Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet" (i Kina)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet" (i Kina)

Inläggav Alien » 2013-02-08 21:15:08

Det visas kl 21.00 i Kunskapskanalen ikväll men förstås också i SVT Play senare.

Kanadensisk dokumentär från 2012. Om ett av de enda kvarlevande matriarkaten i sydvästra Kina. Deras öppna förhållningssätt till sex och äktenskap hotas av det moderna samhällets livsstil.
http://www.kunskapskanalen.se/tabla/

Tydligen har de något som de kallar för "vandrande äktenskap", som verkar vara en formalisering av vänsterprassel.

Moderator: Ändrade rubriken, då TV-programmet har varit.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Trollmor » 2013-02-08 22:34:22

Är detta Ma-folket?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Alien » 2013-02-09 2:36:10

Snarare Na-folket, de kallar sig själva så:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mosuo

Ja, de verkade inte ha något äktenskap alls, "vandrande äktenskap" var vad utomstående kallade det. Både bodde hos sin mors klan. Mannen arbetade inte för sina barn utan för sin systers barn. Barnen ärvde sin mors efternamn.

Inget krav på att en kvinna ska vara oskuld tills hon gifter sig (hon behöver ju aldrig gifta sig). När kärleken är slut så går man vidare utan några formaliteter. Inga ägodelar att dela. Inget bråk om barnen heller; de tillhör ju alltid moderns familj. Lät ju som fördelaktigt för både män och kvinnor. Verkar inte som någon nackdel för männen att leva i matriarkat.

Det som jag saknade var just barnperspektivet. Hade barnen öht någon kontakt med sina fäder? Visste de ens om vilka som var deras fäder?

Sedan riskerar ju alla minoriteter att deras kultur utplånas av majoritetens. Kulturrevolutionärerna från han-folket var lika chockade över mosuo-folkets oanständiga liv som viken västerländsk missionär som helst. De befallde att de skulle gifta sig och leva monogamt.

Nu revs husen för att bygga bättre för turisterna. Och hur blir det när en sexuellt friare minoritet kommer i kontakt med majoriteten? Givetvis prostitution och bordeller. Fattiga flickor vill tjäna pengar, t ex för att deras småsyskon ska få gå i skolan.

En mosuo-kvinna talade om att deras "vandrarnde äktenskap" var kultur och borde respekteras. Det var inte samma sak som lösaktighet och att alla låg med alla. Förhållandena grundades på kärlek. Men skillnaden var inte glasklar. Dels så berättade en gammal mosuo-kvinna att hon både haft en "officiell" man och samtidigt andra män som han inte visste om. Om inte det är lösaktighet så vet inte jag. En annan kvinna berättade att flera män knackade på dörren. Då släppte hon in den förste och låste dörren sen. Lät ju inte som det var så noga med vem det blev, var fanns kärleken där? Dels berättade unga män om hur de gick till olika kvinnor varje kväll, det låter också mer som bara vanlig lösaktighet, inte alls som några kärleksförhållanden.

Den gamla kulturen låter mer som modern frigjordhet. Och turisterna såg förstås kvinnorna (och männen) som några man roade sig med, ja de förväntade sig att de skulle ställa upp. De nöjde sig inte med att se på deras danser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav plåtmonster » 2013-02-09 3:11:57

Kanske den kulturen lyckats få kärlek och sex vara just det utan att det ska läsas in så mycket annat i det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Trollmor » 2013-02-14 2:38:02

Tack snälla Alien för genomgången! I Wikipedia (din länk) står det Mosuo, det kan säkert ha förvanskats till Ma av någon. Jag har för mig att jag har läst en bok skriven av en kvinna därifrån. Mycket intressant; jag har länge undrat hur det skulle bli om kvinnorna ägde jorden och husen, och männen var välkomna som gäster för längre eller kortare tid.

Det är sällan jag saknar TVn, men detta är ett sådant tillfälle.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Miche » 2013-02-14 10:22:39

Se det här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav rapchic » 2013-02-14 10:22:49

jag tyckte det var jättespännande och ett jättebra samhälle*...
fram tills det beblandades med han/mer västerlänskt då blev det fel i kulturkrockarna :(

* det finns ju inget perfekt samhälle alla har ju sina brister däremot samlevnadsbiten hade de löst ganska bra, även om jag som är uppvuxen med västerlänska ideal inte skulle kunna ha ett "vandrande äktenskap"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Alien » 2013-02-14 15:43:07

Teoretiskt skulle väl ett par kunna vara ihop hela livet, om kärleken varade för bägge. Men så var det tydligen aldrig (såg inget exempel på det i filmen). De som påstår att människan inte är gjord för monogami skulle få vatten på sin kvarn.

Mosuo-folket använde inga skydd, varken mot graviditet el mot t ex AIDS. Barn var något positivt, och hiv fanns ju inte så länge de höll sig inom gruppen.

Men nu när turisterna kommit och med dem prostitutionen, så försökte man (han-kineser) få dem att använda kondomer etc. Men mosuo-folket verkade inte intresserade, och affischerna om skydd revs ned. De var ovana och tyckte det var pinsamt.

Det såg rätt idylliskt ut när män och kvinnar badade nakna tillsammans utomhus. Men en lång trästock skilde män och kvinnor åt i lagunen. Likaså när ett par satt vid Lugusjön och såg ut över sjön och bergen bakom.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 9:35:55

Alien skrev:Det som jag saknade var just barnperspektivet. Hade barnen öht någon kontakt med sina fäder? Visste de ens om vilka som var deras fäder?


Det funderade jag också över. Berövas inte männen möjligheten att vara pappor? Det kanske är min kulturella bakgrund som ger sig tillkänna nu men jag tycker inte det är samma sak att hjälpa till och uppfostra systerns barn (om de ens är delaktiga där, framgick ej) och uppfostra sitt eget barn.
Det skulle kunna finnas positiva värden som att alla blir tvingade att ta ett större ansvar för barnen då barnen på något sätt är "allas" men samtidigt visade de att fattiga familjer skickade sina döttrar i prostitution.

Alien skrev:En mosuo-kvinna talade om att deras "vandrarnde äktenskap" var kultur och borde respekteras. Det var inte samma sak som lösaktighet och att alla låg med alla. Förhållandena grundades på kärlek. Men skillnaden var inte glasklar. Dels så berättade en gammal mosuo-kvinna att hon både haft en "officiell" man och samtidigt andra män som han inte visste om. Om inte det är lösaktighet så vet inte jag. En annan kvinna berättade att flera män knackade på dörren. Då släppte hon in den förste och låste dörren sen. Lät ju inte som det var så noga med vem det blev, var fanns kärleken där? Dels berättade unga män om hur de gick till olika kvinnor varje kväll, det låter också mer som bara vanlig lösaktighet, inte alls som några kärleksförhållanden.


Jag tänkte också på den äldre kvinnan när det talades om längre kärleksförhållanden men samtidigt finns det inget uteslutande. Du kan ha ett längre kärleksförhållande med någon men det kräver inte nödvändigtvis monogami. Det är kanske inte nödvändigtvis så att du bara kan vara förälskad är vara kär i en person samtidigt heller.

Alien skrev:Det såg rätt idylliskt ut när män och kvinnar badade nakna tillsammans utomhus. Men en lång trästock skilde män och kvinnor åt i lagunen. Likaså när ett par satt vid Lugusjön och såg ut över sjön och bergen bakom.


Lite för idylliskt så här i efterhand. Trästocken hade ju kommit dit av en anledning. Fokus för programmet blev vandrande äktenskap i relation till yttre påverkan.

Det hade varit intressant att veta vilka konflikter som fanns i den egna gruppen.
Det kanske blir tydligare i youtube-dokumentären men jag har inte hunnit med den än.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Alien » 2013-03-08 13:54:35

Jo, trästocken hade kommit dit för att ingen ur egna gruppen skulle utföra sexuella trakasserier mot personer ur den andra gruppen. (Visst uttryckte jag mig könsneutralt och jämställt?)

Kanske det är vanan som får oss att tycka att det är sämre att vara morbror som fungerar som en pappa för sin systerbarn än att fungera som det för sina egna barn. Men om man inte är så noga med trohet/monogami, så vet han att han är släkt med sina systrars barn men inte om han är biologisk far till sin "flickväns" barn.

Och om man inte såg monogarmi (alltså inte ens seriemonogami som vi brukar praktisera här) som något självklart el ens önskvärt, då låg ju prostition nära till hands när de rikare han-kineserna dök upp. Men en del prostituerade kommer utifrån men kläs i mosuokvinnornas traditionella kläder till turisternas fromma.

Typiskt var att mosuokvinnan som i början hade ett "vandrande äktenskap" men en mosuoman senare vill ha ett riktigt äktenskap med den nya mannen. Han var västerlänning och hon kände sig tryggare med ett riktigt äktenskap.

Religionen är dels Dabe, en animistisk religion med förfädersdyrkan, dels tibetansk buddism, en variant där man äter kött.

Enligt vissa har mosuo-språket ord för "far", "mörda" och "våldta". Men för "mörda" använder de helt enkelt ordet "döda".

Jag skulle vilja läsa en bok om mosuo-folket, där kan man ta upp flera saker. I en film blir det bara vissa detaljer som får plats, kanske de mest pittoreska. Och det finns ju litteratur, men inte på svenska.

Här är en tidningsartikel i The Guardian, om fotografen Luca Locatellis resa till mosuo-folket: http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/ ... matriarchy

"Arriving in Luoshu was a shock – it was tacky and not how I expected," says Locatelli. "There were a lot of people asking for money: bar owners and prostitutes that are obviously not Mosuo – it's all geared towards male Chinese tourists."

After talking to locals, Locatelli decided to move on to another village, Lige, in search of "real Mosuo". "I crossed the lake to another village and found them living in the same traditions they have done for 2,000 years – the people there were lovely, kind and living simple, happy lives." With all the modern temptations for the younger generation of Mosuo now right on their doorstep, Locatelli found a community caught between cultural tradition and the modern world.

"Their way of life is slowly changing, but there is a real sense of pride in the way they live," he says. "Men and women are very much equals, but the women are just a little more in charge."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kunskapskanalen kl 21 i kväll "Det sista matriarkatet"

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 14:16:18

Alien skrev:Jo, trästocken hade kommit dit för att ingen ur egna gruppen skulle utföra sexuella trakasserier mot personer ur den andra gruppen. (Visst uttryckte jag mig könsneutralt och jämställt?)


Ja, mycket snyggt!

Alien skrev:Kanske det är vanan som får oss att tycka att det är sämre att vara morbror som fungerar som en pappa för sin systerbarn än att fungera som det för sina egna barn. Men om man inte är så noga med trohet/monogami, så vet han att han är släkt med sina systrars barn men inte om han är biologisk far till sin "flickväns" barn.


Just så gick min tanke. Det jag upplever som att man berövas faderskapet kanske är utbytbart mot uppfostring av systerbarnen. Dessvärre så framgick det inte om männen hade någon roll alls i uppfostring av barn. De kanske bara är drönare helt enkelt.

Alien skrev:Jag skulle vilja läsa en bok om mosuo-folket, där kan man ta upp flera saker. I en film blir det bara vissa detaljer som får plats, kanske de mest pittoreska. Och det finns ju litteratur, men inte på svenska.


Ska leta lite senare, det vore ett bra inslag i bokcirkeln. Det skulle garanterat generera diskussion.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet"

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 16:53:56

Tydligen finns det flera typer av förhållanden bland Mosuo/Na och inte bara vandrande äktenskap. Den tidigare styrande tsui-familjen hade ett patrilinjärt system för att garantera tronföljden.


M.h.a. google translate och egna ändringar:

Medan Na föredrar att bilda partnerskap i form av "vandrande äktenskap", är det bara
en av tre typer av vanliga partnerskap som finns i Na samhället. Tusi, vars familj styrde
Na i århundraden, bibehöll ett patrilineär äktenskap för att garantera legitimiteten för
nästa styrande generation. Na från ofrälse-klassen praktiserar också två typer av äktenskap i vilka samlevnad fanns. I den första lämnar båda parter sina hushåll och bildar ett nytt
hushåll. Detta sker ofta när det ena eller båda av de ursprungliga hushållen har vuxit för stora för all medlemmar att leva tillsammans i harmoni. Den andra formen av samlevnad behåller det förlängda familjehushållet och lägger helt enkelt till en ny medlem genom äktenskap. När en vuxen generationen saknar medlemmar oavsett kön, är detta ett vanligt sätt att upprätthålla ett normalt fungerande hushåll. Den nya medlemmen följer med sin partner och blir genealogiskt sett, en del av dennes familj och släkt.


Mer här:
http://web.pdx.edu/~tblu2/Na/myths.pdf
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet"

Inläggav Alien » 2013-03-08 17:09:58

Tallbarr skrev:
Alien skrev:Kanske det är vanan som får oss att tycka att det är sämre att vara morbror som fungerar som en pappa för sin systerbarn än att fungera som det för sina egna barn. Men om man inte är så noga med trohet/monogami, så vet han att han är släkt med sina systrars barn men inte om han är biologisk far till sin "flickväns" barn.


Just så gick min tanke. Det jag upplever som att man berövas faderskapet kanske är utbytbart mot uppfostring av systerbarnen. Dessvärre så framgick det inte om männen hade någon roll alls i uppfostring av barn. De kanske bara är drönare helt enkelt.


Utan monogami (verklig el inbillad), inget faderskap! Eller utan vardagsgemnaskap med barnens mor, inget fungerande faderskap. Kvinnor och män bodde ju aldrig tillsammans utan i sina ursprungsfamiljers hus.

Men inte var männen drönare. De fiskade, tog hand om boskapen och slaktade boskapen. De lärde också upp sina systersöner. Kvinnorna däremot skötte allt hushållsarbete.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet"

Inläggav Tallbarr » 2013-03-08 17:21:07

Alien skrev:Utan monogami (verklig el inbillad), inget faderskap! Eller utan vardagsgemnaskap med barnens mor, inget fungerande faderskap. Kvinnor och män bodde ju aldrig tillsammans utan i sina ursprungsfamiljers hus.


Jag vill klargöra att jag inte menar biologiskt faderskap utan de faktiska handlingar som associeras med en fadersroll. Det borde vara möjligt att ta hand om ett barn dagtid t.ex. och utbilda/träna barnet i olika aktiviteter beroende på ålder.



Ang. detta så information om författaren till texten:
http://www2.furman.edu/academics/AsianStudies/facultystaff/Pages/Blumenfield.aspx
och hennes recension av filmen på svtplay.se
http://www.aems.illinois.edu/publications/filmreviews/womenland.html
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Kunskapskanalen "Det sista matriarkatet"

Inläggav Alien » 2013-03-09 1:34:44

Tallbarr skrev:Jag vill klargöra att jag inte menar biologiskt faderskap utan de faktiska handlingar som associeras med en fadersroll. Det borde vara möjligt att ta hand om ett barn dagtid t.ex. och utbilda/träna barnet i olika aktiviteter beroende på ålder.


Men barnen har ju "social/a far/fäder i sin morbror/morbröder" som bor i samma hus som dem, så de saknar ju inget. Och männen får sociala söner i sina systersöner.

När det gäller män som aldrig levt ihop med barnets mor undrar hur många som fungerar som sociala fäder. I en del fall födde modern barnet mot den biologiska faderns vilja. Och är han arg på/känner sig sviken av kvinnan pga detta, så tycks "fadersinstinkten" helt falla bort. I andra fall så är konflikten mellan föräldrarna så infekterad att fadern inte kan fungera som närvarande far (kan förstås bero på modern i vissa fall). Kort sagt, morbröderna känns mer pålitliga. De finns alltid kvar, och de byts inte ut.

Eftersom barnen alltid bor i sin mors hus, så bortfaller också bråk om pengar. Det enda fadern behöver bidra med är presenter.

Ur vår synvinkel så fattas det något, men jag tror inte mosuo-folket tycker det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in