Fler som "hör" saker?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fler som "hör" saker?

Inläggav Richard » 2013-03-02 13:12:07

Jag har inbillat mig röster när jag varit pressad o stressad, men inget som stör mig, behöver bara pausa lite. Sen när jag är fysiskt sjuk så ökar mina vanföreställningar. Förra helgen hade jag feber o muskelvärk, då fick jag hallucinationer. Särskilt på kvällen o natten, då jag fick kraftiga hallucinationer, o jag vet att det inte bara var vanlig sömnparalys eller nattskräck, för jag var vaken men hamnade i overklighetstillstånd.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Fler som "hör" saker?

Inläggav geocache » 2013-03-02 14:21:53

Idag när jag gick en vända nere i stan hördes länge vad som lät som en ganska stor helikopter men jag såg ingen enda helikopter. Kanske det var ett annat ljud...
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Fler som "hör" saker?

Inläggav Moggy » 2013-03-02 14:33:25

Voyage skrev:d.v.s jag kan höra musik från saker som väsandet från elementen eller fläktljud och liknande.

Jag har inte lyckats att frammana det själv utan jag måste vara helt utmattad för att det ska ske och jag somnar oftast ganska snart efter.



Provat nån app till mobilen som genererar vitt brus eller nåt annat monotont ljud. Finns en som heter White Noise..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Fler som "hör" saker?

Inläggav Stnikolaus » 2013-03-02 21:52:46

När jag var yngre, så kunde jag ofta inbilla mig att jag hade hört att någon jag känner ropade på mig, eller att jag hörde en knackning, dörrsignal, telefonsignal m.m. Men...det brukade i första hand ske när jag hade öronen fyllda av andra ljud, som t.ex. musik på maxvolym. När jag var liten, så lyssnade jag t.ex. på ett framträdande av Jimi Hendrix när han spelar en cover på Johnny B. Goode, när jag plötsligt tyckte att jag hade hört min mamma ropa mitt smeknamn. Jag märkte dock snart att det hände varje gång vid exakt samma ställe i låten, så tydligen var det min hjärna som tolkade ett ljud annorlunda. Det var inte heller som jag hörde det i själva musiken, utan snarare som om ljudet kom från något annat svårlokaliserat ställe.

Möjligtvis hör jag inte sådant lika ofta nuförtiden.

Edit: Självfallet har jag fått hörselhallucinationer när jag har varit utan sömn under lång tid (sömnproblem är ju vanligt hos Aspergers), men det botas genom att man ser till att få sömn. Sedan brukade jag tidigare bli väldigt bra på höra småsaker extremt högt om jag inte kunde somna. Lyckligtvis har jag förmodligen hunnit förstöra en del av hörseln med mängder av hög musik, vilket gör allt lite lättare nuförtiden. :D
Stnikolaus
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-12-28
Ort: Stockholm

Fler som "hör" saker?

Inläggav Ardryn » 2013-03-02 22:29:46

Inte helt på trådens röda tråd, men jag måste fråga då ni pratar om att höra saker.

Bruset från tv:n då den är påslagen, jag kan höra det ljudet från flera rum ifrån där tv:n står. Jag är då ensam i min vänkrets om att ens kunna höra detta brus och jag undrar om någon här hör det samma och har någon logisk förklaring på det.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Fler som "hör" saker?

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 22:37:02

En person i min närhet som visserligen inte har AS-diagnos men (enligt mig) tycks uppfylla diagnoskriterierna tämligen väl hör också "småljud" som t.ex. för andra knappt hörbara ljud från kylskåp och liknande.

Då han sökte vård pga tinnitus och sömnproblem gjordes diverse undersökningar och enligt läkaren lider han av "överkänslig" hörsel. Hörseln är inte skarpare än hos andra men han har svårare för att sovra mellan meningsfulla och meningslösa ljud och störs därför ofta av ljud som andra människor omedvetet sorterar bort utan att ens notera dem.

Kanske är det du beskriver något liknande?

Själv har jag snarare en "underkänslig" hörsel. Den sorterar bort det mesta som jag inte fokuserar på. Det är väldigt intressant: jag kan väckas av ett barn som hostar lätt i sömnen i ett helt annat rum, men inte av dörrklockan eller telefonen... lite olustigt, men man ska väl vara glad att man kan sova... :P
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Fler som "hör" saker?

Inläggav biologic » 2013-03-10 22:30:21

Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Hörde under min uppväxt berättelser om förr, det bästa exemplet var då min mormor väntade hem morfar från jobbet. Tio minuter innan han kom hem varje dag så reste sig hunden och sprang ut i hallen och började stirra på ytterdörren. Mormor kunde höra, där hon stod i köket och lagade mat, hur nycklar klirrade utanför, dörren låstes upp och öppnades, sedan slog igen. Hur någon gick in i hallen och "stampade av skit från skorna" på dörrmattan. När hon gick ut där, ja, då fanns ingen där. Men cirka tio minuter senare hördes samma sak igen, då hade morfar kommit hem. Inget konstigt med det, tyckte mormor som var van.

Första gången jag själv var med om det var när jag var 13 år. Då stod jag utanför min brors rum, som då låg intill köket. Hörde hur det knapprade på hans tangentbord inifrån rummet och såg skenet från monitorn i det mörka rummet. Så jag började prata med honom... efter en stund, då jag inte fått svar, gick jag in i rummet. Då var allt tyst, mörkt och släckt - han var inte hemma.

En annan gång så satt jag i mitt rum i mammas dåvarande lägenhet, det låg precis intill hallen. Hörde hur nycklar skramlade, dörren låstes upp och någon gick in i hallen och borstade av sina skor mot mattan. Hängde av sig kläder, och fotsteg mot köket. Jag ropade hej och gick ut för att möta mamma, men allt var mörkt, tyst och orört... jag blev skitskraj, sprang in på mitt rum, låste dörren och skakade av skräck i min soffa. Mamma kom hem cirka tio minuter senare...

Ytterligare en händelse, som jag minns tydligt, var när jag höll på att spela in en film om mina hamstrar (dåvarande specialintresset). Detta hände när jag var 14 år. Jag satt i vardagsrummet, som var angränsande till köket med öppen planlösning. Filmade och skulle berätta om de olika hamsterarterna, men blev störd av att det klirrade, klonkade och plaskade från köket. Mamma stod och diskade. Jag ropade och frågade om hon kunde pausa med sitt diskande i några minuter, varpå jag fick svar - från hennes sovrum... Hon satt inne vid datorn. Lika snabbt upphörde ljudet från köket. Jag gick ut och kollade, och mycket riktigt - ingen stod vid diskhon...
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Fler som "hör" saker?

Inläggav kiddie » 2013-03-11 3:43:53

Just nu hör jag mobilen väldigt mycket, lite svagt som om den kanske ligger under något. Jag får ibland stanna upp i det jag gör och lyssna och inser då att mobilen inte har ringt.

Annars kan jag fattar hur man hör saker ur brus. Jag ser saker i brus. Som ung kunde jag ibland kolla om det var något på TV och var det inte det och innan det var klocka (ja, 100 år sedan ungefär), så var det brus, myrornas krig. Ibland dröjde jag mig kvar en liten stund innan jag stängde av. Då kunde jag se former i "myrorna", och jag kunde se allt jag ville. Cirklar som roterade motsols, medsols, kvadrater osv. Allt jag ville se såg jag.

Ibland kan det bli lite jobbigt för det är lätt att se saker i trä och sten, t o m i pannkakor! Inte för att det känns verkligt, men har jag fått se en bild kan jag inte radera den. Det är ofta djur, fantasidjur och monster.

Min kompis är känslig för ljud som jag, och ser mönster i saker som jag. Så det känns bra.

Sedan så har vi båda prekognition men det är en helt annan historia.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fler som "hör" saker?

Inläggav Someone » 2013-03-19 8:06:41

Kan tyckas höra och känna min mobil vibrera i fickan ibland, även om jag inte ens har den på mig. Hör ganska ofta mitt namn när ingen ropat och väldigt ofta hör jag fel röst om jag inte ser vem det är som pratar. Ganska störande.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Fler som "hör" saker?

Inläggav thefilosofer » 2013-03-19 11:56:11

Ja vafan sånt här hör alla. Men man kan ju också känna. Typ när man fått för sig att mobilen vibrerat, att man fick sms, att någon ropar på en, att någon rör sig i rummet. Kanske är spöken :wink:

Edit: Haha han ovan han före med att mobilen vibrerar :p
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Fler som "hör" saker?

Inläggav Hijaal » 2013-03-24 12:17:47

Allt detta är helt naturligt eftersom Asperger är en evolution i männsikan historia. Att folk hör saker, ser saker, osv är bara för att dom håller på psykologiskt att utveckla egna egenskaper som att kunna se & prata med döda människor, telepati, super hörsel, super syn och liknande saker.

Människo släktet har blivit så skjukt med tiden att moder natur har kickat in nu och gör evolution.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Fler som "hör" saker?

Inläggav tahlia » 2013-03-24 12:22:42

Hijaal skrev:Allt detta är helt naturligt eftersom Asperger är en evolution i männsikan historia. Att folk hör saker, ser saker, osv är bara för att dom håller på psykologiskt att utveckla egna egenskaper som att kunna se & prata med döda människor, telepati, super hörsel, super syn och liknande saker.

Människo släktet har blivit så skjukt med tiden att moder natur har kickat in nu och gör evolution.


:shock:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fler som "hör" saker?

Inläggav biologic » 2013-03-25 21:29:43

Jag kom på att jag har "hört" människor snacka skit om mig på stan. Sett dem titta och peka, och hört dem prata om hur ful jag var (som viskningar). Detta pågick under lång tid, främst under tonåren. När jag var 14 år så isolerade jag mig nästan helt, ville inte alls gå ut och bli "trakasserad"... Senare har jag förstått att jag inbillade mig mycket, om inte allt, av detta.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Fler som "hör" saker?

Inläggav Zima33 » 2013-03-25 21:37:44

biologic skrev:Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Jag brukade få varsel när jag var barn. Hörde bilen komma hem, dörren öppnas o stängas men det kom ingen. 8) 10-15 min senare kom det nån på riktigt.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Fler som "hör" saker?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-25 21:42:36

Har också hört röster och skitsnack bakom min rygg men det beror på tunna fönster och inte på nån ovanlig förmåga...det som också har med saken att göra är att skitsnackarna inte var smarta nog att köra sitt skvaller i hemlighet, de tror att deras snackande inte märktes.
Men så rör det sig om skånska hillbilly-typer också.
De är ofta korkade eller tröga i största allmänhet.
Därav att jag vägrar umgås med dem.
Jag orkar inte med föreställningsvärldar från 1800-talet och när jag ser Åsa-Nisse-tendenserna väljer jag att gå förbi utan att hälsa.

Är nog rätt känslig och receptiv alltså men inte på nåt övernaturligt vis.
Det är mer det vanliga detaljseendet och att jag blir trött av intryck och har svårigheter att filtrera ljud.

Är också av meningen att även intorkat hundpiss är existerande hundpiss tills man skurar bort det med medel - men se det är tydligen för avancerat för vissa att förstå.
Den typen av sensibilitet är rätt jobbig att dras med.
Jag är inte lika lobotomerad som delar av omgivningen och då tycker de att jag tar fel, att jag överdriver etc.
Men nu är det så att jag har otroligt svårt för saker som bristande hygien och vissa skarpa ljud.

Hallucinationer & röster har jag aldrig varit med om, inte ens när jag varit vaken tre-fyra dygn i sträck.
Men emotionellt har det varit rena mardrömmen.
Insomnia är ta mig fan tortyr.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-03-25 21:47:22, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fler som "hör" saker?

Inläggav biologic » 2013-03-25 21:43:06

Zima33 skrev:
biologic skrev:Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Jag brukade få varsel när jag var barn. Hörde bilen komma hem, dörren öppnas o stängas men det kom ingen. 8) 10-15 min senare kom det nån på riktigt.


Wow! Kul att höra att det finns fler som upplevt detta! Kanske inte är galen då... Bara lite. :-)005
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Fler som "hör" saker?

Inläggav sirap » 2013-03-25 22:11:27

Tänker på både att höra och se i syne som ett utslag av spontana "omstörtade" hjärnceller, ungefär som en random tryckning på en knapp. Typ som när man ser en punkt "blixtra förbi", eller ett kom-o-gå-tinnitus som sedan försvinner. Såna har jag nästan jämt, men det kommer oftare när jag är trött eller "hjärntränar".

Det skulle heller inte förvåna mig om det finns somliga övernaturliga förklaringar, men det är något jag är mindre bekant med. Å andra sidan, kan det kanske vara så som man tror att fåglar navigerar ("kompasshypotesen"): om vi kan se ljus - som ju kan ses som en våg - varför skulle man inte kunna känna av till exempel högfrekventa lysrör och "tjock-TV" på håll, lite som radio? Finns något sällsynt fall där någon stackare med amalgamfyllning lyckats få till en sorts radiofunktion på grund av metall-genom vatten-mot metall, men jag minns inte källan på det. Hugskott? Javisst. Men hjärnan är rätt svår att fatta. :-)051 :roll:
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Fler som "hör" saker?

Inläggav sirap » 2013-03-25 22:16:43

Gafsan skrev:Själv har jag snarare en "underkänslig" hörsel. Den sorterar bort det mesta som jag inte fokuserar på. Det är väldigt intressant: jag kan väckas av ett barn som hostar lätt i sömnen i ett helt annat rum, men inte av dörrklockan eller telefonen... lite olustigt, men man ska väl vara glad att man kan sova... :P

Det kanske är bättre att vakna av ett barn än telefon, har man barn brukar väl hjärnan ställa sig liksom på "survival of the family" på något sätt... Sedan hade jag gett allt för en underkänslig hörsel, men that's not likely to happen. Men jag hoppas på att det händer nån dag.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Fler som "hör" saker?

Inläggav Hijaal » 2013-03-25 22:27:57

Zima33 skrev:
biologic skrev:Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Jag brukade få varsel när jag var barn. Hörde bilen komma hem, dörren öppnas o stängas men det kom ingen. 8) 10-15 min senare kom det nån på riktigt.


Att kunna se in i framtiden är också en förmåga som asperger människor kan utveckla dock dom flesta tror bara att dom har sett i syner eller att det är dèja vu.
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Fler som "hör" saker?

Inläggav Zima33 » 2013-03-25 22:45:28

Hijaal skrev:
Zima33 skrev:
biologic skrev:Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Jag brukade få varsel när jag var barn. Hörde bilen komma hem, dörren öppnas o stängas men det kom ingen. 8) 10-15 min senare kom det nån på riktigt.


Att kunna se in i framtiden är också en förmåga som asperger människor kan utveckla dock dom flesta tror bara att dom har sett i syner eller att det är dèja vu.

Jag hade sanndrömmar när jag var barn. Tror jag har det nu också men vet ju inte om det är en sanndröm förrän det hänt på riktigt... :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Fler som "hör" saker?

Inläggav rapchic » 2013-03-26 7:19:24

Zima33 skrev:
biologic skrev:Hmm, nu riskerar jag väl att ses som galen, men... jag, min mamma och min mormor har alltid hört i syne. Fast för oss är/var det "premonitions".

Jag brukade få varsel när jag var barn. Hörde bilen komma hem, dörren öppnas o stängas men det kom ingen. 8) 10-15 min senare kom det nån på riktigt.

enligt gamlingarna så kallas det att "gå i förväg" det sker visst då den som "går i före är riktigt tröt och i princip bara kan tänka på att komma dit.
Min man hade visst "gått i förväg" på jobbet engång. Då han kom på rinktigt till den brukaren frågade h*n om min man var trött eftersom han hade "gått i förväg"
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Fler som "hör" saker?

Inläggav Trollmor » 2013-03-26 9:24:50

För min del är det mest irriterande med telefonen. Jag springer för att hinna dit, och så får jag klartonen! :( Jag har nyligen lärt mig att detta ofta har samband med tinnitus, som jag har mycket av numera. Men jag har även hört smygande steg utanför öppet fönster och liknande när jag varit stressad. Och då ska jag anses vara i stort sett diagnosfri. (Eller diagnoslös, vilket som blir bäst!)

Informationen om Effexor var intressant för mig; tack! :) Ett tips kan nog vara att kolla miljön. Buller kan ju ge tinnitus, men för min del även trötthet och - mikrovågor. Om Effexor kan ha den effekten, så kanske andra kemiska substanser också kan det? Det finns så mycket numera i både mat och luft.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Fler som "hör" saker?

Inläggav kiddie » 2013-03-26 12:16:26

En liten intressant sak som påminner är felhörningar i låtar. Man pusslar ihop det på fel sätt, ljuden.

Sedan så "gå i förväg" tycker jag var ett coolt uttryck. Vad jag har hört så bestämmer "hjärnan" vad man ska göra och först ögnblicket efter får det man upplever som sitt medvetande veta vad som pågår. Det kan förklara små glapp, som att jag vet att jag kommer att tappa kaffekoppen, för egentligen så har tappandet redan börjat och jag snappar åt mig mer av den informationen än vad som är normalt. Sedan får medvetandet veta att jag tappat den sabla kaffekoppen och då känner jag att det där visste jag ju redan. Jag kan inte förklara det bättre.

Sådana upplevelser har jag ofta. Men sedan har jag liknande upplevelser där det går längre än ett ögonblick mellan att jag vet att det ska hända och att det händer. Från några sekunder till minuter. Då är det svårare med den förklaringsmodellen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fler som "hör" saker?

Inläggav Hijaal » 2013-03-26 12:31:02

kiddie skrev:En liten intressant sak som påminner är felhörningar i låtar. Man pusslar ihop det på fel sätt, ljuden.

Sedan så "gå i förväg" tycker jag var ett coolt uttryck. Vad jag har hört så bestämmer "hjärnan" vad man ska göra och först ögnblicket efter får det man upplever som sitt medvetande veta vad som pågår. Det kan förklara små glapp, som att jag vet att jag kommer att tappa kaffekoppen, för egentligen så har tappandet redan börjat och jag snappar åt mig mer av den informationen än vad som är normalt. Sedan får medvetandet veta att jag tappat den sabla kaffekoppen och då känner jag att det där visste jag ju redan. Jag kan inte förklara det bättre.

Sådana upplevelser har jag ofta. Men sedan har jag liknande upplevelser där det går längre än ett ögonblick mellan att jag vet att det ska hända och att det händer. Från några sekunder till minuter. Då är det svårare med den förklaringsmodellen.


Som jag sa redan, förmågan att se in i framtiden.

Dom flesta vet inte ens om att dom har den förmågan och därför är den inte kraftfull hos dom. Som för dig som du sa så kan det vara mellan minuter och sekunder, för visa är det som har starkare förmåga dagar till månader osv.

Du borde öva upp din förmåga då den kan hjälpa dig en hel del i livet. :D
Hijaal
Bannad
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2013-03-24

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in