Lotterivinst

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Lotterivinst

Inläggav slackern » 2013-03-08 17:58:55

rapchic skrev:
slackern skrev:
rapchic skrev:jo jag vet att vi har F-skatt
men det kan bli lite komiskt ibland (om tex man inte tjänar pengar på det som oss och min man särskilt)
det jag menade var att man behöver inte vara ett företag utan man behöver bara äga skog för att ha F-skatt sedel.


Men har du svårt att förstå? Äger man skog så räknas det som näringsverksamhet=företag. Ett företag behöver inte gå med vinst. Du kan driva det med förlust så länge du tycker att du har råd med det. Men tillslut när pengarna är slut så går du ju i konkurs. Skog vissa perioder ingen slutavverkning inga inkomster. Ibland slutavverkning stora inkomster. Därför måste man använda sej utav en skogsbruksplan för att sprida ut slutavverkningarna så att man får en något sånär jämn fördelning över åren. Men det blir ju svårt om man har små gårdar. Så jag förstår varför din morfar säger att det är hårt slit för ingen vinst. Han har helt enkelt för liten gård.

Den där gården jag länkade jag länkade till tidigare har ett virkesförråd på 46341 kubik. Med ett pris på 300 kr kubiken som jag har kollat upp och länkat till så är skogen värd 13900000 kr. Planerar du bra och sköter det rationellt så kommer du att få en jämn och fin vinst spridd över åren.

http://prospekt.objektinfo.se/1852/DOCI ... 6OYFA7.PDF

Här får du med en skogsbruks plan som du kan studera själv om det verkar vara en bra eller dålig investering. Personligen tycker jag själv att det verkar vara det. Men jag är ingen skogsbonde.

http://prospekt.objektinfo.se/1852/DOC5 ... I6TGRX.PDF

nej det är du som inte förstår...
det jag menar var
a: man behöver inte ha ett företag (AB, HB, enskild firma etc etc) för att få F-skattsedel då man har skog då har man det ändå (för dom som inte vet om det, många ser ju inte skog som ett företag)
b: det blir lite konstigt för såna som min man tex som inte tjänar alls på "sin skog" eftersom han är bara en delägare av många (dvs han tjänar inget på skogen förutom att han får jaga där)

Sen så är det inte möjligt att kunna räkna skog på en årsinkomst som är ungefär samma varje år då,
även om man har mycket skog skogens tillväxtsålder gör så att det finns perioder då det är liten, eller ingen inkomst man får från skogen. det är altså väldigt varierande

och somsagt min morfar har inte en skogsgård han har skog på andra ställen än där han bor.

jag har inte sagt att man inte ska betala skatt, eller att man inte får pengar av skog alls eller liknande, du läser in saker som jag inte skriver.


Men suck. Näringsverksamhet=Företag.

F-skatt är en skatteform för svensk preliminär skatt som betalas av den som bedriver näringsverksamhet. "F" i F-skatt står för företag och kan alltså utläsas företagsskatt. På motsvarande sätt står "A" i A-skatt för anställd.


http://sv.wikipedia.org/wiki/F-skatt
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lotterivinst

Inläggav rapchic » 2013-03-08 18:27:32

jo men vissa har inte så mkt skog att det går att bedriva nån näring där.
många har tex endast lite skog till gården inte nog att tjäna nått på (man kanske tex tar ved och en och en annan julgran) men stort nog att man har F-skattsedel.
och alla vet inte att man har F-skatt sedel bara för att man har skog det var det jag ville poängtera från början.
det jag ville från början var att göra så att folk som inte visste att man måste ha f-skattsedel då man har skog, f-skattsedel gör det hela svårare (därför har de flesta revisorer även om dom inte säljer så mkt varje år) så skog är inget enkelt sätt att få pengar jämfört med endel annat.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Lotterivinst

Inläggav slackern » 2013-03-08 18:57:33

rapchic skrev:jo men vissa har inte så mkt skog att det går att bedriva nån näring där.
många har tex endast lite skog till gården inte nog att tjäna nått på (man kanske tex tar ved och en och en annan julgran) men stort nog att man har F-skattsedel.
och alla vet inte att man har F-skatt sedel bara för att man har skog det var det jag ville poängtera från början.
det jag ville från början var att göra så att folk som inte visste att man måste ha f-skattsedel då man har skog, f-skattsedel gör det hela svårare (därför har de flesta revisorer även om dom inte säljer så mkt varje år) så skog är inget enkelt sätt att få pengar jämfört med endel annat.


Om man har så pass lite skog att man inte kan leva på den lär man ha en FA-skattesedel. Den skogen man säljer betaler man in på F delen. Och övriga inkomster som tex lön eller sjukersättning säter arbetsgivaren eller FK in på A delen.

Skog du säljer är du själv ansvarig att skatter och avgifter betalar du in själv. Vet inte hur det är med ved för uppvärmning och eventuell mat och djur man odlar och föder upp själv för husbehov om man måste betala skatt för det?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Lotterivinst

Inläggav rapchic » 2013-03-08 19:36:44

slackern skrev:
Skog du säljer är du själv ansvarig att skatter och avgifter betalar du in själv. Vet inte hur det är med ved för uppvärmning och eventuell mat och djur man odlar och föder upp själv för husbehov om man måste betala skatt för det?


jag har inte hunnit bli så duktig än men jag tror inte man behöver skatta för det man tar bort däremot är det nån slags grandskatt (där dom förutsätter att all skog växt jättefint ungefär) men man har ju skatter på annat man inte tjänar på också. men det har jag tid att kolla in på då jag (vad jag förstår) inte behöver oroa mig för skatterna förrens nästa maj så jag hinner läsa på i alla fall.
mat och djur till husbehov kan jag inte tänka mig att man ska behöva skatta för. eller kanske om man har mkt åkermark (härikring har man ofta bara lite åkermark och resten skog och man äger mer än tomten)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Lotterivinst

Inläggav Bastuper » 2013-03-08 20:28:47

Vi är som sagt skogsägare men det är enbart ved, eventuell jakt.

Men visst finns skogsbruksplan och sånt kanske,
men inte så det planeras avverka och sälja o.s.v.

Snarare en skog som funnits med i några generationer.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Återgå till Intressanta intressen



Logga in