Internethabilitering för unga "Koll på Asperger"

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Internethabilitering för unga "Koll på Asperger"

Inläggav milve » 2013-02-09 20:53:28

Det här verkar vara en bra idé och vettig lösning. Är det någon som har provat?

http://www.habiliteringschefer.se/dokum ... n_2012.pdf

Moderator Gripandekylig - förtydligade och uppdaterade rubriken för enklare sökning
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Internethabilitering

Inläggav milve » 2013-02-09 20:59:53

Referensgrupp: Autism och Aspergerföreningen
Attention Stockholm
Organiserade Aspergare
Ågesta Folkhögskola
Sveriges Habiliteringschefers förening
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Internethabilitering

Inläggav Flinta » 2013-02-10 0:50:28

Jag läste nyligen om det i senaste numret av Habilitering o Handikapp (har för mig att tidningen fortf heter så?). Så som jag förstod det när jag läste det var det gruppen ungdomar med AS man vill försöka börja nå på detta sätt. Låter jättevettigt, många har svårt att komma sig för att ta och/eller ha kontakt med Habiliteringen genom telsamtal och/eller fysiska möten. Hoppas idén blir så framgångsrik att man vill satsa även på oss som inte är ungdomar eller under 30 år.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Internethabilitering

Inläggav milve » 2013-02-11 11:02:56

Webbkurs för ungdomar med aspergers syndrom (s.14)

– Vi tror att internethabilitering kan ge goda effekter för ungdomar med Aspergers syndrom och på sikt även för andra målgrupper, säger Gunilla Keith Bodros, enhetschef på Aspergercenter.


http://www.publicerat.habilitering.nu/s ... u-4-12.pdf
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Internethabilitering

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-25 21:37:07

Jag har kollat upp detta och den Internetkursen: Koll på Asperger, som hålls av Aspergercenter och är för unga vuxna i åldrarna 16-25 år, startar i slutet av augusti och håller på i åtta veckor, med återkoppling från en handledare en gång i veckan. Kursen kommer veckovis att behandla sju olika områden: från socialt samspel till perception.

Monica Klasén McGrath skrev:Målet är att fler unga med Aspergers syndrom ska få ökad kunskap om och förståelse för sin funktionsnedsättning och därmed om sig själva.
Habilitering & Hälsa - Webbkurs för ungdomar med Aspergers syndrom

Bild

Det finns mer att läsa om kursen i denna pdf Information om Internetkursen för ungdomar och anmälan kan göras till specialpedagog Elisabet Norman Claesson på 08-123 355 03 eller elisabet.norman-claesson@sll.se. Kursen är gratis och inkluderar journalföring.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in