Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Bror Duktig » 2013-02-10 19:04:06

Ja, det är ju vanligt med förenklingar, inte bara vad gäller spegelneuroner (alltså, ordet "spegelneuron" låter helt oseriöst...).

Och alla dessa förenklingar om empati, spegelneuroner, om man tolkar o.s.v. gör att man blir så stereotypbedömd så det liknar ingenting. Vete sjutton hur man ändrar detta.

Jag är mäkta trött på att höra att "den aspergaren har inte draget svårigheter med tolkande då, om den övertolkar" och liknande.

Blir ju helt oseriöst när de som faktiskt JOBBAR med "oss" inte kan bättre än så. Lite som när utredare menar att folk inte behöver utredas för eftersom de tittar i ögonen eller är gifta, så kan de inte ha AS. Och i en bok står det att aspergare absolut inte kan förstå sig på djur. Visst, det förekommer, men motsatsen är lika vanlig.

Jag har en känsla av att många aspergasre som föreläser ses på som "kul figurer som klarar att stå och prata" medan man sätter sin verkliga tilltro om hur det fungerar, till "experterna" (utan AS) som inget sett från insidan.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav earlydayminer » 2013-02-11 10:55:46

Det är verkligen komplext och en bredare kunskapsbas önskas.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Lindansare » 2013-02-11 20:26:34

Jag reagerar precis som de flesta av er och speglar att mannen skär sig. Dock nämner han liksom i förbifarten att det även är spegelneuroner som fungerar vid motorisk inlärning - genom att vi imiterar. Och där har jag stora problem. Jag kan inte utföra en rörelse som någon annan gör genom att bara titta. Jag kommer i närheten, men det tar lång tid och många repetitioner och jag behöver handgriplig justering för att själv åstadkomma samma rörelse. Om det har med spegelneuroner att göra så har jag problem med dem.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav kiddie » 2013-02-27 20:04:13

Måste väl ha med egna erfarenheter att göra. Kände obehag vid den scenen. Men som de säger att ser man någon hoppa känner man att man själv gör det? Nja. Och ser jag en film när en mördare kommer och hugger kniven i någon så inte känner jag att jag oxo gör det, kanse för att jag inte har för vana att knivhugga. Så man speglar väl lite här och där kanske?

Kanske är det aspigt att behöva testa något själv. Blir inte bättre på att iaktta. Kanske lär mig grundreglerna för hur något görs men jag måste testa själv, annars går det ju inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav Selma » 2013-02-27 22:50:18

Kände ingenting.
Lindansare skrev:Dock nämner han liksom i förbifarten att det även är spegelneuroner som fungerar vid motorisk inlärning - genom att vi imiterar. Och där har jag stora problem. Jag kan inte utföra en rörelse som någon annan gör genom att bara titta. Jag kommer i närheten, men det tar lång tid och många repetitioner och jag behöver handgriplig justering för att själv åstadkomma samma rörelse. Om det har med spegelneuroner att göra så har jag problem med dem.

Jag har samma problem.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Spegelneuroner som fungerar dåligt??

Inläggav rdos » 2013-02-27 23:24:06

Jag skulle se att man använde den här på Aspies: http://www.sscnet.ucla.edu/anthro/facul ... al-EHB.pdf

Funderar på att göra det själv inom kort. Kan nästan slå vad på att det inte finns någon skillnad mellan Aspues och NT här.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in