Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Meppe » 2013-02-26 22:43:00

Alien skrev:Det är ju utmärkt, det borde väl tillfredsställa alla de som klagar.

Fast då borde boken väl delas ut till alla i skolan också? Annars kommer de att fortsätta att klaga.


Jag har gått i skola i Finland, och fick den den vägen. Så jag är nog ganska övertygad om att svenskar kan få den via skolan.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav marxisten » 2013-02-26 22:45:47

slackern skrev:Typ röda terrorn under inbördeskriget.

http://www.levandehistoria.se/node/1754


Det var inbördeskrig, i alla krig drabbas civila tyvärr. Båda sidor begick mer eller mindre allvarliga övergrepp både mot soldater liksom civila, såsom sker i alla krig. Alla ledare som någon gång varit i en väpnad konflikt (antingen nationell eller internationell konflikt) kan nog på ett eller annat sätt beskyllas för terror.

Vad jag syftade på var någon form av händelse där Lenin uttryckligen direkt eller indirekt faktiskt gett order om massmord eller liknande såsom de båda herrar som nämns i rubriken gjorde. Jag läste igenom länken, och den var intressant, men den beskriver faktiskt ingen händelse där Lenin gett order om massmord eller liknande som jag åsyftade.
Senast redigerad av marxisten 2013-02-26 22:56:04, redigerad totalt 1 gång.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-02-26 22:53:30

marxisten skrev:
slackern skrev:Typ röda terrorn under inbördeskriget.

http://www.levandehistoria.se/node/1754


Det var inbördeskrig, i alla krig drabbas civila tyvärr. Båda sidor begick mer eller mindre allvarliga övergrepp både mot soldater liksom civila, såsom sker i alla krig. Alla ledare som någon gång varit i konflikt (antingen nationell eller internationell konflikt) kan nog på ett eller annat sätt beskyllas för terror.

Vad jag syftade på var någon form av händelse där Lenin uttryckligen direkt eller indirekt faktiskt gett order om massmord eller liknande såsom de båda herrar som nämns i rubriken gjorde.


Lenin var en företrädare för kommunistisk seger, det betydde inbördeskrig, Gulag, kollektivisering, 5-årsplaner, utrensningar, hela baletten.

Det var Lenin som lade grunden och startade hela skiten.

Vissa människor förtjänade att leva, en massa människor förtjänade att dö.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav marxisten » 2013-02-26 22:58:29

Frimodig skrev:Lenin var en företrädare för kommunistisk seger, det betydde inbördeskrig, Gulag, kollektivisering, 5-årsplaner, utrensningar, hela baletten.

Det var Lenin som lade grunden och startade hela skiten.


Vad som skedde efter Lenins död 1924 kan du knappast beskylla Lenin för...
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Miche » 2013-02-26 22:59:32

Lenin var ledare för Bolsjevikerna och genomdrev en statskupp som förstörde Rysslands kommunistiska styre (från februarirevolutionen). Bolsjevikerna kallar inte jag kommunister, de var ute efter makt och att uttnyttja folket.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-02-26 23:07:45

marxisten skrev:
Frimodig skrev:Lenin var en företrädare för kommunistisk seger, det betydde inbördeskrig, Gulag, kollektivisering, 5-årsplaner, utrensningar, hela baletten.

Det var Lenin som lade grunden och startade hela skiten.


Vad som skedde efter Lenins död 1924 kan du knappast beskylla Lenin för...


Jo, exakt det.

Det var Lenin som gav dem dagordningen. Det var han som motiverade politiken. Det var han som berättade hur man skulle göra.

Om du har läst Lenin, och sen läser Leninismens problem, av Stalin, så förstår du att Stalin bara var en utförare. Han genomförde Lenins politik.

Tänk efterträdarna till Deng Xiao-Ping.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav HGJ » 2013-02-28 17:41:34

Alien skrev:Forum för Levande historia har fått kritik också:

JO riktar skarp kritik mot Forum för levande historia. Utställningen ”Middag med Pol Pot” kränkte och förlöjligade enskilda medborgare.

Under hösten och vintern 2009/2010 visade Forum för levande historia utställningen ”Middag med Pol Pot”, som behandlade ideo­logiska skygglappar och selektivt seende. Utställningen skildrade en delegation som blev inbjuden till Kambodja, dåvarande Demokratiska Kampuchea, av Röda khemererna 1978. Delegationen, bestående av bland andra Jan Myrdal, besökte arbetskollektiv, sjukhus och fabriker. Av de arbetsläger, massavrättningar och förföljelser av intellektuella som pågick, såg svenskarna ingenting. Forum för levande historia ville med utställningen visa hur ideologisk övertygelse kan göra att vi blundar för missförhållanden.

I samband med utställningen gjorde Forum för levande historia en kampanjfilm som väckte uppmärksamhet. Där driver de med deltagarnas ideologiska blindhet. ”Är du också trött på massmord, tortyr och diktatorer som förtrycker och förintar. Då ska du prova Mao-glasögonen! Gör som Gunnar Bergström och Jan Myrdal, åk till landet kallat Det demokratiska Kampuchea” sägs det raljant i filmen.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/jo ... e-historia

Jag tycker Levande historia gjorde rätt och de "enskilda medborgarna" får stå för vad de sagt och gjort. Myrdal och många andra lät sig helt föras bakom ljuset av Mao och kulturrevolutionen också. Det är väldigt lätt att utnyttja fanatiska och/el naiva västerlänningar. "Nyttiga idioter"

http://www.jo.se/PageFiles/1042/5127-2009.pdf
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-02-28 23:04:21

HGJ skrev:
Alien skrev:Forum för Levande historia har fått kritik också:

JO riktar skarp kritik mot Forum för levande historia. Utställningen ”Middag med Pol Pot” kränkte och förlöjligade enskilda medborgare.

Under hösten och vintern 2009/2010 visade Forum för levande historia utställningen ”Middag med Pol Pot”, som behandlade ideo­logiska skygglappar och selektivt seende. Utställningen skildrade en delegation som blev inbjuden till Kambodja, dåvarande Demokratiska Kampuchea, av Röda khemererna 1978. Delegationen, bestående av bland andra Jan Myrdal, besökte arbetskollektiv, sjukhus och fabriker. Av de arbetsläger, massavrättningar och förföljelser av intellektuella som pågick, såg svenskarna ingenting. Forum för levande historia ville med utställningen visa hur ideologisk övertygelse kan göra att vi blundar för missförhållanden.

I samband med utställningen gjorde Forum för levande historia en kampanjfilm som väckte uppmärksamhet. Där driver de med deltagarnas ideologiska blindhet. ”Är du också trött på massmord, tortyr och diktatorer som förtrycker och förintar. Då ska du prova Mao-glasögonen! Gör som Gunnar Bergström och Jan Myrdal, åk till landet kallat Det demokratiska Kampuchea” sägs det raljant i filmen.
http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/jo ... e-historia

Jag tycker Levande historia gjorde rätt och de "enskilda medborgarna" får stå för vad de sagt och gjort. Myrdal och många andra lät sig helt föras bakom ljuset av Mao och kulturrevolutionen också. Det är väldigt lätt att utnyttja fanatiska och/el naiva västerlänningar. "Nyttiga idioter"

http://www.jo.se/PageFiles/1042/5127-2009.pdf


Jag tror JO har formellt rätt, det var fel av Levande Historia att beskriva Myrdal och Bergström och de andra på det där sättet. Det räcker med att återge vad Myrdal, m.fl. faktiskt gjorde och sade, och sen berätta lite om Khmer Rouge och vad de gjorde.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav joey_truelove » 2013-03-01 0:20:32

Miche skrev:Lenin var ledare för Bolsjevikerna och genomdrev en statskupp som förstörde Rysslands kommunistiska styre (från februarirevolutionen). Bolsjevikerna kallar inte jag kommunister, de var ute efter makt och att uttnyttja folket.

Väl uttryckt och delar helt denna syn.

Hitler å sin sida kom till makten via allmänna val och lyckades påverkar människor trötta på den ekonomiska depressionen att rikta sin frustration emot judar, romer, oliktänkande... ja, alla som inte var tysk-tyskar. Det krävdes ett större mått av psykopati och kalkylerande att lyckas med det.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav slackern » 2013-03-01 0:42:19

joey_truelove skrev:
Miche skrev:Lenin var ledare för Bolsjevikerna och genomdrev en statskupp som förstörde Rysslands kommunistiska styre (från februarirevolutionen). Bolsjevikerna kallar inte jag kommunister, de var ute efter makt och att uttnyttja folket.

Väl uttryckt och delar helt denna syn.

Hitler å sin sida kom till makten via allmänna val och lyckades påverkar människor trötta på den ekonomiska depressionen att rikta sin frustration emot judar, romer, oliktänkande... ja, alla som inte var tysk-tyskar. Det krävdes ett större mått av psykopati och kalkylerande att lyckas med det.


Hitler manipulerade till sej makten. Det är inte så enkelt som du ger sken utav. Han lyckades innan dom fick makten att krossa motståndarna att få dom fängslade. Hotade även med att göra en statskupp. Vi som inte levde då kan inte sätta oss in i hur det var.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav joey_truelove » 2013-03-01 3:26:34

slackern skrev:
joey_truelove skrev:
Miche skrev:Lenin var ledare för Bolsjevikerna och genomdrev en statskupp som förstörde Rysslands kommunistiska styre (från februarirevolutionen). Bolsjevikerna kallar inte jag kommunister, de var ute efter makt och att uttnyttja folket.

Väl uttryckt och delar helt denna syn.

Hitler å sin sida kom till makten via allmänna val och lyckades påverkar människor trötta på den ekonomiska depressionen att rikta sin frustration emot judar, romer, oliktänkande... ja, alla som inte var tysk-tyskar. Det krävdes ett större mått av psykopati och kalkylerande att lyckas med det.


Hitler manipulerade till sej makten. Det är inte så enkelt som du ger sken utav. Han lyckades innan dom fick makten att krossa motståndarna att få dom fängslade. Hotade även med att göra en statskupp. Vi som inte levde då kan inte sätta oss in i hur det var.

Oh, men jag sa aldrig att det var enkelt, eller hur. Och jag tror jag berörde att han var kalkylerande psykopat (och därmed manipulerande)- vilket ofta innebär att röja hinder ur vägen för att uppnå sina mål, uttalade som outtalade.

Du har helt rätt i att Hitler försökte sig på en kupp, men kuppen slogs ner och Hitler fängslades. Något säger mig att det bara ytterligare stärkte Hitler i hans målmedvetenhet och att det han stod för var rätt, enligt hans sätt att se det.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav slackern » 2013-03-01 3:33:33

joey_truelove skrev:
slackern skrev:
joey_truelove skrev:Väl uttryckt och delar helt denna syn.

Hitler å sin sida kom till makten via allmänna val och lyckades påverkar människor trötta på den ekonomiska depressionen att rikta sin frustration emot judar, romer, oliktänkande... ja, alla som inte var tysk-tyskar. Det krävdes ett större mått av psykopati och kalkylerande att lyckas med det.


Hitler manipulerade till sej makten. Det är inte så enkelt som du ger sken utav. Han lyckades innan dom fick makten att krossa motståndarna att få dom fängslade. Hotade även med att göra en statskupp. Vi som inte levde då kan inte sätta oss in i hur det var.

Oh, men jag sa aldrig att det var enkelt, eller hur. Och jag tror jag berörde att han var kalkylerande psykopat (och därmed manipulerande)- vilket ofta innebär att röja hinder ur vägen för att uppnå sina mål, uttalade som outtalade.

Du har helt rätt i att Hitler försökte sig på en kupp, men kuppen slogs ner och Hitler fängslades. Något säger mig att det bara ytterligare stärkte Hitler i hans målmedvetenhet och att det han stod för var rätt, enligt hans sätt att se det.


Jo jag vet att han gjorde en misslyckad kupp 1923 men det är inte den jag pratar om. Utan dom var nära att göra en kupp 1932-33 om dom inte kom med i regeringen.

Läs den här bokserien så står allt det där i. Går verkligen in på djupet.

Bild

http://www.amazon.co.uk/Third-Reich-Pow ... 0141009764
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Wine » 2013-03-03 22:35:15

Forskare presenterar ny kartläggning av nazisternas förintelseapparat i läger och på olika platser i Europa:

DN - Förintelsen var värre än man trott
Publicerad 3 mars 2013 17:52

Den nazistiska förintelseapparaten med koncentrationsläger, förintelseläger, slavläger, arbetsläger och ghetton var långt mer omfattande än vad man tidigare vetat. En ny kartläggning listar 42.500 olika sådana platser runt om i Europa.

Kartläggningen har gjorts av historiker vid det amerikanska Förintelsemuseet i Washington, och har pågått i tretton år. I helgen beskrevs resultaten i en längre artikel i New York Times.

Forskarna har systematiskt gått igenom Europa land för land, region för region och dokumenterat nazistiska dödsfabriker, koncentrationsläger och andra anläggningar.


The New York Times - The Holocaust Just Got More Shocking
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav ragnevi » 2013-03-06 2:02:08

Varför pratade man inte om vad Kung Leopold II gjorde i Kongo under kolonialismen i slutet av 1800-talet. Jag hörde aldrig ett ord om detta i grundskolan och de är en av de värsta folkmord som genomförts.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav slackern » 2013-03-06 2:08:07

ragnevi skrev:Varför pratade man inte om vad Kung Leopold II gjorde i Kongo under kolonialismen i slutet av 1800-talet. Jag hörde aldrig ett ord om detta i grundskolan och de är en av de värsta folkmord som genomförts.


Vi fick lära oss om det i skolan. Det var absolut inte lika mycket om det som om förintelsen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 2:21:26

Röd tråd: Enskilda ledare med oinskränkt makt utan granskning eller påverkan från val. Gärna i kombination med enkelspårig ideologi.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Alien » 2013-03-06 2:31:01

Om barnen ska få lära sig om alla folkmord, så räcker nog inte tiden till.

Däremot borde alla få lära sig vilka folkmord, massavrättningar etc, som det egna landet gjort sig skyldigt till. Eller som i fallet Leopold II vad deras mornark gjorde sig skyldig till. Kongostaten var hans privata egendom. Men det blev sådana internationella protester mot grymheterna att han måste överlåta Konog till staten.

De belgiska barnen borde alltså få lära sig om Leopold II och Kongostaten, och det får de förhoppningsvis också.

Spoiler: visa
Ett av de mer makabra inslagen i Leopolds jakt på gummi var att man var beordrad att spara in på kulor, därför var "Force publique" instruerat att för varje kula som skjutits antingen mot trilskande befolkning som försökt undvika att tvingas ut i skogen eller mot rebeller, måste de redovisa en högerhand. Det vill säga att om en soldat kom till basen på kvällen och hade använt tre patroner skulle han också ha tre avhuggna högerhänder med sig. Detta för att kulorna inte skulle slösas på djur. När man missade tvingades man kapa av handen på en levande människa, det var då inte sällan barn som fick bistå med detta.


Betr Sverige så borde alla barn få lära sig hur Sverige tillsammans med Schweiz krävde att Tyskland skulle stämpa ett J i passet, så Sverige kunde avvisa flyende judar direkt. Likaså om Bollhusmötet och de tyska permittenttågen. baltutlämningen, Raoul Wallenberg och hur fegt svenska regeringen betedde sig gentemot Sovjet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav marxisten » 2013-03-06 4:28:31

ragnevi skrev:Varför pratade man inte om vad Kung Leopold II gjorde i Kongo under kolonialismen i slutet av 1800-talet. Jag hörde aldrig ett ord om detta i grundskolan och de är en av de värsta folkmord som genomförts.


Turkiets folkmord mot Armenier nämns det tyvärr inte ett ord om heller i skolan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav plåtmonster » 2013-03-06 4:49:03

Det pågår väl kunskapsmord i skolan..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:16:04

Wine skrev:Forskare presenterar ny kartläggning av nazisternas förintelseapparat i läger och på olika platser i Europa:

DN - Förintelsen var värre än man trott
Publicerad 3 mars 2013 17:52

Den nazistiska förintelseapparaten med koncentrationsläger, förintelseläger, slavläger, arbetsläger och ghetton var långt mer omfattande än vad man tidigare vetat. En ny kartläggning listar 42.500 olika sådana platser runt om i Europa.

Kartläggningen har gjorts av historiker vid det amerikanska Förintelsemuseet i Washington, och har pågått i tretton år. I helgen beskrevs resultaten i en längre artikel i New York Times.

Forskarna har systematiskt gått igenom Europa land för land, region för region och dokumenterat nazistiska dödsfabriker, koncentrationsläger och andra anläggningar.


The New York Times - The Holocaust Just Got More Shocking


Mkt bra inlägg. Det finns nån bok om den röda jorden.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:18:24

marxisten skrev:
ragnevi skrev:Varför pratade man inte om vad Kung Leopold II gjorde i Kongo under kolonialismen i slutet av 1800-talet. Jag hörde aldrig ett ord om detta i grundskolan och de är en av de värsta folkmord som genomförts.


Turkiets folkmord mot Armenier nämns det tyvärr inte ett ord om heller i skolan.


Njaa,

det är inte i samma storleksordning, när det kommer till antal mördade,

men bägge måste absolut nämnas.

Det finns nån grabb på Haithi.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav slackern » 2013-03-06 19:36:21

Frimodig skrev:
marxisten skrev:
ragnevi skrev:Varför pratade man inte om vad Kung Leopold II gjorde i Kongo under kolonialismen i slutet av 1800-talet. Jag hörde aldrig ett ord om detta i grundskolan och de är en av de värsta folkmord som genomförts.


Turkiets folkmord mot Armenier nämns det tyvärr inte ett ord om heller i skolan.


Njaa,

det är inte i samma storleksordning, när det kommer till antal mördade,

men bägge måste absolut nämnas.

Det finns nån grabb på Haithi.

Lennart Frimodig


Papa Doc väll?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav Frimodig » 2013-03-06 19:41:29

slackern skrev:
Frimodig skrev:
marxisten skrev:
Turkiets folkmord mot Armenier nämns det tyvärr inte ett ord om heller i skolan.


Njaa,

det är inte i samma storleksordning, när det kommer till antal mördade,

men bägge måste absolut nämnas.

Det finns nån grabb på Haithi.

Lennart Frimodig


Papa Doc väll?


Ursäkta slackern, ibland är jag helt ute och cyklar, jag tänker en sak och skriver en annan sak. Ber om ursäkt.

Det finns nån folkmordsforskare på University of Hawaii, det var honom jag tänkte på.

Verkligt ledsen.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Varför demoniseras Hitler mer än Stalin?

Inläggav HGJ » 2013-03-06 21:30:29

Frimodig skrev:
slackern skrev:
Frimodig skrev:
Njaa,

det är inte i samma storleksordning, när det kommer till antal mördade,

men bägge måste absolut nämnas.

Det finns nån grabb på Haithi.

Lennart Frimodig


Papa Doc väll?


Ursäkta slackern, ibland är jag helt ute och cyklar, jag tänker en sak och skriver en annan sak. Ber om ursäkt.

Det finns nån folkmordsforskare på University of Hawaii, det var honom jag tänkte på.

Verkligt ledsen.

Lennart Frimodig

http://www.aspergerforum.se/post949233.html#p949233
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in