Inte konstigt att se döda?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Frimodig » 2013-03-03 1:09:52

Moggy skrev:
Frimodig skrev:Alla de andra är hjärtligt välkomna.

So far har ingen showed up.

Lennart Frimodig



Inte?

Prova att gå in toaletten, stäng dörren, släck ljuset och knacka några gånger på badrumsspegeln.


Jag gjorde det, och inget hände. Ingen kom på besök.

Du kan gärna skicka hem dina besökare till mig. Alla kan skicka hem sina besökare till mig. Alla kan skicka hem alla former av övernaturliga väsen till mig.

Alla är hjärtligt välkomna. Varenda Gud och varenda monster. Hjärtligt välkomna.

Men, inga levande människor, jag har det lite stökigt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Inte konstigt att se döda?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-03 1:56:05

Extraordinära påståenden kräver ofta extraordinära bevis..

Så om det finns kontakt så kan informationen som överförs användas för att kolla om det finns någon sanningshalt. Att få sådana här fenomen att återkomma med någon slags förutsägbarhet är svårt, för att inte tala om att bevisa det för allmänheten i stort.

Så kanske det är sant, men visa att det är så säger jag ;)

Sedan är det välkänt att all mätning påverkar det som mäts. Per kvantmekanikens lagar om jag minns det rätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Moggy » 2013-03-03 2:23:49

Frimodig skrev:
Moggy skrev:
Frimodig skrev:Alla de andra är hjärtligt välkomna.

So far har ingen showed up.

Lennart Frimodig



Inte?

Prova att gå in toaletten, stäng dörren, släck ljuset och knacka några gånger på badrumsspegeln.


Jag gjorde det, och inget hände. Ingen kom på besök.

Du kan gärna skicka hem dina besökare till mig. Alla kan skicka hem sina besökare till mig. Alla kan skicka hem alla former av övernaturliga väsen till mig.

Alla är hjärtligt välkomna. Varenda Gud och varenda monster. Hjärtligt välkomna.

Men, inga levande människor, jag har det lite stökigt.

Lennart Frimodig



Plocka upp kalsongerna från toagolvet är allt jag säger.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inte konstigt att se döda?

Inläggav ElsaS » 2013-03-03 6:41:56

Moggy skrev:Plocka upp kalsongerna från toagolvet är allt jag säger.

:lol: :lol: :lol:
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-03 12:21:31

Frimodig skrev:Men, inga levande människor, jag har det lite stökigt.
Men troll då? ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Zima33 » 2013-03-03 20:54:56

Savanten Svante skrev:
Ska bi börja med de tre dimensioner vi känner till? upp-ner, höger-vänster, in-ut. Kan det bli glapp mellan dem?


Finns väl fyra kända dimensioner...tid är också en dimension.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-03 22:02:02

Zima33 skrev:
Savanten Svante skrev:
Ska bi börja med de tre dimensioner vi känner till? upp-ner, höger-vänster, in-ut. Kan det bli glapp mellan dem?


Finns väl fyra kända dimensioner...tid är också en dimension.


Japp. Längd, bredd, djup, tid. Sedan skall det matematiskt sett finnas ännu fler. Jag kan inget om kvantteori, men jag tror det finns teorier som stödjer idén om flera händelser samtidigt på olika plan. Detta är f.ö. även en idé inom kabbalah, har jag för mig.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Trollmor » 2013-03-03 23:54:08

Min fattningsförmåga räcker bara till fyra dimensioner, och knappt det. Men jag har sett siffran 11 i någon artikel om en nobelprisvinnare.

Svindlande.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 9:24:00

Även om det finns fler dimensioner (som behöver vara pyttiga) så förstår jag inte varför eller hur döda människor skulle finnas där. Det ena ger inte det andra.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 9:27:46

Tallbarr skrev:Även om det finns fler dimensioner (som behöver vara pyttiga) så förstår jag inte varför eller hur döda människor skulle finnas där. Det ena ger inte det andra.


Tack för att du sa det :)

Bara för att det finns ett utrymme som vi inte kan utforska (oavsett om det är ett låst rum eller en extra dimension) så är det inte rimligt att anta att detta utrymme befolkas av spöken eller gudar eller annat i den stilen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 10:06:27

Gafsan skrev:Bara för att det finns ett utrymme som vi inte kan utforska (oavsett om det är ett låst rum eller en extra dimension) så är det inte rimligt att anta att detta utrymme befolkas av spöken eller gudar eller annat i den stilen.


Just så :). Jag vill inte inskränka någons möjligheter att leka med tanken men jag tror det är klokt att först leta efter bevis eller data och sedan ta fram en förklaringsmodell istället för att hitta en förklaringsmodell och sedan leta data.

Det gäller även parallella universum.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Iridia » 2013-03-04 13:22:53

Det har alltid funnits synska (klärvoajanta) människor som ser auror, tankeformer, avlidna personer mm. Oftast är det en förmåga man är född med, precis som man kan ha andra talanger utöver det vanliga.

Men det är inte ovanligt att även vanliga människor kan antingen se eller känna av en avliden precis i dödsögonblicket (har för mig att det gjorts studier på detta, som bl a nämndes på den stora konferensen på Stockholms universitet våren 2010) och även några veckor därefter (detta sista lär t o m ha stått med i DSM som något normalt).

Så den som förlöjligar detta för att det hör till sakens natur att det är svårt att bevisa för en blind att det finns färger som den inte kan se, gör sig mest löjlig själv med sin okunnighet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 14:30:29

@Iridia

Vad man kan se, känna och uppleva är en sak.

Vad som kan delas med andra och visas för andra är en annan.

Gör man uttalandet att något är på ett specifikt sätt så anser jag att man också är skyldig att visa att det är på det sättet.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 14:36:21

Tallbarr skrev:Även om det finns fler dimensioner (som behöver vara pyttiga) så förstår jag inte varför eller hur döda människor skulle finnas där. Det ena ger inte det andra.


Nej, de är inte döda! De lever bara inte på samma tidsplan som vi. Att döda människor skulle "gå igen" tror jag inte på. Jag hoppas det finns en himmel, men jag tror att döden bara är stillhet, slocknande.
Och att det bor GUDAR i andra dimensioner är det väl ingen här som har påstått?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 14:45:16

Kahlokatt skrev:Nej, de är inte döda! De lever bara inte på samma tidsplan som vi.

Ok, men varför tror du att det är så? Vad är det som ska förklaras egentligen?

Jag har inte nämnt gudar så jag antar att det inte var riktat till mig.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 14:52:35

Det finns en kort berättelse om en fängslad man i en av Douglas Adams böcker om Dirk Gently, jag minns inte vilken dessvärre och inte många detaljer heller men jag ska försöka återge poängen.

En man sitter fängslad men trots det kan han alltid diskutera nyheterna som om han läst tidningen med fångvaktaren trots att han inte har tillgång till tidningen. Hur kan det vara så?

1. Han är telepatisk och kan helt enkelt läsa fångvaktarens tankar.

2. På något sätt lyckas han varje dag ta sig ut ur sin cell, läsa tidningen och återvända till sin cell före det att fångvaktaren eller någon annan märker något.

Adams diskuterar kort om att de flesta människor har lätt att anta det första scenariot, det omöjliga framför det andra scenariot som är det osannolika.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 15:02:56

Iridia skrev:Så den som förlöjligar detta för att det hör till sakens natur att det är svårt att bevisa för en blind att det finns färger som den inte kan se, gör sig mest löjlig själv med sin okunnighet.

Att tycka att ett antagande är orimligt innebär att man förlöjligar antagandet. Att anse att man blivit "förlöjligad" så fort folk inte håller med en är inte någon saklig hållning.
Iridia skrev:Men det är inte ovanligt att även vanliga människor kan antingen se eller känna av en avliden precis i dödsögonblicket (har för mig att det gjorts studier på detta, som bl a nämndes på den stora konferensen på Stockholms universitet våren 2010) och även några veckor därefter (detta sista lär t o m ha stått med i DSM som något normalt).

Intressant, hänvisa gärna till var i DSM detta står. Det låter ju onekligen som någonting som borde ha fått ett visst utrymme i media om det verkligen är så att det står med i DSM (och har stöd i seriösa studier), så lite skeptisk är jag iom att jag inte har hört någonting om det tidigare.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Kahlokatt » 2013-03-04 15:07:35

Tallbarr skrev:
Kahlokatt skrev:Nej, de är inte döda! De lever bara inte på samma tidsplan som vi.

Ok, men varför tror du att det är så? Vad är det som ska förklaras egentligen?

Jag har inte nämnt gudar så jag antar att det inte var riktat till mig.


Nej, det var riktat till Gafsan.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vad är det som ska förklaras". Jag tror så här:
Om man ser en människa som bevisligen är död, är det med största sannolikhet en synvilla, hjärnan som spelar en ett spratt. Att döda skulle "gå igen" håller jag för högst osannolikt. MEN, på vissa platser har flera människor upplevt samma sak, t.ex. sett en armé med karoliner komma tågande eller upptäckt hus som sedan länge är rivna. Kanske kan vissa händelser "fastna" i luften som en sorts film och "spelas upp" på nytt, men det skulle också kunna vara så att det finns människor som lever i andra dimensioner och på andra tidsplan än vi. I dimension femton kanske det fortfarande är 1800-tal, i dimension sex kanske folk har nått 3000-talet, etc. Saker kan alltså hända samtidigt på samma plats, men i olika dimensioner. Då skulle det väl också kunna vara möjligt att det ibland "glappar" i rumtiden och vi kan få en glimt av något som pågår på ett annat plan? :-)063
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inte konstigt att se döda?

Inläggav slackern » 2013-03-04 15:08:21

Gafsan skrev:
Iridia skrev:Så den som förlöjligar detta för att det hör till sakens natur att det är svårt att bevisa för en blind att det finns färger som den inte kan se, gör sig mest löjlig själv med sin okunnighet.

Att tycka att ett antagande är orimligt innebär att man förlöjligar antagandet. Att anse att man blivit "förlöjligad" så fort folk inte håller med en är inte någon saklig hållning.
Iridia skrev:Men det är inte ovanligt att även vanliga människor kan antingen se eller känna av en avliden precis i dödsögonblicket (har för mig att det gjorts studier på detta, som bl a nämndes på den stora konferensen på Stockholms universitet våren 2010) och även några veckor därefter (detta sista lär t o m ha stått med i DSM som något normalt).

Intressant, hänvisa gärna till var i DSM detta står. Det låter ju onekligen som någonting som borde ha fått ett visst utrymme i media om det verkligen är så att det står med i DSM (och har stöd i seriösa studier), så lite skeptisk är jag iom att jag inte har hört någonting om det tidigare.


Jag tror att du kommer att få ett svar som det minns jag inte riktigt. Eller någon annan luddig förklaring. Men jag skulle bli glatt överraskad om det dyker upp en länk till DSM eller till studien på STHLMS universitet som styrker det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Gafsan » 2013-03-04 15:20:34

Kahlokatt skrev:
Tallbarr skrev:Även om det finns fler dimensioner (som behöver vara pyttiga) så förstår jag inte varför eller hur döda människor skulle finnas där. Det ena ger inte det andra.


Nej, de är inte döda! De lever bara inte på samma tidsplan som vi. Att döda människor skulle "gå igen" tror jag inte på. Jag hoppas det finns en himmel, men jag tror att döden bara är stillhet, slocknande.
Och att det bor GUDAR i andra dimensioner är det väl ingen här som har påstått?


Nu förstår jag inte. Menar du att en människa som, i biologisk mening, är död i vår dimension kan vara levande i en annan? Eller är det en annan människa, som av en slump råkar se ut som någon som lever i vår dimension?

Nej, det är ingen som har pratat om gudar i den här diskussionen. Det var bara ett exempel på ett annat fenomen som människor ibland påstår existerar någonstans där vi inte kan iaktta det. Jag tog upp det bara för att jag tyckte att det var en så uppenbar parallell.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 15:22:47

Kahlokatt skrev: MEN, på vissa platser har flera människor upplevt samma sak, t.ex. sett en armé med karoliner komma tågande eller upptäckt hus som sedan länge är rivna. Kanske kan vissa händelser "fastna" i luften som en sorts film och "spelas upp" på nytt, men det skulle också kunna vara så att det finns människor som lever i andra dimensioner och på andra tidsplan än vi. I dimension femton kanske det fortfarande är 1800-tal, i dimension sex kanske folk har nått 3000-talet, etc. Saker kan alltså hända samtidigt på samma plats, men i olika dimensioner. Då skulle det väl också kunna vara möjligt att det ibland "glappar" i rumtiden och vi kan få en glimt av något som pågår på ett annat plan? :-)063


Det kan onekligen vara spännande att leka med tanken och sådana tankar har säkerligen inspirerat en mängd bra litteratur och film men det bygger på antagandet att armén med karoliner var just karoliner och ingenting annat. Att huset VAR rivet och att det inte var så att någon blandat ihop datum när de var där eller gått fel och hittat ett annat hus.

Verkligheten är en märklig plats som är svår att förstå på många olika sätt. Därför är det min åsikt att det är viktigt att vara så klar som möjligt över vad vi faktiskt kan veta om den och varför vi tror att det är så. Jag anser att naturvetenskap är den hittills bästa metoden för att komma åt sådan kunskap som berättar något om vår gemensamma verklighet och då blir det också viktigt att inte tumma på reglerna och inte hoppa över några steg. Det blir ännu viktigare när det gäller kontroversiella saker där stöd saknas.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Tallbarr » 2013-03-04 15:29:06

Gafsan skrev:Nu förstår jag inte. Menar du att en människa som, i biologisk mening, är död i vår dimension kan vara levande i en annan?


Om vi byter ut dimension mot universum så kan man nog ta till many-worlds tolkningen för att säga att den som är död i vår värld lever i en annan. Däremot så säger den inget om att någon skulle manifesteras någon annanstans. Återigen så ger inte det ena, det andra :)

Det är ju inte heller samma människa utan en "kopia".

http://en.wikipedia.org/wiki/Many_worlds
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Moggy » 2013-03-04 15:31:02

Tallbarr skrev:Verkligheten är en märklig plats som är svår att förstå på många olika sätt. Därför är det min åsikt att det är viktigt att vara så klar som möjligt över vad vi faktiskt kan veta om den och varför vi tror att det är så. Jag anser att naturvetenskap är den hittills bästa metoden för att komma åt sådan kunskap som berättar något om vår gemensamma verklighet och då blir det också viktigt att inte tumma på reglerna och inte hoppa över några steg. Det blir ännu viktigare när det gäller kontroversiella saker där stöd saknas.




Håller väl med i stort sett. Men det betyder ju även nåt om många människor upplever nåt och där detaljerna stämmer någorlunda överens. Såna fenomen kan vara intressanta och värda att fundera över istället för att bara avfärda det för att alla krav på vetenskaplig korrekthet inte är uppfyllda. När man avgöra vad man ska tro på eller ej tro på i livet så blir det väldigt strikt att enbart gå efter naturvetenskapens krav, lite utrymme för magkänsla, intuition, nyfikenhet och andras erfarenheter är värdefullt det med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inte konstigt att se döda?

Inläggav Moggy » 2013-03-04 15:32:57

Tallbarr skrev:
Gafsan skrev:Nu förstår jag inte. Menar du att en människa som, i biologisk mening, är död i vår dimension kan vara levande i en annan?


Om vi byter ut dimension mot universum så kan man nog ta till many-worlds tolkningen för att säga att den som är död i vår värld lever i en annan. Däremot så säger den inget om att någon skulle manifesteras någon annanstans. Återigen så ger inte det ena, det andra :)

Det är ju inte heller samma människa utan en "kopia".

http://en.wikipedia.org/wiki/Many_worlds



finns ju även en del andra möjligheter till andra världar och parallella universum som dessutom kan vara mer lättillgängliga än världarna i mångvärldstolkningen..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in