Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Bror Duktig » 2013-03-10 10:41:08

Blev inspirerad av en aktivitet på Citypolarna. Deltaga på en gudstjänst i domkyrkan.

Det kanske kan vara en upplevelse oavsett tro, eftersom det är en speciell kyrka som man så ofta går förbi utan att bry sig nämnvärt.

Efteråt vill jag såklart äta :-)005 Känner dock mest till pizza- och pastabufféer 99-139 kr på söndagar, om man vill ha buffé. Antagligen finns annat, säkert dyrare. Söndagsbruncher, bara att googla.

Men, är någon annan intresserad av att gå på en gudstjänst i Domkyrkan? Man kan ju skippa Högmässa om det inte är särskilt intressant för deltagarna att deltaga på nattvard. Högmässorna kan ju vara någon halvtimme och ibland mer, längre. Senast i min kyrka var högmässan 2 timmar, eftersom man passar på att lägga välkomnande av ny präst, avtackande och liknande saker, på högmässorna. Och vi hade fått en ny präst. Kändes mindre kul att lova hemgjord glass m.m. efter lunchen till barnen, och sedan inte komma hem alls. Och jag reagerar ju så finfint på när mina planer ändras. Gör ju inte bort mig alls och blir sur som ett åskmoln, NÄÄÄÄEDÅ *ironi*
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Bror Duktig » 2013-03-12 19:01:40

Ingen som är intresserad? Även om man inte är troende, så kan det ju vara en upplevelse att ha gått på gudstjänst just i den kyrkan.

Ska försöka komma på andra tips för lördags/helgträffar. Räkna med att jag vill bufféa efteråt dock LOL
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Fortytwo » 2013-03-12 20:44:13

Jag är mycket intresserad av ett kyrkobesök.
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Moggy » 2013-03-12 20:54:12

Kostar pengar?

Krav på kläder?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Bror Duktig » 2013-03-12 20:57:13

Nä, det är nog gratis, som vilken gudstjänst som helst. T.ex. är det faktiskt den församling som min mamma tillhör då hon bor på Otterhällan.

Enda avvikande, förutom att det kan vara en pampig kyrka med andra rutiner än en bonnkyrka, är att turister kan komma insvansandes och anse att de ska kolla på sevärdhet mitt under gudstjänsten LOL
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Besöka gudstjänst i domkyrkan? GBG

Inläggav Musicus » 2013-03-12 23:57:28

Jag är nog lite intresserad.

Moggy skrev:Kostar pengar?

Krav på kläder?

Det är förstås bra om man har en liten slant att lägga i kollekten.

I Svenska kyrkan behöver man inte vara uppklädd.
Musicus
 
Inlägg: 239
Anslöt: 2008-10-05
Ort: Göteborgsområdet

Återgå till Träffar



Logga in