Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du med Aspergers syndrom ett fastställt IQ?

Nej!
21
27%
Vet inte!
8
10%
Ja 50-70
1
1%
Ja 70-85
3
4%
Ja 85-100
1
1%
Ja 100- 120
14
18%
Ja 121 eller mer
31
39%
 
Antal röster : 79

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-17 13:55:21

Thurizas skrev:
Schmetterling skrev:
Thurizas skrev:Och IQ har verkligen ingen direkt nytta ute i stora vida världen mer än eventuell skryt (?)

Vad baserar du det uttalandet på?


Rätta mig gärna om du tycker jag har fel. Jag baserade mitt uttalande med ett frågetecken inom ( ) som du kanske missade? Vad jag vet har inte IQ i sig gett mat på bordet utan handlingar. Visst något innanför globen på axlarna bör man förstås ha för att kunna utföra vissa gärningar...

Men... ärsh jag orkar inte. Rätta mig bara och få det överstökat varför det är så himla viktigt med varför det inte stämmer. Se så sätt igång. Ge mig det du har. Snälla söta med socker?

Nej, jag bara undrade vad du baserade påståendet på. Jag förstod inte att frågetecknet gällde hela meningen.

Jag har inte så mycket att säga om saken mer än att påståendet ofta dyker upp att IQ inte säger mycket, eller något, om hur man klarar sig i livet, men jag har aldrig sett någon backa upp påståendet, så jag frågade vad du baserade det på, helt enkelt. Efter vad jag läst finns det forskning som visar att IQ-nivån är i allra högsta grad väsentlig (på befolkningsnivå, individuella skillnader är stora och troligen ännu större inom NPF med tanke på vår ofta kraftigt ojämna begåvningsprofil) för hur det går för en i livet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-17 13:58:27

Jag menar att jag vet inte allt och jag vill gärna veta vad det finns som säger att IQ inte spelar någon roll. Uppriktigt sagt bryr jag mig inte om hur det ligger till mer än att jag är nyfiken, om du förstår vad jag menar (dvs jag lägger ingen prestige i frågan).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-17 17:50:26

Sheyen skrev:Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-17 18:50:43

sugrövmanövern skrev:
Sheyen skrev:Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...

:-)Happy :-)154
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-17 18:56:47

sugrövmanövern skrev:
Sheyen skrev:Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...


OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-17 19:36:47

Gafsan skrev:
sugrövmanövern skrev:
Sheyen skrev:Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...


OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).

Vi pratade inte om att klara av att utföra vardagsaktiviteter. :lol:

Måste man vara en "genomsnittlig Svensson" för att klara av att handla mat, eller vad syftar du på? Jättetokigt, det här.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-17 20:05:21

Sheyen skrev:
Gafsan skrev:
sugrövmanövern skrev:Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...


OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).

Vi pratade inte om att klara av att utföra vardagsaktiviteter. :lol:

Måste man vara en "genomsnittlig Svensson" för att klara av att handla mat, eller vad syftar du på? Jättetokigt, det här.


Aha, OK, jag missförstod kanske. Jag tolkade det som att du hade svårt att handla mat men så kanske det inte är.

Men även om det inte handlade om svårigheter att utföra vardagsaktiviteter (som att handla mat) utan att bete sig som "en genomsnittlig Svensson" medan man gör det, så är det fortfarande obegripligt varför en sådan oförmåga skulle tyda på intelligens och kompetens.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-18 13:46:05

Gafsan skrev:
Sheyen skrev:
Gafsan skrev:
OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).

Vi pratade inte om att klara av att utföra vardagsaktiviteter. :lol:

Måste man vara en "genomsnittlig Svensson" för att klara av att handla mat, eller vad syftar du på? Jättetokigt, det här.


Aha, OK, jag missförstod kanske. Jag tolkade det som att du hade svårt att handla mat men så kanske det inte är.

Men även om det inte handlade om svårigheter att utföra vardagsaktiviteter (som att handla mat) utan att bete sig som "en genomsnittlig Svensson" medan man gör det, så är det fortfarande obegripligt varför en sådan oförmåga skulle tyda på intelligens och kompetens.

Ja, så kanske det känns för dig, men du känner inte mig. Många tror mycket om mig innan de har träffat mig.

Jag har alltid en tanke med sådant som jag gör och eftersom att jag inte kan bete mig normalt redan som det är brukar jag använda tiden ute bland folk till någonting konstruktivt; jag utforskar människors reaktioner och beteendemönster. Det är en liten hobby som jag har.

Varför jag och sugis skrattade åt COOP-grejen var för att när jag och Fenren var uppe i Norrland och hälsade på sugis så handlade vi på COOP. Jag bestämde mig för att jag skulle utge mig för att ha en utvecklingsstörning genom att bete mig på ett totalt oanständigt sätt, dock utan att störa någon. Jag kunde inte prata ordentligt, mina rörelser tydde på grava motoriska svårigheter samt så lät jag mitt ansikte bli förvridet till den grad att jag såg helt hilarious ut. Det bästa var att jag inte berättade för mitt sällskap om mina planer, så de fick helt enkelt se mig förvandlas till ett råpucko, utan förvarning. :lol:

Vanligtvis klarar folk av att leka sådana här lekar i max 1 minut, vilket ger ett extremt oseriöst intryck som får folk att tycka att man är riktigt dum i huvudet som gör narr av utvecklingsstörda, men jag höll på med mitt experiment i ca 15 minuter, vilket innebar att jag garanterat förvirrade folk; för jag ser ju ut som en söt, vanlig tjej. Men jag betedde mig som en gravt utvecklingsstörd. Jag la märke till tilltalande reaktioner, såsom att folk inte stirrade på mig, inte suckade eller sa "vad gör hon!?". Folk höll sig oerhört neutrala, trots mitt tämligen uppseendeväckande beteende. Visst tittade folk, men de stirrade inte.

En annan rolig grej som hände var att 2-3 personer som stod i kö lät mig gå före. :lol: Det tycker jag är det största beviset på att förvirringen var ett faktum. Det verkade inte som att jag fick gå före för att jag var besvärlig, utan kanske mer för min egen skull, för att jag skulle slippa allt stök i affären.

Killen i kassan såg inte heller upprörd ut. Ok, jag är inte proffs på att se om någon är arg, men man kan ju tycka att en panna skulle bli skrynklig och att man skulle få en kommentar eller två. Men jag fick inget sådant. Jag fick verkligen känslan av att allt var exakt som det skulle vara!

Något som störde mig var dock att sugis skrattade!!! :lol: :twisted: xD Hon klarade inte av det... Men hon stod i kö i den andra kassan och ärligt talat tror jag inte att det blev totalt uppenbart att jag kände henne. Jag njöt som fan av att hon skrattade så hon nästan kissade på sig. :-)154

Så resultatet av att utge sig för att vara utvecklingsstörd blev följande: Jag fick gå före 3 pers i kön, vilket var skönt, då det var lååånga köer och många varor. Om man är prydd och hellre står i kö tills svetten rinner får man givetvis göra så, men det är mycket smartare att komma till kassan snabbare, så att man kan gå ut, ta något att dricka osv, så att man kan få må bättre snabbare. Folk flyttade sig dessutom och visade mycket respekt. Fick till och med några leenden, så jag vågar påstå att jag lyckades spela störd rätt så bra. Det är verkligen imponerande hur jag kan förvandlas från att vara en snygg, verbalt begåvad tjej till att bli en sådan där skapelse. Det är fascinerande och jag är stolt över mig själv.

Det är ju inte olagligt att göra läten och halta när man går, liksom. Jag kände för att göra det och jag råkade få många fördelar av det. Det är nämligen så att folk tar för givet att ingen - INGEN - skulle låtsas så pass länge som jag gjorde. För det finns ju i princip ingen som gör det... Förutom jag, då. :)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-18 16:01:53

Gafsan skrev:
sugrövmanövern skrev:
Sheyen skrev:Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...


OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).


Som tur är förklarar Sheyen i inlägget ovanför detta. Och fyi: Aldrig i helvete jag skulle Aspergeranpassa mig när jag skriver, lika lite som jag kattmänniskoanpassar mig på ett kattforum eller dylikt. Satan in hell vad sur jag blir.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav tahlia » 2013-03-18 17:08:41

Som svar på själva huvudfrågan - ja och nej. Förvirrande? Jomenvisst.
Grejen är att jag kan inte säga "fastställd" då man inte mätt det hela in till minsta siffra utan nöjt sig med "över ***". Misstäker att det är sällan man gör så "precisa" mätningar inom sjukvården här i sverige som man tycks vara besatt av att göra i säg, USA. Möjligheten fanns men eftersom jag fortfarande hävdar att man inte kan mäta intelligens på ett tillfredsställande sätt så fick det vara.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav gitarrmongot » 2013-03-18 17:57:18

Stjarni skrev:Nej, jag fick ingen siffra eller siffror. Men alla test låg på över genomsnittet eller mycket över genomsnittet.


Man brukar inte ligga över genomsnittet på SAMTLIGA delmoment, men ok då...
gitarrmongot
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-02-24

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-18 17:58:49

gitarrmongot skrev:
Stjarni skrev:Nej, jag fick ingen siffra eller siffror. Men alla test låg på över genomsnittet eller mycket över genomsnittet.


Man brukar inte ligga över genomsnittet på SAMTLIGA delmoment, men ok då...

Vadå brukar inte? Klart det inte är vanligt - då vore det inte ÖVER snittet - men förekommer gör det ju.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-18 18:32:29

Schmetterling skrev:
gitarrmongot skrev:
Stjarni skrev:Nej, jag fick ingen siffra eller siffror. Men alla test låg på över genomsnittet eller mycket över genomsnittet.


Man brukar inte ligga över genomsnittet på SAMTLIGA delmoment, men ok då...

Vadå brukar inte? Klart det inte är vanligt - då vore det inte ÖVER snittet - men förekommer gör det ju.

Precis! :lol: (skrattar för att jag håller med)
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Pentti Varg » 2013-03-20 15:26:38

Jag fick 115 på IQ testet under min utredning (har AS). Jag blev förvånad att det blev såpass för jag hade samtidigt en utmattningsdepression och minne, fokus o koncentrationsförmåga var rätt kaputt...
Pentti Varg
 
Inlägg: 825
Anslöt: 2013-03-17

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Lyysa » 2013-03-20 16:22:14

Jag gjorde egentligen ingen asperger utredning, jag gjorde en utredning om varför jag lider av depression. Och under den kom de fram till att jag hade asperger och en för låg halt D-vitamin. De sa inget om min IQ det enda de visade var en "intelligens kurva" (tror jag de kallade den) och så visade de var jag låg på den i olika saker som arbetsminne, social kompetens osv. Sen så skulle man räkna bort två av grejerna och så visade det min "allmänna intelligens" vilket skulle ligga ovanför 90 % av Sveriges befolkning, så någon IQ vet jag inget om.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Kouzelny » 2013-03-20 18:00:43

Vad jag har förstått måste IQ ligga över 70-80 för att man skall få AS diagnosen?

Jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem.

Är på arbete :)
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav slackern » 2013-03-20 18:12:48

Kouzelny skrev:Vad jag har förstått måste IQ ligga över 70-80 för att man skall få AS diagnosen?

Jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem.

Är på arbete :)


Normal IK är över 70. Har du under det är du utvecklingsstörd.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-20 18:13:53

Kouzelny skrev:Vad jag har förstått måste IQ ligga över 70-80 för att man skall få AS diagnosen?

Jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem.

Är på arbete :)

Nej, det behöver den inte göra.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gripandekylig » 2013-03-20 22:56:05

När jag fick min diagnos blev det Asperger syndrom (högfungerande autism). Mitt IQ-värde mättes upp till 135 poäng.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-20 23:02:32

Schmetterling skrev:
Kouzelny skrev:Vad jag har förstått måste IQ ligga över 70-80 för att man skall få AS diagnosen?

Jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem.

Är på arbete :)

Nej, det behöver den inte göra.


Man måste ha haft en "normal" utveckling under de tre första åren. Många som har en IQ på 70-80 eller lägre har haft en försenad utveckling och är därför inte aktuella för AS-diagnos enligt DSM IV.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-20 23:05:13

sugrövmanövern skrev:
Gafsan skrev:
sugrövmanövern skrev:Snarare tvärt om tecken på att du är smart och har skills :mrgreen: :-)154 ...


OK, så att inte klara av vanliga vardagsaktiviteter skulle alltså vara ett tecken på intelligens och kompetens? Är du sarkastisk nu? (sarkasm brukar inte alltid funka så bra bland aspergare).


Som tur är förklarar Sheyen i inlägget ovanför detta. Och fyi: Aldrig i helvete jag skulle Aspergeranpassa mig när jag skriver, lika lite som jag kattmänniskoanpassar mig på ett kattforum eller dylikt. Satan in hell vad sur jag blir.


Hmm, nej att anpassa sig till sin tänkta målgrupp är väl kanske inte så aspigt... ;)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-20 23:10:59

Gafsan skrev:
Schmetterling skrev:
Kouzelny skrev:Vad jag har förstått måste IQ ligga över 70-80 för att man skall få AS diagnosen?

Jag skall kolla i mina papper när jag kommer hem.

Är på arbete :)

Nej, det behöver den inte göra.


Man måste ha haft en "normal" utveckling under de tre första åren. Många som har en IQ på 70-80 eller lägre har haft en försenad utveckling och är därför inte aktuella för AS-diagnos enligt DSM IV.

Precis.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-20 23:47:59

Sheyen skrev:Jag kunde inte prata ordentligt, mina rörelser tydde på grava motoriska svårigheter samt så lät jag mitt ansikte bli förvridet till den grad att jag såg helt hilarious ut. Det bästa var att jag inte berättade för mitt sällskap om mina planer, så de fick helt enkelt se mig förvandlas till ett råpucko, utan förvarning. :lol:

Vanligtvis klarar folk av att leka sådana här lekar i max 1 minut, vilket ger ett extremt oseriöst intryck som får folk att tycka att man är riktigt dum i huvudet som gör narr av utvecklingsstörda, men jag höll på med mitt experiment i ca 15 minuter, ...


Att beskriva en utvecklingsstörd person som "råpucko" och skratta åt det tyder på en extremt kass inställning till funktionshindrade. Du har ju själv en diagnos (precis som de flesta andra på forumet), tycker du att det är OK om andra kallar dig för "råpucko" och härmar dig ute på stan?

Om man vill bevisa att man inte är "riktigt dum i huvudet" så finns det effektivare sätt att göra det än att bete sig som om man vore utvecklingsstörd. Det du skriver här tyder snarare på den exakta motsatsen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-21 8:14:57

Gafsan skrev:Att beskriva en utvecklingsstörd person som "råpucko" och skratta åt det tyder på en extremt kass inställning till funktionshindrade. Du har ju själv en diagnos (precis som de flesta andra på forumet), tycker du att det är OK om andra kallar dig för "råpucko" och härmar dig ute på stan?

Om man vill bevisa att man inte är "riktigt dum i huvudet" så finns det effektivare sätt att göra det än att bete sig som om man vore utvecklingsstörd. Det du skriver här tyder snarare på den exakta motsatsen.

Oj, nej där gjorde du en totalt felaktig analys igen. :-)Happy

Du förstår uppenbarligen inte det intressanta i att observera människors beteendemönster och jag känner mig neutral inför det, eftersom att det är någonting vanligt förekommande bland de allra flesta människor. Du är inte ensam, så att säga.

Varför skulle någon kalla mig för "råpucko"? Jag är ju inte utvecklingsstörd och verkligen inte ett "råpucko". :-)Happy Så självklart är det inte okej att sprida lögner. Men ingen kallar mig "råpucko", eftersom att det inte beskriver mig som person. Man brukar oftast kallas för sådant som passar in på en som person. Vad man skulle kunna säga om mig är t.ex: smart, snygg, sexig, vig, musikalisk, rövduktig på League of Legends samt världens bästa blivande mamma.

Haha, va? Jag behöver inte "bevisa" att jag inte är dum i huvudet (det märker man att jag inte är). Tror du att hela mitt liv är en kamp om att bevisa att jag är smart? :lol:

Nej, det tyder inte på motsatsen. :) Jag vet att du kämpar på för att försöka trycka ner mig, men jag har ju ett bra liv, så du av alla kan inte få mig att må dåligt. Så du kan ju lägga av nu och lägga all din energi på någonting annat istället. Läs en bok, laga mat eller skaffa en katt. Jag vet inte.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in