Kan du som har autism bli kär?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Gafsan » 2013-02-17 20:09:30

KaosPrinsessa skrev:Oja, jag kan verkligen bli förälskad och känner lätt kärlek.
Har snarare problem med motsatsen, att tycka illa om/hata folk.


Det låter ganska likt mig. Fast jag vet inte om det jag menar med "kärlek" är samma som andra menar, för jag känner ungefär lika för alla människor jag träffar. Vet inte om det innebär att det som jag upplever som "kärlek" är en mindre intensiv känsla än det andra menar (fast å andra sidan så tror jag att jag är mera positiv till andra människor än vad som är normalt, så kanske jag "älskar" nästan alla. Det är svårt att veta). Förälskad kan jag iaf bli, riktigt ordentligt.

Men jag tycker nästan aldrig illa om människor. Det närmaste jag kan komma är nog att jag är rädd för vissa och helst undviker dem därför. En del människor framstår som benägna till otrevligt beteende på ett oförutsägbart sätt, och det skrämmer mig.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Krillo » 2013-02-17 20:41:32

Flinta skrev:Känner du likgiltighet även inför saker o djur?

Kan du känna en förälskelse inför något? Ngt land, folkslag, plats?

Många med autism/-spektrumtillstånd har specialintressen - för vissa verkar dessa intressen vara deras kärlek i livet.


[raderat]

Gafsan skrev:Så funkar människor. Man svarar hellre på frågor när svaret säger något positivt om en själv.


En indikation på att jag inte bör skriva nåt mer här :?
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-17 20:46:22

Gafsan skrev:Det låter ganska likt mig. Fast jag vet inte om det jag menar med "kärlek" är samma som andra menar, för jag känner ungefär lika för alla människor jag träffar. Vet inte om det innebär att det som jag upplever som "kärlek" är en mindre intensiv känsla än det andra menar (fast å andra sidan så tror jag att jag är mera positiv till andra människor än vad som är normalt, så kanske jag "älskar" nästan alla. Det är svårt att veta). Förälskad kan jag iaf bli, riktigt ordentligt.

Men jag tycker nästan aldrig illa om människor. Det närmaste jag kan komma är nog att jag är rädd för vissa och helst undviker dem därför. En del människor framstår som benägna till otrevligt beteende på ett oförutsägbart sätt, och det skrämmer mig.

Och det där stämmer rätt bra på mig med.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Gafsan » 2013-02-17 21:32:10

Krillo skrev:
Flinta skrev:Känner du likgiltighet även inför saker o djur?

Kan du känna en förälskelse inför något? Ngt land, folkslag, plats?

Många med autism/-spektrumtillstånd har specialintressen - för vissa verkar dessa intressen vara deras kärlek i livet.


[raderat]

Gafsan skrev:Så funkar människor. Man svarar hellre på frågor när svaret säger något positivt om en själv.


En indikation på att jag inte bör skriva nåt mer här :?


Nej, absolut inte!

Tvärtom så får man ju en felvisande bild om (för att ta den här tråden som exempel) bara de som kan bli kära svarar! För uppenbarligen finns det ju personer med AS som inte blir kära, och om ingen av dem då svarar i tråden så kan den som läser tråden tro att ALLA med AS kan bli kära fast det inte stämmer!

Jag tycker att det är jättebra ifall olika svar kommer fram i såna här frågor, inte bara en massa upprepningar av samma.

(jag hoppas att du inte tolkade ordet "positivt" i det jag skrev som att jag tycker att det är positivt om människor kan bli kära, och att det skulle vara "bättre" än att inte kunna det. Jag menade inte så. Jag menade att för den som själv är förälskad känns det positivt (om förälskelsen är besvarad, annars inte), och då är det säkert trevligt att skriva i trådar om det. Ber om ursäkt ifall jag var otydlig på den punkten.)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Lindansare » 2013-02-17 22:19:20

Gafsan skrev:Det låter ganska likt mig. Fast jag vet inte om det jag menar med "kärlek" är samma som andra menar, för jag känner ungefär lika för alla människor jag träffar. Vet inte om det innebär att det som jag upplever som "kärlek" är en mindre intensiv känsla än det andra menar (fast å andra sidan så tror jag att jag är mera positiv till andra människor än vad som är normalt, så kanske jag "älskar" nästan alla. Det är svårt att veta). Förälskad kan jag iaf bli, riktigt ordentligt.


Åh. Så kan jag uppleva mig också. Att jag känner kärlek till människor ofta, i lite olika intensitet och av lite olika anledningar. Kan också blir ordentligt förälskad. För övrigt anser jag att alla människor har sin syn på kärlek och sin definition av vad kärlek är som jag tror är svår att jämföra med andras. Det är så personligt och outtalat. Och jag menar att det gäller människor överlag.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav MolkomAnnor » 2013-02-17 22:53:20

Gafsan skrev:
KaosPrinsessa skrev:Oja, jag kan verkligen bli förälskad och känner lätt kärlek.
Har snarare problem med motsatsen, att tycka illa om/hata folk.


Det låter ganska likt mig. Fast jag vet inte om det jag menar med "kärlek" är samma som andra menar, för jag känner ungefär lika för alla människor jag träffar. Vet inte om det innebär att det som jag upplever som "kärlek" är en mindre intensiv känsla än det andra menar (fast å andra sidan så tror jag att jag är mera positiv till andra människor än vad som är normalt, så kanske jag "älskar" nästan alla. Det är svårt att veta). Förälskad kan jag iaf bli, riktigt ordentligt.

Men jag tycker nästan aldrig illa om människor. Det närmaste jag kan komma är nog att jag är rädd för vissa och helst undviker dem därför. En del människor framstår som benägna till otrevligt beteende på ett oförutsägbart sätt, och det skrämmer mig.


Känner igen mig i stora drag
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-18 10:24:15

KaosPrinsessa skrev:Oja, jag kan verkligen bli förälskad och känner lätt kärlek.
Har snarare problem med motsatsen, att tycka illa om/hata folk.

Det där känner jag igen med att jag har svårt att hata och tycka illa om människor till och med människor som sårat mig djupt , genom misshandel och förtryck.
Ursäkta att jag svävade ut om detta ämne.
Kanske finns det en tråd om detta?
Kära modd som ni kan hänvisa till. :wink:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-18 16:35:55

Jag känner bara äckel inför att ha sex med någon, men jag tror det är mest för att jag äcklas av min egen kropp och inte kan tänka mig att någon skulle kunna finna den attraktiv. Det är inte sexet jag tycker är äckligt.
Jag kan titta hur länge som helst på vackra människor och har en tendens att idealisera. Åtminstone två gånger har kompisar brutit med mig för att jag har varit för "klängig" och känt lust att kramas och kyssas i stället för att "bara, bara vara vänner..." :-)209
I somras när jag var på sångkurs blev jag jättekär i min sånglärare och jag brukar också vara alldeles tokig i mina idoler (div. sångerskor och skådespelerskor), men det är aldrig på ett, ähum, erotiskt plan, utan mer någon sorts idoliserande dyrkanskärlek. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Några gånger har jag varit förtjust i karlar också, men i regel är det kvinnor jag faller för.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav elle » 2013-02-18 20:39:01

Gafsan skrev: Jag kan bli förälskad, och jag kan älska, men jag vet inte riktigt vad det betyder att vara kär.

Kär : känslor ,de kommer och går, eufori, glädje, man kan inte sluta tänka på personen man är kär i, man fokuserar på sina känslor och tänker mycket.
Kärlek : ansvar, omtanke,nu är det på allvar, det finns känslor men det är inte de som huvudräknas,här lägger man fokus på personen man älskar.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-18 23:04:38

elle skrev:
Gafsan skrev: Jag kan bli förälskad, och jag kan älska, men jag vet inte riktigt vad det betyder att vara kär.

Kär : känslor ,de kommer och går, eufori, glädje, man kan inte sluta tänka på personen man är kär i, man fokuserar på sina känslor och tänker mycket.
Kärlek : ansvar, omtanke,nu är det på allvar, det finns känslor men det är inte de som huvudräknas,här lägger man fokus på personen man älskar.

Tack ! elle det var tankvärt och vackert skrivet ! :-)154
Att läsa ord som någon lagt ner ett djupt tänk i är guld värd att läsa och något vackert eller djupsinnigt att tänka på!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Gafsan » 2013-02-18 23:06:14

elle skrev:
Gafsan skrev: Jag kan bli förälskad, och jag kan älska, men jag vet inte riktigt vad det betyder att vara kär.

Kär : känslor ,de kommer och går, eufori, glädje, man kan inte sluta tänka på personen man är kär i, man fokuserar på sina känslor och tänker mycket.
Kärlek : ansvar, omtanke,nu är det på allvar, det finns känslor men det är inte de som huvudräknas,här lägger man fokus på personen man älskar.


OK, tack. Den beskrivningen av att vara kär låter ganska mycket som förälskelse, så det kanske är samma sak.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-18 23:06:25

Kahlokatt skrev:Jag känner bara äckel inför att ha sex med någon, men jag tror det är mest för att jag äcklas av min egen kropp och inte kan tänka mig att någon skulle kunna finna den attraktiv. Det är inte sexet jag tycker är äckligt.
Jag kan titta hur länge som helst på vackra människor och har en tendens att idealisera. Åtminstone två gånger har kompisar brutit med mig för att jag har varit för "klängig" och känt lust att kramas och kyssas i stället för att "bara, bara vara vänner..." :-)209
I somras när jag var på sångkurs blev jag jättekär i min sånglärare och jag brukar också vara alldeles tokig i mina idoler (div. sångerskor och skådespelerskor), men det är aldrig på ett, ähum, erotiskt plan, utan mer någon sorts idoliserande dyrkanskärlek. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Några gånger har jag varit förtjust i karlar också, men i regel är det kvinnor jag faller för.

Jag förstår hur du tänker :-)Hug kram kattmamma
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-18 23:08:10

Kattmamma skrev:
Kahlokatt skrev:Jag känner bara äckel inför att ha sex med någon, men jag tror det är mest för att jag äcklas av min egen kropp och inte kan tänka mig att någon skulle kunna finna den attraktiv. Det är inte sexet jag tycker är äckligt.
Jag kan titta hur länge som helst på vackra människor och har en tendens att idealisera. Åtminstone två gånger har kompisar brutit med mig för att jag har varit för "klängig" och känt lust att kramas och kyssas i stället för att "bara, bara vara vänner..." :-)209
I somras när jag var på sångkurs blev jag jättekär i min sånglärare och jag brukar också vara alldeles tokig i mina idoler (div. sångerskor och skådespelerskor), men det är aldrig på ett, ähum, erotiskt plan, utan mer någon sorts idoliserande dyrkanskärlek. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Några gånger har jag varit förtjust i karlar också, men i regel är det kvinnor jag faller för.

Jag förstår hur du tänker :-)Hug kram kattmamma

Eller hur du menar :-)154
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav elle » 2013-02-18 23:09:16

Kattmamma skrev:
elle skrev:
Gafsan skrev: Jag kan bli förälskad, och jag kan älska, men jag vet inte riktigt vad det betyder att vara kär.

Kär : känslor ,de kommer och går, eufori, glädje, man kan inte sluta tänka på personen man är kär i, man fokuserar på sina känslor och tänker mycket.
Kärlek : ansvar, omtanke,nu är det på allvar, det finns känslor men det är inte de som huvudräknas,här lägger man fokus på personen man älskar.

Tack ! elle det var tankvärt och vackert skrivet ! :-)154
Att läsa ord som någon lagt ner ett djupt tänk i är guld värd att läsa och något vackert eller djupsinnigt att tänka på!

Tack så mycket Kattmamma. :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-18 23:23:58

Tack själv elle ! Jag blir så glad över människor som skriver djupa saker och vänliga!
Jag är en sådan känslig person och blir så ledsen när det bråkas och tjafsas i trådar så därför vill jag säga vänliga saker när det finns att sägas .
Sen förstår jag att heta diskussioner också fyller sin funktion.

Föresten tack för denna tråd!
Du som skapade denna intressanta fråga!
Alltid spännande att få olika inblick hur olika människor tycker och känner i olika saker som rör våra liv och vårt mående.
Jag tycker om att läsa det för att få förståelse för hur olika man fungerar att inget är fel, att allt är lika bra men olika.
Att man bara behöver lära sig att älska sig själv och det är inte lätt, jag kämpar på, vissa dagar går det bra och andra då tycker jag att jag är den mest odugliga som finns.
Så det är att kämpa på och man har lätt att tro att andra har det mycket enklare liv, men man vet inte.
Hoppas ni förstog mitt filosofiska svammel. :oops:
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav marxisten » 2013-02-18 23:27:50

Japp, det kan jag! Både på gott och ont kan man väl säga. :-)063
Senast redigerad av marxisten 2013-02-18 23:32:15, redigerad totalt 2 gånger.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Parvlon » 2013-02-18 23:31:35

Samma, på både gott och ont. :-)005
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Palindromus » 2013-02-18 23:45:49

Lindansare skrev:Att jag känner kärlek till människor ofta, i lite olika intensitet och av lite olika anledningar. Kan också blir ordentligt förälskad. För övrigt anser jag att alla människor har sin syn på kärlek och sin definition av vad kärlek är som jag tror är svår att jämföra med andras. Det är så personligt och outtalat. Och jag menar att det gäller människor överlag.
Kunde varit jag skrev det! Bortsett från att jag inte vet om jag blir förälskad. Jag får lätt känslor och blir känslomässigt beroende av kvinnor som öppnar sig för mig. Jag vill ge hur mycket som helst i mitt hjärta. Och vill vara vänner, vänner, vänner. Men kär? Jag söker instinktivt connecta på ett djupare plan. Blir lätt mycket känslor när det är kvinnor.

Dock inte samma känslor för mina föräldrar och syskon som med kvinnor och vänner. Men så blir man ju heller inte kär i sina föräldrar som tur är! :lol:
Palindromus
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2009-09-09

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav Kattmamma » 2013-02-19 0:51:11

marxisten skrev:Japp, det kan jag! Både på gott och ont kan man väl säga. :-)063

Oj oj jag som inte vill ställa till ont :roll: bara gott :-)154
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav lar66 » 2013-02-19 15:07:14

Ja! Men det har inte ofta varit ömsesidigt... Har desutom svårt att se/upptäcka den andres känslor.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Kan du som har autism bli kär?

Inläggav GnuLonesome » 2013-02-20 22:56:32

Jag har Aspergers syndrom och när jag gick i grundskolan så var jag kär några gånger. Så det verkar vara möjligt för de med Aspergers syndrom också.
GnuLonesome
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-01-28

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in