Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav blue30 » 2013-02-07 19:36:57

När jag trodde att allt var avslutat inom LSS ringde en kvalitetssäker samordnare till mig vilket jag inte gillar alls.

Min fråga är: hur gör jag för att helt bli avskriven från systemet dvs inte bara ha avslutade insatser inom LSS?

Trots min AS diagnos känner jag att att jag har mognat mycket och klarar helt att stå på egna ben.

Tack på förhand för svar!



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

LSS

Inläggav 424stil » 2013-02-07 20:04:13

Du kommer aldrig bli fri, dom är som en sekt. :lol:

Nej, jag skojar bara.

Men tänk på att du kan behöva dom i framtiden, bra att ha som skyddsnät. Jag har t ex inte haft nåt boendestöd sen mer än ett år tillbaka men ska nu kontakta min LSS-handläggare och se om jag kan få prova ett bolltäcke pga mina kroniska sömnproblem.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

LSS

Inläggav Schmetterling » 2013-02-07 20:09:47

424stil skrev:Du kommer aldrig bli fri, dom är som en sekt. :lol:

Nej, jag skojar bara.

Men tänk på att du kan behöva dom i framtiden, bra att ha som skyddsnät. Jag har t ex inte haft nåt boendestöd sen mer än ett år tillbaka men ska nu kontakta min LSS-handläggare och se om jag kan få prova ett bolltäcke pga mina kroniska sömnproblem.

Lite OT men är det inte på habiliteringen som man ansöker om hjälpmedel (bolltäcken och annat)?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

LSS

Inläggav blue30 » 2013-02-07 20:22:44

Jag bedömer att jag har kommit så pass långt i min personliga utveckling att jag varken nu eller i framtiden behöver stöd inom LSS

Bor i egen lägenhet med eget hyreskontrakt sen flera år tillbaka nu.
Sköter hushållssysslorna helt själv med.

Har ingen God man/förvaltare utan sköter helt själv min ekonomi,myndighets beslut etc

Så finns det något sätt att avskrivas helt från systemet och inte bara ha det vilande så att säga?

Tack på för hand!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

LSS

Inläggav blasmurfens » 2013-02-07 21:48:58

Trodde inte det skulle behövas något mer än att man sa nej. Grattis att du fått lss att fungera....
blasmurfens
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-12-23

LSS

Inläggav Alien » 2013-02-08 0:01:15

Men om man behöver tandvårdskort så behöver (el kommer att behöva) man tydligen en LSS-insats.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

LSS

Inläggav blue30 » 2013-02-08 0:28:25

Alien: Något tandvårdskort lär jag aldrig behöva då jag som vem som helst utnyttjar de 300 kr man får i rabatt från Försäkringskassan en gång per år

Jag har gått vidare i livet och känner att jag aldrig mer är i behov av insats inom LSS

Har min sambo och vi stöttar varandra i saker som uppstår i bland.

Min önskar är som sagt att kliva ur systemet helt och om något mot förmodan uppstår i framtiden söka på nytt precis som det vore första gången.

Är det möjligt?
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

LSS

Inläggav Zima33 » 2013-02-08 0:36:44

Är väl bara att sluta kontakta LSS-handläggaren. Vips så är du ute ur systemet.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

LSS

Inläggav Alien » 2013-02-08 0:47:01

blue30 skrev:Alien: Något tandvårdskort lär jag aldrig behöva då jag som vem som helst utnyttjar de 300 kr man får i rabatt från Försäkringskassan en gång per år

Jag har gått vidare i livet och känner att jag aldrig mer är i behov av insats inom LSS

Har min sambo och vi stöttar varandra i saker som uppstår i bland.

Min önskar är som sagt att kliva ur systemet helt och om något mot förmodan uppstår i framtiden söka på nytt precis som det vore första gången.

Är det möjligt?


Jag vet inte vad du pratar om men tandsvårdskortet betyder lägre kostnad även för dyra tandvårdsbehandlingar, det går på det vanliga högkostnadskortet för vård.

Vet du verkligen att du alltid kommer att få god ekonomi i framtiden?

Ja, det är ju din sak, du är tydligen en optimistisk typ.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

LSS

Inläggav blue30 » 2013-02-08 1:08:58

Alien: Jag går till Tandläkaren max en gång per år och för mig är det inte lönsamt med tandvårdsavtal eller tandvårdskort.

När det gäller ekonomin sköter jag mig exemplariskt genom att betala mina räkningar i tid och har pengar över varje månad.

I min lägenhet har jag bott sen 2007 och fick på grund av att jag skött mig bra eget hyreskontrakt för ett par år sedan.

Trots min AS diagnos ser jag ljust på framtiden då jag gjort så himla många framsteg sen jag fick min diagnos för cirka 16 år sedan (är nu 32 år)
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

LSS

Inläggav Levande » 2013-02-08 8:39:31

blue30 skrev:När jag trodde att allt var avslutat inom LSS ringde en kvalitetssäker samordnare till mig vilket jag inte gillar alls.

Min fråga är: hur gör jag för att helt bli avskriven från systemet dvs inte bara ha avslutade insatser inom LSS?

Trots min AS diagnos känner jag att att jag har mognat mycket och klarar helt att stå på egna ben.

Tack på förhand för svar!


Du friskskriver dig från diagnosen. Med diagnosen så ingår du i personkretsen och socialtjänsten är skyldiga att ta hänsyn till dig, speciellt som du haft insatser tidigare. Utan diagnos är du ute ur systemet.

Ta kontakt med psykiatrin för en friskrivning och ett intyg.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

LSS

Inläggav blue30 » 2013-02-08 17:45:00

Fick höra i går av en kvinna som jobbar som boendestödjare inom LSS att det bara är att ringa till LSS handläggare så ordnar de detta åt mig.

När det sen är ordnat är jag ute ur systemet.

Blir till att ringa på måndag och fixa det!
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav blue30 » 2013-02-12 23:24:14

Enligt min mamma har jag ingen LSS handläggare längre och gör där med dumt i att ringa LSS handläggarna så att dom inte börjar nysta i det hela.

Har hon rätt i det?
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Zima33 » 2013-02-13 1:11:17

Varför ska du ringa dem om du inte vill ha hjälp av soc :?:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav blue30 » 2013-02-13 2:14:39

Zima33: det ska jag inte heller.

Fick lite panik när en kvalitetssäkerhetssamordnare inom Vuxenförvaltningen ringde mig nyligen och där med inte respekterade att jag står på egna ben nu utan beslut inom LSS
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Alien » 2013-02-13 2:31:59

Levande skrev:
blue30 skrev:När jag trodde att allt var avslutat inom LSS ringde en kvalitetssäker samordnare till mig vilket jag inte gillar alls.

Min fråga är: hur gör jag för att helt bli avskriven från systemet dvs inte bara ha avslutade insatser inom LSS?

Trots min AS diagnos känner jag att att jag har mognat mycket och klarar helt att stå på egna ben.

Tack på förhand för svar!


Du friskskriver dig från diagnosen. Med diagnosen så ingår du i personkretsen och socialtjänsten är skyldiga att ta hänsyn till dig, speciellt som du haft insatser tidigare. Utan diagnos är du ute ur systemet.

Ta kontakt med psykiatrin för en friskrivning och ett intyg.


Hur ska man kunna friskriva sig från diagnosen? Det finns ju en orsak till att man fått den, och AS är ju livslångt.

Och man kan ju ha AS utan några åtgärder från LSS.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav blue30 » 2013-02-13 2:48:23

Alien:

Det stämmer att AS är livslångt dvs går inte friskriva sig från den.


Fick min diagnos när jag var 16 år och är 32 år nu.

Kan säga att det har varit en lång resa för mig och det var inte så lätt att säga i från min God man och insatserna jag hade inom LSS

Har trots min AS diagnos uppnått en stor personlig utveckling och känns spännande att få stå till samhällets förfogande.

För mig är det viktigt att mina föräldrar behandlar mig på samma sätt som mina bröder.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Alien » 2013-02-13 3:07:03

Ja, det kan vara en nackdel att få diagnos medan man fortfarande är beroende av sina föräldrar.

Har du sluppit ifrån God man så är det en seger. LSS är knappast något man påtvingas.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Levande » 2013-02-13 7:38:05

Alien skrev:
Levande skrev:
blue30 skrev:När jag trodde att allt var avslutat inom LSS ringde en kvalitetssäker samordnare till mig vilket jag inte gillar alls.

Min fråga är: hur gör jag för att helt bli avskriven från systemet dvs inte bara ha avslutade insatser inom LSS?

Trots min AS diagnos känner jag att att jag har mognat mycket och klarar helt att stå på egna ben.

Tack på förhand för svar!


Du friskskriver dig från diagnosen. Med diagnosen så ingår du i personkretsen och socialtjänsten är skyldiga att ta hänsyn till dig, speciellt som du haft insatser tidigare. Utan diagnos är du ute ur systemet.

Ta kontakt med psykiatrin för en friskrivning och ett intyg.


Hur ska man kunna friskriva sig från diagnosen? Det finns ju en orsak till att man fått den, och AS är ju livslångt.

Och man kan ju ha AS utan några åtgärder från LSS.


Det går finfint att friskriva sig från en diagnos om den inte längre orsakar en några problem. Har man fått diagnosen när man var barn kan man "växa ifrån den", det händer.

Hur som så har kommunen faktiskt en skyldighet att ta hänsyn till de som ingår i personkretsen även om det är en rättighetslag.

15 § /Träder i kraft I:2013-07-01/ Till kommunens uppgifter hör att
1. fortlöpande följa upp vilka som omfattas av lagen och vilka deras behov av stöd och service är,
2. verka för att personer som anges i 1 § får sina behov tillgodosedda,
3. informera om mål och medel för verksamheten enligt denna lag,
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Jackal » 2013-02-13 9:26:41

blue30 skrev:När jag trodde att allt var avslutat inom LSS ringde en kvalitetssäker samordnare till mig vilket jag inte gillar alls.

Min fråga är: hur gör jag för att helt bli avskriven från systemet dvs inte bara ha avslutade insatser inom LSS?

Trots min AS diagnos känner jag att att jag har mognat mycket och klarar helt att stå på egna ben.

Tack på förhand för svar!

Jag blir lite orolig över att du har någon partner som har tänkt utnyttja dig grovt i framtiden och som tänker att handläggarna skulle kunna sätta krokben för dom planerna och att det egentligen är partnern som vill att du ska ta bort LSS.
Men så är det väl inte va?
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav blue30 » 2013-02-13 11:37:36

Jackal: jag fick min diagnos när jag var 16 år och kommer ha den hela livet ut.

Med åren som har gått sen jag fick diagnosen har jag utvecklats mycket som person och mina svårigheter är numera av mindre karaktär.

Jag har en partner och han har ingen funktionsnedsättning.
Han har ordnat jobb och körkort.

Det var helt mitt eget beslut att säga i från God man och LSS då jag känner själv att jag är redo att stå helt på egna ben.
blue30
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2011-02-14
Ort: Eskilstuna

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav atoms » 2013-02-17 0:10:56

Diskussionen om tandvårdskortet har avdelats till den här tråden med början i det här inlägget.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Wine » 2013-02-17 23:06:00

Om man har fått diagnosen Aspergers syndrom i unga år behöver det inte vara så att diagnosen kvarstår livet ut:

Prognos vid Aspergers syndrom: Uppföljningsstudie av 100 pojkar

84% hade kvarstående Aspergerdiagnos i vuxen ålder

12% hade ingen diagnos inom autismområdet längre

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf

Susanne Bejerot, docent och överläkare, Norra Stockholms psykiatri har skrivit i Läkartidningen om en studie som visar på överdiagnostisering av vuxna men hon skriver också att även en korrekt diagnos kan behöva omprövas på sikt eftersom unga utvecklas:

Ingen tjänar på att det går inflation­ i autismspektrumbegreppet

Fries framhåller att autismspektrum underdiagnostiseras, men vi ser också en överdiagnostik som är väl så ­allvarlig. En del psykiatrer förefaller ha låtit andra yrkesgrupper ta över diagnostiken, möjligen som resultat av tidsbrist. I en studie av 50 vuxna med relativt nydia­gnostiserade autismspektrumtillstånd uppfyllde 14 procent av deltagarna inte kriterierna [opubl data].

En god social förmåga är oförenlig med en autism­spektrumdiagnos, vilket kanske förbises när allt annat verkar »stämma«. Inte heller räcker det att personen själv »känner igen sig« i kriterierna eller lyckas »dölja« symtomen för omvärlden, eftersom dia­gnosen, så som den definierats, är baserad på iakttagbara symtom.

Men en korrekt diagnos kan också behöva omprövas eftersom många unga kommer att utvecklas och uppfattas som mer »normala« med åren, och därmed kliva ur sin diagnos; författaren Gunilla Gerland är ett känt exempel på detta.

Sammanfattningsvis finns informationsmaterial av hög kvalitet och kliniskt användbara skattningsinstrument tillgängliga för alla intresserade. Det bör också poängteras att man kan ha en allvarlig funktionsnedsättning och uppfattas som »lite egen« utan att för den skull uppfylla diagnostiska kriterier för ­autismspektrumtillstånd. Ingen kommer att tjäna på att det går inflation i autismspektrumbegreppet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hur befriar jag mig ifrån LSS?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-18 0:05:54

Wine skrev:Om man har fått diagnosen Aspergers syndrom i unga år behöver det inte vara så att diagnosen kvarstår livet ut:

Prognos vid Aspergers syndrom: Uppföljningsstudie av 100 pojkar

84% hade kvarstående Aspergerdiagnos i vuxen ålder

12% hade ingen diagnos inom autismområdet längre

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf

Susanne Bejerot, docent och överläkare, Norra Stockholms psykiatri har skrivit i Läkartidningen om en studie som visar på överdiagnostisering av vuxna men hon skriver också att även en korrekt diagnos kan behöva omprövas på sikt eftersom unga utvecklas:

Ingen tjänar på att det går inflation­ i autismspektrumbegreppet

Fries framhåller att autismspektrum underdiagnostiseras, men vi ser också en överdiagnostik som är väl så ­allvarlig. En del psykiatrer förefaller ha låtit andra yrkesgrupper ta över diagnostiken, möjligen som resultat av tidsbrist. I en studie av 50 vuxna med relativt nydia­gnostiserade autismspektrumtillstånd uppfyllde 14 procent av deltagarna inte kriterierna [opubl data].

En god social förmåga är oförenlig med en autism­spektrumdiagnos, vilket kanske förbises när allt annat verkar »stämma«. Inte heller räcker det att personen själv »känner igen sig« i kriterierna eller lyckas »dölja« symtomen för omvärlden, eftersom dia­gnosen, så som den definierats, är baserad på iakttagbara symtom.

Men en korrekt diagnos kan också behöva omprövas eftersom många unga kommer att utvecklas och uppfattas som mer »normala« med åren, och därmed kliva ur sin diagnos; författaren Gunilla Gerland är ett känt exempel på detta.

Sammanfattningsvis finns informationsmaterial av hög kvalitet och kliniskt användbara skattningsinstrument tillgängliga för alla intresserade. Det bör också poängteras att man kan ha en allvarlig funktionsnedsättning och uppfattas som »lite egen« utan att för den skull uppfylla diagnostiska kriterier för ­autismspektrumtillstånd. Ingen kommer att tjäna på att det går inflation i autismspektrumbegreppet.

Det här tycker jag är intressant om inte annat för att det finns flera medlemmar på Aspergerforum som säger sig ha diagnos trots en god social förmåga.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in