Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Zachetino » 2013-03-09 14:49:58

Vet inte riktig vad jag skulle posta det här men iaf.

Förra året när jag stod tillsammans med några andra från min skola och väntade på bussen hem (bor typ 1h från skolan) så var den försenad och det var ganska varmt (inte överdrivet varmt) i vilket fall så när den var kanske 25-30 minuter försenad så börja jag må illa och allt började snurra, det kändes som jag skulle ramla, allt folk sa ekade och allt omkring mig blev suddigt. Jag lutade mig mot busskuren och det kändes som hela den åkte iväg med mig fast jag stog still, trodde allvarligt talat att jag skulle dö och fick svårt att andas så jag var tvungen att sätta mig ner och hela jag skakade, det höll i sig i kanske 2-3minuter.

Jag tror inte att jag hade druckit för lite vatten trots att jag ofta gör det på sommaren, någon som kan tänka sig veta veta vad det var som hände?



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
Zachetino
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2013-03-02

Vad hände?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-09 15:58:48

Solsting?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad hände?

Inläggav Denki » 2013-03-09 16:00:04

det låter som när jag fick järnbrist men om du inte upplevde det igen så vet jag inte
solsting?
någon form av ångestattack?
Denki
 
Inlägg: 27
Anslöt: 2013-02-22
Ort: Stockholm/Uppsala

Vad hände?

Inläggav Issa Jesus » 2013-03-09 16:20:55

blodsocker fall?

har hänt mig ibland, då blir ja vimmelkantig och sånt.

men ja vet int, deju hur man tolkar det.

Issa Jesus,
Jesuiten magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Vad hände?

Inläggav Sammelsurium » 2013-03-09 16:26:39

Det låter som om det skulle kunna vara panikångest.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Vad hände?

Inläggav kiddie » 2013-03-09 18:54:38

Ska jag bara jämföra med mig själv så låter det som lågt blodsocker. Är lätt att få det på sommaren om värmen gör att man inte har någon aptit. Det är en väldigt obehaglig upplevelse där allt snurrar, man vill inte stå upp, man känner sig genomäcklig på något sätt kroppsligt, och mentalt är det läskigt. Och illamående och skakig blir man. Sockret behöver inte sjunka speciellt lågt för att man ska få denna effekt. Är man tjej kan man oxo ha lättare att få det före eller under mensen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad hände?

Inläggav Alien » 2013-03-09 19:05:56

Lågt blodsocker tycker jag också det låter som. Kanske bäst att ha någon frukt med så man snabbt får upp blodsockret.

http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fraga-11 ... lodsocker/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Vad hände?

Inläggav Sammelsurium » 2013-03-09 20:06:44

Jag visste inte att man kunde få sådana symtom av lågt blodsocker (men läste Aliens länk). Har alltid förknippat "lågt blodsocker" med att man är sur/trött pga hunger.

Hur som, om det beror på lågt blodsocker borde det väl inte gå över av sig själv och enligt Aliens länk verkar det vara ett väldigt allvarligt tillstånd.

Detta är ett livshotande tillstånd som kräver omedelbar tillförsel av socker. En medvetslös person måste få injektioner med socker direkt i blodet eller också en injektion av läkemedlet Glukagon, som leder till nybildning av socker i kroppen.

En frisk person ska inte kunna få denna typ av livshotande blodsockerfall. Kroppen har system som motverkar att blodsockret blir alltför lågt.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Vad hände?

Inläggav Parvlon » 2013-03-09 20:28:49

Haft samma typ av upplevelse och tror jag kom fram till att det var för lite vatten i mitt system.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav slackern » 2013-03-09 20:47:16

Sammelsurium skrev:Det låter som om det skulle kunna vara panikångest.


Jo jag gissar också på det rent spontant känns det som det. Eller annars kanske blodtrycksfall.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Gafsan » 2013-03-10 2:57:29

Sammelsurium skrev:Jag visste inte att man kunde få sådana symtom av lågt blodsocker (men läste Aliens länk). Har alltid förknippat "lågt blodsocker" med att man är sur/trött pga hunger.

Hur som, om det beror på lågt blodsocker borde det väl inte gå över av sig själv och enligt Aliens länk verkar det vara ett väldigt allvarligt tillstånd.

Detta är ett livshotande tillstånd som kräver omedelbar tillförsel av socker. En medvetslös person måste få injektioner med socker direkt i blodet eller också en injektion av läkemedlet Glukagon, som leder till nybildning av socker i kroppen.

En frisk person ska inte kunna få denna typ av livshotande blodsockerfall. Kroppen har system som motverkar att blodsockret blir alltför lågt.


Farliga blodsockerfall av den typen som beskrivs här tror jag är mycket ovanligt hos friska personer. Däremot är det nog inte alls ovanligt att man helt enkelt svimmar av (fast inte blir medvetslös efteråt) av lågt blodsocker.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Alien » 2013-03-10 3:21:33

För diabetiker kan det vara farligt men detta låter ju inte livsfarligt:

Vid för lågt blodsocker blir det bränslebrist i kroppens olika organ. Effekten blir att man känner sig knäsvag och darrig, ofta upplever man även en frusenhet.
Eftersom hjärnan är helt beroende av socker som bränsle får man symtom som påverkar medvetandet och psyket. Man kan bli yr, aggressiv eller förvirrad och omtöcknad.
http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fraga-11 ... lodsocker/

Och har man diabetes har man andra symtom också, som att bli ovanligt törstig (och kissa mycket).

Om inte fått i sig tillräckligt med salt kan man känna sig illamående och trött.

Lågt blodtryck kan ge yrsel, men det är väl just när man reser sig från sittande el liggande ställning.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Flawed » 2013-03-10 14:58:31

Icke diabetiker ska inte få lågt blodsocker.

Man kan få dumping syndrome.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gastric_dumping_syndrome

Å andra sidan så är glukos metabolismen i hjärnan förhöjd på personer med ADHD,så kanske denna grupp är känsligare för blodsockerfall?
Kan ju gälla vid andra npf diagnoser också eftersom man ju inte diagnostiserar med biologiska undersökningsmetoder.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav kiddie » 2013-03-10 17:54:45

Kan vara ett plötsligt fall av blodtryck oxo. Vilket kan ge i princip samma som jag skrev ovan. Har man inget att mäta med så är det nog svårt att veta vad som är vad, eftersom det är en övergående episod som är plötslig obalans men som sedan går över. Hjärnan är rätt kinkig med att ha rätt tryck och blodsocker.

Helt friska människor kan uppleva detta. Även de som i vanliga fall har bra blodtryck eller bra blodsocker. Att ha en kort episod är ju inte samma som att det ligger lågt hela tiden. Det handlar mer om att kroppen missar lite i balanserandet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Flawed » 2013-03-10 19:37:21

http://traningslara.se/taubes-skitsnack ... -cellniva/

Oftast har tydligen folk inte lågt blodsocker när de tror att de har det.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav Bastuper » 2013-03-10 20:04:14

Jag var med om detta också, inte tokhett ute med, var ute o cykla
med kusin, kom ut fårn affärn och träffade hennes vänner, jag kände
mig knäsvag och satt mig, sen skulle vi vidare men jag orkade inte,
la mig i en slänt alldeles intill en 4vägskorsning och låg o blunda.

Kusin som är lite mammig av sig trodde ja höll på att dö,
nån ambulans rulla förbi o hon hämta vatten på en lokal
på andra sidan vägen.

Otäckt, man ville bara härda ut skiten och hoppas att man fick
tillbaka energin, men jag sa nej till läkarbesök.

Kan ha haft det 2 gånger, vet ej.


Dock i 9an o gymnasiet "gick jag på" dextrosol.
Slutade med det och kroppen fick fnatt, kunde gå o känna mig
lite småyr då kroppen inte fick i sig det där sockret.

Kom på det flera år efter det var dextrosolen som saknades
men är idag återställd.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Blev plötsligt svimfärdig - vad hände?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 4:10:24

Flawed skrev: http://traningslara.se/taubes-skitsnack ... -cellniva/

Oftast har tydligen folk inte lågt blodsocker när de tror att de har det.


Nä, det är sant. Men vi är rätt känsliga och det kan hända att man bara hamnar lågt några sekunder för att man ska uppleva det som obehagligt. Hunger har inte så mycket med blodsocker att göra dock. Blir hjärnan "utan" socker bara en mikrosekund eller "utan" blod under samma tid (blodtrycksfall), då reagerar den våldsamt och skickar ut MASSA signaler för att balansen ska återupprättas.

Det kan liknas vid värmevallningar under klimakteriet. Vi har något som styr socker och blodtryck, och något som styr värme. Man blir inte varmare i klimakteriet, det som händer är att det blir en obalans och kroppen reagerar inte så snabbt som den gjorde när man var yngre då man inte märkte kroppens reglering av värme. Men behövs bara en liten glitch att kroppen ska reagera lite för sent och då slår den på alla motkrafter och då får man en påtaglig effekt som t ex en värmevallning och sedan svettningar.

Även i en annars välbalanserad kropp kan yttre eller inre saker påverka så att olika balanser blir lite fel under en väldigt kort tid. Det handlar inte om att man går med lågt blodsocker i timtal eller dagar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in