Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav plåtmonster » 2013-02-02 17:07:52

DN skrev:– Det är ganska obegripligt att det i vissa lägen är enklare att köpa en flygbiljett till ett fjärran land än att köpa en bussbiljett i Stockholm,


Om varje SMS biljett kostar 20 kr och man pendlar varje dag i 40 år. Vilket är extremt oekonomiskt..

Så kostar det 400 000 kr. Riktigt jobbigt att bränna sätt att tvätta på måste jag säga. Om man inte öppnar andrahandsförsäljning av dito. Men det skulle nog upptäckas.

Bild
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav arbogaerik » 2013-02-02 21:11:55

slackern skrev:
Noli skrev:
När jag ser ordet Penningtvätt så tolkar jag lätt bokstavligt som att man tvättar sedlar och mynt rena från smuts därför att jag inte riktigt vet vad penningtvätt egentligen betyder.

mvh Noli


Det betyder att man får pengar från en illegal verksamhet att bli legala. Lätt förenklat.

Penningtvätt är när pengar som kommer från brottsliga verksamheter omvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det kan till exempel röra sig om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, bedrägerier och rån.

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/S ... tvatt.aspx


-Din länk är mkt intressant, bekräftar det jag trodde, det handlar om kontant betalning som motsvarar 15000 euro per affärstransaktion?
Läste om detta belopp i den ganska svårtillgängliga text som finns i EU-direktivet jag länkade ovan, men kunde inte reda ut det där.

Kapitel 1, Artikel 2, stycke 3, punkt C.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 036:SV:PDF


Här i Östergötland kostar en bussbiljett bara 2-4 euro :lol:
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav plåtmonster » 2013-02-02 21:13:55

Så kan man omsätta det genom att köpa 7500 bussbiljetter och sedan sälja de igen?

Det är något som är helt tokfel...
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav arbogaerik » 2013-02-02 21:15:36

Parvlon skrev:
Det har förekommit uppgifter om att nya regler från FI skulle vara orsaken till att tåg-, buss- och tunnelbaneresenärer måste använda sig av nya betallösningar för att kunna betala sina resor via mobilen. Det stämmer inte. Orsaken till att kollektivtrafiken nu gör om sina betallösningar är att de mobiloperatörer som tidigare erbjöd tjänsten nu har valt att avveckla den.
http://www.fi.se/Tillsyn/Skrivelser/Lis ... biljetter/

Lite sjukt ändå när det är så små summor men digitalt är inte ofelbart. T.ex bör ju fusksmsåkandet bli mindre om det går att spåra betalningar.

Jag har registrerat mitt kontokort hos min mobiloperatör för att kunna
betala via sms. Varför måste jag registrera mitt personnummer hos
betaltjänstleverantören?

Enligt lag måste ett betaltjänstföretag kunna identifiera sin kund. Genom att
registrera ditt personnummer kan betaltjänstleverantören identifiera dig och
därigenom hålla koll på betalningar som görs med din mobiltelefon. Det är
samma regler som gäller alla finansiella företag. Syftet är att förhindra
penningtvätt och finansiering av terrorism.
http://www.fi.se/upload/43_Utredningar/ ... 130131.pdf


-Ja, läste pdf-länken, synd bara att inte FI specificerade vilken lag de pratar om, dåligt!
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav arbogaerik » 2013-02-02 21:17:53

plåtmonster skrev:Så kan man omsätta det genom att köpa 7500 bussbiljetter och sedan sälja de igen?

Det är något som är helt tokfel...


-Ja, antar att det är företagen som köper våra politiker till trams som detta, liknar mer o mer det som råder i US tyvärr. Företagen styr landets lagstiftning, inte medborgarna.
:x icon
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav slackern » 2013-02-02 21:55:17

arbogaerik skrev:
slackern skrev:
Noli skrev:
När jag ser ordet Penningtvätt så tolkar jag lätt bokstavligt som att man tvättar sedlar och mynt rena från smuts därför att jag inte riktigt vet vad penningtvätt egentligen betyder.

mvh Noli


Det betyder att man får pengar från en illegal verksamhet att bli legala. Lätt förenklat.

Penningtvätt är när pengar som kommer från brottsliga verksamheter omvandlas till tillgångar som kan redovisas öppet. Det kan till exempel röra sig om pengar från narkotikabrott, trafficking, människosmuggling, skattebrott, bedrägerier och rån.

http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/S ... tvatt.aspx


-Din länk är mkt intressant, bekräftar det jag trodde, det handlar om kontant betalning som motsvarar 15000 euro per affärstransaktion?
Läste om detta belopp i den ganska svårtillgängliga text som finns i EU-direktivet jag länkade ovan, men kunde inte reda ut det där.

Kapitel 1, Artikel 2, stycke 3, punkt C.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 036:SV:PDF


Här i Östergötland kostar en bussbiljett bara 2-4 euro :lol:


Varsågod det var så lite så.:)

Haha det var en stor jävla skillnad på 2-4€ till 15000€. Tror att biljetterna kostar i ungefär samma storleksordning här i STHLM.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sv: Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv

Inläggav Moggy » 2013-02-02 21:59:30

Förstår inte riktigt vad det är att bli upprörd över. Sms-biljett är oekonomiskt om man åker regelbundet och det är ju bara att skaffa busskort med kontoladdning så spar man pengar.

Att ha hantering av kontanter är uppenbart omöjligt med tanke på rånrisk och att det tar massa tid för chauffören att växla pengar.

Sen är det väl bra att dom har koll på vilka som åkte med bussen om det händer nåt, en insats mot brottslighet.

Jag har iaf inget att dölja med mina bussresor och jag uppskattar säkerhetstänkande.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav plåtmonster » 2013-02-02 22:16:12

Detta system ställer till en massa trassel om man är på genomresa..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav Vildsvin » 2013-02-15 10:26:03

Moggy skrev:Att ha hantering av kontanter är uppenbart omöjligt med tanke på rånrisk och att det tar massa tid för chauffören att växla pengar.


Betala kontant på tåget fungerade i 150 år.

Inga mer smsköp för mig:
Hej! Ditt sms-köp misslyckades. Efter den 31 januari måste du ha ett konto hos WyWallet för att kunna fortsätta göra mobila betalningar. Har du en smartphone kan du ladda ner WyWallet-appen här: http://app.wywallet.se, annars går det bra att skapa ett konto på deras webbsida: http://konto.wywallet.se. Vissa kollektivtrafikbolag har valt egna biljettlösningar. Vänd dig därför till ditt lokala kollektivtrafikbolag för information om hur du löser biljett efter 31 januari. Mvh Tele2 och Comviq
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav plåtmonster » 2013-02-15 11:11:25

Invecklingen går frammåt.. och in i väggen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sv: Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv

Inläggav Titti » 2013-02-15 11:56:53

Jag gjorde ett uppriktigt försök att registrera både min och dotterns mobilnummer hos Västtrafik för att kunna köpa en biljett hem åt henne via sms - jag kunde inte hämta henne och hon hade glömt sitt vanliga busskort hemma. När jag väl gjort detta och skulle köpa biljett åt henne inträffade dagens antiklimax - det gick ÄNDÅ inte :(

Jag ringde kundtjänst och frågade hur jag skulle göra för att köpa en sån där biljett som det nu varit så mycket prat om och det visade sig att det var bara inne i tätorterna det gick att köpa biljett via sms... Storm i ett vattenglas, alltså.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav Miche » 2013-02-15 15:05:38

Titti skrev:Storm i ett vattenglas, alltså.

Kanske hos er, här i Stockholm har det varit kaos de första dagarna när folk försökt köpa SMS-biljetter och inte kunnat, tjafsigt som fan på bussarna.

Vi (jag och min älskling) försökte registrera oss för sms-köp hos SL, men det krävdes så många moment att vi gav upp, inte nog med att man måste registrera sig personligen, det görs även kreditkontroll (för att kunna få det på faktura, vilket är kört för vår del) eller så måste man koppla köpen till ett kreditkort (kanske funkar med ett bankkort, är inte säker) och för det behövdes e-legitimation. Stegen innan registreringen blir klar är rätt många och allt detta för att några korkade byråkrater tror att folk tvättar pengar genom att köpa bussbiljetter mha mobiler...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav arbogaerik » 2013-02-15 15:14:04

Miche skrev:
Titti skrev:Storm i ett vattenglas, alltså.

Kanske hos er, här i Stockholm har det varit kaos de första dagarna när folk försökt köpa SMS-biljetter och inte kunnat, tjafsigt som fan på bussarna.

Vi (jag och min älskling) försökte registrera oss för sms-köp hos SL, men det krävdes så många moment att vi gav upp, inte nog med att man måste registrera sig personligen, det görs även kreditkontroll (för att kunna få det på faktura, vilket är kört för vår del) eller så måste man koppla köpen till ett kreditkort (kanske funkar med ett bankkort, är inte säker) och för det behövdes e-legitimation. Stegen innan registreringen blir klar är rätt många och allt detta för att några korkade byråkrater tror att folk tvättar pengar genom att köpa bussbiljetter mha mobiler...


-Som sagt, Welcome to 1984
:-)049
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav Vildsvin » 2013-02-15 15:29:56

Tydligen finns det inga hinder för att använda andras personuppgifter:

1. Tomas använder ett anonymt kontantkort och skriver in numret på SL.
2. Tomas väljer faktura som betalningssätt och använder Björns personuppgifter.
3. Tomas börjar åka och i SL:s system har Björn betalningsansvaret.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16176757.ab

Ytterligare en ledtråd om att det är operatörerna som lobbat hos de svenska politikerna:

I fredags började de nya reglerna för köp via sms gälla, vilket bland annat innebar att alla användare måste vara registrerade för att kunna genomföra köp.

Däremot kunde röstningen i Melodifestivalen fortsätta som vanligt. Anledningen är att varken sms-röstning eller nummerupplysning via sms betraktas som förmedling av betalning enligt Betaltjänstlagen.

Det beror i sin tur på att både röstning och nummerupplysning är tjänster som tillhandahålls av teleoperatören själv, eller att operatören tillför ett mervärde till tjänsten.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 630561.ece
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav Titti » 2013-02-15 15:33:28

Miche skrev:
Titti skrev:Storm i ett vattenglas, alltså.

Kanske hos er, här i Stockholm har det varit kaos de första dagarna när folk försökt köpa SMS-biljetter och inte kunnat, tjafsigt som fan på bussarna.

Vi (jag och min älskling) försökte registrera oss för sms-köp hos SL, men det krävdes så många moment att vi gav upp, inte nog med att man måste registrera sig personligen, det görs även kreditkontroll (för att kunna få det på faktura, vilket är kört för vår del) eller så måste man koppla köpen till ett kreditkort (kanske funkar med ett bankkort, är inte säker) och för det behövdes e-legitimation. Stegen innan registreringen blir klar är rätt många och allt detta för att några korkade byråkrater tror att folk tvättar pengar genom att köpa bussbiljetter mha mobiler...


Tja - vi åker stadstrafik någon gång vartannat år eller så, nu var det de vanliga bussarna som går på landsvägarna där det inte är promenad- eller cykelavstånd som alternativ det gällde.

Jag hade inga problem att koppla betalningen till mitt vanliga bankkort (som inte är något kreditkort) och e-legitimation är standard i många sammanhang och inte ens det är speciellt svårt att varken fixa eller hantera om man är hyfsat van vid datorer och har tillgång till internet. Jag är övertygad om att du klarar det galant (och har inget minne av att jag behövde det till detta).

När jag väl kopplat ihop mitt mobilnummer med mitt bankkort, vilket inte alls var svårt men det krävde att jag hade tillgång till banken via internet samt mobilen ifråga eftersom det kom en kod dit som skulle knappas in i datorn), var det ännu enklare att koppla ytterligare ett mobilnummer till samma kort.

Edit: Det kan naturligtvis vara mer komplicerat i Stockholm, det vet jag inget om. Samt naturligtvis för dem som inte har något bankkort alls av något slag och inte klarar kreditprövningen för att få betala mot faktura. Men alternativet att köpa förköpsbiljetter genom att ladda ett värdekort och betala med det har alla - må vara att det är besvärligare för tillfälliga besökare - men det är alltid krångligt att åka kollektivt som tillfällig besökare någonstans, det är min erfarenhet. Dock brukar chaufförerna vara hjälpsamma (även i Stockholm).
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Kontantlös Bussåkning styrs av EU:s Pengatvätt-direktiv !!!!

Inläggav Miche » 2013-02-15 16:47:48

Problemet med e-legitimationen är att man måste ha tillgång till den när man registerar sig vilket inte var fallet när vi skulle registrera oss... Många som enbart går in på nätet via mobilen har ett helvete med e-legitimation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in