Pyroteknik/fyrverkerier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Hundralappen » 2011-06-18 0:43:17

Alla typer? Även tysta fontäner etc?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-06-18 0:56:20

Nej, det låter illa och luktar illa. Avskyr tiden runt nyår då det smälls smällare i en halv evighet och skjuts raketer i flera månader. Min ljudkänslighet gör att jag håller på att bryta ihop totalt november till mars.

Trodde smällare bar förbjudet numera, men effekten av det tycks vara minimal. Tycker inte det är lyckat att privatpersoner kan köpa sånt så lättvindigt. Varje år är det folk som blir av med fingrar, händer, ögon eller som till och med mister livet på grund av fyrverkerier. En del ungdomar har helt tappat respekteten för hur farligt det kan vara och riktat sina pjäser mot människor och djur för skojs skull.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav kullan » 2011-06-18 1:01:27

Jag håller med Bigge, detta borde förbjudas.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav SkogsLurk » 2013-01-03 16:22:46

Hej alla glada!
Förbjud gärna så mycket det går!
Jag har nämligen blivit en hejare på explosivämnesbyråkrati och tillhörande juridik.
Plus en hel massa andra aspiga aspekter av detta otroligt breda, djupa och väldigt givande intresseområde :-)

I min mening handlar pyroteknik om "lite" mer än bara en kartong raketer på nyår.
Kemi, Fysik, Elektronik Juridik, Byråkrati, Riskanalys, Mekanik, Brandsäkerhet, Risker med statisk electrisitet, Organisk syntes, Patentengelska, Estetik och färglära, Fyrverkerier, Specialeffekter, Teknisk pyroteknik (Airbags m.m.)

När man dricker öl med folk som jobbar på Los Alamos och Co och man inser att man förstår vad de säger, när de nördar loss i detaljer...
Då är det rätt kul att tänka på hur det kom att bli så.
Allt sammans började med några askar påsksmällare i händerna på en väldigt vetgirig och inte så NT 8 åring.
Om förbudsivrarna vart lite snabbare så hade jag kanske inte haft skallen full med allsköns kunskap och i stället kunnat ägna mig åt destruktiv självmedicinering.
För hade det inte vart för att jag tvunget måste vara skötsam och ordentlig för att ens ha en chans att kunna syssla med pyro så hade jag högst sannolikt kört rakt ner i knark är najs diket.
Det hade vart mycket smidigare än att vara skötsam, må kass och slösa 8 år (aktiv ansträngning samt lika många till innan jag orkade komma mig för att ta tag i det) på att få en utredning. För någon som redan har fysiska problem behöver ju inga bokstavsdiagnoser, för är man redan trasig har man ju rätt till all hjälp redan? I allafall om man ska tro en av överläkarna jag träffade.

Nä, förbjud allt!
Det är då de riktigt häftiga grejerna kommer!

Hur många duktiga nobellpris kemister har vi fått för att en 8 åring fått för sig att peptidbindningar låter sjukt spännande, vid 8 års ålder? De flesta fastnade antaligen som unga, högst sannolikt för att något rykte, small eller stank som en gardinstång fylld med surströmming en fuktig varm sommardag.

Att det fanns en pyrotråd ledde i kombination med Radix fina kaktusar att jag registrerade mig här på forumet :-)063

Tjing hopp!
Sa lurken, och kröp in under en sten :-)154
SkogsLurk
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav plåtmonster » 2013-01-03 16:34:39

Något jag tycker man borde ordna är att rensa ut alla farliga tungmetaller mm som gömmer sig i fyrverkerierna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Vildsvin » 2013-01-03 19:56:56

plåtmonster skrev:Något jag tycker man borde ordna är att rensa ut alla farliga tungmetaller mm som gömmer sig i fyrverkerierna.


Det är ju tungmetallerna som ger färgerna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_test
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Tubrik » 2013-01-03 20:22:47

Pyro ska de vara! :) ^^
Tubrik
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-12-25
Ort: Bollnäs

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav SkogsLurk » 2013-01-04 4:28:30

Strontium för rött (Används även för att öka bendensiteten i gram doser dagligen.
Visst är ämnet tungt och en metall men inte farligt.

Barium för grönt, det ska man inte suga i sig för mycket av för då blir det fart på skitsystemet. Men det gäller bara vattenlösliga salter. Sulfaterna är inte lösliga och kan inte ha någon giftverkan. Sulfatet används i riktigt stora mängder som kontrastmedel vid tarmrönken.

Koppar för blått, Svenska marker har mindre mängder koppar än vad som vore optimalt, det är ett viktigt spårämne.

Natrium för gult, samma natrium som i bordssalt, farliga saker, vi får i oss 12 gram salt om dagen men behöver bara 6g.

Aluminium 9 % av jordskorpan är aluminium, de som tror att det är dåligt och ger Alsaimers kan ju hoppa över deodoranten.

Magnesium, höjer temperaturen så stjärnorna lyser starkare, ingår i alla gröna växters klorofyll.

Titan för vita gnistor, ger titandioxid vid förbränning, samma som det vita pigmentet i alla mediciner.

Järn, gulg gnistor, bildar rost vid förbränning och absolut livsnödvändigt för liv.

Kalium i svartkrutet, ett av de viktigaste gödningsämnena för växter.

Svavel i svartkrut, reagerar bland annat med bariumet så det blir olösligt och ogiftigt.

Alla ovanstående finns redan i naturen, som exempel kan nämnas att varje kvadratkilometer mark innehåller 1 ton Uran! Så saken är den att även om man skjuter ruskigt absurda mängder fyrverkerier så påverkas mänderna i % väldigt väldigt lite.
Uran används inte i fyrverkerier, men om man gjorde det så skulle man få snygga gnistor som delar sig om och om igen :-) Om det nu bara inte vore så förbaskat dyrt...

De som faktiskt skulle kunna utgöra problem:

Kviksilver har inte använts på 2 evigheter,

Arsenik förekom i en koppar-arsenik förening i vissa snygga blåa stjärnor, Men det var väldigt länge sedan.

Bly, hittas ibland i smatterblixt, trots förbud, men då får någon en utskällning och blir uthångd i tidningen, så det är på kraftigt nedgående.

http://www.plastkemiforetagen.se/SiteCollectionDocuments/Fyrverkerier_miljo[1].pdf

Perklorat (oxidationsmedel / syregivare) Samma som används i rymdskyttelns bärraketer.
Jonen har samma storlek som Jod och används i vissa läkemedel som påverkar köldkörteln, Miljökimisterna som jobbat på Walt disney i USA sa att 0,014 % inte bröts ned i förbränningen, vilket skulle kunna vara ett problem om man sköt mer fyrverkerier och oftare än Disneyland.

Något som faktiskt är dåligt är att kineserna fortfarande använder HCB, ett ämne som blev förbjudet på 70 talet här i väst. Säkrare alternativ finns, men de är dyrare så de fuskar.
Men det är mest ett bekymmer för de kvinnor och barn som tillverkar pjäserna, ämmnet förstörs så gott som fullständigt vid de höga förbränningstemperaturerna i fyrverkerier.
Det jobbas aktivt med att bli av med det problemet.


Bly används fortfarande i flygbränsle.
Folk har fortfarande kviksilver i tänderna och envisas med att vilja bli uppeldade när de dör.
Arsenikföreningar får kykklingar att växa fortare så där används det som kosttillskott! Så sluta flyga, köpa kyklingkött / ägg och frystorka din farfar :-)018 så ska vi nog klara oss ganska bra "Trots" lite fyrverkerier ;-)

Lurk, lurk fyrverkeri-skurk :-)154
SkogsLurk
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Tikki » 2013-01-04 4:42:03

Jag tycker om fyrverkerier. Speciellt det visuella.
Har försökt få tag i stubin men det är inte så lätt.
:-)018
Tikki
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2010-06-19
Ort: Skåne(land)

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav plåtmonster » 2013-01-04 6:36:34

Ang tungmetaller så gäller det bara vissa. Men det var varit ett såpass allvarligt problem att det togs upp på TV nyheterna för några år sedan. Sen får man skilja på ämnen som ligger bundet i berggrunden och de som är lösta i vätska.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Vildsvin » 2013-01-04 21:56:40

SkogsLurk skrev:Strontium för rött (Används även för att öka bendensiteten i gram doser dagligen.
Visst är ämnet tungt och en metall men inte farligt.

Strontium är lättare än aluminium. :-)056
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav SkogsLurk » 2013-01-05 11:01:15

Strontium är lättare än aluminium.


Nja skulle man kunna säga :-)056

Aluminium
Densitet 2,7 Lite högre än Strontium.
Atomvikt 26,98u Ungefär 1 3:e del av Strontium!

Strontium
Densitet 2.64 Lite lägre.
Atomvikt 87.62u 3 x högre!

Stubin är inte tillståndspliktigt. Men vissa försäljare tolkar kravet på tillstånd för detonerande (Pentyl) stubin så att en kontainer fylld med stubin exploderar och att även denna omfattas av kravet.

Visst är det skillnad på olika, men barium som sprids av fyrverkerier kommer inte att nå särskilt höga konsentrationer i mark, och hinner inte komma särskilt långt innan den gift sigoch skaffat permanent boende med en sexig sulfatmolekyl :-)Hug och genom detta blivit en helt harmlös toffel.


Men bly är en annan sak, eftersom det enda användningsområdet är i smatterblixt, som används på marken nära barn så det ställer till det mer.
Så där jobbas det på att upprätthålla det förbud som fins mot just bly.
När det misslyckas så får media nått att gotta sig i.

Lurk, lurk raket-skurk :-)018
SkogsLurk
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav plåtmonster » 2013-01-05 11:12:31

Även utrymmet mellan atomer spelar roll för densiteten.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav SkogsLurk » 2013-01-06 6:30:28

Nja, Atomradien (Storleken på atomen) är det som gör skilnaden och förklarar varför det tyngre grundämnet har lägre densitet, i sin rena solida form.
Sen förekommer det olika allotroper med olika kristallstruktur och densitet och den är beroende på ämnets termiska historik, t.ex har plutonium normalt 6 olika densiteter beroende på temperatur m.m. men densiteten ändras inte linjärt utan hoppar fram och tillbaka, så det är tydligen rätt problematiskt att gjuta en boll med samma densitet på alla ställen.

Men visst minskar densiteten om du lägger till utrymme mellan atomerna genom att "fluffa till" ämnet, pulvermetalurgiskt eller på annat sätt, men det är en annan historia.

Plutonium måste ju för övrigt vara det ultimata fyrverkeriämnet?
Tänk så mycket effekt per kilo pjäs! Där kan man minska CO2 utsläppen rejält genom att inte behöva frakta tonnvis med vanliga fyrverkerier! :twisted:
Där är energidensiteten tämligen hög :-)
Men jag skulle nog avstå från att besöka VM i musikfyrverkeri i plutoniumklassen.
Jag är alldeles för upptagen för att hinna med sånt, och variationen i pjäsfärg gör att det skulle kännas olönt att lägga tid på sånt *host*

Angående riktiga fyrverkerier, dett känns förbaskat tråkigt att så gott som alla pjäser blir en rund boll på himelen. Även om det finns proffspjäser som blir smilegubbar och liknande.
Mer kubiska och pyramidformade krevader! Eller varför inte en fulleren om det promt ska vara något runt? Fotbolls fyrverkeri, där "sömmarna" runt de olika bitarna är olika färger beroende på om biten på bollen har 5 eller 6 hörn/sidor.

Mina 3D kubformade fyrverkerier gick vidare ett steg i precastingen inför TV 4's Uppfinnarna. Men det föll på att jag inte hade en tillverkningslokal och tillstånd.
Men den biten löser sig i år, eller i värsta fall nästa år.
Känns som en bra ide att söka tillstånd innan det blir något mer än teori, även om man kanske skulle bli lite världskändis ala kärnreaktor i köket om man gjorde det anorlunda...


//3D-Lurk
SkogsLurk
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-01-03

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Hundralappen » 2013-01-06 16:06:46

plåtmonster skrev:Något jag tycker man borde ordna är att rensa ut alla farliga tungmetaller mm som gömmer sig i fyrverkerierna.


Fast dom farliga tungmetallerna är i princip utrensade i pjäserna nuförtiden och ersatta med mindre farliga substitut. Som bly tillexempel, det hittar du inte längre.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Richard » 2013-01-08 22:38:35

Minns när jag bodde i villa, o kunde beställa i princip vilka kemikalier jag ville på pappas apotek. T.ex så gör magnesium, röd fosfor och kaliumperklorat, ca ett hekto inneslutet en mycket bra smäll. Slog ner träden runt omkring.

Men en gång blandade jag fel, stod magnesium och kaliumnitrat, men jag råkade ta kaliumklorat istället. Hela skiten brände upp min hand, o magnesium brinner med hög temperatur.

En annan gång så var jag så jävla dum... Blandade ren fosfor med kaliumklorat för att få en lattjo smäll. Bara det att fosfor = plånet på tändsticksaskar, och kaliumklorat = tändstickshuvuden. Skakade om o det poffade till o fosfor ger inga trevliga brännskador...
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Dao » 2013-02-13 1:47:28

Kul att stöta på en pyrotekniker här, SkogsLurk, ser fram emot att höra hur det går för dig, som (om?) aktiv i sverige.

Nickar till Richard också, alltid underhållande att läsa om dina hyss :)
Dao
 
Inlägg: 256
Anslöt: 2010-05-01
Ort: stockholm

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Nummer13 » 2013-02-13 1:55:45

Går inte smälla här längre , alltid 3 damer som springer runt och jagar dom som smäller på nyår...
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Moggy » 2013-02-13 2:14:15

Nummer13 skrev:Går inte smälla här längre , alltid 3 damer som springer runt och jagar dom som smäller på nyår...



Låter bra det nu när det är olagligt med smällare. Hoppas det blir olagligt med flygande vapen (=raketer) med snart så att vi slipper det här ofoget som genererar betydligt mer obehag än glädje.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25


Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Nummer13 » 2013-02-13 15:34:31

Moggy: jag står för det jag gör kan inte stå för att andra skjuter på människor och på hus.

Flawed: man kan vända på det hur man vill men det finns mycket värre problem än fyrverkerier som man kan tjuta för.
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Flawed » 2013-02-13 15:38:52

Med tanke på hur otroligt onödigt det är så kan man diskutera om man bör tolerera att en hel del människor skadas och dör av dem och skadorna på naturen och spridningen av miljögifter som vi förr eller senare får äta upp.
Det är liksom inte som att fyrverkerier gör någon som helst nytta.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Nummer13 » 2013-02-13 15:43:35

Flawed: om vi ska snacka om onödigt så finns det nog en jädra lång lista , det suger verkligen att man ska skylla på alla , när inte alla skjuter på hus osv .
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Pyroteknik/fyrverkerier

Inläggav Flawed » 2013-02-13 15:52:49

Jag har faktiskt svårt att tänka ut något mer onödigt och dumt eller likvärdigt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in