Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav PrincessLeia » 2013-01-23 15:22:41

Min son som är 9år har i höstas fått Asperger och ADD diagnoser.
Nu har vi tid på BUP för att prata om medicinering i och med att han har en del koncentrationssvårigheter plus har fått några utbrott i skolan.

Hur ska vi tänka? Han är en ganska lågmäld och väldigt försiktig kille som vid 7års ålder sa att han "lika gärna kunde dö". Har läst att Concerta inte är lämpligt om man har eller har haft depression.
De mediciner BUP oftast skriver ut är: Concerta, Ritalin, Equasym och Medikinet.

Önskar få veta era erfarenheter och oxå veta om eventuella biverkningar.
Tusen tack för er tid
PrincessLeia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-23

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav Jagers » 2013-01-23 15:25:51

PrincessLeia skrev:Min son som är 9år har i höstas fått Asperger och ADD diagnoser.
Nu har vi tid på BUP för att prata om medicinering i och med att han har en del koncentrationssvårigheter plus har fått några utbrott i skolan.

Hur ska vi tänka? Han är en ganska lågmäld och väldigt försiktig kille som vid 7års ålder sa att han "lika gärna kunde dö". Har läst att Concerta inte är lämpligt om man har eller har haft depression.
De mediciner BUP oftast skriver ut är: Concerta, Ritalin, Equasym och Medikinet.

Önskar få veta era erfarenheter och oxå veta om eventuella biverkningar.
Tusen tack för er tid

Mitt enda råd jag kan ge är att hoppas på en bra läkare/psykiatriker och att börja på en väldigt väldigt låg dos för att minska eventuella biverkningar osv.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav Gersa » 2013-01-23 17:03:12

Kan bara dela med mig av mina egna erfarenheter som vuxen. Jag har ätit Conserta/ Ritalin i tre år nu, den största skillnaden för mig med medicin är att jag orkar koncentrera mig på en sak under längre tid än utan medicin.

Jag har bl.a. Asperger och ADHD diagnoser.

Nu var jag som sagt 45 år gammal när jag fick Conserta, men jag inbillar mig att den gjort skolan mer uthärdlig.
Själv satt jag mest bara av tiden och väntade på att få gå hem. Det var för mycket som hände så det blev bara kaos i huvudet på mig så jag ville bara hem och sova.
Men jag klarade mig tillräckligt "bra" för att aldrig, trots att jag upprepat sökte hjälp under hela skoltiden, få någon hjälp...

Så det blir rent spekulativt jag tror att det varit lättare att orka bara vara i skolan. Men jag tror inte det hade gjort så stor skillnad att jag skulle orkat med hela dagar...
Men nu är ett av mina största problem energin, att orka.

I dag har jag klivit upp och hade bestämt att duscha, det var vid halv tio i förmiddags. Det är först nu jag återhämtat mig så pass att jag orkar t.ex. skriva det här. I dag har jag en dag som är energifattig, vilket för dagen gjorde att duschen var vad jag orkade med.
Detta med medicinering. Utan hade jag antagligen inte tagit mig in i duschen överhuvudtaget.

Hade jag en sådan här dag innan jag fick Concerta hade jag antagligen somnat någonstans. På den tiden jag försökte klara ett jobb hade jag antagligen sovit i bilen eller på någon toalett... Med medicinen håller jag mig vaken men kanske inte så mycket mer...

Så den största effekten jag har av centralstimulantia är de bättre dagarna. Att jag då orkar med mer. En bra dag kan jag ta mig igenom ett möte och sedan handla på vägen hem, istället för att åka direkt hem och sova...

Men nu har ju jag väldigt specifika problem med just tillgången på energi....

En sådan relativt subtil effekt kan ju vara svårt att märka för ett barn..

Av de som jag känner till som testat centralstimulantia som barn så skulle jag dela upp dem i tre grupper.

Grupp 1 som blir mer oroliga av medicinen och tycker att de får ännu mer överskottsenergi än utan medicinen. Mao mer skada än nytta...

Grupp 2 de som inte direkt märker någon skillnad, jag tror jag hade tillhört denna grupp om jag medicinerats som barn. Då jag på den tiden inte hade tillräckligt med referenser på bra/ dåliga dagar. Eller ens att det fanns bra eller dåliga dagar...

Grupp 3 de som får någon form av positiv effekt. En del känner ju ökad energi men mindre oro, så fungerar det ju för mig en "bra dag". Eller som jag då känner en genomsnittlig dag, jag kan hålla fokus på en sak längre tid med mindre ansträngning. Men jag tror inte jag uppfattat detta som barn...

Samtidigt som jag generellt är restriktiv med mediciner, så ger min nuvarande medicinering med korttidsverkande Medikinet att jag kan ta min grunddosering, ska jag sedan göra något som jag vet kommer att kräva mycket energi så kan jag ta en extra tablett och på så vis klara av det jag behöver just den dagen. Jag kan också komplettera med en tablett mellan de ordinarie doserna var tredje timme vid behov...
Jag tror inte detta är någon hållbar lösning för ett barn, men det fungerar hyfsat för mig. Och gör tillräcklig skillnad för att jag ska tycka det är värt att stoppa i mig medicinen.

Med allt det sagt så är mitt råd att testa och se om det ger en tillräckligt, för barnet märkbar, positiv effekt... Eller för omgivningen en kraftig positiv effekt, givetvis under förutsättning att inte barnet inte upplever några negativa effekter...

För mig kom effekten relativt omgående. Vet inte om det är generellt.

Jag har en kompis vars son läkarna ville skulle äta centralstimulantia fast han själv upplevde det som har fick konstant oro i kroppen. Orsaken till att läkarna ville fortsätta medicineringen var för att de i skolan tyckte det fungerade bättre... I ett sådant exempel anser jag att det är viktigare att lyssna på barnet än omgivningen. Men det är ju inte alla barn som har förmågan att uttrycka den här typen av, för dem kanske väldigt subtila, skillnader.
Så jag tror det ofta kan krävas en lyhörd omgivning så inte medicineringen gör mer skada än nytta...

Vad mina läkare säger är det grupp 2 och 3 som är dominerande, men den synen kan ju bero på att läkarna letar efter de positiva effekterna och därmed kanske är mindre observanta på eventuella negativa effekter...

En effekt till som medicineringen har för min personliga räkning är att jag återhämtar mig snabbare, en dag som i dag hade antagligen spenderats i mer eller mindre zombie-mode utan medicinering. Jag hade definitivt inte haft energi att skriva detta inlägg.

Angående diagnosen ADD så är jag lite skeptisk till den generellt. Jag fick först diagnosen ADD som sedan ändrades till ADHD. I mitt fall fanns det gott om hyperaktivitet men genom åren av erfarenhet av att hamna i trubbel så hade denna vänt sig mer och mer inåt.
Det finns säkert det som har ADD, det har jag ingen åsikt om. Men att fler tjejer skulle ha ADD tror jag mer beror på att deras hyperaktivitet är riktad inåt än att de faktiskt inte skulle ha någon... Återigen min personliga åsikt, men de läkare jag tagit upp resonemanget med har inte ansett det felaktigt...
Som jag förstår det så minskar antalet ställda ADD diagnoser också stadigt i förhållande till ADHD diagnoser. Men detta är inget jag har några vetenskapliga belägg för, utan detta är bara utifrån vad de läkare jag haft kontakt med sagt...

Så för att summera:

Testa, ger det några positiva effekter så bra då, gör det inte det är det ju bara att sluta. Kanske testa annan variant om man är tveksam.
Det kanske är så att barnet skulle märka effekten i lite högre ålder men inte nu??
Jag tror som jag sagt tidigare att alla är vi individer och det finns inga generella rätt och fel..

Den enda tanke som jag tror är generell är att alla kan träna sig till att hantera olika situationer bättre. Själv har jag ju gjort det genom livet omedvetet genom trial and error eftersom jag aldrig fått någon hjälp med det.
Denna process hade troligen gått smidigare och snabbare om jag haft professionell hjälp...

Tempel Grandin talar rätt mycket om detta... När jag hörde detta först kändes det helt främmande, men ju mer jag tänker på det och anpassar det till mitt liv så låter det mer och mer vettigt. Men återigen alla är vi individer med olika behov och förmågor..
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav milve » 2013-01-23 20:38:07

Goda råd är inte dyra! :-)Happy Låna boken Den kompletta guiden till Aspergers syndrom av Tony Attwood (2007) på biblioteket, läs sidorna noga och gör som det står, enkelt, roligt och effektivt.

(Sid 10) att bli identifierad och förstådd, 71, 74,78, 81, 85, 88, 89, 132, 133, 134, 139, 141, 146, 153, 156,157, 158, 159, 162,164, 167, 168,176, 178, 180, 181, 182, 184, 186, 187, 195, 196, 198, 223, 227, 228, 236, 237, 240, 241, 242, 246, 247, 258, 259, 270, 271, 274, 278, 293, 302, 303, 369, 372, 376.

Om du undrar något sänd mig gärna ett pm.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav PrincessLeia » 2013-01-23 20:54:12

Tack snälla ni för er delade erfarenhet och tips
PrincessLeia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-23

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav NemoXX » 2013-01-31 18:15:08

Glöm inte att när man börjar med medicin så kan man få förvärrade symptom under de första 10 dagarna. Jag och båda mina barn äter dessa mediciner. Man börjar alltid med en låg dos och uppmanas att "hålla ut och observera" nån vecka. Min ena son började ticsa verbalt och blev ännu mer uppskruvad, men jag övertalades att hålla ut och efter en vecka så stabiliserades det och började hjälpa.

Jag vill också tillägga att trots att det är samma verksamma substans så är det olika frisättningstider av mängden och därmed kan de olika preparaten verka olika. Båda mina söner började med lägsta dosen Equasym. Den ena är kvar på det preparatet och dosen medans den andra har provat olika doser och preparat innan vi kom fram till rätt.

Mitt råd till dig är att inte vara rädd för medicinering. OM det inte skulle vara rätt så är det inte värre än att sluta, det ligger inte kvar i kroppen och orsakar inga förändringar. OM det inte skulle funka kan ni prova om nåt halvår igen. Lycka till! :-)
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav Zima33 » 2013-01-31 18:27:43

PrincessLeia skrev:De mediciner BUP oftast skriver ut är: Concerta, Ritalin, Equasym och Medikinet.

Önskar få veta era erfarenheter och oxå veta om eventuella biverkningar.
Tusen tack för er tid


De medicinerna innehåller samma verksamma ämne, metylfenidat. Finns även Strattera som innehåller ett annat ämne som inte är centralstimulerande.

Jag har provat Ritalin, fick hemsk hjärtklappning kvällar o nätter, förhöjd puls och blodtryck så slutade ta dem.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav arbogaerik » 2013-01-31 18:57:50

-Är bara 9 år gammal, och skall proppas full med psykofarmaka.
-Är inte det synd. Du och INGEN läkare vet hur det kommer påverka ditt barns övriga utveckling.

Läkemedelsindustrin tjänar miljarder/år bara i Sverige och har sofistikerade sätt att sälja sina produkter.

Finns massor "naturliga" saker du kan fokusera på istället.

Medveten om att jag avviker i min uppfattning, men personliga erfarenheter av dylik medicin och nära anhöriga får mig att ALLTID varna andra, oavsett reaktionerna jag får. Speciellt då barn blir drabbade.

Tänk dig för noga är mitt råd
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav slackern » 2013-01-31 19:19:20

Zima33 skrev:
PrincessLeia skrev:De mediciner BUP oftast skriver ut är: Concerta, Ritalin, Equasym och Medikinet.

Önskar få veta era erfarenheter och oxå veta om eventuella biverkningar.
Tusen tack för er tid


De medicinerna innehåller samma verksamma ämne, metylfenidat. Finns även Strattera som innehåller ett annat ämne som inte är centralstimulerande.

Jag har provat Ritalin, fick hemsk hjärtklappning kvällar o nätter, förhöjd puls och blodtryck så slutade ta dem.


Så har du även Metamina som innehåller Dexamfetamin. Personligen tycker jag att biverkningar är betydligt mycket mildare på Metamina. Utav dom mediciner jag har testat som innehöll Metylfendidat fick jag biverkningar som jag inte klarade av till slut.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 9:28:38

Hej! Vi med ADD och ADHD är ju bevisat att vi inte tar tillvara på vårt dopamin (därför lättare att ta till droger, alkohol, spänningssökeri etc). Då kan man ju titta på hur man kan tillföra och behålla dopamin och noradrenalin i kroppen på andra sätt utöver medicin. Tex provade jag och mina barn att äta Eye-Q i fem månader.

Sen köpte jag en mycket bra bok som heter "Ät dig glad". Den är väl egentligen inriktad mot depressioner, men den inriktar sig på ovanstående två signalsubstanser samt serotonin som ju är förknippad med depressioner (som ju också är vanligare vid npf). En diet som är omstridd är en dansk som de överdriver att kalla botemedel mot autism. Vad som är klarlagt är ju att gluten och kasein (mjölkprotein, alltså EJ laktos) är svårare för vissa att hantera - det blir som morfin/heroin i kroppen och man blir slö och seg osv. Jag aktar mig också för färgämnen och konserveringsämnen och diverse E-nummer. De har bevisat att azo-färgämnen påverkar dessa npf tydligt. Ät hellre riktigt socker och fett i mindre mängd än mindre fett och 5 e-nr :-)Happy
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 10:10:44

Hej! Vill förtydliga mitt tidigare inlägg om frisättningstider vid Equasym, Concerta och Ritalin. Det jag menar med frisättningstider är vid DEPOTtabletter. Ex 20 mg Ritalin depot frisätter 50% inom en halvtimme och fortsätter sen att pytsa ut under 6-8 timmar, så ca 10 mg går ut på morgonen och efter ca 4 h när de först mg ebbas ut pytsas fler mg ut. Sen finns det direktverkande tabletter som ger alla mg på en gång och räcker 3-4 timmar. Det kan bli för stor boost på en gång för vissa personer. Equasym räcker ca 6-8h, Ritalin ca 8-10h, Concerta ca 8-12h. Bifogar nedan ett citat från Novartis som tillverkar Ritalin.

Ang mitt råd att prova medicin för det inte stannar kvar i kroppen - detta gäller ovanstående mediciner, EJ Strattera. Strattera påminner om antidepressiva och det tar ca 1 månad innan den har stabiliserats i kroppen och denna ska man inte sluta tvärt med. Med tex Concerta kan jag strunta i att ta den ett par dagar eller om jag vaknar för sent en lördag kanske välja att ta direktverkande Ritalin istället.

Ritalins depottabletter
"50% av läkemedlet frisätts direkt när kapseln svalts ned. Man räknar med att effekten sätter in från ca 30 minuter efter intag av kapseln. Första koncentrationstoppen av läkemedlet i blodet fås efter 1-2 timmar. Efter att första koncentrationstoppen är nådd börjar nivåerna av läkemedlet att sjunka, tills det börjar frisättas läkemedel från de andra kornen (dvs kornen med modifierad frisättning, se nedan) och nivåerna åter stiger.

Kornen med modifierad frisättning börjar lösas upp efter ca 4-5 timmar och en andra koncentrationstopp av läkemedel i blodet uppnås efter ca 5-7 timmar. Sedan börjar nivåerna av läkemedlet att långsamt sjunka och när den vakna delen av dygnet är över ska effekten ha avtagit hos de flesta patienter.

Så här ser kapselns frisättningsmönster ut. Olika personer behöver olika dos och koncentration av läkemedlet i blodet för att få en positiv effekt på ADHD-symtomen. För många patienter räcker det att ta en kapsel på morgonen för att få effekt som täcker hela dagen men i vissa fall kan läkaren behöva ordinera kortverkande tablett att ge som komplement."

mvh/mamma i Sthlm
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav NemoXX » 2013-02-06 10:20:06

Hej igen ;-)
de biverkningar som läkaren är intresserad av är:

*blodtrycket kan höjas vid dessa läkemedel och bör därför kollas.

*vikten kollas också på barn då dessa mediciner är hungersdämpande. I mitt och mitt ena barns fall så har vi gått upp i vikt (!) för vi äter massor på kvällen när medicinen har gått ur kroppen. Detta är lättare att kontrollera med tex VAD man äter på kvällen och hur man kan iallafall kan få i sig lunch eller mellis så att mängden mat på kvällen minskas.

*sömnen kollas också. Om man får insomningssvårigheter kanske man behöver ett preparat som räcker kortare tid så att det inte räcker långt in på kvällen

Sen är en bortglömd biverkning att salivproduktionen kan minska och därmed öka risken för karies. God tandhygien råder samt kanske köpa tex "Salivin" sugtabletter.
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav La Toya » 2013-02-06 11:05:49

bra inlägg om att prova ändra dieten när det gäller ett barn å egentligen ganska självklar.socker å alla artificiella tillsatsar är såklart skadliga. en amerikansk kvinna som skrivit en s.k succebok har botat sin gravt autistiske son med hjälp av en speciell diet. eftersom det gäller ens barn tycker jag man MÅSTE orka försöka det innan man börjar göda läkemedelsindustrin som tjänar enorma pengar på folk som inte tar saken i egna händer. låt inte dom bestämma. läkarna är deras hantlangare. informera dej själv jättemycket. det är lätt nu när det finns datorer. det är ditt barn å det är bara du som älskar honom.
La Toya
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2013-02-04
Ort: stockholm

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav PrincessLeia » 2013-02-06 16:27:10

Idag har vi träffat läkare och sjuksköterska. Nästa vecka ska sonen på undersökning. Situationen känns lite "pest eller kolera" just nu.

Har varit närvarande när utbrott uppstått och har ofta kontakt med skolan om olika incidentder som uppstår.

Resultatet är: vi provar.
Vi börjar med det här så får vi se hur det funkar och om vi förhoppningsvis kan sluta efter en period.

Tack alla ni för era tips och egna erfarenheter - Oumbärligt!
PrincessLeia
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-23


Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav arbogaerik » 2013-02-07 16:37:45



-Är väl nåt innehållandes Omega3-fettsyrorna, antar jag

-Intressanta länkar, skall se dem senare.

-Här är en artikel jag såg i Läkartidningen av alla tidningar, om antidepressivt.
Säger mkt tycker jag, speciellt läs den blå faktarutan, som sagt de tjänar miljarder/år bara i Sverige.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2011/temp/pda40057.pdf
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Rådlös mamma önskar få erfarenheter av medicinering mot ADD

Inläggav NemoXX » 2013-02-07 22:59:44



*Eye-Q är omega-3 och omega-6 med bra halter EPA/DHA samt GLA jättenattljusolja och god dos av vitamin E
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in