TV-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

TV-frågor

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-09 22:22:32

Har comhem och de flesta kanalerna visar bara svart ruta. SVT och TV4 funkar men nästan inget annat. Inte anger de mailadress i sin kundservice heller. Verkligen skitkul.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

TV-frågor

Inläggav Iridia » 2012-12-09 23:05:24

Krigis: låter som rätt typiskt comhem...

Tekniknördar: kan den här TVn vara ok?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-b ... v-32ls359t
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

TV-frågor

Inläggav KrigarSjäl » 2012-12-10 1:10:56

Kommer ringa och skälla på dom imorgon.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

TV-frågor

Inläggav plåtmonster » 2012-12-10 4:06:20

Varför då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

TV-frågor

Inläggav Miche » 2012-12-10 4:34:58

KrigarSjäl skrev:Har comhem och de flesta kanalerna visar bara svart ruta. SVT och TV4 funkar men nästan inget annat. Inte anger de mailadress i sin kundservice heller. Verkligen skitkul.

Fick lite inside information angående ComHem, de har valt en totalt undermålig teknik för sina system vilket är riktigt skamligt, det verkar som om de försöker leva på sitt f.d. goda rykte när de egentligen bara är skit.

Troligen är det för dyrt för dem att genomföra ett teknikskifte (eftersom alla kunders boxar måste bytas ut) och så försöker de pumpa marknaden på pengar så gott de kan så länge det går (reklamen är ett sätt att lura kunderna, ett annat är att de skriver avtal med fastighetsägare om unika rättigheter för enskilda fastigheter).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

TV-frågor

Inläggav Iridia » 2012-12-10 13:32:42

Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

TV-frågor

Inläggav Kimmelie » 2012-12-15 22:21:21

Visserligen inte relevant för en gammal tjock-TV, men en modernare Samsung som beter sig knäppt kan ha blivit hackad...
https://www.idg.se/2.1085/1.482253/sa-l ... kas-din-tv
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

TV-frågor

Inläggav Jonas1968 » 2013-01-22 15:23:51

Iridia skrev:Har en tjock-TV som är runt 10 år och jag tycker den funkat bra hittills. Men häromdagen började det flimra i kanten mellan TV-bilden och det svarta nertill. Någon sa att det är tecken på att den håller på att ge upp, stämmer det?

Dagen efter var flimret borta igen, kanske falskt alarm då? Eller är det bäst att börja se sig om efter en ny (bättre beg) redan nu?

En plattis med HDMI-ingång vore fint så man kan se ViaPlay på TVn istället för på datorn. Som vanligt vill jag inte ha en svart TV utan helst vit eller silver och då minskar ju utbudet betydligt. Den här t ex: http://www.blocket.se/stockholm/32__LED ... ?ca=11&w=2

Någon som vet ifall det vore en acceptabel TV? (Jag är inte jättekinkig med bildkvalitet, huvudsaken att det är LED och inte lysrör eller plasma.)

Hur skiljer sig bildkvaliteten beroende på om det är ett lysrör eller LED i skärmen? Är det inte mest strömförbrukningen som skiljer?
Jonas1968
 
Inlägg: 92
Anslöt: 2008-06-10
Ort: Örebro

TV-frågor

Inläggav Huggorm » 2013-01-22 19:06:08

Red and green skrev:Min TV har börjat byta kanaler av sig själv. Går inte titta på alls.
Så fort jag slår på den så drar cirkusen igång.

Och jösses om jag glömmer att dra ur kontakten. Då kan TV:n slå på sig själv och blinka & byta kanaler.

Jag har aldrig ens hört att sådant här kan ske, men tydligen ja eftersom det händer framför mina egna ögön.

Jag har inte orkat släpa TV:n till någon kunnig. Tänkte att jag kanske kan leta efter en TV reparatör som gör hembesök. Vi får se om jag orkar någongång ta tag i detta, kan dock ta årtal,vet jag.
Ingen större fara för det finns en TV till men ändå :-)Crying

Dum fråga, men har du testat att plocka ur batterierna ur fjärrkontrollen? Ibland kan de få för sig att ligga och tjuvsända på egen hand
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

TV-frågor

Inläggav Tallbarr » 2013-01-23 9:17:07

Krillo skrev:Jag är el-tele nisse och arbetslös, så jag åtar mig gärna denna typ av uppdrag, bara PM'a :-)Happy (Laga TV apparater o dyl, alltså)


Det kanske borde finnas en sektion för tjänster. Det kanske är fördelaktigt om någon med AS hjälper någon annan med AS?
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

TV-frågor

Inläggav Iridia » 2013-02-06 11:31:45

Jonas1968 skrev:
Iridia skrev:Har en tjock-TV som är runt 10 år och jag tycker den funkat bra hittills. Men häromdagen började det flimra i kanten mellan TV-bilden och det svarta nertill. Någon sa att det är tecken på att den håller på att ge upp, stämmer det?

Dagen efter var flimret borta igen, kanske falskt alarm då? Eller är det bäst att börja se sig om efter en ny (bättre beg) redan nu?

En plattis med HDMI-ingång vore fint så man kan se ViaPlay på TVn istället för på datorn. Som vanligt vill jag inte ha en svart TV utan helst vit eller silver och då minskar ju utbudet betydligt. Den här t ex: http://www.blocket.se/stockholm/32__LED ... ?ca=11&w=2

Någon som vet ifall det vore en acceptabel TV? (Jag är inte jättekinkig med bildkvalitet, huvudsaken att det är LED och inte lysrör eller plasma.)

Hur skiljer sig bildkvaliteten beroende på om det är ett lysrör eller LED i skärmen? Är det inte mest strömförbrukningen som skiljer?

Jag vet inte. Jag vet bara att jag hatar lysrör och mår sämre av lysrörsbelysta skärmar än av LED-belysta. Lysrörsbelysta känns lite flimrigare eller hur man ska säga, och mer beroende av att man sitter exakt framför och har rätt vinkel.

I alla fall så fick jag (pengar till) en ny TV av mamma i julklapp. Det blev en vit LG 32 tum (LED då förstås). Är supernöjd med den.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till IT-forum



Logga in