Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav plåtmonster » 2013-03-03 17:56:01

Två till vad då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Colours » 2013-03-03 19:28:20

Fysisk funktionsnedsättning? Gärnan är fysisk och funktionsnedsättning är fortfarande fel ord. Lägg då enligt mig fram vilken funktionsnedsättning och varför du delar in det i ordet nedsättning, och vilket sammanhang.

Störning: Hjärnskador.
Funktionsnedsättning: CP, med eller utan förkortning
Diagnos: Beskrivning av syndrom som gör hindrat/skiljt beteende.

Sedan kan ni kalla det hur ni vill men det blir fortfarande fel och uppfattas tokigt. Lättare beskrivning Glafsan??
Colours
Inaktiv
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2012-09-06

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 19:47:14

Colours skrev:Fysisk funktionsnedsättning? Gärnan är fysisk och funktionsnedsättning är fortfarande fel ord. Lägg då enligt mig fram vilken funktionsnedsättning och varför du delar in det i ordet nedsättning, och vilket sammanhang.

Störning: Hjärnskador.
Funktionsnedsättning: CP, med eller utan förkortning
Diagnos: Beskrivning av syndrom som gör hindrat/skiljt beteende.

Sedan kan ni kalla det hur ni vill men det blir fortfarande fel och uppfattas tokigt. Lättare beskrivning Glafsan??


Jag förstår inte vad du menar. Menar du att du vill att jag ska förklara på ett sätt som är lättare att förstå? Eller menar du att det här inlägget skulle beskriva betydelsen av orden "funktionsnedsättning", "störning" och "diagnos" på ett bättre sätt?

Om du vill så kan jag försöka förklara mer, men den här informationen (om t.ex. vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är, och att det är ett allmänt vedertaget begrepp) kan du hitta på många andra håll. Du kan t.ex. googla ordet.

Tills du har förtydligat vad du menar nöjer jag mig med att påpeka felaktigheterna i det du skriver:

Störning: Hjärnskador.
Det stämmer inte. Ordet störning betyder helt enkelt att någonting har störts. Det kan vara allt från att trafikflödet på E4:an störts av en trafikolycka eller ett vägarbete, eller att Sverigedemokraternas distriktsmöte störs av demonstranter. Vad jag vet har störning ingen annan specifik betydelse inom medicin än vad det har annars. En störning kan t.ex. vara en utvecklingsstörning, en personlighetsstörning eller en psykisk störning. Så vitt jag vet finns det inget som säger att en hjärnskada måste ligga bakom. T.ex. när det gäller borderline personlighetsstörning verkar många forskare anse att denna störning orsakas av traumatiska upplevelser (och alltså inte av hjärnskador).

Funktionsnedsättning: CP, med eller utan förkortning
CP är en förkortning för Cerebral Pares och det är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren. Väldigt många funktionshinder beror på helt andra saker. T.ex. syn- och hörselnedsättningar eller autismspektrumtillstånd, men även fysiska funktionshinder. En person som fått amputera bort benen är ju t.ex. i högsta grad funktionshindrad.

Diagnos: Beskrivning av syndrom som gör hindrat/skiljt beteende.
Nej. En beskrivning av syndrom (jag tror att du menar symptom) är inte i sig en diagnos. En diagnos är en tolkning av patientens symptom, som innebär att läkaren tror sig veta vad som orsakar symptomen.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:51:04

Colours skrev:Fysisk funktionsnedsättning? Gärnan är fysisk och funktionsnedsättning är fortfarande fel ord. Lägg då enligt mig fram vilken funktionsnedsättning och varför du delar in det i ordet nedsättning, och vilket sammanhang.


Ta t.ex. det Engelska uttrycket "Executive functioning". Som används för att beskriva funktionsbrister i den exekutiva delen av hjärnan.

Men det kan vara ett så enkelt problem att det är ett annat ord som används på Svenska. Inget att hänga upp sig på IMO.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:54:49

Jag brukar för övrigt använda det mer neutrala ordet tillstånd när jag beskriver Autism eller Asperger. Vi är annorlunda byggda i hjärnan, vi är inte störda eller funktionsnedsatta i allmänhet.

En störning skulle dessutom gå över, precis som ordet sjukdom som ofta används av kvällspressen t.ex. "Psyksjuk" eller "psykisk sjukdom". Det går inte att ta ett piller och bli bättre som om Autism vore någon form av influensa.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav rapchic » 2013-03-03 19:59:07

plåtmonster skrev:Två till vad då?

funktionsnedsättningar eller mer korrekt är väl sjukdomar som ger funktionsnedsättning i vardagen.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 20:06:48

Angriff skrev:Vi är annorlunda byggda i hjärnan, vi är inte störda eller funktionsnedsatta i allmänhet.


Fast för att uppfylla diagnoskriterierna för Aspergers syndrom enligt DSM IV gäller följande:
Störningen orsakar kliniskt signifikant nedsättning av funktionsförmågan i arbete, socialt eller i andra viktiga avseenden.

En störning som sätter ned ens funktionsförmåga i viktiga avseenden är faktiskt en funktionsnedsättning. Hur mycket man än ogillar ordet. Är man inte funktionshindrad så har man, definitionsmässigt, inte AS enligt DSM IV. ICD-10 har inte något så tydligt uttalat krav på funktionsnedsättning, men den som uppfyller diagnoskriterierna enligt ICD-10 kan knappast väntas ha full funktionsförmåga. Ännu striktare är Gillberg&Gillbergs diagnoskriterier för Asperger, som snarast tycks motsvara vad som enligt andra diagnosmallar tolkas som autism. En fjärde diagnosmall (Szatmari mfl), som jag tror används mindre ofta, har något mindre stränga krav för Asperger-diagnos, men det förefaller ändå osannolikt att en person skulle kunna uppfylla diagnoskraven utan att vara funktionshindrad i något avseende.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 20:09:05

rapchic skrev:funktionsnedsättningar eller mer korrekt är väl sjukdomar som ger funktionsnedsättning i vardagen.


Många funktionshinder orsakas inte av någon sjukdom. Att ha Aspergers syndrom är ingen sjukdom. Att ha amputerat benen till följd av en olycka är inte heller någon sjukdom, för att ta ett annat exempel.

Man kan få en sjukdom utan att bli funktionshindrad, och man kan ha ett funktionshinder utan att vara sjuk.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav rapchic » 2013-03-03 20:11:02

Gafsan skrev:
rapchic skrev:funktionsnedsättningar eller mer korrekt är väl sjukdomar som ger funktionsnedsättning i vardagen.


Många funktionshinder orsakas inte av någon sjukdom. Att ha Aspergers syndrom är ingen sjukdom. Att ha amputerat benen till följd av en olycka är inte heller någon sjukdom, för att ta ett annat exempel.

Man kan få en sjukdom utan att bli funktionshindrad, och man kan ha ett funktionshinder utan att vara sjuk.

jo det vet jag men jag har AS + 2 sjukdomar som funktionshindrar mig i vardagen (varav en endast lätt därför tänkte jag inte påd en direkt) men ingen av dom syns, i alla fall inte mer än AS
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 20:14:22

Gafsan skrev:En störning som sätter ned ens funktionsförmåga i viktiga avseenden är faktiskt en funktionsnedsättning. Hur mycket man än ogillar ordet. Är man inte funktionshindrad så har man, definitionsmässigt, inte AS enligt DSM IV. ICD-10 har inte något så tydligt uttalat krav på funktionsnedsättning, men den som uppfyller diagnoskriterierna enligt ICD-10 kan knappast väntas ha full funktionsförmåga. Ännu striktare är Gillberg&Gillbergs diagnoskriterier för Asperger, som snarast tycks motsvara vad som enligt andra diagnosmallar tolkas som autism. En fjärde diagnosmall (Szatmari mfl), som jag tror används mindre ofta, har något mindre stränga krav för Asperger-diagnos, men det förefaller ändå osannolikt att en person skulle kunna uppfylla diagnoskraven utan att vara funktionshindrad i något avseende.


Jag säger inte att du har fel, jag har mest semantiska invändningar till bruket av ordet "störning". Typ uttrycket "är du störd eller" som vissa använder. Störning har dessutom ett tempus som indikerar att det går över. Tillstånd är därför bättre som ord (Jämför Engelskans "state").
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 20:22:08

Angriff skrev:Jag säger inte att du har fel, jag har mest semantiska invändningar till bruket av ordet "störning". Typ uttrycket "är du störd eller" som vissa använder. Störning har dessutom ett tempus som indikerar att det går över. Tillstånd är därför bättre som ord (Jämför Engelskans "state").


OK, då förstår jag. Jag har nog ingen känslomässig uppfattning om ordet störning.

Däremot blir jag lite provocerad av påståenden som
Angriff skrev: Vi är annorlunda byggda i hjärnan, vi är inte störda eller funktionsnedsatta i allmänhet.

Vi är ju, per definition, funktionsnedsatta. Visst, vårt annorlunda sätt att tänka har inte enbart nackdelar, men fördelarna väger inte upp nackdelarna när det gäller vår förmåga att klara oss i samhället och hitta ett sätt att leva som vi mår bra av.

EDIT (tillägg): Jag tycker att jag ofta måste kämpa för att få folk att förstå vad jag har problem med. Om folk går omkring och tror att jag inte alls är funktionshindrad så kommer ju förståelsen för att jag inte kan allt som NT kan att bli ännu mindre! Som aspergare framstår man lätt som lat och otrevlig när man i själva verket inte KAN bete sig som förväntat. Det är otroligt viktigt att folk inser det och inte fastnar i "annorlunda-men-lika-bra"-träsket. Det ÄR inte lika bra att vara funktionshindrad som att inte vara det. Det FINNS nackdelar.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav ninegirl » 2013-03-03 20:45:48

Känner så igen mig Gafsan.. Det där med otrevlig, när man bara försöker kommunicera med folk.
Antingen är man "för ärlig" eller gör fel ordval enligt dem.
Själv ska man läsa av deras miner, deras tonläge och hålla reda på sig själv samtidigt. Det är en jävla utmaning tycker jag, särskilt när hjärnan står och överanalyserar samtidigt i 180...
Och det här med att tala om att man har AS... Alltså jag vet inte hur ni andra blivit bemötta efter att ha talat om det men i mitt fall så har det hänt flera gånger nu att dem då kontrat mig med meningar som t ex "men då måste ju alla ha det mer eller mindre"...
Skitfrustrerande och jag som är så dålig på att förklara i ord när jag väl står där och försöker förklara vidare. Jag blir lätt tyst. Jag blir tyst för att annars blir jag elak i min frustration när jag kommunicerar med NT-människor som försöker "ta bort" ens diagnos med nonchalanta/oförstående kommentarer.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 21:17:32

Gafsan skrev:Däremot blir jag lite provocerad av påståenden som
Angriff skrev: Vi är annorlunda byggda i hjärnan, vi är inte störda eller funktionsnedsatta i allmänhet.

Vi är ju, per definition, funktionsnedsatta. Visst, vårt annorlunda sätt att tänka har inte enbart nackdelar, men fördelarna väger inte upp nackdelarna när det gäller vår förmåga att klara oss i samhället och hitta ett sätt att leva som vi mår bra av.


Två sista orden i meningen
vi är inte störda eller funktionsnedsatta i allmänhet.

lägger jag väldigt mycket vikt på. Jag säger inte att vi inte har funktionsnedsättningar, jag säger att vi inte är 100% handikappade och typ sitter och gråter på marken, vilket är den stereotypiska uppfattningen som människor har om autism (t.ex. tack vare filmerna "Adam" och "Inga känslor i rymden"), jag är låååångt från denna stereotyp, min kvarvarande funktionsnedsättning innebär det sociala. Rent professionellt så fungerar jag ganska bra och har haft flera arbeten (vilket kanske inte alla med Asperger har haft). Får ofta höra orden "men du verkar ju så normal"... :roll:

Jag kan inte beskriva mig som funktionsnedsatt utan något extra ord som ger en inriktning till ordet. T.ex. en handikappad person som sitter i rullstol är inte funktionsnedsatt i allmänhet, ej heller en person som är döv, de har klara och tydligt definierade funktionsnedsättningar pg av sina handikapp. En döv person kan fortfarande springa 100 meter och bli världsmästare och en rullstolsbunden kan bli världsbäst på Starcraft 2.

Om du dessutom tittar på de hjärnor som studerats hos de som har autism (t.ex. Temple grandin) så ser du att hjärnan ser ut annorlunda. Som jag beskrev det i ett annat forum: Normala människor är vanliga Dell datorer, att ha asperger är som att vara en Alienware dator, t.ex. lite snabbare grafikkort och bra för spelande, men kanske inte direkt anpassad för arbetsplatsens behov. Se detta seminarium (23 minuter in)
http://www.youtube.com/watch?v=2wt1IY3ffoU

Sorry, men jag blir ofta insnöad på semantik och ordmeningar.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 21:52:02

OK, men om du med "funktionsnedsatt i allmänhet" menar någon som har problem på ALLA områden så blir det ju väldigt få funktionshindrade som platsar i den kategorin. Även om man har ett gravt begåvningshandikapp kanske man kan springa och se, och även om man är förlamad och blind så kan man fortfarande höra och tänka, så då är man ju isf inte heller "funktionsnedsatt i allmänhet",osv, och då blir ju begreppet tämligen meningslöst.

Det känns mera meningsfullt att kort och gott tala om funktionshinder eller funktionsnedsättning, eftersom de allra flesta inser att ett funktionshinder inte hindrar ALL mänsklig funktion. Det är ju inte konstigare än att ett trafikhinder på en enskild gata inte innebär att all trafik i staden måste stå stilla.

Själv hör jag till de aspergare som har ett ytligt sett "normalt" liv. Jag är högutbildad och arbetar och har familj och vänner. Såvitt jag förstår är det många aspergare som har större problem med både jobb, utbildning och sociala relationer. Ändå uppfattar jag mig i hög grad som just funktionshindrad eftersom det är så tydligt att autismspektrumproblematiken i vissa avseenden sänker min funktionsförmåga på olika områden.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav kiddie » 2013-03-03 22:45:38

Tycker visst aspergers är en funktionsnedsättning. Annars skulle man inte diagnostisera.

Sedan tycker jag inte det är ngt direkt fel på mig, det är inte på den nivån. Om man skulle ta en människa från 2100-talet och sätta den i 100-talet eller tvärtom skulle ju denna person vara funktionsnedsatt. Nedsättning av funktion är alltid i samspel med omvärlden. En människa i rullstol är ju inte speciellt funktionsnedsatt i ett hus med hissar, affärer och restauranger på markplan, värre är det ute i skogen eller på kullerstensgator eller i hus med 5 våningar utan hiss.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 22:51:42

kiddie skrev:Tycker visst aspergers är en funktionsnedsättning. Annars skulle man inte diagnostisera.

Sedan tycker jag inte det är ngt direkt fel på mig, det är inte på den nivån. Om man skulle ta en människa från 2100-talet och sätta den i 100-talet eller tvärtom skulle ju denna person vara funktionsnedsatt. Nedsättning av funktion är alltid i samspel med omvärlden. En människa i rullstol är ju inte speciellt funktionsnedsatt i ett hus med hissar, affärer och restauranger på markplan, värre är det ute i skogen eller på kullerstensgator eller i hus med 5 våningar utan hiss.

Lika funktionsnedsatt, jo (den rullstolsburne kan ju inte gå bättre för att det är markplan och hissar) men inte lika handikappad.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Krillo » 2013-03-03 22:53:02

ninegirl skrev:Blir för mycket helt enkelt och ännu mer när dem undrar varför man är "sur"....

Att jag ser sur ut är något jag fått höra hela j-a livet. :-)003
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 22:59:56

Krillo skrev:
ninegirl skrev:Blir för mycket helt enkelt och ännu mer när dem undrar varför man är "sur"....

Att jag ser sur ut är något jag fått höra hela j-a livet. :-)003


Det måste vara tråkigt. Själv får jag ofta höra att jag är så mjuk och rar... jag lovar att det inte heller alltid är så roligt. Att få folk att lyssna kan vara svårt när de uppfattar en som snäll och glad även när man inte är det! (visst, jag är OFTAST snäll och glad, men verkligen inte alltid!)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 23:01:55

Krillo skrev:
ninegirl skrev:Blir för mycket helt enkelt och ännu mer när dem undrar varför man är "sur"....

Att jag ser sur ut är något jag fått höra hela j-a livet. :-)003

Jag får ofta höra att jag låter sur. :(
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav slackern » 2013-03-03 23:02:16

Gafsan skrev:
Krillo skrev:
ninegirl skrev:Blir för mycket helt enkelt och ännu mer när dem undrar varför man är "sur"....

Att jag ser sur ut är något jag fått höra hela j-a livet. :-)003


Det måste vara tråkigt. Själv får jag ofta höra att jag är så mjuk och rar... jag lovar att det inte heller alltid är så roligt. Att få folk att lyssna kan vara svårt när de uppfattar en som snäll och glad även när man inte är det! (visst, jag är OFTAST snäll och glad, men verkligen inte alltid!)


Tycker jag låter som ett positivt omdöme. :)
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 23:14:09

slackern skrev:Tycker jag låter som ett positivt omdöme.


Jo, det är det ju och det är ju förmodligen oftast bättre att bli feltolkad på det viset än att bli uppfattad som sur eller aggressiv. Men som sagt, det är inte alltid roligt att vara dålig på att visa sina känslor.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav slackern » 2013-03-03 23:18:16

Gafsan skrev:
slackern skrev:Tycker jag låter som ett positivt omdöme.


Jo, det är det ju och det är ju förmodligen oftast bättre att bli feltolkad på det viset än att bli uppfattad som sur eller aggressiv. Men som sagt, det är inte alltid roligt att vara dålig på att visa sina känslor.


Skit skumt det där en del uppfattar mej som trevlig och charmig. Andra som farlig och farlig är långt ifrån vad jag är inte min natur.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav kiddie » 2013-03-03 23:19:46

Folk kan oxo tycka jag är mjuk och rar. Jag ser väl lika trevlig ut antar jag när jag tänker på något mysigt som när jag önskar livet ur någon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att leva med en funktionsnedsättning som inte syns utanpå.

Inläggav slackern » 2013-03-03 23:21:36

kiddie skrev:Folk kan oxo tycka jag är mjuk och rar. Jag ser väl lika trevlig ut antar jag när jag tänker på något mysigt som när jag önskar livet ur någon.


Haha måste vara en syn för gudarna. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in