Detta med utredningar mot as-föräldrar

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav t-joho » 2008-05-11 17:41:55

aa
Senast redigerad av t-joho 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
t-joho
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-04-16

Inläggav Ganesh » 2008-05-11 19:44:37

t-joho skrev:

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.




Varifrån kommer denna föreställning?

Är det ett påstående ad hoc, eller a priori?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav DC » 2008-05-11 21:36:23

t-joho skrev:
Det finns säkert många AS som är bra föräldrar, men att diagnosen i sig försvårar föräldraskapet är för mig helt uppenbart.De som bortser från detta tycker jag är inskränkta och ev. okunniga.

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.



Jag börjar bli mer och mer övertygad att du faktiskt är socionom och arbetar på socialförvaltningen.

Jag skulle kunna bli rätt upprörd över ditt inlägg men jag behärskar mig.
Och jag är säker på att du pratar en massa strunt som du förmodligen läst i en bok. Hur skulle du kunna veta att detta verkligen stämmer?

Jag VET att du har fel.

Nä nu blir jag arg på riktigt så nu sätter jag punkt.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav sommar » 2008-05-11 21:52:22

t-joho skrev:Det finns säkert många okunniga soc.sekr. En del är kanske rentav psykopater som bara är ute efter att förstöra andra människors liv.

Jag är dock övertygad om att de flesta är i alla fall hyfsat välutbildade och försöker göra ett så gott jobb de kan.

Det finns säkert många AS som är bra föräldrar, men att diagnosen i sig försvårar föräldraskapet är för mig helt uppenbart.De som bortser från detta tycker jag är inskränkta och ev. okunniga.

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta. Detta har ingenting att göra med om man är elak eller inte. Soc. serkr. har i de flesta fall inte AS och har därför utmärkt empatisk förmåga. De kan mycket väl förstå att det är jobbigt att bli av med sina barn, men är ändå beredda att göra det p.g.a. olika orsaker.

Alltså, håll isär bergreppen! Man kan ha dålig empatisk förmåga och vara snäll och ha god empatisk förmåga och vara elak. Tänk t.ex. på s.k. psykopater som är jätteduktiga på att läsa av människor och manipulera sin omgivning. De vet mycket väl hur andra människor känner men skiter i det. Många AS, som jag själv, är i motsatt situation. Jag har svårt att läsa av andra känslor, men jag försöker i alla fall för det mesta att behandla min omgivning väl.


Jag håller med dig i det mesta o. det finns enstaka bra personer på myndigheter som vill hjälpa till o många bra inom vården, dock finns det de som är rent inkompetenta o. för att ta barnet ifrån sina föräldrar o. därmed barnet ifrån förädlrar ska MKT. MKT till. Detta görs nog tyvärr lite väl godtyckligt ibland. :(

Något som jag dock tycker märks en del på forumet är att en del eller kanske rentav många inte förstår att en del myndighets o inte minst vårdpersonal vill väl o. faktiskt har rätt. Där är skillnad på dem oxå. Det gäller att kunna lyssna o inte alltid sätta sig själv på piedestal! De kan komma med mkt. bra som tex. min kurator. Hade jag inte lyssnat på henne, så vete katten hur det gått ibland.. Samtidigt kan det vara svårt o. veta om man kan lita på dem, men om man är osäker kan man föröka be någon man känner om råd. Berätta vad myndighets eller vårdpersonalen ifråga säger o. höra med en bekant om det kan verka rimligt eller ej särskilt med tanke på att det kan vara svårt för oss iom. vårt AS. Om det är möjligt kan man ta en familjemedlem eller bekant med sig. Det "uppmanar" nästan vauxenhabet om vid första besöket där jag går.
Myndighetspersoner är tyvärr ett släkte för sig, men vissa kan iaf. lyssna. Vårdpersonal däremot brukar vara ok.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-05-11 22:30:55

t-joho skrev:Soc. serkr. har i de flesta fall inte AS och har därför utmärkt empatisk förmåga. .



Socialsekreterare har ett utsatt jobb och många är stressade, trivs inte och skulle vilja byta.Att människor i den situationern med nödvändigtvis ar en utmärkt fungerande empatisk förmåga skulle jag vilja sätta ett frågetecken framför. Många stänger säkert av sin empati för att orka.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav t-joho » 2008-05-11 22:30:56

Ganesh skrev:
t-joho skrev:

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.




Varifrån kommer denna föreställning?

Är det ett påstående ad hoc, eller a priori?


Jag trodde detta var allmänt vedertaget? Säkert något jag läst i nån bok eler på nätet, tycker i vart fall det stämmer på mig.
Senast redigerad av t-joho 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
t-joho
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-04-16

Inläggav Ganesh » 2008-05-11 22:35:51

t-joho skrev:
Ganesh skrev:
t-joho skrev:

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.




Varifrån kommer denna föreställning?

Är det ett påstående ad hoc, eller a priori?


Jag trodde detta var allmänt vedertaget? Säkert något jag läst i nån bok eler på nätet, tycker i vart fall det stämmer på mig.


Det är ett antagande/gissning som en del håller sig med. Påståendet är inte sant. "...som vi med AS har..." läst i nån bok eler på nätet, det är rykten och hörsägen.
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav t-joho » 2008-05-11 22:38:58

DC skrev:
t-joho skrev:
Det finns säkert många AS som är bra föräldrar, men att diagnosen i sig försvårar föräldraskapet är för mig helt uppenbart.De som bortser från detta tycker jag är inskränkta och ev. okunniga.

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.



Jag börjar bli mer och mer övertygad att du faktiskt är socionom och arbetar på socialförvaltningen.

Jag skulle kunna bli rätt upprörd över ditt inlägg men jag behärskar mig.
Och jag är säker på att du pratar en massa strunt som du förmodligen läst i en bok. Hur skulle du kunna veta att detta verkligen stämmer?

Jag VET att du har fel.

Nä nu blir jag arg på riktigt så nu sätter jag punkt.


Nej, jag är inte socionom. Vill inte ge ut min identitet här, men du får tro mig. Jag har läst en hel del om AS ja. Det jag skriver bygger nog till stor del på böcker samt det jag upplevt själv. Jag menar inte att folk med AS är sämre människor eller något, jag har själv AS så du får tro mig där också.
Senast redigerad av t-joho 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
t-joho
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-04-16

Inläggav sommar » 2008-05-11 22:42:54

Ganesh skrev:
t-joho skrev:
Ganesh skrev:[quote="t-joho"]


Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.




Varifrån kommer denna föreställning?

Är det ett påstående ad hoc, eller a priori?


Jag trodde detta var allmänt vedertaget? Säkert något jag läst i nån bok eler på nätet, tycker i vart fall det stämmer på mig.


Det är ett antagande/gissning som en del håller sig med. Påståendet är inte sant. "...som vi med AS har..." läst i nån bok eler på nätet, det är rykten och hörsägen.[/quote]

Jag har oxå märkt det när jag varit på AS-träffar att de finns de med AS. som har svår att läsav andras känslor o. det står i många böcker o.fakta som upprepar sig är sällan felaktig o. vid vissa tillfällen kan jag själv ha svårt med det. Därmed inte sagt att alla med AS. har svårt med det, men ovanligt bland oss med AS. tror jag inte det är.
Därmed INTE sagt att vi inte kan känna känslor för det kan vi (en del NT. tror felaktigt att vi inte kan det tyvärr) när vi tolkat in läget, men vi har ofta svårt att läsa av andras känslor o. om vi inte kan det eller "läser" fel blir det ju klart tokigt missförstånd mao.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav t-joho » 2008-05-11 22:51:42

sommar: vi har nog ungefär samma syn på det där då. Alla med AS har inte alla symtom förstås. Men det där med att inte kunna läsa av andras känslor stämmer i alla fall för mig, men uppenbarligen inte för Ganesh.

Jag får intrycket av att en del här på forumet är lite inskränkta om jag ska vara helt ärlig. Jag menar absolut inte att man skulle vara en sämre människa för att man har AS, eller för den delen någon annan psykisk eller somatiskt sjukdom. Men att blunda för att Asperger ger problem i vardagen, olika svåra för olika personer, är bara dumt.

Jag tycker man märker samma sak hos en del andra patientföreningar med. Man säger att den egna sjukdomen inte är en sjuksom utan en normalvariant. Låt gå för det då, men såväl diabetes som Aspergers syndrom är tillstånd som ger individen sämre livskvalitet i de flesta fall. Jag antar att man får försöka leva med sitt tillstånd och göra det bästa av situationen, men att se sig själv som norm och kräva att samhället skall anpassas efter en själv när man de facto tillhör en minoritet på en halv promille är ganska märkligt enligt mitt sätt att se det.
Senast redigerad av t-joho 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
t-joho
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-04-16

Inläggav Ganesh » 2008-05-11 23:09:51

t-joho skrev:

Brist på empatisk förmåga som vi med AS har yttrar sig i att vi har svårt att läsa av andras känslor och agera adekvat efter detta.




Här sägs fyra saker:

1. Har man AS så har man brist på empatisk förmåga.
2. Vi svårt att läsa av andras känslor.
3. Vi har på grund av detta svårt att agera adekvat.
4. Dessa tre saker hänger ihop enligt ett orsak-verkan schema.

Vad är sant?
1. Det finns en del med AS som har svårt med empati.
2. Det finns en del med AS som har svårt att läsa av andras känslor.
3. Det finns (säkert) en del med As som har svårt att agera adekvat.

Men det finns problem med t-johos resonemang. För det första generaliserar h*n. Från att konstatera att en del har ett problem så blir det "...som vi med AS har...", dvs det påstås gälla alla. För det andra så hänger dessa tre saker kanske ihop ibland, men inte i andra fall. Så orsakssambandet påstås gälla, men det är inte säkert att det gör det. Inte generellt i alla fall. För det tredje så kommer vi till detta med "agera adekvat". Ett kinkigt begrepp som inte definieras och avgränsas, vilket hade behövts. I vilka situationer? Vem definierar "adekvat"? Problematiskt.

Det är med andra ord ett sätt att reducera oss till en karikatyrartad stereotyp.

Och varför i Föräldraforum?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav weasley » 2008-05-11 23:15:22

Moderator:

t-joho

Här på forumet finns det föräldrar som fått stå ut med väldigt förnedrande och inkompetent utförda utredningar. Att inte vara diagnosticerad med AS betyder inte per definition att dessa icke diagnosticerade personer har bättre förmåga att se vad som är bra för ett barn eller inte.

Jag vill alltså påpeka för dej att du i framtida inlägg ser till att inte generalisera på det vis du hittills gjort. Tala gärna om dina egna erfarenheter men dra inte in en hel diagnosgrupp i resonemanget.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:03:28, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav JOR » 2008-05-11 23:17:49

Moderatorn:
Bristande empati har redan diskuterats i forumet sedan tidigare...

Bara till att söka.

Misstaget många gör är att utgå ifrån att man inte har empati för att man inte kan läsa av andra människor på korrekt vis.

De flesta aspergianer HAR full möjlighet till empati som alla andra, men den uppvisar sig inte alltid på samma sätt som för NT. Så enkelt är det.

Tjafsa om detta får ni göra i korrekt avdelning, inte här.

Annars börjar jag lappa folk.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in