Autism & Aspergers personligheter.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:05:13

Angriff skrev:Hitler hade med stor sannolikhet inte Asperger, han hade troligtvis Antisocial personlighetsstörning.

Så fort det står seriemördare så gäller samma diagnos.

Jag säger inte att en person med Asperger inte kan döda folk eller vara en hatfull idiot, jag säger att det ofta finns andra ursäkter till en persons beteende än Asperger.

Det måste ju också finnas en grupp människor som är beredda att låta en psykiskt avvikande galning få makten.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 18:10:03

Flawed skrev:Det måste ju också finnas en grupp människor som är beredda att låta en psykiskt avvikande galning få makten.


Jag tror det har att göra med det där som diskuterades i andra tråden (som handlade om doping och sport) om skrikande idioter som gillar att samlas i grupp.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Flawed » 2013-03-03 18:31:01

Hitlers framfart känns freudiansk man ville ha en auktoritär faders figur som tog hand om allt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 19:07:05

Angriff skrev:Hitler hade med stor sannolikhet inte Asperger, han hade troligtvis Antisocial personlighetsstörning.

Så fort det står seriemördare så gäller samma diagnos.

Jag säger inte att en person med Asperger inte kan döda folk eller vara en hatfull idiot, jag säger att det ofta finns andra ursäkter till en persons beteende än Asperger.

Varför säger du att hade troligtvis hade antisocial personlighetsstörning?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 19:07:54

Angriff skrev:Och det är min subjektiva åsikt att psykologer ibland inte ens öppnar upp DSM och läser diagnoskriterierna och att psykologi är en pseudovetenskap.

För många har en tendens att diagnostisera var enda människa som lever ett udda liv med Asperger som om det vore en one-size-fit-all diagnos för excentriker.

Håller med fullständigt.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:15:47

Schmetterling skrev:Varför säger du att hade troligtvis hade antisocial personlighetsstörning?


Vad säger att han hade Asperger?

Jag upplever personen som hatful, icke empatisk och narcissist. Det få kriterierna exkluderar honom från autismspektrummet och för in honom på ett mer passande psykologiskt spektrum.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 19:32:27

Angriff skrev:Jag upplever personen som hatful, icke empatisk och narcissist. Det få kriterierna exkluderar honom från autismspektrummet och för in honom på ett mer passande psykologiskt spektrum.


Det tycker jag inte stämmer helt med det jag vet om autismspektrumstörningar.

Personer med autismspektrumstörningar kan för det första mycket väl ha negativa egenskaper som inte orsakas av autismspektrumproblematiken. En person med AS kan vara otrevlig precis som en person som sitter i rullstol. Vi är inte bara vår diagnos utan vi har andra egenskaper också - fina eller mindre fina.

För det andra så är just svart/vitt tänkande (som lätt innebär hat mot någonting) inte helt ovanligt hos autister, och att vi uppfattas som empatilösa och narcissistiska är inte heller ovanligt, även om orsakerna till att vi framstår på det sättet brukar vara andra än hos t.ex. personer med antisocial personlighetsstörning.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:44:16

Gafsan skrev:Det tycker jag inte stämmer helt med det jag vet om autismspektrumstörningar.

Personer med autismspektrumstörningar kan för det första mycket väl ha negativa egenskaper som inte orsakas av autismspektrumproblematiken. En person med AS kan vara otrevlig precis som en person som sitter i rullstol. Vi är inte bara vår diagnos utan vi har andra egenskaper också - fina eller mindre fina.

För det andra så är just svart/vitt tänkande (som lätt innebär hat mot någonting) inte helt ovanligt hos autister, och att vi uppfattas som empatilösa och narcissistiska är inte heller ovanligt, även om orsakerna till att vi framstår på det sättet brukar vara andra än hos t.ex. personer med antisocial personlighetsstörning.


Det finns olika former av empatisvårigheter

1. Svårighet att förstå en annan person och sätta sig in i den personens situation t.ex. av bristande erfarenheter.
2. Affektiv empati, t.ex. att faktiskt kunna känna med en annan person.

Om det är det andra som saknas så är det väldigt klart vad personen hör hemma.

T.ex. jag läser ofta i andra forum att "Asperger folk har ingen empati" (Vilket är en missuppfattning då vissa har FÖR mycket empati och blir lätt rörda och kan börja gråta av att bara titta på nyheterna.), eller "Asperger folk är antisociala", vilket är fel. Vi är ofta asociala och uppfattningen är färgad av att folk inte vet vad orden betyder.

I min mening, hur vi uppfattas är ganska ointressant, vad som står i diagnoskriterierna är det som avgör.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 19:48:53

Angriff skrev:hur vi uppfattas är ganska ointressant


Men hur kan du då ha en åsikt om huruvida en annan människa uppfyller diagnoskriterierna eller ej? Om du inte bryr dig om hur en person uppfattas, vad har du då att stämma av diagnoskriterierna mot??
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 19:51:05

Angriff skrev:Det finns olika former av empatisvårigheter

1. Svårighet att förstå en annan person och sätta sig in i den personens situation t.ex. av bristande erfarenheter.
2. Affektiv empati, t.ex. att faktiskt kunna känna med en annan person.


Ja, det är sant. Saken diskuteras då och då på forumet, t.ex. här:

kanslor-och-empati-t28239-48.html?hilit=empati
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 19:59:50

Gafsan skrev:
Angriff skrev:hur vi uppfattas är ganska ointressant


Men hur kan du då ha en åsikt om huruvida en annan människa uppfyller diagnoskriterierna eller ej? Om du inte bryr dig om hur en person uppfattas, vad har du då att stämma av diagnoskriterierna mot??


Förtydligande: Hur vi uppfattas i media som beskrivna av diverse klåpare och cornflakes-pakets-licensierade psykiatriker.
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Gafsan » 2013-03-03 20:17:34

Angriff skrev:
Gafsan skrev:
Angriff skrev:hur vi uppfattas är ganska ointressant


Men hur kan du då ha en åsikt om huruvida en annan människa uppfyller diagnoskriterierna eller ej? Om du inte bryr dig om hur en person uppfattas, vad har du då att stämma av diagnoskriterierna mot??


Förtydligande: Hur vi uppfattas i media som beskrivna av diverse klåpare och cornflakes-pakets-licensierade psykiatriker.


Då förstår jag. När det gäller att diagnosticera just Hitler är ju problemet att du inte har något annat än andrahandsuppgifter av varierande kvalitet att utgå ifrån. Dessutom kompliceras det hela av att Hitler är en person som väcker starka känslor hos människor, varför varje skildring av hans personlighet måste tas med en rejäl nypa salt eftersom även en person som strävar efter objektivitet tenderar att påverkas känslomässigt av Hitlers roll i historien.

Dessutom dog Hitler 1945 medan Aspergers syndrom beskrevs först i början av 80-talet (bortsett från det som Hans Asperger själv skrev och hans alster tycks inte ha fått någon större spridning), så personer som var samtida med Hitler hade med största sannolikhet ingen vetskap om Aspergers syndrom (eller autism öht för den delen, eftersom begreppet "infantil autism" myntades ungefär samtidigt som andra världskriget slutade). Detta innebär att Hitler sannolikt aldrig träffade någon människa som kände till autism (och ännu mindre aspergers syndrom), vilket är synd eftersom sådana vittnesuppgifter hade kunnat vara klargörande.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 20:30:01

Angriff skrev:
Schmetterling skrev:Varför säger du att hade troligtvis hade antisocial personlighetsstörning?


Vad säger att han hade Asperger?

Jag upplever personen som hatful, icke empatisk och narcissist. Det få kriterierna exkluderar honom från autismspektrummet och för in honom på ett mer passande psykologiskt spektrum.

Jag har inte sagt att han hade AS.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Angriff » 2013-03-03 20:42:02

Schmetterling skrev:
Angriff skrev:
Schmetterling skrev:Varför säger du att hade troligtvis hade antisocial personlighetsstörning?


Vad säger att han hade Asperger?

Jag upplever personen som hatful, icke empatisk och narcissist. Det få kriterierna exkluderar honom från autismspektrummet och för in honom på ett mer passande psykologiskt spektrum.

Jag har inte sagt att han hade AS.


Sa inte det, jag frågade efter VAD som säger att han hade As?
Angriff
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2013-03-02

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-03 21:25:03

Angriff skrev:
Schmetterling skrev:
Angriff skrev:
Vad säger att han hade Asperger?

Jag upplever personen som hatful, icke empatisk och narcissist. Det få kriterierna exkluderar honom från autismspektrummet och för in honom på ett mer passande psykologiskt spektrum.

Jag har inte sagt att han hade AS.


Sa inte det, jag frågade efter VAD som säger att han hade As?

Det får jag också gärna svar på. Det är inte min lista, jag hänger här av nyfikenhet. :-)Happy
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-03-06 21:23:04

Just ja, hur kunde jag glömma det, men Kung Ludwig II av Bayern anses kunnat haft Aspergers syndrom. Jag tycker personligen också att det verkar troligt.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-06 21:26:45

plåtmonster skrev:Att jobba själv och utan störningsmomemnt (människor). Samt endast diskutera med de som har en hög nivå på samtalsämnet är väl en ganska given förutsättning för att nå långt? så kanske man får fundera ett varv till på vad som avses med "autist/asperger".

Sätter man ribban högt, vill vara förutan störningsmoment, samt använda tiden effektivt så blir det lätt utanför ramarna. När så du en nobelpristagarare som ständigt diskuterade hurvida grannen gift om sig och om kollegan bytt färg på gardinerna? ;)

Det finns väl också en släng av att om ens intelligens är signifikant över sina jämnåriga så är de kanske lika givande att kommunicera med som ens husdjur.

Mycket intressanta iakttagelser! Jag lyfter på hatten.
Tro fan att inte Einstein sysslade med hushållsarbete & grannskvaller. Hade han gjort det hade vi inte haft några relativitetsteorier.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Schmetterling » 2013-03-06 21:41:03

Olof Palme. Kolla dokumentärer om honom. Många aspiedrag.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-07 0:41:12

Schmetterling skrev:Olof Palme. Kolla dokumentärer om honom. Många aspiedrag.

Dokumentären såg jag, nu håller jag på med biografin. Återkommer när den är läst.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav plåtmonster » 2013-03-07 3:40:02

Poängen är inte att vara utanför normen. Det är snarare att för att komma långt måste man hantera tillvaron på ett visst sätt vilket ofta men inte nödvändligtvis faller utanför normen. Många banbrytare gör det dessutom det de gör av lust och nyfikenhet.

WP: Eccentricity (behavior) skrev: * Nonconforming attitude
* Idealistic
* Intense curiosity
* Happy obsession with a hobby or hobbies
* Knew very early in his or her childhood they were different from others
* Highly intelligent
* Opinionated and outspoken
* Unusual living or eating habits
* Not interested in the opinions or company of others
* Strong moral obligations (against infidelity, strong family values, overly-religious)
* Mischievous sense of humor

Shit det bränns tror jag ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav plåtmonster » 2013-03-08 12:37:55

Verkar som jag hade kusligt rätt om nobelpristagare ..
GP: "Jag kastades ut ur mitt eget bolag" (2005-02-26)

Peder Berntsson som är vd på bolaget säger till GP att Arvid blivit gammal och att det då kan vara svårt att hänga med i framstående forskning. Men han förnekar att de skulle ha kastat ut honom.
Arvid Carlsson anser att allting egentligen startade efter det att han fått Nobelpriset.
- Det var en tid full av stridigheter. Jag har blivit besviken på många i min omgivning.
Han säger själv att han inte är typen som kompromissar men hävdar att forskning inte handlar om att välja en gyllene medelväg utan att finna sanningen.
- Majoriteten har nästan alltid fel, säger han och det glimmar till bakom de tjocka glasögonen.
Han förklarar snabbt att det inte ska gå att rösta om saker i forskarsammanhang - det är alltid bara en sak som är sann. Han har tagit sina strider men anser att folk i femtio år har sagt att "Det Carlsson gjorde för fem år sedan är okej men det han gör i dag är det inget vidare med" och så har det sagts i alla år.


Externa riskkaptalister = du bli utkickad
Medelväg suger, kompromisa inte, att finna sanningen är grejen.
Majoriteten har nästan alltid fel.. hoho :D (och det kom från en nobelpristagare så banka den i huvdet på "tant")
Inom forskning suger röstning, sanningen låter sig inte rubbas av majoritetsbeslut.
Folk har oförmåga att förstå klyftiga personer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav Krake » 2013-03-08 19:56:01

Det sistnämnda är farligt då det får många mindre klyftiga personer att tro att de är klyftiga fast så inte är fallet. Hur vanligt tror ni det är på detta forum?
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Autism & Aspergers personligheter.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-23 22:41:09

KrigarSjäl skrev:
Schmetterling skrev:Olof Palme. Kolla dokumentärer om honom. Många aspiedrag.

Dokumentären såg jag, nu håller jag på med biografin. Återkommer när den är läst.

Läst 215 sidor.

Får inga som helst aspergervibbar, Palme förefaller ha varit mkt välfungerande i sociala sammanhang, närmast ett socialt geni.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in