En enkät för oss alla aspies att svara på

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Madeleine85 » 2013-02-03 13:46:33

Hej,

Mitt namn är Madeleine och är 28 år. För 13 år sedan fick jag min diagnos och den har följt mig genom livets upp och nedgångar. I höstas gick jag in i väggen och blev sjukskriven och har haft tid att fundera över vad jag vill göra med mitt liv. Jag vill bo utomlands, då det påverkar både min psykiska och fysiska hälsa positivt och jag vill ha mitt egna företag. Kan inte säga mer vad företaget innebär mer än att det antagligen kommer ligga i Portugal och ha med turism att göra som riktar sig till oss med diagnos.


Skulle bli så glad om ni ville svara på lite frågor, skicka dom till min mail:
MadeleineW@mail.com och även skriva ert namn och emailadress så jag kan komma i kontakt med er om ni är intresserade av mitt projekt


Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?

A. Ja,absolut
B. Kanske under dom kalla och mörka månaderna här hemma.
C. Nej, kan inte tro att jag skulle vilja det

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?

A. I en egen lägenhet för mig själv
B. Dela en större lägenhet/hus med någon annan
C. Att alla har sin egna stuga/bungalow men att det var nära till alla
D. På hotell

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
A. Solen och havet
B. Att börja om sitt liv på en underbar plats
C. Att få ta del av en helt annan kultur
Här kan du skriva något fritt

Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Här kan du skriva något fritt

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.

Här får man skriva fritt.


Allt som skrivs här är sekretessbelagt så enbart jag själv som har dessa uppgifter.

Jag hoppas ni tyckte om att svara på frågorna och att jag får höra av många av er inom en snar framtid.

Kram på er,

Madeleine :-)049

atoms -

Även om reklam och andra typer av marknadsföring i princip är förbjudet på AspergerForum har denna enkät ett allmänintresse då den är exklusivt inriktad på oss som målgrupp, och då det dessutom ännu inte existerar någon saluförbar produkt finns det ingen egentlig anledning att ingripa.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Madeleine85
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-10-02

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Jagers » 2013-02-03 13:59:43

man kan inte svara direkt i tråden?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Madeleine85 » 2013-02-03 14:25:27

Hej,

Absolut kan du det :)

/Madeleine
Madeleine85
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-10-02

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav KrigarSjäl » 2013-02-03 14:37:18

Om jag skulle åka utomlands, exempelvis Portugal eftersom landet nämns här, så skulle jag inte åka charter och jag skulle undvika allt vad barnfamiljer heter. Aldrig att jag skulle bo på hotell bland skräniga barnfamijer iförda midjeväskor och sånt.

Jag är mer intresserad av kultur än exempelvis äventyrsbad. Hellre upptäcka på egen hand eller i ett mindre sällskap än att skeppas runt i stora turistgrupper.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Meppe » 2013-02-03 14:48:27

Bor och är uppvuxen i Finland, men tar mig friheten att svara.

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en längre period eller flytta dit permanent?

A. Ja,absolut

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?

A. I en egen lägenhet för mig själv

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
B. Att börja om sitt liv på en underbar plats
C. Att få ta del av en helt annan kultur
D: Det faktum att jag är förälskad i Krakow. Nej, jag har ingen pojk/flickvän där. Dessutom passar större städer mig bättre, och jag kan lugnt säga att ingen stad i Finland är tillräckligt stor.

Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
En kombination av de här. Först skulle jag ta vilket jobb som helst för att försörja mig, sedan när jag lärt mig polska ordentligt är nästa steg att studera och ta extrajobb.

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Gå på museer, spela schack, besöka platser i närheten osv.

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.
Sociala problem utan tvekan
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav jojomamma » 2013-02-05 21:00:58

Hej,

Svaren är kanske lite röriga. Jag skrev ihop svaret snabbt.

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?

C. Nej, kan inte tro att jag skulle vilja det. Jag har bott utomlands med mina föräldrar två gånger. Den första omgången var i Bryssel och jag var tolv år och det var en mardröm från början till slut. När jag var 16 år bodde jag i England. Det var en bra vistelse men jag åkte hem medans föräldrarna var kvar flera månader till.

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?


B. Dela en större lägenhet/hus med någon annan. Nära svensk- eller engelsktalande personer.

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?

A. Solen och havet

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Både i Bryssel och i Oxford höll jag mycket på med hästar.

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.


Min mamma påpekade många gånger att jag hade så svårt att anpassa mig. Det var kritik! Jag gick i fransk skola i Bryssel, alla sa att jag skulle lära mig franska på tre månader, vilket jag inte gjorde. Efter ett år kunde jag bara hjälplig franska. Jag hittade några kompisar och minns inte det där med kamrater som något stort problem.


Du är vuxen och valet är ju helt och hållet ditt. Jag tror att man har bra nytta av att läsa språket i en språkklass. Min mamma fick massor av väninnor från hela världen (och lärare från värdlandet) när hon läste franska på Ecole francaise. I Oxford bytte jag från vanligt gymnasium till språkskola till vårterminen. Det var en av de bästa terminer i hela mitt liv. Jag blev otroligt uppvaktad av killar, killar som kom hem och frågade min pappa om de fick gå ut med mig... :-)
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Moggy » 2013-02-05 22:10:13

Madeleine85 skrev:
Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?

A. Ja,absolut
B. Kanske under dom kalla och mörka månaderna här hemma.
C. Nej, kan inte tro att jag skulle vilja det


B eller nånstans mitt i mellan A och B. Det är inget jag är jättesugen på att göra men inte heller främmande för det. Skulle vara rätt kräsen med hur och var och under vilka villkor om det skulle bli av.


Madeleine85 skrev:Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?

A. I en egen lägenhet för mig själv
B. Dela en större lägenhet/hus med någon annan
C. Att alla har sin egna stuga/bungalow men att det var nära till alla
D. På hotell


Helst egen lägenhet, men stuga/bungalow kunde funka det med. Ett krav vore att bo i ett område avsett för folk som flyttar dit från min del av världen. Behövde inte vara svenskar men gärna skandinaver fast nordeuropeer och amerikaner funkar det med. Att det finns affärer och arrangemang på området avsedda för det och fritidsområden för oss.

Såna där områden i Thailand där man kan köpa lägenhet verkligen riktigt nice.


Madeleine85 skrev:Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
A. Solen och havet
B. Att börja om sitt liv på en underbar plats
C. Att få ta del av en helt annan kultur
Här kan du skriva något fritt


Allt det där. Men med krav från frågan ovan. Skulle inte kunna tänka mig att flytta till ett vanligt lägenhetsområde dit jag flyttar. Och att det finns diverse aktiviteter för folk som bor där. Fritidsnöjen, rearauranger. Att det anordnas bussresor till andra delar av landet eller grännländerna över några dagar.


Madeleine85 skrev:Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt


Ett absolut krav för att jag skulle överväga en utlandsflytt vore att jag var ekonomiskt oberoende och inte behövde tänka det minsta på att jobba. Och att det finns andra i samma situation i området jag skulle bo.

Madeleine85 skrev:Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Här kan du skriva något fritt



Gå klädd i färggranna shorts, t-shirt och keps dagarna i ända, äta på restaurang, dricka öl vid stranden, shoppa på marknader/bazaarer, åka på utflykter som anordnas. Åka på båtturer och se öar och stränder och orörd natur.

Nån gång ibland kunde jag tänka mig saker som en längre vandring eller nån vecka i ett buddhistiskt kloster med meditation och lite hårda bud. Typ som den där vandringsleden i Chile som är tiotals mil lång, nåt sånt kan locka. Komma bort från vardagen men under kontrollerade former och en miljö som inte är alltför vild.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav LordGarithos » 2013-02-09 7:18:34

Skulle du kunna tänka dig att bo
utomlands under en långre period eller
flytta dit permanent?

A. Ja,absolut
Har bott utomlands (Asien) i två år och vill inget hellre än att få flytta tillbaka dit igen.

A. I en egen lägenhet för mig själv
Tillsammans med min tjej då


Vad lockar mest med att resa/bo
utomlands?
Många saker egentligen. Gillar Asien och är trött på mitt liv här i Sverige, särskilt efter att ha behövt flytta hem igen när jag var så nöjd med hur jag hade det i Asien. Annars så har jag väl ingen nyfikenhet som styr mig eller så, jag skulle till exempel inte vilja åka utomlands bara för sakens skull. Det bör finnas en anledning.

En annan sak som jag tyckte var skön när jag bodde i Asien var att man liksom redan var så annorlunda till utseendet osv, så mina aspie-drag accepterades på ett annat vis än dom gör här i Sverige. Så upplevde i alla fall jag det.

Angående jobb så vill jag gärna skaffa mig en utbildning, men har haft svårt med skolan på högre nivå, dvs gymnasie och högskola. Kan väl egentligen jobba med vad som helst så länge det inte involverar små-ungar (som jag absolut inte tål) eller att man måste vara överdrivet social.


Vad skulle du göra på din fritid om du
bodde utomlands:
Inget speciellt egentligen, sova, umgås med min tjej, åka tunnelbana (väldigt avkopplande!) och äta god mat.


Vad tycker du är ditt svåraste problem i
vardagen orsakat av din diagnos.
Främst två problem:
1. Att vara social, ringa till olika ställen, söka jobb, träffa nya människor och liknande.
2. Har som jag skrev innan svårt i skolan och har därför ingen utbildning utöver gymnasiet, trots att jag är 25. Jag har läst på högskola men det funkade inte alls så jag hoppade av efter ett halvår och är arbetslös sedan dess.


Skicka gärna PM om det är något du undrar.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Avanti » 2013-02-09 13:40:06

hej madeleine



A. Ja,absolut


e. spelar roll?


d. impulsiva drifter


C. gissar jag


d. skulle inte göra nåt mer speciellt


e. jag har ingen aspergerdiagnos än, men jag är impulsiv och styrs av mina omedelbara behov utan tanke på imorgon eller nästa vecka. ignorerar avtalade tider, möten och liknande. använder soc-pengar för droger och snattar mat eller pengar resten av månaden. kan inte organisera. kan inte koncentrera mig.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav pjask » 2013-02-14 21:36:12

Jag gifte mig i Lissabon :D

A
A
Kultur (inte nödvändigtvis "helt annan")
Sparade pengar
Besöka sevärdheter (fri tolkning) i övrigt vet jag inte
Att veta vad jag skall göra på min fritid samt att etablera sociala kontakter.
pjask
 
Inlägg: 111
Anslöt: 2009-11-01
Ort: Göteborg

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Wine » 2013-02-14 22:41:52

Madeleine85 skrev:Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?


A

Madeleine85 skrev:Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?


A eller B

Madeleine85 skrev:Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?


A samt klimat, temperatur, omgivning och miljö.

Madeleine85 skrev:Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?


Eventuellt C

Madeleine85 skrev:Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Här kan du skriva något fritt


Njuta av värmen och miljön och vara ute så mycket som möjligt tror jag.

Madeleine85 skrev:Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.

Här får man skriva fritt.


Att organisera och orka med vardagen både mentalt och praktiskt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav rapchic » 2013-02-14 23:01:25

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?

A. Ja,absolut
B. Kanske under dom kalla och mörka månaderna här hemma.
C. Nej, kan inte tro att jag skulle vilja det

svar C, på jag och min mans bröllopsresa (bilresa i Sverige) for vi hem en dag tidigare pga hemlängtan. om däremot hela mitt liv skulle crascha (förlorar man, hus, djur m.m.) kanske studera ett tag i japan men oddsen är inte stora

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?

A. I en egen lägenhet för mig själv
B. Dela en större lägenhet/hus med någon annan
C. Att alla har sin egna stuga/bungalow men att det var nära till alla
D. På hotell

inget jag behöver bry mig om, i livet går under scenariot kanske lägenhet

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
A. Solen och havet
B. Att börja om sitt liv på en underbar plats
C. Att få ta del av en helt annan kultur
kultur, men det finns i Sverige också :wink: ev värme om min värk blir mkt mkt värre

Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt

i livet går under scenariot så är det ju studier som gäller

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
träna

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.
tröttheten
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav Gafsan » 2013-02-19 12:58:08

Mina svar:

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?
A. Ja,absolut
B. Kanske under dom kalla och mörka månaderna här hemma.
C. Nej, kan inte tro att jag skulle vilja det
Mitt svar: Det verkar inte så realistiskt med tanke på att jag har barn och jobb, men annars vore det intressant. Vet inte vilket svarsalternativ det svaret motsvarar.

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?
A. I en egen lägenhet för mig själv
B. Dela en större lägenhet/hus med någon annan
C. Att alla har sin egna stuga/bungalow men att det var nära till alla
D. På hotell
Mitt svar: Egen lägenhet eller hotell. Jag förstår inte svarsalternativet C. Vilka är "alla"? Om det är några jag känner och vill umgås med så vore det såklart bra att bo nära dem... :wink:

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
A. Solen och havet
B. Att börja om sitt liv på en underbar plats
C. Att få ta del av en helt annan kultur
Mitt svar: C

Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt
Svar: Helst C, eventuellt A

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Mitt svar: träna, läsa, utforska stället där jag bodde

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.
Igångsättningssvårigheter, svårt att förstå hur saker ska gå till, depression
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-19 14:01:03

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?
Vet inte vad jag ska svara här riktigt. Kan nog tänka mig att bo en viss tid utanför Sverige, men inte nödvändigtvis då det är höst/vinter här.

Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?
A. I en egen lägenhet för mig själv
(Definitivt, vill inte bli störd av andra, helst i ett lungt område)

Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
C. Att få ta del av en helt annan kultur
(Älskar kultur och historia, så det vore utan tvekan mitt alternativ för att besöka ett annat land.)

Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
B. Börja studera och ta nått extrajobb
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt
(Vet inte vilket alternativ jag ska välja då det är svårt för mig att veta vad som skulle passa mig bäst då jag (för tillfället) inte klarar av att varken jobba eller plugga. Och jag vet inte heller när jag kommer kunna göra det.)

Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Samma som här antar jag, syssla med sådant som intresserar mig. Vilket bla är kultur och historia.

Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos.
Svårt att säga vad som är svårast, beror ju lite på situation. Är väll inget i vardagen som är direkt enkelt. Men om jag nu måste nämna nått så är min överkänslighet för sinnesintryck och att jag är extremt lättstressad två grejer som ständigt försvårar mitt liv. Ja och mitt värdelösa arbetsminne och tidsuppfattning med. Att glömma det mesta och inte kunna planera och sånt ställer ju till det en del.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav lar66 » 2013-02-19 14:49:06

Skulle du kunna tänka dig att bo utomlands under en långre period eller flytta dit permanent?
A. Ja,absolut


Om du vill bo utomlands permanent eller under en tid, hur skulle du vilja bo?
A. I en egen lägenhet för mig själv


Vad lockar mest med att resa/bo utomlands?
Vacker natur, varmt väder, människor som i sin kultur tycker det är helt ok att le mot okända personer (tvärtemot i Stockholmsförorten där jag bor :-) ); människor som dessutom (i sin kulturella bas) lämnar personer ifred som inte vill ta kontakt. Ofta "äkta" thailändare som inte har förlorat kontakten med sin egen kultur, och har blivit påträngande s.k. scammers/försäljare i sönderturistade områden.


Om du flyttade ner för en kortare eller längre period, hur skulle du vilja försörja dig?
A. Kan ta vilket jobb som finns
eller
C. Använda dina kunskaper och erfarenheter i ett nytt projekt


Vad skulle du göra på din fritid om du bodde utomlands:
Läsa böcker, programmera/dyligt datorteknik-testande, spela (el-)gitarr.


Vad tycker du är ditt svåraste problem i vardagen orsakat av din diagnos?
Problem att behålla vettiga vänner som inte blir avskräckta av mitt starkt "aspiga" beteende.
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

En enkät för oss alla aspies att svara på

Inläggav lar66 » 2013-02-19 14:57:59

Jar har redan svarat på enkäten, men snubblade över någon annans svar:
LordGarithos skrev:....En annan sak som jag tyckte var skön när jag bodde i Asien var att man liksom redan var så annorlunda till utseendet osv, så mina aspie-drag accepterades på ett annat vis än dom gör här i Sverige. Så upplevde i alla fall jag det.


Så "Spot on" !

Jag har varit i Thailand under lågsäsong (ibland enda västerlänningen inom synhåll) och känt blickarna som att "Du är annorlunda , men det är helt ok (mai pen rai)!". Det är lättare att känna sig välkommen i Phuket Town/City än i ex. Stockholm.

I Stockholm:"Va fan glor'u på, ska'ru ha stryk?" ...
lar66
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2007-02-10
Ort: Stockholm

Återgå till Träffar



Logga in