Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2012-03-29 20:15:53

Attention Sundsvall-Timrå arrangerar samtalskvällar, som är en mötesplats för vuxna med neuropsykiatriska diagnoser.

Onsdagen den 4 april kl 18.00 är det dags för nästa träff. Vi håller till på Skepparegatan 5A, 4 tr, i Sundsvall. Ingen föranmälan krävs.

För närmare information se webbplatsen: Attention Sundsvall-Timrå.

Har du frågor så skriv till samtalskvall@attention-st.se. Det går självklart även bra att fråga direkt i tråden eller genom ett personligt meddelande.

Varmt välkommen!
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Re: Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-29 21:54:29

Leds det av aspergare eller neurotyper?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav edion » 2012-04-02 14:51:19

Hur stort är diagnoskravet om man inte har en diagnos utan är under utredning får man deltaga ändå?
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Re: Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2012-04-02 17:18:32

KrigarSjäl skrev:Leds det av aspergare eller neurotyper?

Träffarna leds av mig - som har diagnosen Aspergers syndrom.
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Re: Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2012-04-02 18:01:25

edion skrev:Hur stort är diagnoskravet om man inte har en diagnos utan är under utredning får man deltaga ändå?


Att ta steget att komma på en träff med helt okända människor är sannolikt stort. I synnerhet för människor som kan känna osäkerhet inför sociala situationer. Detta stora steg tar man troligen inte om man inte känner att detta kan vara något för "mig". Huvudsyftet med träffarna är därför att de ska vara inkluderande och svaret på din fråga blir därför ja.

Träffarna är ofta rätt hårt strukturerade, där vi diskuterar specifika ämnen. Detta gör att främst dem som föredrar ett sådant upplägg fortsätter att komma på träffarna. I förlängningen vore det önskvärt att även kunna erbjuda andra typer av samtalsinriktade träffar. Detta har dock inte varit möjligt att få till i dagsläget.

Attention Sundsvall-Timrå har dock ett brett spektrum av träffar, som förhoppningsvis lockar flertalet av våra olika "målgrupper".
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Re: Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav edion » 2012-04-02 18:05:08

Norrlänning skrev:
edion skrev:Hur stort är diagnoskravet om man inte har en diagnos utan är under utredning får man deltaga ändå?


Att ta steget att komma på en träff med helt okända människor är sannolikt stort. I synnerhet för människor som kan känna osäkerhet inför sociala situationer. Detta stora steg tar man troligen inte om man inte känner att detta kan vara något för "mig". Huvudsyftet med träffarna är därför att de ska vara inkluderande och svaret på din fråga blir därför ja.

Träffarna är ofta rätt hårt strukturerade, där vi diskuterar specifika ämnen. Detta gör att främst dem som föredrar ett sådant upplägg fortsätter att komma på träffarna. I förlängningen vore det önskvärt att även kunna erbjuda andra typer av samtalsinriktade träffar. Detta har dock inte varit möjligt att få till i dagsläget.

Attention Sundsvall-Timrå har dock ett brett spektrum av träffar, som förhoppningsvis lockar flertalet av våra olika "målgrupper".


Låter väldigt intressant men samtidigt sjukt skrämmande dock måste man våga utmana rädslan om man ska kunna förstå saker. Försökte läsa mera på hemsidan men den verkar stängd dessvärre så antar att man ska ta tjuren vid hornen och bege sig till träffen för att se vad det är om det passar vilket jag tror det kan göra.
edion
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-12-12
Ort: Sundsvall

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Pikachu » 2013-02-15 11:58:58

Var på en träff för ett bra tag sen men hade oturen att komma på ett samtal om politik :((e inte mycke för politik). Attention e bra men hade varit roligare om vi hade bowlat till exempel eller varit på massmiddag :-)Happy . Blir lättare att lära känna individer då när man kan gruppera sig spontant.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2013-02-17 18:29:20

Pikachu skrev:Var på en träff för ett bra tag sen men hade oturen att komma på ett samtal om politik :((e inte mycke för politik). Attention e bra men hade varit roligare om vi hade bowlat till exempel eller varit på massmiddag :-)Happy . Blir lättare att lära känna individer då när man kan gruppera sig spontant.

Vad tråkigt att du inte gillade upplägget men tyvärr är det svårt att ordna träffar som passar alla, eftersom alla människor ju är olika och har olika intressen. Ämnesvalen på våra träffar är ofta samhällsinriktade men det går absolut att påverka eftersom det är vi deltagare som själva skriver diskussionsämnena.

Nu tolkar jag ditt inlägg som att du främst är intresserad av "nöjesinriktade" träffar, vilket jag tidigare har organiserat i föreningens namn. Under denna tidsperiod så gjorde jag dock "tusen" andra saker samtidigt, vilket jag inte orkade med. Därför har jag kraftigt dragit ned på mitt engagemang i föreningen och i "träffväg" valt att fokusera på det som ligger mig varmast om hjärtat – diskussionsinriktade träffar.

Den typ av träffar som du efterfrågar kan absolut startas upp igen om bara någon vill organisera det hela. Om du vet någon som skulle vilja göra det eller om du själv är intresserad så kontakta mig via PM, så ska jag vidarebefordra kontakten till vår ordförande Bengt Norlander.

Tackar för dina synpunkter!
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-22 12:06:53

Vad blir det för diskussionsämne den 4/4?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2013-02-23 13:31:25

SgtArdbeg skrev:Vad blir det för diskussionsämne den 4/4?

Du har missuppfattat lite. Det är ingen träff den 4 april 2013. Anledning till att tråden blivit levande igen är ett svar till en person som skrev ett inlägg den 15 februari, som avser träffen den 4 april 2012.

Gällande diskussionsämnen så är de inte offentliga, eftersom de ibland berör personliga förhållanden. Ämnena skickas ut inför träffen utifrån en e-postlista. Om du vill anmäla dig till denna e-postlista så skicka ett pm till mig.

Om du har mer funderingar om själva Aspergerträffarna så kan du även läsa mer här (i vänsterfliken ser du också datumen för vårens träffar): Aspergerträffen.
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-25 8:48:45

Ja jävlar, haha - tittade nog inte på rätt datum nä... :D

Aha, då förstår jag lite bättre... Jag bor ju i Hudiksvall, och jag vet inte om det är aktuellt att åka upp till Sundsvall i nuläget!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Norrlänning » 2013-02-25 20:26:21

SgtArdbeg skrev:Ja jävlar, haha - tittade nog inte på rätt datum nä... :D

Aha, då förstår jag lite bättre... Jag bor ju i Hudiksvall, och jag vet inte om det är aktuellt att åka upp till Sundsvall i nuläget!


Det är ju bara drygt 8 mil. Det är väl ingenting för en norrlänning :D

Om du skulle vilja komma på någon träff framöver är du i alla fall välkommen!
Norrlänning
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2010-01-16
Ort: Sundsvall

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav Pemer » 2013-02-25 22:38:22

Jag tror det skulle behövas en aktiv OA-avdelning också...
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Samtalskväll i Sundsvall – onsdagen den 4 april

Inläggav SgtArdbeg » 2013-02-25 23:51:03

Nja själva resan är inte så farlig, bara det att orken nog inte finns just nu.
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Återgå till Träffar



Logga in