Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Schmetterling » 2013-03-05 12:41:16

Gafsan: Tack för att du lyckas formulera det jag tänker när jag läser de där "kriterierna".

Den "tillitsfulla optimismen" kan nog även kallas för naivitet.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Tallbarr » 2013-03-05 12:43:40

@Gafsan
Snyggt!

När jag läser kriterierna så ser det mer ut som att han blandat ihop potential med faktiska effekter.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Wine » 2013-03-05 13:11:34

Schmetterling skrev:Det kommer ständigt nya människor till "aspergerkollektivet" som inte har samma erfarenheter som du.


Precis så är det ju och därför måste mycket upprepas, fick lära mig i skolan angående historia att historien ständigt måste upprepas för att nya generationer inte ska glömma kunskapen och för att man förhoppningsvis ska kunna dra lärdom m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 13:21:48

Schmetterling skrev:Gafsan: Tack för att du lyckas formulera det jag tänker när jag läser de där "kriterierna".

Den "tillitsfulla optimismen" kan nog även kallas för naivitet.

Jag är mycket naiv, jösses vilka blåsningar man gått på genom livet! :shock:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Gafsan » 2013-03-05 13:46:45

Schmetterling skrev:Den "tillitsfulla optimismen" kan nog även kallas för naivitet.


Det tror jag också. Vi har så svårt att göra rimliga bedömningar av andra människors agenda och de faktiska riskerna i olika situationer att vi lätt framstår som antingen gnälliga, motsträviga och sjukligt misstänksamma eller också som lättlurade och naiva. Båda beteendena kan ses som utslag av vår dåliga förmåga att förstå och tolka vår omgivning (och båda beteendena kan skapa problem, ffa för oss själva men även för människor omkring oss).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Schmetterling » 2013-03-05 13:58:08

Kattmamma skrev:Jag är mycket naiv, jösses vilka blåsningar man gått på genom livet! :shock:

Ja. :(
Gafsan skrev:Vi har så svårt att göra rimliga bedömningar av andra människors agenda och de faktiska riskerna i olika situationer att vi lätt framstår som antingen gnälliga, motsträviga och sjukligt misstänksamma eller också som lättlurade och naiva. Båda beteendena kan ses som utslag av vår dåliga förmåga att förstå och tolka vår omgivning (och båda beteendena kan skapa problem, ffa för oss själva men även för människor omkring oss).

Jag lyckas med konststycket att nu, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, vara sjukligt misstänksam och oerhört lättlurat naiv samtidigt. :-)051
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav Gafsan » 2013-03-05 14:08:06

Schmetterling skrev:Jag lyckas med konststycket att nu, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, vara sjukligt misstänksam och oerhört lättlurat naiv samtidigt.


Tja, av två onda ting varför inte välja båda? ;)

Skämt åsido blir det ju lätt så. När man själv uppfattar en risk (verklig eller ej) så är man självklart mycket försiktig när man har negativa erfarenheter i bagaget, men ibland uppfattar man ju inte risken öht och då går det som det går... säga vad man vill om att ha asperger men ENKELT är det iaf inte :(
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Om Asperger i Fråga doktorn nästa vecka

Inläggav kiddie » 2013-03-05 17:40:30

Tycker en del av er är lite för krävande. Fråga doktorn är ett rätt hurtfriskt program som jag upplever jobbigt och någon ordentlig information om aspergers kan man nog inte förvänta sig därifrån. Trots det behöver inte alla inslag vara helt perfekta med fullständig information som vi kanske läst oss till under tiotals år, har erfarenhet av själva, känner andra som delar med sig av sin erfarenhet osv. Bara för att "vi" vet en del om aspergers så kan vi inte kräva att andra ska veta det eller kunna presentera det på ca 10 minuter.

Gör det något om det blir lite ytligt? Många vet ju inte ett dugg om aspergers så det kanske är läge just i ett sådant program att baa svepa över det lite så folk får ett hum. Jag ser det inte som något negativt. Vad vet ni om andra diagnoser? Vet ni allt om dem? Skulle ni vilja veta litegranna eller måste ni veta allt om alla diagnoser som finns?

Det viktigaste är ju att det blir ett litet personpporträtt, att det är en livslevande människa som presenteras som just människa. Blir det bara så är jag helt nöjd! Han kommer ju säkert inte ens vara ett skolboksexempel eller oxo kommer folk här uppleva honom som för aspig och dålig reklam för "oss"... osv.

Ibland blir jag trött på den totalt sönderplockande attityden här. Ingenting duger. Allt ska kritiseras och plockas isär.

Inte för att jag är bättre... nu har jag ju kritiserat en del av er.... Men jaja...

:-)002
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om Asperger i Fråga doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 19:22:09

Gafsan skrev:
Schmetterling skrev:Jag lyckas med konststycket att nu, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, vara sjukligt misstänksam och oerhört lättlurat naiv samtidigt.


Tja, av två onda ting varför inte välja båda? ;)

Skämt åsido blir det ju lätt så. När man själv uppfattar en risk (verklig eller ej) så är man självklart mycket försiktig när man har negativa erfarenheter i bagaget, men ibland uppfattar man ju inte risken öht och då går det som det går... säga vad man vill om att ha asperger men ENKELT är det iaf inte :(


Mitt liv har i alla fall blivit lättare , när jag fått diagnosen.
Nu vet jag att jag är naiv och lättlurad!
Förut visste jag det ju inte.
Jag visste inte i somras att det står saker mellan raderna i böckerna.
Jag visste inte att när man är på krogen och en kille frågar om man vill följa med hem på te eller kaffe då betyder det att de vill ha sex.
Jag trodde att när människor frågar hur man mår? Så berätta jag på riktigt.
Och de stog och skruva på sig och önska sig mil därifrån.
För jag berätta ju på riktigt hur jag mådde.
Så livet för mig är lite lättare att veta varför saker jag säger och gör blir tokigt!
Jag har fått hjälp av min pojkvän att förstå hur Nt fungerar.
Han skrattar gulligt åt mina klavertramp och förklarar hur jag ska säga och göra.
Han har ju haft sin diagnos längre !
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-05 19:45:46

Kattmamma skrev:
Gafsan skrev:
Schmetterling skrev:Jag lyckas med konststycket att nu, efter tillräckligt många dåliga erfarenheter, vara sjukligt misstänksam och oerhört lättlurat naiv samtidigt.


Tja, av två onda ting varför inte välja båda? ;)

Skämt åsido blir det ju lätt så. När man själv uppfattar en risk (verklig eller ej) så är man självklart mycket försiktig när man har negativa erfarenheter i bagaget, men ibland uppfattar man ju inte risken öht och då går det som det går... säga vad man vill om att ha asperger men ENKELT är det iaf inte :(


Mitt liv har i alla fall blivit lättare , när jag fått diagnosen.
Nu vet jag att jag är naiv och lättlurad!
Förut visste jag det ju inte.
Jag visste inte i somras att det står saker mellan raderna i böckerna.
Jag visste inte att när man är på krogen och en kille frågar om man vill följa med hem på te eller kaffe då betyder det att de vill ha sex.
Jag trodde att när människor frågar hur man mår? Så berätta jag på riktigt.
Och de stog och skruva på sig och önska sig mil därifrån.
För jag berätta ju på riktigt hur jag mådde.
Så livet för mig är lite lättare att veta varför saker jag säger och gör blir tokigt!
Jag har fått hjälp av min pojkvän att förstå hur Nt fungerar.
Han skrattar gulligt åt mina klavertramp och förklarar hur jag ska säga och göra.
Han har ju haft sin diagnos längre !

Ja, att få en diagnos är bra. Gud så mycket jag plötsligt insett att jag inte fattat och detb dyker upp nya saker hela tiden så nu börjar jag undra hur fasen jag levt mitt liv och trott att jag fungerat åtminstone ganska normalt! :-)006
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav kiddie » 2013-03-05 20:11:55

Är oxo en blandning av naiv och misstänksam.

Jag tror att de som egentligen står mig nära kan förvandlas till hemska varelser bara för att de säger fel saker. Vilket på ytan påminner om borderline. Men egentligen beror det på att jag nog ser människors handlande som en rad detaljer som inte bildar en helhet, så den detaljen som är just nu kan väga tyngre än det jag borde veta att den människan är.

Men jag slutar heller inte förvånas över olika metoder folk har för att få mig eller andra att hamna i dålig dager. Jag tror att nu så gårjag säker, nu finns det nog inget mer sätt, men jo det gör det visst, och blir än en gång väldigt förvånad av de ojusta metoder vissa kör med och den kreativitet de har i sitt baktalande av andra.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Om Asperger i Fråga doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Zima33 » 2013-03-05 20:21:59

plåtmonster skrev:Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det :P

OA ska visst göra en dokumentär https://www.facebook.com/dekallarossautister
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Om Asperger i Fråga doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kouzelny » 2013-03-05 20:33:31

Ser fram emot programmet.
Kouzelny
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2012-09-17

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 20:35:13

kiddie skrev:blir än en gång väldigt förvånad av de ojusta metoder vissa kör med och den kreativitet de har i sitt baktalande av andra.

Det är väl därför de inte har någon kapacitet över till någon vettig kreativitet. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 21:02:48

Schmetterling skrev:
Kattmamma skrev:
Gafsan skrev:
Tja, av två onda ting varför inte välja båda? ;)

Skämt åsido blir det ju lätt så. När man själv uppfattar en risk (verklig eller ej) så är man självklart mycket försiktig när man har negativa erfarenheter i bagaget, men ibland uppfattar man ju inte risken öht och då går det som det går... säga vad man vill om att ha asperger men ENKELT är det iaf inte :(


Mitt liv har i alla fall blivit lättare , när jag fått diagnosen.
Nu vet jag att jag är naiv och lättlurad!
Förut visste jag det ju inte.
Jag visste inte i somras att det står saker mellan raderna i böckerna.
Jag visste inte att när man är på krogen och en kille frågar om man vill följa med hem på te eller kaffe då betyder det att de vill ha sex.
Jag trodde att när människor frågar hur man mår? Så berätta jag på riktigt.
Och de stog och skruva på sig och önska sig mil därifrån.
För jag berätta ju på riktigt hur jag mådde.
Så livet för mig är lite lättare att veta varför saker jag säger och gör blir tokigt!
Jag har fått hjälp av min pojkvän att förstå hur Nt fungerar.
Han skrattar gulligt åt mina klavertramp och förklarar hur jag ska säga och göra.
Han har ju haft sin diagnos längre !

Ja, att få en diagnos är bra. Gud så mycket jag plötsligt insett att jag inte fattat och detb dyker upp nya saker hela tiden så nu börjar jag undra hur fasen jag levt mitt liv och trott att jag fungerat åtminstone ganska normalt! :-)006
jag förstår inte hur jag klarade mig innan.
Jag lär mig hur Nt fungerar varje dag och blir förvånad.
Det känns som jag levt på en annan planet.
Alla verkar känna till outtalade saker .
Som när någon frågar har du lust att hjälpa till?
Och jag har svarat nej. Och då blev de sura.
Varför ?? De frågade ju!
Så många har tagit mig som jag varit rapp i käften och rolig men jag har bara svarat korrekt på frågan.
De har skrattat och jag tänkt jösses vad de är knäppa jag sa inget roligt.
Jag har aldrig kopplat att jag haft fel utan trott att min omgivning varit knäppa.
Men livet är spännande för jag lär mig hur Nt tänker varje dag.
Och jag tycker de är knasiga! :shock:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Tallbarr » 2013-03-05 21:14:36

kiddie skrev:Gör det något om det blir lite ytligt? Många vet ju inte ett dugg om aspergers så det kanske är läge just i ett sådant program att baa svepa över det lite så folk får ett hum. Jag ser det inte som något negativt. Vad vet ni om andra diagnoser? Vet ni allt om dem? Skulle ni vilja veta litegranna eller måste ni veta allt om alla diagnoser som finns?


Bra poäng. Lättare att bedöma efter sändning också.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Schmetterling » 2013-03-05 21:16:03

Kattmamma skrev:Så många har tagit mig som jag varit rapp i käften och rolig men jag har bara svarat korrekt på frågan.
De har skrattat och jag tänkt jösses vad de är knäppa jag sa inget roligt.

Haha, oj, vilken igenkänning.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav plåtmonster » 2013-03-05 21:52:10

Snacka om NT-tolkningsföreträde.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 22:10:55

Schmetterling skrev:
Kattmamma skrev:Så många har tagit mig som jag varit rapp i käften och rolig men jag har bara svarat korrekt på frågan.
De har skrattat och jag tänkt jösses vad de är knäppa jag sa inget roligt.

Haha, oj, vilken igenkänning.

Visst är det häftigt att höra andra gjort samma sak.
Man kan ju tro att vi är släkt :D :-)154
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 22:14:21

plåtmonster skrev:Snacka om NT-tolkningsföreträde.

Vill du förklara hur du menade? Om du känner för det allså!
Jag brukar vara frågvis när jag ej förstår .
Min kille har ett gudomligt tålamod , standard frågan från mig är varför.
Hur han vet det, eller vart har du hört det.
Inte av misstro utan för jag är nyfiken på kunskap och vart jag kan forska mer i ämnet .
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-05 22:16:07

Zima33 skrev:
plåtmonster skrev:Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det :P

OA ska visst göra en dokumentär https://www.facebook.com/dekallarossautister

Vem är initiativtagare?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-05 22:19:40

Jag skulle vilja göra en musikal om en kvinna med asperger. Ingen larvig gammaldags musikal med synkroniserad dans och hejsan tjosan, utan en seriös berättelse med rockig musik. Skall jag ringa Benny Andersson och fråga om han är intresserad? :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Zima33 » 2013-03-05 22:28:12

KrigarSjäl skrev:
Zima33 skrev:
plåtmonster skrev:Kanske dags att göra film om asperger där massmedias version kommer på skam. Gärna på ett sådant sätt att dito media inte kan låta bli att snacka om det :P

OA ska visst göra en dokumentär https://www.facebook.com/dekallarossautister

Vem är initiativtagare?

OA tror jag.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Om Asperger i Fråga Doktorn - måndagen den 11 mars

Inläggav Kattmamma » 2013-03-05 22:31:33

Kahlokatt skrev:Jag skulle vilja göra en musikal om en kvinna med asperger. Ingen larvig gammaldags musikal med synkroniserad dans och hejsan tjosan, utan en seriös berättelse med rockig musik. Skall jag ringa Benny Andersson och fråga om han är intresserad? :wink:

Låter som en skitbra ide! :-)Happy
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in