedicinerar (ex.vis med alkohol eller andra droger) vilket kan göra en våldsam.


Det enda jag vet är att han dricker alkohol och om jag inte missuppfattat det så gör han det rätt så ofta med, medan han samtidigt ska äta någon slags utav medicin som dämpar hans ja aggression. Och sen då han inte tagit medicinen måste man va jätte försiktig för han kan bli rasande när som helst och börja slåss.

Zima33 skrev:Nej jag är inte det minsta våldsam.
Har både AS och ADHD.


Okej, så om det visar sig att han har en blandning av båda betyder det inte att det är anledningen. :-)063 Ja, detta var ju intressant.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav geocache » 2013-03-20 21:50:19

Hej Lyysa, och varmt välkommen till forumet!

Jag har diagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP. Och nej, våldsamhet ligger inte för mig. Det finns för övrigt inte ens som drag i min släkt. Eller, som en person som känner mig väldigt väl sedan mer än tio år så träffande beskrev mig i en träffande karikatyrteckning vid ett tillfälle; "Jag är inte arg, bara bestämd".
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Är ni våldsamma?

Inläggav rapchic » 2013-03-20 22:07:23

när jag började med säckträning hade jag till och med svårt att slå på säcken så nej jag är inte väldsam.
men då får jag ju ångest om jag tex går mot rött (eller snarare blir dragen av nån annan mot rött) eller gör nått annat olagligt (av misstag annars skulle jag inte göra det)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 22:10:01

geocache skrev:Hej Lyysa, och varmt välkommen till forumet!

Jag har diagnostiserat Aspergers syndrom med inslag av DAMP. Och nej, våldsamhet ligger inte för mig. Det finns för övrigt inte ens som drag i min släkt. Eller, som en person som känner mig väldigt väl sedan mer än tio år så träffande beskrev mig i en träffande karikatyrteckning vid ett tillfälle; "Jag är inte arg, bara bestämd".


Hejsan, och man tackar så mycket. :-)Happy

Okej, det var intressant. :-)063 Så det kan inte vara en blandning av de båda heller.


Då har jag två nya fråga till er som kollat igenom detta, tror ni det skulle hjälpa om han gör en ny utredning för att se ifall han kan ha andra diagnoser?
Och personligen tror jag inte att medicinen hjälper honom eftersom han upprepade gånger slutar att äta den och något borde ju ligga bakom detta, skulle det hjälpa om man bytte medicin? Eller skulle den vara, detta är en gissning, lika obehaglig?
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-20 22:14:57

Jag är inte det minsta våldsam, snarare tvärtom. Alldeles för mesig.

OT: Kul att du gillar Les Misérables, det gör jag också. The Phantom of the Opera är favoriten, men Les Mis kommer som god tvåa. Favoritrollen är Eponine. Fast jag vill inte se filmen, för musikaler brukar vara så dåliga på vita duken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni våldsamma?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-20 22:15:49

Jag kan bli våldsam när jag blir tillräckligt frustrerad. Det kan ju vara det som händer, att han blir så frustrerad av att inte lyckas göra sig förstådd att han tar till våld.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Är ni våldsamma?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 22:50:59

Kahlokatt skrev:Jag är inte det minsta våldsam, snarare tvärtom. Alldeles för mesig.

OT: Kul att du gillar Les Misérables, det gör jag också. The Phantom of the Opera är favoriten, men Les Mis kommer som god tvåa. Favoritrollen är Eponine. Fast jag vill inte se filmen, för musikaler brukar vara så dåliga på vita duken.


Detsamma med mig.

(Har faktiskt aldrig sett The Phantom of the Opera men vill se den.)

Schmetterling skrev:Jag kan bli våldsam när jag blir tillräckligt frustrerad. Det kan ju vara det som händer, att han blir så frustrerad av att inte lyckas göra sig förstådd att han tar till våld.


Åh, ja så kan det ju faktiskt vara! Där sa du något.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Är ni våldsamma?

Inläggav alixha » 2013-03-20 22:52:33

Jag har Aspergers Syndrom, var fruktansvärt arg och våldsam när jag var yngre.
Nu är det bättre, tar medicin som hjälper mig. :-)Happy
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Är ni våldsamma?

Inläggav Gafsan » 2013-03-20 23:07:36

Att ha aspergers syndrom innebär ofta en nedsatt förmåga att förstå, tolka och hantera känslor (egna och andras). Det kan innebära att man beter sig på diverse mindre konstruktiva sätt. För en del (inte så väldigt många tror jag) kan frustrationen leda till våldsamt beteende.

Själv är jag inte våldsam.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Är ni våldsamma?

Inläggav Savanten Svante » 2013-03-20 23:18:07

Jag kan vara verbalt våldsam, skrika och bråka, men jag slår ingen, och tänker inte göra det.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Är ni våldsamma?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-20 23:20:07

Jag kan vara väldigt våldsam mot mig själv, rispa, hugga och skära mig med diverse föremål, t.ex. Men aldrig mot någon annan.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Är ni våldsamma?

Inläggav Alien » 2013-03-20 23:25:54

Jag har inte varit våldsam sedan tonåren (slog sönder en dörr då men har inte slagit levande varelser).

Men det finns ju något som kallas för autistiska raserutbrott (autistic rage), då kommunikationen brutit samman och frustrationen övermannat aspien. Meltdown är kanske ett annat ord för samma sak. asperger-meltdown-neurologisk-storm-t12923.html

Men i detta fall skulle jag tro att alkoholen är en stor bov. Många blir helt annorlunda av alkohol, när frontalloben inte fungerar längre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Är ni våldsamma?

Inläggav Xzirie » 2013-03-21 2:25:32

Jag kunde bli våldsam när jag var yngre och fick härdsmältor, som tur är ställde jag aldrig direkt till någon skada eftersom jag är så fruktansvärt fysiskt klen. :P
Jag kan fortfarande bli extremt arg men det leder aldrig till våld eftersom den som retat upp mig oftast befinner sig någonstans på andra sidan internet.

Vad är det för mediciner de stoppar i kidsen för att hålla dem lugna?
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Är ni våldsamma?

Inläggav Parvlon » 2013-03-21 2:37:52

När jag var mindre hände det men i aldrig nu. Alternativet finns kvar men iofs har jag inte AS diagnos.

Ang vilken medicin som är bäst så tror jag det är bättre att låta han slåss bäst han kan. Till slut åker han på däng och det rejält. Vet flera som blivit väldigt snälla efter att ha fått en läxa av sina mobboffer. Behövs ingen diagnos för att ge igen. Att ge sig på Lärare är väl korkat men de har en enorm makt över ungarna så det är inte konstigt. Ännu bättre är kanske att få honom intresserad av annat än supande.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Är ni våldsamma?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-21 2:58:01

Parvlon skrev:bättre att låta han slåss bäst han kan.

Det finns ungar som råkar illa ut under tiden och kanske inte ens slår tillbaks kraftigt nog att få stopp på det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Är ni våldsamma?

Inläggav Parvlon » 2013-03-21 3:06:52

plåtmonster skrev:Det finns ungar som råkar illa ut under tiden och kanske inte ens slår tillbaks kraftigt nog att få stopp på det.
Surt men så länge intresset är att supa så är det nog svårt att hitta medicin som fungerar (och som är laglig).

Kanske trasiga familjeförhållanden som gör honom destruktiv så att medicinera föräldrarna kan vara ett alternativ. Nu börjar jag nästan inbilla mig att terapi eller miljöombyte är bäst.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in