Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du med Aspergers syndrom ett fastställt IQ?

Nej!
21
27%
Vet inte!
8
10%
Ja 50-70
1
1%
Ja 70-85
3
4%
Ja 85-100
1
1%
Ja 100- 120
14
18%
Ja 121 eller mer
31
39%
 
Antal röster : 79

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Stjarni » 2013-01-28 14:06:47

Nej, jag fick ingen siffra eller siffror. Men alla test låg på över genomsnittet eller mycket över genomsnittet.
Stjarni
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-01-28
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav matterik » 2013-01-28 14:39:08

I min asperger diagnos tror jag mest att det står om mina höga högstadiebetyg vilket får mig att verka intelligent på papperet, och är missvisande. Jag har inte gjort något IQ test.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav VUMAA » 2013-01-28 23:23:58

Jag fick 121. Psykologen sa att mitt dåliga arbetsminne drog ner mitt resultat. Men hon sa också att mitt lägsta delvärde (tolkar det som att hon menade arbetsminnet) är detsamma som "medelsvensson får hålla tillgodo med". Anpassas resultatberäkningen efter åldern? Jag var 46 år när jag utreddes. Vid en del av testtillfällena hade jag sovit extremt dåligt. Undrar hur resultatet påverkats om jag sovit bättre.
VUMAA
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-01-17

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Lindansare » 2013-01-28 23:36:22

Jag tror att psykologerna hanterar uppgifter om IQ olika beroende på omständigheter. I mitt fall började psykologen med att lyfta min goda intelligens, vilket jag genast (pga av min goda intelligens) insåg var för att det sedan följde mindre goda nyheter. Men hon insåg att det var viktigt för mig att vara intelligent eftersom jag har funktionsnedsättningar på så många plan. Jag är tacksam för att hon betonade mitt IQ mycket och att hon lyfte det som min styrka. Att jag kan lära mig, läsa på, ta reda på och själv räkna ut hur jag skall kompensera för brister.

När jag befinner mig i svåra situationer och ställer till det tänker jag numer ofta på hennes ord och på att jag klarar av att hitta en lösning.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav GnuLonesome » 2013-01-29 1:11:33

Efter diagnos så sade de inget om IQ nivån till mig. Så jag har väl "inte fastställt".
GnuLonesome
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-01-28

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav border » 2013-02-06 20:37:21

Jag fick under utredningen i oktober förra året göra WAIS-IV och D-KEFS.. i sammanställningen jag fick var det bara fåordiga meningar med styrkor/svagheter utskrivna så jag begärde ut hela journalen för att få tag i lite siffror själv.

"signifikanta skillnader både mellan och inom de olika index som återfinns i instrumentet, vilket omöjliggör en tolkning på helskalenivå. <censur>'s resultat pendlar från en genomsnittslig nivå upp till en nivå klart över genomsnittet."

So.. Varför jag inte kan få ut ett tal ifrån helskala förstår jag inte. Kanske har att göra med att det var en psykologstudent som gjorde alla tester?
Resten som står där visste jag väl redan men vad är en "nivå klart över"? 110, 120 eller t.o.m. mer? Ett totalmedel kan jag iaf gissa någorlunda på ifrån vad som står.

Har man gjort tester som kostar landstinget tiotusentals kronor så vill jag ju få lite fler svar..
border
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-11-21
Ort: Linköping

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav GuteS » 2013-02-07 10:29:46

Jag fick ett exakt värde fastställt för "genomsnittlig begåvningsnivå" under utredningen. Jag har en ojämn begåvningsprofil som pendlar mellan -1SD till +3SD beroende på deltest. Mitt slutgiltiga omdöme är "hög genomsnittlig begåvningsnivå", IK 120.
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Paradox » 2013-02-09 3:24:07

Jag fick göra iq-test/begåvningstest. Jag fick titta på en kurva. Den som var en bergskedja, på vissa moment låg jag långt under medel nere i bottenslammet och på andra över medel. Slutresultatet blev iaf nåt på 100, minns inte, jag var inte så intresserad. Fast det är säkert bättre om man får en lägre siffra men en jämnare kurva så man har högre funktionsnivå. Jag är väldigt ofunktionell iaf+obegåvad.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Stnikolaus » 2013-03-02 21:33:07

Jag har kollat igenom diagnosen noggrannare sedan jag svarade senast. Tydligen ligger jag strax över medel på vissa saker och väldigt högt på andra. Jag fick väldigt högt på inlärningsförmåga och minnesfunktioner, men en aning lägre resultat på arbetsminne. Jag hade även högre på verbal minnesfunktion och inlärningsförmåga, än på visuell dito. Jag hade motsägelsefulla och generellt sämre resultat på perceptuella och visuospatiala funktioner, som växlade mellan att ligga över eller på normalnivån. I övrigt står det att min övergripande begåvningsprofil ligger exceptionellt över normalnivån som anges vara "IK: 130". Jag antar att det betyder att jag då har över 130.

Jag tycker det är väldigt intressant att människor i autismspektrat är de enda som kan uppvisa väldigt ojämn begåvningsnivå, när den är tämligen jämnt fördelad för andra människor. Ännu lustigare är det att även om man har högre begåvningsnivå än genomsnittet, så har man likväl en mental funktionsnedsättning. :-)Happy
Stnikolaus
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-12-28
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 21:37:28

Stnikolaus skrev:Jag tycker det är väldigt intressant att människor i autismspektrat är de enda som kan uppvisa väldigt ojämn begåvningsnivå, när den är tämligen jämnt fördelad för andra människor.


Intressant, visst, men även otroligt irriterande. Jag tycker att det är otroligt irriterande att man trots en hög "övergripande" begåvningsnivå kan vara för dum för att fatta sånt som även lågbegåvade människor utan AS förstår utan att ens tänka efter....
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Frimodig » 2013-03-02 21:49:51

Jag gör inte iq-test eftersom jag bara skulle bli besviken.

När jag testade för lumpen så gjorde jag ett stanine-test. Jag fick 8 av 9.

Sen har jag ingen as-diagnos, det är nåt jag fattat på gamla där.

Jag blir intellektuellt störd över att inte vara normal. Det har jag alltid blivit. Säg från 11-12 årsåldern, ungefär. Varför tänker jag inte som andra? Varför är jag inte normal? För mig har normal alltid varit ett extremt positivt attribut.

Min allmänna strategi har varit att tvinga på människor min värld. Det brukar funka eftersom jag kanske tänker lite bättre. Jag är hyfsat bra på att lokalisera människors behov.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Lindansare » 2013-03-02 22:02:05

Gafsan skrev:
Stnikolaus skrev:Jag tycker det är väldigt intressant att människor i autismspektrat är de enda som kan uppvisa väldigt ojämn begåvningsnivå, när den är tämligen jämnt fördelad för andra människor.


Intressant, visst, men även otroligt irriterande. Jag tycker att det är otroligt irriterande att man trots en hög "övergripande" begåvningsnivå kan vara för dum för att fatta sånt som även lågbegåvade människor utan AS förstår utan att ens tänka efter....


Ja - det är otroligt irriterande. Jag tycker ändå att det har varit en lättnad att få papper på en ojämn begåvningsprofil. Det har gjort att jag själv och mina nära fått en förklaring till varför jag är så smart ibland och så enormt osmart ibland.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Gafsan » 2013-03-02 22:09:15

Lindansare skrev:
Gafsan skrev:
Stnikolaus skrev:Jag tycker det är väldigt intressant att människor i autismspektrat är de enda som kan uppvisa väldigt ojämn begåvningsnivå, när den är tämligen jämnt fördelad för andra människor.


Intressant, visst, men även otroligt irriterande. Jag tycker att det är otroligt irriterande att man trots en hög "övergripande" begåvningsnivå kan vara för dum för att fatta sånt som även lågbegåvade människor utan AS förstår utan att ens tänka efter....


Ja - det är otroligt irriterande. Jag tycker ändå att det har varit en lättnad att få papper på en ojämn begåvningsprofil. Det har gjort att jag själv och mina nära fått en förklaring till varför jag är så smart ibland och så enormt osmart ibland.


Ja, det håller jag med om. Mitt liv har blivit avsevärt mycket bättre sen jag fick diagnos. Jag fick diagnos för ca tre år sen och jag håller fortfarande på att försöka anpassa mitt liv efter den information som diagnosen innebär. Nu när jag vet vilka mina svaga och starka sidor är (och varför) är det ju lättare att hantera svårigheterna på ett konstruktivt sätt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Thurizas » 2013-03-02 23:34:52

Jag fick inga exakta siffror utan ca av min utredare i Värmland. :?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav trollhare » 2013-03-13 14:22:11

Jag fick en fastställd IQ, men psykologen skrev även i utredningen att eftersom jag gjorde IQ-testerna när jag precis hade gått in i väggen och var kraftigt påverkad av tunga mediciner, så är siffran inte helt tillförlitlig.

Att få en siffra på det var inte viktigt för mig då, men i efterhand är jag glad för att jag fick något att förhålla mig till. Det händer tex ofta att folk överskattar min begåvning på olika sätt, och sånt gjorde mig mer stressad förut när jag inte visste hur låg min IQ var. Jag har mindre komplex över min IQ nu när jag har en siffra på det.
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Guponti » 2013-03-13 16:46:28

Utredningsteamet frågade mig om jag ville ha en siffra eller ej. Jag sade ja. Sen berättade dom att en majoritet av alla som i Sverige fått diagnosen Aspergers syndrom via en neuropsykiatrisk utredning har en IQ mellan 80 och 95. Men utöver att man kan få mycket olika resultat vid olika testtillfällen så är intelligens såväl svårt att mäta som att definiera. Dock förhåller det sig säkert så att aspies generellt är mindre begåvade än genomsnittet. Inte tvärtom.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-16 16:26:13

Ja 70-85

Jag var dock omedicinerad, led av grav sömnbrist (sov max 2 timmar per dygn, oftast sov jag vart tredje dygn, dock), åt nästan ingenting etc. Men jag sörjer inte. Jag tycker inte att jag är dum i huvudet eller så, utan jag är supernöjd med hur jag är och hur min hjärna fungerar. Jag är duktig inom många områden och kan imponera med mina kunskaper och min verbala förmåga. Sådant är värt mycket för mig, så jag gråter inte över att mina matematiska kunskaper kan jämföras med en 10-årings. Min man har MVG i matematik A-E + 2 st extraböcker, så när jag behöver sådan hjälp ropar jag på honom. :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-03-17 3:01:26

Guponti skrev:Utredningsteamet frågade mig om jag ville ha en siffra eller ej. Jag sade ja. Sen berättade dom att en majoritet av alla som i Sverige fått diagnosen Aspergers syndrom via en neuropsykiatrisk utredning har en IQ mellan 80 och 95.
Shit vad intressant! Jag får nämligen resultatet 85 när jag gör nättester och folk liksom...tycker synd om mig :P . Men jag är smart på vissa sätt och rentav förståndshandikappad på andra sätt. Bara att leva med liksom :-)Happy .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Draconian » 2013-03-17 8:45:40

Min psykolog sa att min IQ låg mellan 116-120...
Draconian
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2012-05-07
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Juggernawt » 2013-03-17 9:39:05

Gjorde I-testet vid mönstringen på 90-talet och fick en 9 (vad det nu kan motsvara) - det var bara jag och en till som var inne samtidigt som fick det. I utredningspappren som jag har står det nått om högt över genomsnittlig begåvningsnivå under de flesta punkter med "bara" genomsnittligt när det gällde minnes-övningar.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Sheyen » 2013-03-17 11:18:15

sugrövmanövern skrev:
Guponti skrev:Utredningsteamet frågade mig om jag ville ha en siffra eller ej. Jag sade ja. Sen berättade dom att en majoritet av alla som i Sverige fått diagnosen Aspergers syndrom via en neuropsykiatrisk utredning har en IQ mellan 80 och 95.
Shit vad intressant! Jag får nämligen resultatet 85 när jag gör nättester och folk liksom...tycker synd om mig :P . Men jag är smart på vissa sätt och rentav förståndshandikappad på andra sätt. Bara att leva med liksom :-)Happy .

Ja, det där var intressant. :) Ja, folk tycker synd om mig också, haha!

Bara för att jag inte kan bete mig som en genomsnittlig Svensson när jag handlar mat på COOP betyder ju inte det att jag är dum i huvudet... Eller hur, sugis? :-)013 :-)014 :-)015 :-)021
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Thurizas » 2013-03-17 13:16:33

Jag fick veta vad mitt lägsta var och vart mitt högsta låg och då sa hon ca.
80-130. Och IQ har verkligen ingen direkt nytta ute i stora vida världen mer än eventuell skryt (?)

Min utredare som kändes bra flummig gav mig även ett genomsnitt, något mitt emellan och tyckte jag enklast skulle kunna säga det om det kom på tal och då var det "ca" 116..(?)

Jag ska få göra om min utredning och det ska bli intressant att få jämföra den utredningen med den jag fick för några år sedan. Jag skulle tippa på att min IQ i verkligheten är betydligt lägre. Jag kan knappt matte eller kan stava ordentligt och grammatik... Hua... Något blev nog fel och galet i min första utredning.


Och först nu såg jag att jag redan svarat tidigare i tråden.. Jebus jag behöver sova!!
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Schmetterling » 2013-03-17 13:23:49

Thurizas skrev:Och IQ har verkligen ingen direkt nytta ute i stora vida världen mer än eventuell skryt (?)

Vad baserar du det uttalandet på?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergerdiagnos med eller utan fastställt IQ?

Inläggav Thurizas » 2013-03-17 13:50:52

Schmetterling skrev:
Thurizas skrev:Och IQ har verkligen ingen direkt nytta ute i stora vida världen mer än eventuell skryt (?)

Vad baserar du det uttalandet på?


Rätta mig gärna om du tycker jag har fel. Jag baserade mitt uttalande med ett frågetecken inom ( ) som du kanske missade? Vad jag vet har inte IQ i sig gett mat på bordet utan handlingar. Visst något innanför globen på axlarna bör man förstås ha för att kunna utföra vissa gärningar...

Men... ärsh jag orkar inte. Rätta mig bara och få det överstökat varför det är så himla viktigt med varför det inte stämmer. Se så sätt igång. Ge mig det du har. Snälla söta med socker?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in