Ologiska meningar

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ologiska meningar

Inläggav Krillo » 2013-03-08 11:17:00

Sitter och läser i Vårdguiden. I en artikel om Babben Larsson finner jag följande mening: "När hon är hemma går hon alltid ut med hundarna." Jag irriterar mig på såna meningar. Om man är hemma är man väl inte ute, så hur kan hon gå ut med hundarna om hon är hemma? Går alltid ut - Om man har gått ut, så är man ju ute, då kan man omöjligt "alltid gå ut". Gah! :shock:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ologiska meningar

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-08 14:39:45

Den här har jag läst: "XX Airlines äger XX flygplan varav XX alltid flyger".
De kan väl inte alltid flyga!? Då låter det ju som om de varken startar eller landar!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ologiska meningar

Inläggav DIProgan » 2013-03-08 14:47:58

Kahlokatt skrev:Den här har jag läst: "XX Airlines äger XX flygplan varav XX alltid flyger".
De kan väl inte alltid flyga!? Då låter det ju som om de varken startar eller landar!

Finns ju en logisk förklaring även om den är fel, de blir tankade i luften hela tiden :P

Krillo skrev:"När hon är hemma går hon alltid ut med hundarna."
Hennes hem består även av utomhusområden :P


Bild
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Ologiska meningar

Inläggav osäker » 2013-03-08 19:40:40

Krillo skrev:Om man är hemma är man väl inte ute, så hur kan hon gå ut med hundarna om hon är hemma?

Du tycks tänka ologiskt. Det är enbart när man inte är ute man kan gå ut.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Ologiska meningar

Inläggav Krillo » 2013-03-08 19:48:49

osäker skrev:Du tycks tänka ologiskt. Det är enbart när man inte är ute man kan gå ut.


Att "gå ut" är övergången från hemma till ute. Alltså är man inte hemma eller ute när man går ut. Eftersom det är en övergång kan man inte heller "alltid gå ut".
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ologiska meningar

Inläggav Dagobert » 2013-03-08 20:12:16

"Hemma" kan vara hemorten.
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Ologiska meningar

Inläggav 424stil » 2013-03-08 20:22:22

Det är ungefär som tråden "Vad gör ni just nu?" här på forumet. Läser på aspergerforum såklart. Vad kan man annars göra om man läser i tråden. :?:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Ologiska meningar

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 20:23:24

Krillo skrev:Sitter och läser i Vårdguiden. I en artikel om Babben Larsson finner jag följande mening: "När hon är hemma går hon alltid ut med hundarna." Jag irriterar mig på såna meningar. Om man är hemma är man väl inte ute, så hur kan hon gå ut med hundarna om hon är hemma? Går alltid ut - Om man har gått ut, så är man ju ute, då kan man omöjligt "alltid gå ut". Gah! :shock:


Bra exempel.

Hon som skrev tänkte två saker samtidigt. Det är kärnan. Hon tänkte två saker samtidigt. Babben Larsson är hemma, och hon går ut med hundar när hon är hemma.

Två saker, samtidigt.

När man berättar, så berättar man ofta om flera saker samtidigt. Samtidigt.

Man berättar om flera saker samtidigt. Samtidigt. Flera saker samtidigt.

En kul logisk grej.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ologiska meningar

Inläggav elle » 2013-03-08 20:36:46

Krillo skrev:I en artikel om Babben Larsson finner jag följande mening: "När hon är hemma går hon alltid ut med hundarna."

är det korrekt svenska ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Ologiska meningar

Inläggav Dagobert » 2013-03-08 20:39:51

Hon reser väl mycket som artist. Om hon bor i Stockholm så går hon ut med hundarna när hon är hemma.
Vad ska hon säga då, att hon går ut med hundarna när hon är i Stockholm?
Dagobert
 
Inlägg: 14137
Anslöt: 2010-11-30

Ologiska meningar

Inläggav Krillo » 2013-03-08 20:51:26

"De dagar hon är hemma går hon alltid ut med hundarna" tycker jag är en bra formulering.

Jag reagerar nog på att det var "snålt" skrivet. Som att de inte riktigt orkade formulera sig rätt, utan "äh, folk fattar nog..." Om man inte vill skriva ordentligt tycker jag man inte ska skriva alls. Men jag kanske bara är en surfjärt.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ologiska meningar

Inläggav Schmetterling » 2013-03-08 20:56:20

Krillo skrev:"De dagar hon är hemma går hon alltid ut med hundarna" tycker jag är en bra formulering.

Jag reagerar nog på att det var "snålt" skrivet. Som att de inte riktigt orkade formulera sig rätt, utan "äh, folk fattar nog..." Om man inte vill skriva ordentligt tycker jag man inte ska skriva alls. Men jag kanske bara är en surfjärt.

+1
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ologiska meningar

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 21:03:00

Schmetterling skrev:
Krillo skrev:"De dagar hon är hemma går hon alltid ut med hundarna" tycker jag är en bra formulering.

Jag reagerar nog på att det var "snålt" skrivet. Som att de inte riktigt orkade formulera sig rätt, utan "äh, folk fattar nog..." Om man inte vill skriva ordentligt tycker jag man inte ska skriva alls. Men jag kanske bara är en surfjärt.

+1


Ni missar poängen.

Bruden som skriver tänker två tankar samtidigt. Det är extremt vanligt bland normala människor.

Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig. Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ologiska meningar

Inläggav Schmetterling » 2013-03-08 21:06:50

Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:
Krillo skrev:"De dagar hon är hemma går hon alltid ut med hundarna" tycker jag är en bra formulering.

Jag reagerar nog på att det var "snålt" skrivet. Som att de inte riktigt orkade formulera sig rätt, utan "äh, folk fattar nog..." Om man inte vill skriva ordentligt tycker jag man inte ska skriva alls. Men jag kanske bara är en surfjärt.

+1


Ni missar poängen.

Bruden som skriver tänker två tankar samtidigt. Det är extremt vanligt bland normala människor.

Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig. Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.

Lennart Frimodig

Åh, men jag förstår precis. Jag råkar utöver det tycka att Krillos analys är kul.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Ologiska meningar

Inläggav kullan » 2013-03-08 21:09:55

Frimodig skrev:Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig. Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.


Men du är så duktig på att tolka allt istället. Då kan ju du agera tolk åt oss andra då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Ologiska meningar

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 21:12:10

Schmetterling skrev:
Frimodig skrev:
Schmetterling skrev:+1


Ni missar poängen.

Bruden som skriver tänker två tankar samtidigt. Det är extremt vanligt bland normala människor.

Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig. Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.

Lennart Frimodig

Åh, men jag förstår precis. Jag råkar utöver det tycka att Krillos analys är kul.


"kul".

Eh?
Please explain.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ologiska meningar

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 21:18:20

kullan skrev:
Frimodig skrev:Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig. Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.


Men du är så duktig på att tolka allt istället. Då kan ju du agera tolk åt oss andra då.


Joo, det kan jag. Om du har nåt konkret så kan du skriva pm.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ologiska meningar

Inläggav Krillo » 2013-03-08 21:23:32

Frimodig skrev:Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig.
Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.


Japp, det är mig det är nåt problem med. :roll:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Ologiska meningar

Inläggav Frimodig » 2013-03-08 21:31:13

Krillo skrev:
Frimodig skrev:Att hacka ner på sånt här talar om att det är nåt problem med dig.
Du fattar inte riktigt, det är nåt fel.


Japp, det är mig det är nåt problem med. :roll:


Fast man måste lära sig förstå hur de andra, normala, jockarna fungerar. Det går att lära sig. Man behöver försöka förstå vad som är viktigt för dem.

De styrs av rätt enkla mekanismer.

Det viktigaste sättet att styra dem är att bejaka vissa av deras handlingar. Man uppmärksammar, berömmer och ser glad ut.

Om man ogillar några handlingar så är man tyst och ser dov ut. Och är beredd att förklara varför man blev sur.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Ologiska meningar

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-08 23:02:38

Dagobert skrev:Hon reser väl mycket som artist. Om hon bor i Stockholm så går hon ut med hundarna när hon är hemma.
Vad ska hon säga då, att hon går ut med hundarna när hon är i Stockholm?


Hon bor i Solna. :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Ologiska meningar

Inläggav kiddie » 2013-03-09 19:20:11

DIProgan skrev:
Kahlokatt skrev:Den här har jag läst: "XX Airlines äger XX flygplan varav XX alltid flyger".
De kan väl inte alltid flyga!? Då låter det ju som om de varken startar eller landar!

Finns ju en logisk förklaring även om den är fel, de blir tankade i luften hela tiden :P


Ja, och passagerarna transporteras på och av på liknande vis. Dt kan gå lite vilt till men lite spänning i livet vill man ju ha.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ologiska meningar

Inläggav Parvlon » 2013-03-15 18:10:49

"Du ska tänka på barnen i Afrika" eller vad det var mormor alltid körde med när jag lämnade något på tallriken.

Det är väl bra att man inte äter som en gris så att det blr något över. *Hon klagade ofta över att jag var smal tll morsan och när jag vart hos dem nån vecka så hade jag flera gånger plötsligt för små byxor eller skärp..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Språket



Logga in