Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-13 12:31:27

Pikachu skrev:OT: Gillar inte stereotyper men tycker "i rymden finns inga känslor" e störtskön. :lol:

Ja han är verkligen störtskön!
Min idol nästan!
Jag kollade den filmen när jag skulle ha blind date med min nuvarande pojkvän .
För då hade jag bara adhd.
För att vara lite förbered ! :D
Och så visar det sig att jag med har asperger , så jäkla galet! :lol:
Så den filmen betyder lite extra :-)154
I rymden finns inga känslor!
Och jag har rätt mycket igenkänning där för min egen del! Fniss!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav ninegirl » 2013-03-13 13:31:08

Pikachu skrev:Hum, en kompis sa det till mig kollade inte upp de :( . Verkar som han inte har det trots allt. Ville väl att min idol skulle vara Aspie :cry: .

Kommer aldrig å bli detsamma å titta på BBT igen :( .


aw... Kanske vi kan vara glada över att han sagt i intervju att han älskar att spela karaktären Sheldon?

Det gör mig glad iaf. Och att folk älskar karaktären just för den aspie han faktiskt är. Nej det finns inget som sagts i serien att han har, men komigen, när man har diagnosen själv och vet kriterierna för att fastställa att man har den, så är det ganska lätt att räkna ut, ellerhur?
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-13 14:01:12

ninegirl skrev:
Pikachu skrev:Hum, en kompis sa det till mig kollade inte upp de :( . Verkar som han inte har det trots allt. Ville väl att min idol skulle vara Aspie :cry: .

Kommer aldrig å bli detsamma å titta på BBT igen :( .


aw... Kanske vi kan vara glada över att han sagt i intervju att han älskar att spela karaktären Sheldon?

Det gör mig glad iaf. Och att folk älskar karaktären just för den aspie han faktiskt är. Nej det finns inget som sagts i serien att han har, men komigen, när man har diagnosen själv och vet kriterierna för att fastställa att man har den, så är det ganska lätt att räkna ut, ellerhur?

Håller med ! Att han gillar att spela karaktären är nog för mig med.
Jag tycker han är skit härlig !
Och jag skrattar gott och igenkänning :D
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav dasunbedingte » 2013-03-13 14:22:18

Varför inte bredda inslaget lite? Inget ont om Andreas, men alltså... Dolt handikapp? Jobbar med oss? Gruppbostad? Nej, låt mig och min Asperger vara.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-13 14:46:30

dasunbedingte skrev:Varför inte bredda inslaget lite? Inget ont om Andreas, men alltså... Dolt handikapp? Jobbar med oss? Gruppbostad? Nej, låt mig och min Asperger vara.

Hur menar du?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Watkins » 2013-03-13 22:32:24

Savanten Svante skrev:
Elementärt, min käre Watkins.


:lol:

Tack!
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav blasmurfens » 2013-03-13 22:52:41

Jag kände då igen med många punkter och så... Så lite har han väl gett till nt personerna..
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav annorlunda » 2013-03-14 22:49:46

Jag har inte sett det men mina föräldrar sa att de kände igen en hel del hos mig. De nämnde bland annat att han hade så svårt med det sociala för att han efteråt måste älta det och gå igenom vad som sas, vad som gjorts osv. Sån är jag också och det gör ju att det tar väldigt mycket energi att vara social, speciellt som det oftast ger ångest efteråt också.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-15 8:37:09

annorlunda skrev:Jag har inte sett det men mina föräldrar sa att de kände igen en hel del hos mig. De nämnde bland annat att han hade så svårt med det sociala för att han efteråt måste älta det och gå igenom vad som sas, vad som gjorts osv. Sån är jag också och det gör ju att det tar väldigt mycket energi att vara social, speciellt som det oftast ger ångest efteråt också.

Ja det är jobbigt! Jag som jobbar med folk hela dagarna är ju tok slut efter jobbet.
Och grubblerierna vad man sagt är också jobbiga .
Jag kan till och med grubbla om jag sagt något knasigt till min pojkvän.
Han har inte märkt något så det är bara hjärnspöken.
Men suck ! Jobbiga hjärnspöken!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Pemer » 2013-03-19 18:48:46

KrigarSjäl skrev:
Zima33 skrev:
plåtmonster skrev:Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det :P

OA ska visst göra en dokumentär https://www.facebook.com/dekallarossautister

Vem är initiativtagare?


Det är jag... framgår inga enskilda namn på Facebook-sidan.

Citerar från inlägg nu äntligen upplagt på OA:s forum:

Pemer skrev:Då är OA:s filmprojekt under ledning av undertecknad sjösatt. I ett anfall av inspiration blev en Facebook-sida för projeketet skapat först, därefter projektets egen hemsida och en insamling hos fundedbyme.com.

Projektet är inte på något sätt finansierat utan tanken har varit att testa crowdfunding för att se hur mycket som faktiskt kan komma in. Tanken är att det ska åtminstone bli något av det här projektet, hur lite som än kommer in. Åtminstone några tusen kronor tycker jag borde vara fullt möjligt.

Utgifter i första hand är rejäl programvara för filmredigeringen, och för planeringen av filmens premiärvisning och distribution när den är klar, därefter mycket gärna en ny och bättre kamera än den projektledaren själv har, och vid ännu mer insamlat möjlighet att ersätta presumtiva medverkande i filmen i andra landsändar för resa till inspelning, eller för att faktiskt produktionsteamet kan resa en smula.

Projektets hemsida http://www.aspergare.org/dekallaross
Projektets Facebooksida https://www.facebook.com/dekallarossautister
Insamlingen http://fundedbyme.com/projects/1675/de- ... -autister/

Välkommen med som medverkade, idéspruta, medfinansiär och/eller annat!!


Eftersom inte aspergergruppen står särdeles mangrant bakom föreningen finns inte mycket till resurser. 500 medlemmar och aktiva lokalavdelningar i tio län, så finge man statsbidrag och skulle få mångfaldigade resurser. Men vi aspergare är ju just aspiga, och därmed uppenbart typiskt för våra drag svåra med att se värdet i att gå samman i något eget. Sedan har väldigt många mycket lättare för att stödja 10- eller 15-tusenmedlemmarsorganisationer som är mycket bredare och där det finns normalstörda med och styr, men det är väl som det är. Lyckas vi få resultaten att tala så når det förhoppningsvsis de där 500 om några år till.

Hittills har vi legat bakom en befintlig (kort) dokumentär, den som gjordes som extramaterial till DVD-utgåvan av "I rymden finns inga känslor", påverkat lagstiftning aktivt med en remiss som berördes specifikt i lagrådets kommentarer efteråt, vi har inlett ett samarbete och arrangerar föreläsningar tillsammans med KIND på Karolinska Institutet, och vi blir medarrangörer av och har varit med och föreslagit väldigt spännande namn som gäster till nästa upplaga av konferensen Fokus på autism nästa vår. Så känslan är väl att det finns rätt mycket resultat, på ett drygt tiotal aktiva med något hundratal bakom sig... :-) (Vad det i så fall skulle kunna bli med något tiotal aktiva till och några hundra medlemmar till tycker jag känns som... något förmodligen ganska bra... men jag tänker kanske fel där... :wink: )
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav dasunbedingte » 2013-03-21 10:30:21

Schmetterling skrev:
dasunbedingte skrev:Varför inte bredda inslaget lite? Inget ont om Andreas, men alltså... Dolt handikapp? Jobbar med oss? Gruppbostad? Nej, låt mig och min Asperger vara.

Hur menar du?


För hans primära nedsättningar verkar inte vara AS, iaf såsom SVT framställde det.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-21 11:38:08

dasunbedingte skrev:
Schmetterling skrev:
dasunbedingte skrev:Varför inte bredda inslaget lite? Inget ont om Andreas, men alltså... Dolt handikapp? Jobbar med oss? Gruppbostad? Nej, låt mig och min Asperger vara.

Hur menar du?


För hans primära nedsättningar verkar inte vara AS, iaf såsom SVT framställde det.

Jag menade primärt vad menar du med "Dolt handikapp?", "Jobbar med oss?" och "Gruppbostad?".
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-21 11:45:30

Schmetterling skrev:
dasunbedingte skrev:
Schmetterling skrev:Hur menar du?


För hans primära nedsättningar verkar inte vara AS, iaf såsom SVT framställde det.

Jag menade primärt vad menar du med "Dolt handikapp?", "Jobbar med oss?" och "Gruppbostad?".

Men nu undrar jag förstås också vad du menar med att hans primära nedsättning inte verkar vara AS.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav tahlia » 2013-03-21 11:49:41

Schmetterling skrev:Jag menade primärt vad menar du med "Dolt handikapp?", "Jobbar med oss?" och "Gruppbostad?".


Tänker göra en fuling och hoppa in här för jag tror jag vet hur dasun tänker eftersom jag själv reagerade lite på det. Det kan möjligtvis vara så att dasun inte ser sig själv som handikappad (den punkten har jag personeligen inte så många invändningar mot) och inte heller känner igen sig i termer om att andra ska arbeta med oss av olika anledningar (med i det här fallet som vårdpaket, inte med som i arbetskamrat) samt det faktum att många av oss antagligen inte riktigt känner igen oss i ett behov av en gruppbostad.

Med det sagt, vårt funktionshinder varierar kraftigt. Vissa har drabbats hårdare än andra och på fler punkter, det måste naturligtvis finnas utrymme för alla och att på något sätt förneka dessa individer blott och enbart för att man själv har kommit en aning lindringare undan är inte vackert.
Samtidigt känns det inte bra att veta att personer som sett inslaget mycket väl kan få helt fel uppfattning om vem jag är, hur jag fungerar och vad de kan förvänta sig av mig. Personligen är jag långt ifrån lika hårt drabbad som mannen i inslaget och är inte direkt villig att identifiera mig med bilden av att ha ett stort vårdbehov och/eller att inte klara av eget boende.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav tahlia » 2013-03-21 11:51:28

Schmetterling skrev:
Schmetterling skrev:
dasunbedingte skrev:För hans primära nedsättningar verkar inte vara AS, iaf såsom SVT framställde det.

Jag menade primärt vad menar du med "Dolt handikapp?", "Jobbar med oss?" och "Gruppbostad?".

Men nu undrar jag förstås också vad du menar med att hans primära nedsättning inte verkar vara AS.


Ja det reagerade jag också på. Som jag nämnde ovan - bara för att man inte delar graden av eller bredden av en annan aspergares problematik är det inte ok att påstå att deras svårigheter inte skulle vara till följd av Aspergers.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-21 11:54:20

Jag reagerade på att de påstod att han förutom att ha AS också har högfungerande autism. :-)051
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-21 11:58:46

tahlia skrev:
Schmetterling skrev:
Schmetterling skrev:Jag menade primärt vad menar du med "Dolt handikapp?", "Jobbar med oss?" och "Gruppbostad?".

Men nu undrar jag förstås också vad du menar med att hans primära nedsättning inte verkar vara AS.


Ja det reagerade jag också på. Som jag nämnde ovan - bara för att man inte delar graden av eller bredden av en annan aspergares problematik är det inte ok att påstå att deras svårigheter inte skulle vara till följd av Aspergers.

Jag såg inslaget precis nu och jag tycker att han verkar vara en klockren aspergare i de svårigheter han beskrev. Jag noterade inte någon svårighet som tydde på annan funktionsnedsättning än asperger.

Men visst hade det varit bra om det nämnts att aspergare har olika svår funktionsnedsättning, att det finns aspergare som klarar av att ha ett eget arbete, att inte alla aspergare bor på gruppbostad. Jag tycker att det var ett jättefint porträtt av Andreas och ett fint porträtt av AS men reportaget som sådant kändes lite hafsigt just som Andreas bild inte kompletterades med lite runtikringinformation.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Chikara72 » 2013-03-26 11:50:23

Hej
Jag måste säga det att jag tycker den här killen var modig som ställde upp i Fråga doktorn. Att man tar saker bokstavligt kan jag skriva under på, min lillebror är ännu värre. Vid ett tillfälle hade nån bråkat med honom och mamma sa att "du ska inte kasta pärlor på svin". "Vaddå pärlor? Pärlor kostar jättemycket pengar!". Jag kan också ta saker lite bokstavligt ibland och irritera mig rätt rejält när NTmänniskorna irrar till saker och ting.

Beträffande Fråga doktorn så tycker jag att det är bra att man tar upp AS, men samtidigt fick de till alla stereotyper som finns i den här stackars killen. Typ "nördig glasögonorm" som är så avvikande att det är som att pressa in en boll i en fyrkant. Jag menar inte att vara elak när jag säger "nördig glasögonorm", utan att jag tror att det är lite så folk kan tänkas tänka. Och ska han vara nån slags repressentant för oss alla så tror jag att man lätt missar att vi alla är individer med varierande typer av funktionshinder.

Jag tror att många aspergare är som jag; kan lyckas dölja funktionshindret till stor del och att det inte märks på en så mycket. Jag skäms inte för mitt funktionshinder, utan jag är helt öppen med det, men jag har liksom på nåt sätt lärt mig att anpassa mig och då med åratals träning. Vissa färdigheter har jag fått PLUGGA till mig, de har aldrig legat naturligt.

Den här killen tränar ju också en himla massa för att kunna fungera i samhället och jag tror att vissa klarar det bättre än andra. Det är individuellt. Men det skulle vara intressant om det fick komma fram lite mer varianter av aspergare än just bara den här varianten som jag nog tycker man har sett förr. Jag stör mig lite på att det tom syns på hans utseende att han har nånting och det stör mig nåt våldsamt, iom att då kanske folk tror att alla aspergare ser ut och är som han. Det är i hela hans rörelsemönster, ja allting som bara skriker ut att han är annorlunda.

Kanske jag har fel och jag menar inte att trampa nån på tårna. Jag menar inte att vara elak på något sätt och jag har full respekt för den här killen och tycker han är modig. Kanske är det så att han har väldigt svår aspergers, det kan ju vara det också... Jag stör mig kanske på att jag inte tycker att jag är som han utan han är en ganska stor extrem på nåt sätt. Folk får vara som de vill och jag dömer honom inte för att han kanske har en svår aspergersform- det är mest media jag stör mig på. De borde visa lite olika typer av människor med det här funktionshindret.

mvh

C
Chikara72
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-05-14

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-27 23:44:29

Såg nyss programmet.

Min kritik mot att ta upp AS i ett doktor-program kvarstår. Jag tycker att vi ska synas i andra sammanhang än enbart handikappbeskrivningen.
Eftersom perspektivet handikappbeskrivningen verkar både förminskande och isolerande.

Tycker också att aspergaren i klippet verkar vettig och sympatisk, men det kanske är en annan diskussion.
Jag kan inte säga att jag känner igen mig själv i honom, i bokstavstolkandet eller att bo i gruppbostad.
Vågar också påstå att man ser på honom att det "är nåt".
Och så är det, på en del syns aspergerdragen i den fysiska apparitionen, i rörelseschemat - men ofta inte. Det finns många av oss där det inte syns utåt.

Och dessa pusselbitar...även här är det pusselbitar. Redaktionen tycks tro att pusselbitar är ett bra pedagogiskt redskap att ta till när man talar om Aspergers.
Jag tycker nåt annat.
Jag tycker att föräldraorganisationerna kan köra upp pusselbitarna.

Att vi skulle "uppleva världen annorlunda" är en ganska klumpig och samtidigt intetsägande formulering.
Bättre att direkt tala om på vilka sätt vi är annorlunda, t.ex känslig för intryck.
Det räcker alldeles utmärkt att säga 'känslig för intryck, detaljseende' när det är det det handlar om.
Svepande formuleringar är inte bra, i synnerhet inte i de här sammanhangen.


Vidare är det inte bara vi som har problem, NTs har också problem iom att de sällan förstår eller tolkar oss efter NT-mallen, efter genomsnittsmänniskan.
Vem har mandat att säga att det enbart är oss det är fel på och att sk smala intressen är nåt abnormt?
Där behöver vi mer av radikala perspektiv.
Jag menar att aspergerpersonligheten i många fall är bra som den är, att dragen kan vara en tillgång i många sammanhang.
Hur många av oss sysslar med huliganism exempelvis?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav kiddie » 2013-03-28 1:53:17

Skulle det inte vara för "släkten" så skulle jag nog vilja ställa upp och bli intervjuad eller ngt. Men det finns så mkt som håller en tillbaka. För mig är det att jag har en såndär gammaldax släkt som inte tolererar ngt. Jag har inget emot dem och vill inte att det sk bli konstiga stämningar eller tjafs. Och jag är ganska feg.

Annars hade jag gott kunna ställt upp som motvikt. Iofs så syns det nog oxo på mig att jag är skum, men folk brukar faktiskt inte gissa AS. Visa men falkblick kanske gör det vad vet jag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Pemer » 2013-04-07 1:38:12

I "de kallar oss autister"-filmen skulle du kunna få vara med filmad bakifrån och med förvrängd röst. Det skulle vara bara bra att få med några anonyma medverkande för att visa hur många (de flesta) känner att de behöver ställa sig till diagnosen idag.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in