Barnförbud på kaféer/konserter? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det ok med barnförbjudna kaféer och konserter?

Ja, det är upp till den enskilda ägaren/arrangören
29
49%
Nej, barn ska inte diskrimineras
13
22%
Nja, en del kaféer/konserter måste vara barntillåtna, men en del kan vara barnförbjudna
12
20%
Vet inte
2
3%
Annat (berätta i tråden)
3
5%
 
Antal röster : 59

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 14:12:09

Naturligtvis borde en näringsidkare ha full rätt att välja vilka kunder han vill ha. Tyvärr gastas det om diskriminering varenda gång nåt sånt diskuteras.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 14:15:12

nallen skrev:Naturligtvis borde en näringsidkare ha full rätt att välja vilka kunder han vill ha. Tyvärr gastas det om diskriminering varenda gång nåt sånt diskuteras.

Det är väl för att vi har lagar mot diskriminering i Sverige. Hade vi inte haft det hade det nog låtit mindre.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 14:15:49

Schmetterling skrev:
DIProgan skrev:Om föräldrar som själva valt att få barn får vilja ha en barnfri helg och lämna bort ungen till farmor varför skulle inte andra få välja att slippa ha ungar omkring sig? Finns mycket att överväga men barn vet ju redan att det finns platser de inte är välkomna på, gör några fler en sådan skillnad?

Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället. Jag anser att det är barnen som diskrimineras, inte föräldrarna.

-Det är inte mitt ansvar att hålla efter andras ungar.

En gång var det en unge som sprang rakt ut mot kanten när tåget kom.
Jag sträckte ut armen och hindrade ödesdiger framfart men var fan var morsan eller farsan??

Jag vill inte ha den typen av ansvar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-09 14:15:55

Schmetterling skrev:Som sagt, klart det är föräldrarnas ansvar. Inte kafépersonalens ansvar. Föräldrar som inte inser när de ska ha koll på sina barn måste ju kunna avvisas. Det känns inte som om du diskuterar med mig utan med en påhittad person som skriver saker jag inte skrivit.



Blir tråkig stämning på ett sånt café om folk ständigt ska avvisas och det blir diskussioner om var gränsen ska gå. Bättre att acceptera att det finns en marknad för caféer och matställen vars besökare vill ha en barnfri miljö.

Det kommer liksom inte att funka att kasta ut en kund vars unge börjar storgrina...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 14:16:48

Schmetterling skrev:Det är väl för att vi har lagar mot diskriminering i Sverige.

Ja, det är skit på riktigt.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 14:17:58

Schmetterling skrev:Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället.

Individer som inte kan bete sig som folk har inget i samhället att göra.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 14:18:58

Tror lattemammorna att barnen tycker det är KUL att sitta still på en stol medan de sitter och caffelattar sig med väninnorna?

Jag fattar inte varför man nödvändigtvis måste springa på kafé med småbarn.
Måste ju finnas tusen ställen som är bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 14:22:03

Ja, att hålla sig hemma till exempel.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Schmetterling » 2013-03-09 14:28:33

KrigarSjäl skrev:Tror lattemammorna att barnen tycker det är KUL att sitta still på en stol medan de sitter och caffelattar sig med väninnorna?

Jag fattar inte varför man nödvändigtvis måste springa på kafé med småbarn.
Måste ju finnas tusen ställen som är bättre.

Medhåll.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-09 15:10:15

Jag förstår att barn kan vara irriterande men skulle de inte bara kunna sätta upp en skylt där det står att man ska hålla koll på sina barn eller liknande? Och sedan säga till om någons barn är störande?

Jag är ofta ute med min vän och hennes barn och vi gör vårt bästa för att inte störa andra och vi städar alltid upp efter oss, hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc det skulle kännas väldigt kränkande och hemskt om vi blev nekade att gå in någonstanns..barn är ju en del av samhället, de är individer och beroende på ålder så förstår de inte saker på samma sätt, man kan liksom inte bli arg på dem..om de verkligen är jobbiga så får man säga till föräldrarna

När man är utomhus så får man räkna med att alla slags människor och händelser förekommer där, det är så det är att vara bland andra människor, om man vill sitta i tystnad och fika kan man väl stanna hemma? Jag förstår om man vill ha tystnad och lugn på typ bibliotek, bio etc men ett café är ju till för alla
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-09 15:11:42

Schmetterling skrev:
Miche skrev:
Schmetterling skrev:Barn behöver utsättas för samhället för att kunna lära sig leva i samhället. Jag anser att det är barnen som diskrimineras, inte föräldrarna.

Barn behöver även föräldrar som engagerar sig och uppfostrar. Det är alldeles för ofta som man ser ungar springa runt på restauranger och föräldrarna bryr sig inte det minsta att deras barn stör andra matgäster. Som förälder har jag aldrig tillåtit mina barn att störa andra matgäster (och apropå en annan tråd, jag har aldrig behövt slå något barnen för att de skulle lära sig hyfs).

Det är klart att barnen måste uppföra sig och inte störa eller sabotera och självklart är det föräldrarnas uppgift att se till sina barn. Självklart kan kaféägare kräva att gästerna oavsett ålder beter sig på ett sätt som gör att andra gäster trivs och så vidare. Och ägaren måste ha rätt att slänga ut gäster som inte sköter sig. För det behöver man inte portförbjuda alla under en viss ålder.


bra skrivet
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 15:31:45

Denki skrev:[...] hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc [sic]...

Det skulle hon ha tänkt på innan hon skaffade barn.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-03-09 15:33:12

Denki skrev:Jag är ofta ute med min vän och hennes barn och vi gör vårt bästa för att inte störa andra och vi städar alltid upp efter oss, hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc det skulle kännas väldigt kränkande och hemskt om vi blev nekade att gå in någonstanns..barn är ju en del av samhället, de är individer och beroende på ålder så förstår de inte saker på samma sätt, man kan liksom inte bli arg på dem..om de verkligen är jobbiga så får man säga till föräldrarna

När man är utomhus så får man räkna med att alla slags människor och händelser förekommer där, det är så det är att vara bland andra människor, om man vill sitta i tystnad och fika kan man väl stanna hemma? Jag förstår om man vill ha tystnad och lugn på typ bibliotek, bio etc men ett café är ju till för alla



Att ni måste städa upp efter er efteråt innebär att det stökas ned och det blir störande för andra.

Och det där att säga till föräldrarna...hur skulle din vän och ni reagera om ungen sitter och grinar eller sitter och kastar mat omkring sig och nån kommer fram och kräver att hon ska hålla ordning på barnet? Skulle gissa på att hon blir arg och kommer med mothugg.

Sen är det även så att småbarnsföräldrar har högre tolerans för stöket som blir kring barn och inte lägger märke till sånt som blir stök för andra.


I en stad finns det marknad för flera caféer. För att locka kunder kan caféer välja att profilera sig på olika sätt och ett av dessa sätt kan vara att erbjuda barnfri miljö och andra caféer kan leva på att vara populära bland småbarnsföräldrar. Caféer är inte allmän plats, det är nån som äger lokalerna och lever på att erbjuda en viss produkt som passar en kundgrupp dom vill rikta in sig på.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav rdos » 2013-03-09 15:36:55

Jag stör mig inte på barn. Varken på kafeer eller någon annanstans. Förstår allvarligt talat mig inte på Aspies som avskyr barn.

Speciellt intressant är det förstås att träffa Aspie-barn, då de ofta är så naturliga och oförstörda som man sällan möter hos vuxna Aspies.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-09 15:38:32

nallen skrev:
Denki skrev:[...] hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc [sic]...

Det skulle hon ha tänkt på innan hon skaffade barn.


det där var en onödig kommentar..hon kan göra precis vad hon vill fast hon har barn, jag uttryckte mig kanske lite klumpigt där men jag menar att bara för att man har barn betyder det inte att man bara sitter inne och byter blöjor och lagar mat, hon gör samma saker som sina vänner bara det att ett barn är med, det funkar fint
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-09 15:47:15

Moggy skrev:
Denki skrev:Jag är ofta ute med min vän och hennes barn och vi gör vårt bästa för att inte störa andra och vi städar alltid upp efter oss, hon är en ung mamma och vill göra allt som vi andra gör, fika, gå på stan, etc det skulle kännas väldigt kränkande och hemskt om vi blev nekade att gå in någonstanns..barn är ju en del av samhället, de är individer och beroende på ålder så förstår de inte saker på samma sätt, man kan liksom inte bli arg på dem..om de verkligen är jobbiga så får man säga till föräldrarna

När man är utomhus så får man räkna med att alla slags människor och händelser förekommer där, det är så det är att vara bland andra människor, om man vill sitta i tystnad och fika kan man väl stanna hemma? Jag förstår om man vill ha tystnad och lugn på typ bibliotek, bio etc men ett café är ju till för alla



Att ni måste städa upp efter er efteråt innebär att det stökas ned och det blir störande för andra.

Och det där att säga till föräldrarna...hur skulle din vän och ni reagera om ungen sitter och grinar eller sitter och kastar mat omkring sig och nån kommer fram och kräver att hon ska hålla ordning på barnet? Skulle gissa på att hon blir arg och kommer med mothugg.

Sen är det även så att småbarnsföräldrar har högre tolerans för stöket som blir kring barn och inte lägger märke till sånt som blir stök för andra.


I en stad finns det marknad för flera caféer. För att locka kunder kan caféer välja att profilera sig på olika sätt och ett av dessa sätt kan vara att erbjuda barnfri miljö och andra caféer kan leva på att vara populära bland småbarnsföräldrar. Caféer är inte allmän plats, det är nån som äger lokalerna och lever på att erbjuda en viss produkt som passar en kundgrupp dom vill rikta in sig på.


För det första så sitter inte hennes unge och grinar och kastar mat omkring sig hela tiden, hon har haft turen att få ett väldigt snällt barn som är lätt att lugna ner (är såklart medveten om att många inte har det..) det blir bara automatiskt stökigt när ett barn har ätit

Om någon på ett lugnt och sansat sätt kommer fram till oss och säger att barnet stör så hugger hon inte tillbaka, hon får snarare panik när barnet är högljutt eller verkar störa andra te.x på tunnelbanan eller på ett cafe…jag förstår att alla inte reagerar så men då måste vi prata mera om att föräldrar får respektera att alla inte tycker om barn och att alla inte tycker att allting deras barn gör är fantastiskt och gulligt, att bara börja porta barn känns bara hemskt..jag är själv inte superförtjust i barn, om ett barn är störande så blir jag irriterad

Jag förstår liksom båda sidorna av detta men det blir bara så fel om vi ska börja porta barn från vissa ställen som ska vara till för alla
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav flisan » 2013-03-09 16:57:23

Förbud hjälper inte. Föräldrar borde inse att barn inte tycker om att sitta stilla på ett fik i timmar.
Förälderns behov verkar gå före barnets. Bättre om de tog med sig fikat och gick till en park där barnen kan rasa av sig och de vuxna prata av sig.
Alla blir nöjda och glada och vi utan barn kan få lugn och ro under fikapausen och slippa ljud och trängsel. :D
flisan
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2013-02-26

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Flawed » 2013-03-09 17:20:18

Det värsta jag vet är idioter som låter sina curling ungar springa runt på gym.
Vissa människor har ingen fantasi alls.
Andra bra lekplatser i samma kategori: valsverk ,stenkross, under en pålkran,skjutbana.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 18:52:42

Och om man råkar tappa en hantel mm på barnet blir man förstås sedd som skyldig..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav ullstrumpan » 2013-03-09 19:16:01

Jag tycker det är mammornas ansvar att se till att barnen sitter snällt och lydigt på sina stolar, om det är så att de vill springa iväg har de nog suttit för länge på caféet,
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 19:16:09

Denki skrev:[...] jag menar att bara för att man har barn betyder det inte att man bara sitter inne och byter blöjor och lagar mat [...]

Det är ju precis det som är felet. Folk borde inse att när de skaffar barn så innebär det också att de de närmaste 18 åren kommer att behöva skaffa barnvakt om de ska gå ut. Om det så bara är för att gå till affären för att köpa kaffe.

Denki skrev:[...] ett väldigt snällt barn som är lätt att lugna ner [...]

Om ungen behövrer "lugnas ner" så har den redan ställt till för mycket.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav Denki » 2013-03-09 19:41:41

nallen skrev:
Denki skrev:[...] jag menar att bara för att man har barn betyder det inte att man bara sitter inne och byter blöjor och lagar mat [...]

Det är ju precis det som är felet. Folk borde inse att när de skaffar barn så innebär det också att de de närmaste 18 åren kommer att behöva skaffa barnvakt om de ska gå ut. Om det så bara är för att gå till affären för att köpa kaffe.

Denki skrev:[...] ett väldigt snällt barn som är lätt att lugna ner [...]

Om ungen behövrer "lugnas ner" så har den redan ställt till för mycket.


Men man behöver inte barnvakt för att gå utomhus eller till affären? de kan ju följa med

jag tycker ju att barn ska få vara lika stor del av samhället som vuxna, vi har alla varit barn det är en del av mänskligheten. Om barn är mera närvarande i samhället så kanske folk inte irriterar sig lika mycket på dem..men vi verkar ha olika åsikter där

det finns massa saker som stör mig när jag är ute, tonårsgäng är det värsta jag vet de kan verkligen föra oväsen på en omänsklig nivå och vara allmänt otrevliga men jag vill inte förbjuda dem att vistas någonstanns bara för att jag finner dem störande
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav rdos » 2013-03-09 19:46:19

Denki skrev:det finns massa saker som stör mig när jag är ute, tonårsgäng är det värsta jag vet de kan verkligen föra oväsen på en omänsklig nivå och vara allmänt otrevliga men jag vill inte förbjuda dem att vistas någonstanns bara för att jag finner dem störande


Sådana tycker jag definitivt vi borde förbjuda! :D
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Barnförbud på kaféer? (Omröstning)

Inläggav nallen » 2013-03-09 20:11:52

Denki skrev:Men man behöver inte barnvakt för att gå utomhus eller till affären? de kan ju följa med

Nej! Det är ju det som är grejen, de stör och ska således inte ha tillträde till platser där man kan förväntas bete sig som folk.
nallen
 
Inlägg: 19478
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in