Är ni tacksamma?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

är ni tacksamma?

Inläggav fredrik_192 » 2013-02-15 15:24:41

Mats skrev:
sugrövmanövern skrev:Nej. Jag är ju en del av samhället själv. Ingen bedrift direkt, mer skadligt.

Jag känner mig inte som en del av samhället. Jag sitter och tittar på när ni andra leker samhälle.


Hahahaahahaa bästa kommentaren!

Känner precis likadant :D
fredrik_192
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2013-01-25

är ni tacksamma?

Inläggav Avanti » 2013-02-15 15:26:49

fredrik_192 skrev:
Mats skrev:
sugrövmanövern skrev:Nej. Jag är ju en del av samhället själv. Ingen bedrift direkt, mer skadligt.

Jag känner mig inte som en del av samhället. Jag sitter och tittar på när ni andra leker samhälle.


Hahahaahahaa bästa kommentaren!

Känner precis likadant :D


samma sak här. samhället är en teater.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

är ni tacksamma?

Inläggav Bali » 2013-02-15 15:50:13

Jag är tacksam över att ha haft turen att bli född i Sverige, men mot samhället behöver jag inte vara tacksam eftersom jag drar mitt strå till stacken.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

är ni tacksamma?

Inläggav Fortytwo » 2013-02-15 16:03:04

Knappast. Nu har jag fått något influensaliknande också. Undrar vem som kan stå till svars... femenismen kanske!1111!
Fortytwo
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-11-02

är ni tacksamma?

Inläggav Bali » 2013-02-15 16:11:10

Ja, influensor och virus finns det många nu. Krya på dig, Fortytwo! :-)Hug
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

är ni tacksamma?

Inläggav joey_truelove » 2013-02-15 17:25:01

Bali skrev:Jag är tacksam över att ha haft turen att bli född i Sverige, men mot samhället behöver jag inte vara tacksam eftersom jag drar mitt strå till stacken.
Åh, men vi alla behöver väl känna tacksamhet mot samhället - särskilt om vi fungerar i det. Se'n är det ju en annan fråga om samhället är 'perfekt' i någon mening, men ödmjukhet kommer sig av en tacksamhet för vad man har.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

är ni tacksamma?

Inläggav joey_truelove » 2013-02-15 17:27:26

Bjäbbmonstret skrev:Frågan är felställd. Försök igen!

Frågan kunde nog ställas på ett annat sätt för att tydligare förklara vad som avses. Det är mycket vi tar förgivet som vi per definition känner tacksamhet emot även om vi inte tänker på det aktivt. Hade vi dock saknat det hade vi tydligare nog märkt hur tacksamma vi ändå var.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

är ni tacksamma?

Inläggav La Toya » 2013-02-15 19:26:52

ett tillfälle då man känner sej väldigt tacksam för samhället är när det är dags att föda barn. då kan man vara trygg i att man får all den hjälp man behöver.
liksom när man råkat ut för en olycka eller fått någon fysisk åkomma. då slår dom sina kloka huvuden ihop å gör vad dom kan för å hjälpa en.
det psykiska är det förstås lite annorlunda med. där är intresset att hjälpa inte så starkt. man får liksom se till å fixa sej själv. men tabletter bistår dom ju gärna med. samhället.
La Toya
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2013-02-04
Ort: stockholm

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 21:29:46

Motsatsen till att vara en del av samhället är väl i princip att bo helt ensam ute i skogen (eller valfri, obrukad terräng) och leva på vad man kan hitta där. Lever man i stadsmiljö så lever man ju per definition om inte annat så rent fysiskt i samhället.

Om andra människor på ett eller annat sätt bidrar till ens livskvalitet (t.ex. genom att bygga hus man kan bo i, förädla livsmedel som man kan äta, tillverka textilföremål som man kan klä sig i, ge en pengar till att betala för allt detta osv) så kan man verkligen inte påstå att man lever utanför samhället.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

är ni tacksamma?

Inläggav Ardryn » 2013-02-15 22:05:20

Avanti skrev:
varför tror du jag vill vara delaktig?


Säg mig om jag har fel, men var det inte du som lever i en etta som du fick av socialen? Jag förmodar då även att du inte har ett arbete och får därefter även pengar från socialen.

Med bara detta i åtanke så är du mer delaktig i samhället än vad jag är, då du är i en ständig delaktighet av att samhället fortsätter ger dig boende och pengar. Lite "Don't bite the hand that feeds you", då du är beroende av delaktigheten för att ha ett hem och pengar medan du verkar vilja spy galla över hela systemet.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

är ni tacksamma?

Inläggav Frimodig » 2013-02-15 22:13:00

Jag är rätt tacksam.

Jag fick gå i skola, trots att jag är arbetarklass och så. Ta studenten, läsa på universitet. Jag är rätt tacksam.

Jag fick rätt jyssta villkor. Trots att jag är as light.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 22:20:17

Huggorm skrev:Det finns i princip ingen som lever utanför samhället i Sverige idag

de 70 000 nollklassade lever utanför.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 22:21:33

elle skrev:
Huggorm skrev:Det finns i princip ingen som lever utanför samhället i Sverige idag

de 70 000 nollklassade lever utanför.


Hur menar du då? Menar du att de lever helt utan kontakt med andra människor och att de inte på något sätt drar nytta av andras arbetsinsatser?
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 22:30:05

Gafsan skrev:
elle skrev:
Huggorm skrev:Det finns i princip ingen som lever utanför samhället i Sverige idag

de 70 000 nollklassade lever utanför.


Hur menar du då? Menar du att de lever helt utan kontakt med andra människor och att de inte på något sätt drar nytta av andras arbetsinsatser?

jag menar att de saknar egen inkomst och inte är berättigade till den heller.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 22:33:29

elle skrev:
Gafsan skrev:
elle skrev:de 70 000 nollklassade lever utanför.


Hur menar du då? Menar du att de lever helt utan kontakt med andra människor och att de inte på något sätt drar nytta av andras arbetsinsatser?

jag menar att de saknar egen inkomst och inte är berättigade till den heller.


Att man för tillfället inte uppbär något försörjningsstöd från samhället innebär självklart inte att man lever utanför samhället!

Det är ju helt löjligt. Själv har jag varit utan inkomst då och då som yngre, inte 17 påstod jag att jag "stod utanför samhället" för det!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 22:38:02

Gafsan skrev:
elle skrev:
Gafsan skrev:
Hur menar du då? Menar du att de lever helt utan kontakt med andra människor och att de inte på något sätt drar nytta av andras arbetsinsatser?

jag menar att de saknar egen inkomst och inte är berättigade till den heller.


Att man för tillfället inte uppbär något försörjningsstöd från samhället innebär självklart inte att man lever utanför samhället!

Det är ju helt löjligt. Själv har jag varit utan inkomst då och då som yngre, inte 17 påstod jag att jag "stod utanför samhället" för det!

hur lever man då ?
nollklassade invandrare och sjuka står utanför samhället och det är som sjutton !
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

är ni tacksamma?

Inläggav Mats » 2013-02-15 22:47:31

Gafsan skrev:Om andra människor på ett eller annat sätt bidrar till ens livskvalitet (t.ex. genom att bygga hus man kan bo i, förädla livsmedel som man kan äta, tillverka textilföremål som man kan klä sig i, ge en pengar till att betala för allt detta osv) så kan man verkligen inte påstå att man lever utanför samhället.

Det är klart att man inte lever helt utanför samhället då, men man är ändå inte riktigt med i samhället heller (i mitt fall, alltså).

Som slavarna i USA på 1800-talet - de levde väl enligt din definition inte utanför samhället, men de fick definitivt inte vara med i samhället på lika villkor.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

är ni tacksamma?

Inläggav Avanti » 2013-02-15 22:47:48

mellan 14 och 25 års ålder var jag nollklassad. hade inte ens en adress, utan levde som en driftare. så jag har klarat mig utan samhällets stöd. efter jag dömdes för ett mildare brott 2004 så har jag varit fast i systemet. om inte kanske jag fortfarande levt på gatan. eller varit död.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

är ni tacksamma?

Inläggav Huggorm » 2013-02-15 22:48:13

elle skrev:hur lever man då ?
nollklassade invandrare och sjuka står utanför samhället och det är som sjutton !

Det är något annat som du beskriver. Man är ju fortfarande en del av samhället, om än i dess utkanter
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 23:07:39

elle skrev:hur lever man då ?
nollklassade invandrare och sjuka står utanför samhället och det är som sjutton !


Om de t.ex. bor i hus som andra människor byggt och hyr ut, äter mat som förädlats av andra människor, har på sig kläder som tillverkats av människor etc etc så står de inte utanför samhället.

De har en roll i samhället som inte är avundsvärd, men de står inte utanför samhället.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 23:08:46

Mats skrev:
Gafsan skrev:Om andra människor på ett eller annat sätt bidrar till ens livskvalitet (t.ex. genom att bygga hus man kan bo i, förädla livsmedel som man kan äta, tillverka textilföremål som man kan klä sig i, ge en pengar till att betala för allt detta osv) så kan man verkligen inte påstå att man lever utanför samhället.

Det är klart att man inte lever helt utanför samhället då, men man är ändå inte riktigt med i samhället heller (i mitt fall, alltså).

Som slavarna i USA på 1800-talet - de levde väl enligt din definition inte utanför samhället, men de fick definitivt inte vara med i samhället på lika villkor.


Nej, ett samhälle kan vara mycket orättvist och ojämlikt. T.ex. är det inte länge sedan kvinnor saknade många av de rättigheter som män har i det svenska samhället. Ingen skulle nog för den skull påstå att kvinnor stått utanför samhället.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

är ni tacksamma?

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-15 23:21:54

Jag önskar att samhället kunde skjuta av mig. Det skulle förmodligen rädda hela mänskligheten.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

är ni tacksamma?

Inläggav elle » 2013-02-15 23:22:55

Gafsan skrev:
elle skrev:hur lever man då ?
nollklassade invandrare och sjuka står utanför samhället och det är som sjutton !


Om de t.ex. bor i hus som andra människor byggt och hyr ut, äter mat som förädlats av andra människor, har på sig kläder som tillverkats av människor etc etc så står de inte utanför samhället.

De har en roll i samhället som inte är avundsvärd, men de står inte utanför samhället.

visserligen lever de inte som eremiter men en del av dem är hemlösa ( alltså bor inte i hus ) och vad gäller mat ..nollklassade som tigger ute på gatan . samhället är skoningslös. det tål inte svaghet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

är ni tacksamma?

Inläggav Gafsan » 2013-02-15 23:27:56

elle skrev:
Gafsan skrev:
elle skrev:hur lever man då ?
nollklassade invandrare och sjuka står utanför samhället och det är som sjutton !


Om de t.ex. bor i hus som andra människor byggt och hyr ut, äter mat som förädlats av andra människor, har på sig kläder som tillverkats av människor etc etc så står de inte utanför samhället.

De har en roll i samhället som inte är avundsvärd, men de står inte utanför samhället.

visserligen lever de inte som eremiter men en del av dem är hemlösa ( alltså bor inte i hus ) och vad gäller mat ..nollklassade som tigger ute på gatan . samhället är skoningslös. det tål inte svaghet.


Återigen: gatan är tillverkad av människor i samhället, pengarna man tigger, tigger man från människor i samhället. Ett utanförskap är det, men det handlar inte om att man "står utanför samhället".
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in