Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ny på forumet

Inläggav Zombie » 2012-04-27 15:02:59

Zombie skrev:en som enligt egen utsago kunde bilda hela meningar före ett men inte såg anledning att yttra ett ord som någon annan hörde förrän vid tre

Eller lägg till ett år. Blandade nog ihop åldern med att gå.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Ulfur » 2013-02-05 20:57:10

Hejsan

Jag är under utredning hos en psykolog.

Han talar om högfungerande autism och jag talar o aspergers.

Som jag har förstått det är personer med högfungerande autism "sämre" utvecklade som barn. Men jag var mycket tidig med att tala och uttalade nästintill alla ord på ett korrekt sätt och hade bra meningsuppbyggnad.
Jag var senare än min syssling på att lära mig gå, men fortfarande inom ramen av vad som gills som normalt.

Alltså antar jag att diagnosen som borde ställas är aspergers symdrom?
Eller har jag missat något?

Jag vänder mig till er här på forumet med frågan eftersom jag är osäker på hur mycket min psykolog egentligen vet. Jag känner att jag vill kunna lita på att en person i en sådan ställning vet vad h*n gör så att det inte blir fel!

lillmupp
Sammanslaget med följande tråd http://www.aspergerforum.se/aspergers-eller-hogfungerande-autism-t31702.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 21:22:32

Det är väl samspelet med andra och att förstå och ge rätt kroppsspråk som är skillnaden.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Ulfur » 2013-02-05 21:25:13

plåtmonster skrev:Det är väl samspelet med andra och att förstå och ge rätt kroppsspråk som är skillnaden.


Är inte det svårt för båda? Är det olika svårt?
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav plåtmonster » 2013-02-05 21:31:06

Asperger = Autism + hög IQ
(vad jag förstått)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Ulfur » 2013-02-05 21:34:22

plåtmonster skrev:Asperger = Autism + hög IQ
(vad jag förstått)


Så personer med högfungerande autism har lägre IQ jämtemot AS personer?
Ulfur
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-12-20

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav slackern » 2013-02-05 21:44:45

Ulfur skrev:
plåtmonster skrev:Asperger = Autism + hög IQ
(vad jag förstått)


Så personer med högfungerande autism har lägre IQ jämtemot AS personer?


Nej för bägge gäller det bara att få ett IQ över 70. Det är inte särskilt högt IQ. Men fortfarande inom normal IQ. Så högfungerande autism betyder bara att du inte är förståndshandikappad.


I
Q-skalan är konstruerad så att cirka 95% av alla som gör ett intelligenstest hamnar mellan IQ70 och IQ130. Det här området kallas normalzonen. För att man ska säga att en person har en utvecklingsstörning ska IQ vara lägre än 70. IQ under 70 ligger utanför normalzonen.


http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... sprofiler/
slackern
 
Inlägg: 43780
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Schmetterling » 2013-02-05 21:48:47

Ulfur skrev:
plåtmonster skrev:Asperger = Autism + hög IQ
(vad jag förstått)


Så personer med högfungerande autism har lägre IQ jämtemot AS personer?

Nej, det har de inte. Personer med högfungerande autism kan ha Aspergers syndrom eller Autism i barndomen. Högfungerande innebär att personen med hjälp av sitt intellekt kan kompensera för sin funktionsnedsättning.

Asperger behöver inte betyda hög IQ, men de flesta som får diagnosen AS har normalbegåvning eller högre (över IQ 70) och det är ovanligt med tilläggsdiagnos i form av utvecklingsstörning (hos personer med Autism i barndomen är det vanligt med ytterligare utvecklingsförsening). Det som skiljer AS från Autism i barndomen är att för att få diagnosen Aspergers syndrom får det inte finnas någon kognitiv utvecklingsförsening, ej heller språklig eller adaptiv (dvs förmåga att klara sig själv ska ha varit adekvat för åldern fram till tre års ålder).

För autismdiagnos ska ställas krävs inte språklig försening, däremot "Försening eller abnorm funktion inom minst ett av följande områden med debut före tre års ålder: (1) social interaktion, (2) språk som syftar till social kommunikation, (3) symboliska lekar eller fantasilekar."
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Schmetterling » 2013-02-05 21:52:23

Det här finns med i kriterierna för Autistiskt syndrom men inte i Aspergers syndrom.

2) Kvalitativt nedsatt förmåga att kommunicera, vilket tar sig minst ett av följande uttryck:

(a) försenad talutveckling eller talar inte alls (gör inga försök att kompensera för detta via andra kommunikationssätt, t ex gester eller pantomim)
(b) hos personer med adekvat utvecklad talförmåga en påtagligt nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra
(c) stereotypt tal med många upprepningar eller idiosynkratiskt språk
(d) brist på varierad, spontan låtsaslek eller socialt imitativt lekbeteende som är adekvat för utvecklingsnivån

Personer med autism har alltså större kommunikativa svårigheter än personer med asperger.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav Schmetterling » 2013-02-05 21:56:42

Innan utredning är gjord och barndomsanamnes tagen tycker jag att psykologen gör helt rätt i att tala om högfungerande autism (HFA är i sig ingen diagnos).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Aspergers eller högfungerande autism

Inläggav arbogaerik » 2013-02-05 22:02:58

Ulfur skrev:Hejsan

Jag är under utredning hos en psykolog.

Han talar om högfungerande autism och jag talar o aspergers.

Som jag har förstått det är personer med högfungerande autism "sämre" utvecklade som barn. Men jag var mycket tidig med att tala och uttalade nästintill alla ord på ett korrekt sätt och hade bra meningsuppbyggnad.
Jag var senare än min syssling på att lära mig gå, men fortfarande inom ramen av vad som gills som normalt.

Alltså antar jag att diagnosen som borde ställas är aspergers symdrom?
Eller har jag missat något?

Jag vänder mig till er här på forumet med frågan eftersom jag är osäker på hur mycket min psykolog egentligen vet. Jag känner att jag vill kunna lita på att en person i en sådan ställning vet vad h*n gör så att det inte blir fel!


-Har för mig att benämningen Aspergers skall försvinna nu, enligt den senaste upplagan av DSM, är nog därför du och din psykolog talar "olika språk".
Skall tror jag täckas in under benämningarna Högfungerande Autism resp. Atypsik Autism m.fl.

Din psykolog kikar nog i bägge standarderna DSM och ICD-10.
Senast redigerad av arbogaerik 2013-02-05 22:05:53, redigerad totalt 1 gång.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-05 22:40:49

arbogaerik skrev:
Ulfur skrev:Hejsan

Jag är under utredning hos en psykolog.

Han talar om högfungerande autism och jag talar o aspergers.

Som jag har förstått det är personer med högfungerande autism "sämre" utvecklade som barn. Men jag var mycket tidig med att tala och uttalade nästintill alla ord på ett korrekt sätt och hade bra meningsuppbyggnad.
Jag var senare än min syssling på att lära mig gå, men fortfarande inom ramen av vad som gills som normalt.

Alltså antar jag att diagnosen som borde ställas är aspergers symdrom?
Eller har jag missat något?

Jag vänder mig till er här på forumet med frågan eftersom jag är osäker på hur mycket min psykolog egentligen vet. Jag känner att jag vill kunna lita på att en person i en sådan ställning vet vad h*n gör så att det inte blir fel!


-Har för mig att benämningen Aspergers skall försvinna nu, enligt den senaste upplagan av DSM, är nog därför du och din psykolog talar "olika språk".
Skall tror jag täckas in under benämningarna Högfungerande Autism resp. Atypsik Autism m.fl.

Din psykolog kikar nog i bägge standarderna DSM och ICD-10.


Nja. Aspergers syndrom, Retts syndrom, Atypisk autism, Desintegrativ störning och Autistiskt syndrom kommer alla att slås samman till Autism Spectrum Disorder (ASD).

DSM-5 har inte kommit ut ännu, så kikar psykologen i DSM är det DSM-IV. ICD-koderna är de diagnoskoder som används i Sverige. Men visst, det är möjligt att det är pga stundande sammanslagning psykologen använder HFA i stället för asperger. Det kan också vara att psykologen inte vill använda ordet asperger innan det säkerställts att diagnoskriterierna för det uppfylls (dvs normal utveckling under tidig barndom).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-06 0:01:11

Schmetterling skrev:
arbogaerik skrev:
Ulfur skrev:Hejsan

Jag är under utredning hos en psykolog.

Han talar om högfungerande autism och jag talar o aspergers.

Som jag har förstått det är personer med högfungerande autism "sämre" utvecklade som barn. Men jag var mycket tidig med att tala och uttalade nästintill alla ord på ett korrekt sätt och hade bra meningsuppbyggnad.
Jag var senare än min syssling på att lära mig gå, men fortfarande inom ramen av vad som gills som normalt.

Alltså antar jag att diagnosen som borde ställas är aspergers symdrom?
Eller har jag missat något?

Jag vänder mig till er här på forumet med frågan eftersom jag är osäker på hur mycket min psykolog egentligen vet. Jag känner att jag vill kunna lita på att en person i en sådan ställning vet vad h*n gör så att det inte blir fel!


-Har för mig att benämningen Aspergers skall försvinna nu, enligt den senaste upplagan av DSM, är nog därför du och din psykolog talar "olika språk".
Skall tror jag täckas in under benämningarna Högfungerande Autism resp. Atypsik Autism m.fl.

Din psykolog kikar nog i bägge standarderna DSM och ICD-10.


Nja. Aspergers syndrom, Retts syndrom, Atypisk autism, Desintegrativ störning och Autistiskt syndrom kommer alla att slås samman till Autism Spectrum Disorder (ASD).

DSM-5 har inte kommit ut ännu, så kikar psykologen i DSM är det DSM-IV. ICD-koderna är de diagnoskoder som används i Sverige. Men visst, det är möjligt att det är pga stundande sammanslagning psykologen använder HFA i stället för asperger. Det kan också vara att psykologen inte vill använda ordet asperger innan det säkerställts att diagnoskriterierna för det uppfylls (dvs normal utveckling under tidig barndom).


-Nja, har en liten invändning mot det. Hade år 2010 en psykatrolog som jag förde upp detta om "manualerna" med, hon påstod att hon använde ICD-koderna men även kikade i den transatlantiska varianten. Samt att benämningen Asperger kommer att ersättas med som du skrev ovan, ASD eller HFA, kommer inte ihåg vilket.
Är väl kanske implementerat lite olika i landet kan jag tänka mig.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-06 11:32:04

arbogaerik skrev:
Schmetterling skrev:
arbogaerik skrev:
-Har för mig att benämningen Aspergers skall försvinna nu, enligt den senaste upplagan av DSM, är nog därför du och din psykolog talar "olika språk".
Skall tror jag täckas in under benämningarna Högfungerande Autism resp. Atypsik Autism m.fl.

Din psykolog kikar nog i bägge standarderna DSM och ICD-10.


Nja. Aspergers syndrom, Retts syndrom, Atypisk autism, Desintegrativ störning och Autistiskt syndrom kommer alla att slås samman till Autism Spectrum Disorder (ASD).

DSM-5 har inte kommit ut ännu, så kikar psykologen i DSM är det DSM-IV. ICD-koderna är de diagnoskoder som används i Sverige. Men visst, det är möjligt att det är pga stundande sammanslagning psykologen använder HFA i stället för asperger. Det kan också vara att psykologen inte vill använda ordet asperger innan det säkerställts att diagnoskriterierna för det uppfylls (dvs normal utveckling under tidig barndom).


-Nja, har en liten invändning mot det. Hade år 2010 en psykatrolog som jag förde upp detta om "manualerna" med, hon påstod att hon använde ICD-koderna men även kikade i den transatlantiska varianten. Samt att benämningen Asperger kommer att ersättas med som du skrev ovan, ASD eller HFA, kommer inte ihåg vilket.
Är väl kanske implementerat lite olika i landet kan jag tänka mig.

Ja, de använder ofta båda diagnosmanualerna (för att se kriterier, de står tydligare i ena manualen) men det är ICD-koderna som används i Sverige.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-06 19:20:09

Schmetterling skrev:
arbogaerik skrev:
Schmetterling skrev:
Nja. Aspergers syndrom, Retts syndrom, Atypisk autism, Desintegrativ störning och Autistiskt syndrom kommer alla att slås samman till Autism Spectrum Disorder (ASD).

DSM-5 har inte kommit ut ännu, så kikar psykologen i DSM är det DSM-IV. ICD-koderna är de diagnoskoder som används i Sverige. Men visst, det är möjligt att det är pga stundande sammanslagning psykologen använder HFA i stället för asperger. Det kan också vara att psykologen inte vill använda ordet asperger innan det säkerställts att diagnoskriterierna för det uppfylls (dvs normal utveckling under tidig barndom).


-Nja, har en liten invändning mot det. Hade år 2010 en psykatrolog som jag förde upp detta om "manualerna" med, hon påstod att hon använde ICD-koderna men även kikade i den transatlantiska varianten. Samt att benämningen Asperger kommer att ersättas med som du skrev ovan, ASD eller HFA, kommer inte ihåg vilket.
Är väl kanske implementerat lite olika i landet kan jag tänka mig.

Ja, de använder ofta båda diagnosmanualerna (för att se kriterier, de står tydligare i ena manualen) men det är ICD-koderna som används i Sverige.


..hmmmmmmm......
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-06 19:39:49

arbogaerik skrev:..hmmmmmmm......

Va?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-06 20:28:45

"Ja, de använder ofta båda diagnosmanualerna (för att se kriterier, de står tydligare i ena manualen) men det är ICD-koderna som används i Sverige."

..?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav Schmetterling » 2013-02-06 21:32:00

arbogaerik skrev:"Ja, de använder ofta båda diagnosmanualerna (för att se kriterier, de står tydligare i ena manualen) men det är ICD-koderna som används i Sverige."

..?

Jo, men som du säger, en del psykologer tittar antagligen i DSM också, som stöd då. De olika diagnosmanualerna är formulerade på olika sätt. Huruvida det är rätt eller fel av dem att göra så vet jag inte, jag vet bara att de ska diagnosticera efter ICD. Det var du som först drog upp någon läkare som inte bara kollade DSM utan också jiddrade om då ännu ej fastställda ändringar av diagnossystemet i DSM.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav arbogaerik » 2013-02-07 5:03:16

Schmetterling skrev:
arbogaerik skrev:"Ja, de använder ofta båda diagnosmanualerna (för att se kriterier, de står tydligare i ena manualen) men det är ICD-koderna som används i Sverige."

..?

Jo, men som du säger, en del psykologer tittar antagligen i DSM också, som stöd då. De olika diagnosmanualerna är formulerade på olika sätt. Huruvida det är rätt eller fel av dem att göra så vet jag inte, jag vet bara att de ska diagnosticera efter ICD. Det var du som först drog upp någon läkare som inte bara kollade DSM utan också jiddrade om då ännu ej fastställda ändringar av diagnossystemet i DSM.


-Jo, bara ordtjafsade lite, men ändå ganska viktigt.
Psykatrologerna skall använda ICD-10, men använder
i realiteten bägge ändå
, iaf av min erfarenhet.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Autism?

Inläggav Kathrine87 » 2014-02-21 23:11:31

Jag har fått reda på att jag har högfungerande autism o att högfungerande fungerar som normala människor o då undrar jag vad autism e ifall man ändå fungera som normala? Varför har man autism ifall man ändå fungerar som normalt?

atoms -
Slog ihop två trådar.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Kathrine87
 
Inlägg: 260
Anslöt: 2013-09-05

Autism?

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 0:54:43

I ditt fall betyder det bara att du uppfattar världen annorlunda än den stora majoriteten av befolkningen. Väldig få av oss här inne är vad det flesta ser framför sig när de hör Autism - Rain Man. Vad Autism är enligt wikipedia.

Dessutom finns det inget som är normalt - bara sådant som ligger inom normalfördelningen.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav pellejamas » 2014-03-16 0:27:20

:-)063 jag tycker det är vi som autism som är "normala" :D
NTs kanske kan det sociala spelet iaf tror dom det...men lösa problem kan dom inte eftersom dom bara ser helheten å inte detaljerna som vi :D
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav cc33314 » 2014-03-16 0:45:59

Asperger's syndrom är autism med mindre talsvårigheter.

Jag gillar att ha asperger's syndrom, det gör livet väldigt intressant, jag har knappt aldrig tråkigt eller händelselösa tillfällen, jag lever i en ständig känslomässig bergochdalbana, jag är som en neurotypisk tjej i 20-årsåldern fast väsentligt mindre attraktiv och mycket mer logisk och strukturerad samt centraliserad.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Högfungerande autism vs Aspergers syndrom?

Inläggav plåtmonster » 2014-03-16 1:49:32

cc33314 skrev:Asperger's syndrom är autism med mindre talsvårigheter.

Kriteriet är en IQ över 70 för asperger. Man kan vara intelligent och ha svårt för tal ändå.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in