Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Zima33 » 2012-06-08 23:37:05

slackern skrev:
Zima33 skrev:Hel sjukersättning (depression/AS/ADHD). Är mest hemma och ser tv/läser på nätet/spelar.
Skulle vilja pyssla med hästar, inte som jobb för det orkar jag inte men borsta/pyssla, klappa och rida nån gång i veckan typ för motionens och själens skull.

:-)209


Vilka spel spelar du?

Block Party, Jungle Bubble... :mrgreen: Inte wow o sånt.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-06-08 23:50:43

Just nu försöker jag ägna mig åt olika intressen hemma eftersom jag har sommarlov. Annars går jag på gymnasiet. Kommer tyvärr gå om första året nästa termin på grund av många missförstånd och dålig organisering som jag fått av funktionshindret. Kommer att läsa Natur.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav slackern » 2012-06-09 1:57:15

Zima33 skrev:
slackern skrev:
Zima33 skrev:Hel sjukersättning (depression/AS/ADHD). Är mest hemma och ser tv/läser på nätet/spelar.
Skulle vilja pyssla med hästar, inte som jobb för det orkar jag inte men borsta/pyssla, klappa och rida nån gång i veckan typ för motionens och själens skull.

:-)209


Vilka spel spelar du?

Block Party, Jungle Bubble... :mrgreen: Inte wow o sånt.


Jag spanade in dom spelen. Du skulle lätt kunna bli bästis med min son ;)
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav radix » 2012-06-09 9:03:29

Tillbringar en hel del tid hjälpandes min morsa flytta, hon flyttar ofta (i spekulationsssyfte, tjänat pengar dvs) så det är mer eller mindre en hobby för mig att bära tunga saker. På senare år har jag tagit alla chanser att komma ut på landet till en polares ställe där vi leker karlakarlar och gräver gropar, bygger hönsburar och liknande. Annars blir det alldeles för mycket datorspel, startrek-/etc/-maratons. Sen så har jag växtodling sommartid och mina kaktusar året om. Katten leker jag nog med ungefär en timme, sammanlagt, per dag.

Utöver det försöker jag väl mest hitta på mer vettiga saker att göra, typ distanskurser i nåt, men jag har haft dåligt med inspiration ett bra tag. Sen jag fick diagnosen har min förstvalda karriär känts som något jag nog inte borde arbeta med, men funderar lite på om jag kunnat avsluta den och sen bygga på med något som gjort att jag hamnat på någon lämpligare plats som sociologiforskning eller nåt kanske.
Hade tänkt jobba lite via FK nyligen men de var så virriga att det i kombo med min virrighet rann ut i sanden strax innan jag läste om alla som blev utförsäkrade, så då tog jag det lite som ett omen och såg fram mot sommaren istället.

Skulle vilja ha lite mer rutiner.. vilka exakt vet jag inte riktigt. En vän vill ha med mig till afrika och odla räkor, men då måste jag lära mig franska bra igen. För att inte nämna limnologi.

Hörde om nån aspergare som tillbringade sin mesta tid på solkusten i spanien med en surfbräda, lät vettigt.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Peace » 2012-06-09 13:53:49

Vet inte vad det kallas. Det är inte ett riktigt jobb. Inte praktikplats. Inte daglig verksamhet. Typ ett ställe för arbetslösa som inte har nåt jobb/svårt för att få jobb av fysiska eller psykiska orsaker. Jag får dock bara 2500kr i månaden, så det är inget jag hade kunnat leva på om jag inte bott hemma.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav skippy » 2012-06-09 21:58:55

Jag är långtidssjukskriven, och är 3 dagar i veckan på ett dagcenter, idag kallas det för daglig verksamhet. Anledning: Jag har en utvecklingsförsening, samt lindrig utvecklingsstörning.

Vad jag gör om dagarna: Sitter mycket vid datorn och diskuterar några av mina favoritämnen, läser ibland, ser mycket på film. Är med vänner ibland, samt mina katter. =)
skippy
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-06-09

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Huggorm » 2012-06-09 22:10:11

Arbetar som elektriker, jag tar kortare uppdrag för bemanningsfirmor. När byggena snart skall vara klara och det återstår massor att göra så hyr de in sådana som mig. Då kan jag jobba intensivt några veckor eller en månad och håva in fina övertidspengar. Sedan kan jag vara ledig ett tag och ha det bra medan jag väntar på nästa uppdrag.

Jag är hyfsat nöjd med att ha det så, men skulle vilja styra om det så att jag jobbade mer på vintern och var ledig mer under framför allt vår och höst. Jag vill också bli av med det sista på mina lån så utgifterna blir riktigt låga, då skall jag ta ännu färre uppdrag. Då skall jag ägna tiden åt fiske och odling istället, och långa resor på cykel eller i kanot. Det är min dröm.

Jag är avundsjuk på er som får förtidspension, a-kassa eller liknande. Jag hade klarat mig fint på existensminimum och hade kunnat ägna mig åt sådant som jag tycker om.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav plåtmonster » 2012-06-09 22:15:07

radix skrev:Tillbringar en hel del tid hjälpandes min morsa flytta, hon flyttar ofta (i spekulationsssyfte, tjänat pengar dvs)

Så du får del av vinsten? :wink:
Borde vara tvärtemot det med invanda rutiner och miljöer?

radix skrev:min förstvalda karriär

Vad är den?

radix skrev:Hörde om nån aspergare som tillbringade sin mesta tid på solkusten i spanien med en surfbräda, lät vettigt.

Han går inte på aktivitetsersättning eller "pension" .. de är ju livegna vad jag förstått..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 7:21:03

Inte mycket :)
vill börja spela hockey D:
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Lindansare » 2013-02-04 8:42:20

80% inom mitt utbildningsområde. Har en 100 % grundanställning, men har lovat maken att ta ett större ansvar för barn och hem under några år, därav 80%.

Är nöjd med det jag gör. Skulle nog inte vilja göra något annat. Även om mitt yrke är intensivt och krävande så saknar jag det när jag är ledig.

Drömmer ibland om att packa varor i en affär. Det är ju något av mitt specialintresse att organisera och det finns något lockande i att inte ha ansvar för människor i sitt yrke.

Hade jag utbildat mig idag hade jag nog valt läkare.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Nao » 2013-02-04 23:09:53

Jag har sjukersättning 100% pga min diagnoskombination som har gjort att jag spenderat minst lika mycket tid inlagd på psyk som hemma de senaste åren.

Jag hoppas dock att bli mer välfungerande framöver och att kunna studera till undersköterska och jobba på sjukhus eller med äldre. Min största dröm är att få en bok utgiven. Jag har ett bokprojekt lite på G med en väninna, men det ligger ännu i sin linda. Vi får se om det blir något av det eller om det förblir en dröm. Mest av allt längtar jag nog efter att få känna mig behövd och uppskattad igen. Jag har en yrkeskarriär bakom mig så jag har liksom kommit från ett produktivt liv men när saker och ting blev mer påfrestande så brakade hela tillvaron. Hoppas det ljusnar framöver.
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Paradox » 2013-02-09 4:11:41

Just nu går jag på vuxendagis, började för två veckor sedan. Det är väldigt roligt. På förra dagverksamheten, var det jag, en kille med downs syndrom och så arbetsledaren som satt och halvsov i en fotölj (pga att han hade haft en stroke nyligen och var inte så alert), och arbetsledarn sa att man kunde få göra vad man ville, men det kan man ju göra hemma med.

Min nya fröken är fd gymnast, jag hade tänkt att hon skulle få lära mej att slå handvolter. :-)050
Dehär är bästa dagiset, med gymparum, skaparrum, studierum samt stall med tillhörande ponnys.

När jag var på behandlingshem för psykotiska var det enda som hände på hela dan att man kunde få gå och ta ett glas saft ur en tillbringare om man var sugen. Sen gick det inte att prata med någon för de flesta pratde så osammanhängande. Så dehär är uppåt på min lilla stege.

Jag går ca 3 timmar om dan. Jag förstår inte hur dagisbarn orkar 8 timmar.:-)024
Sen när jag kommer hem låter det i huvudet hela kvällen och alla pratar. Som att jag har en bandspelare i huvudet som spelar in vad alla sagt under dagen, sen trycker någon på play och det finns ingen stopknapp, så det rullar hela kvällen. Sen hinner det bara vara tyst några timmar. Så man mår dåligt retroaktivt efter man haft roligt, det är ju ganska jävligt. Jag föredrar annars att spendera min mesta tid ensam i skogen.
Paradox
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2011-03-05

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 4:40:43

jag lever

som parasit

på samhällskroppen

lyfter soc

och låtsas söka jobb

sen missköter jag jobben

låtsas vara dum i huvudet

så jag slipper få anställning

efter praktik

jag tillbringar dagarna

med att

sova

har ingen dygnsrytm

äta, sova, knappa, punda, knarka, runka, knulla, bli knullad

vi alla som är över 33

är i alla fall

döda

jag skulle egentligen vilja

delta

i att omstörta

samhället

och sen omstörta

omstörtandet

och sen

omstörtandets omstörtande

jag är en levande varelse

jag vill leva

systemet

vill

begränsa mig

jag vill inte bli vuxen

otto vill inte bli vuxen

avanti vill inte bli vuxen

och ingen

läser ändå

denna tråd
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 4:53:27

Avanti skrev:jag lever - som parasit - på samhällskroppen - lyfter soc - och låtsas söka jobb - sen missköter jag jobben - låtsas vara dum i huvudet - så jag slipper få anställning - efter praktik - jag tillbringar dagarna - med att - sova - har ingen dygnsrytm - äta, sova, knappa, punda, knarka, runka, knulla, bli knullad - vi alla som är över 33 - är i alla fall - döda - jag skulle egentligen vilja - delta - i att omstörta - samhället - och sen
omstörta - omstörtandet - och sen - omstörtandets omstörtande - jag är en levande varelse - jag vill leva - systemet - vill - begränsa mig - jag vill inte bli vuxen - otto vill inte bli vuxen - avanti vill inte bli vuxen - och ingen - läser ändå - denna tråd


Det där låter inte bra. Har du nån kompis?
Varför "låtsas" du söka jobb? Varför söker du inte jobb?

Lennart Frimodig


Moderator atoms - komprimerade citattexten.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 4:55:08

jag har kompisar ja?

...

jag kanske

inte vill

ha jobb?
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 4:58:41

Avanti skrev:jag har kompisar ja?

...

jag kanske

inte vill

ha jobb?


Ok, du har kompisar. Stödjer de dig?

Du kanske inte vill ha jobb?

Gillar du att låta andra bestämma över ditt liv?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 4:59:59

jag

och mina kompisar

stödjer varandra

med pengar

droger

sexuella tjänster

jag hatar

när andra

bestämmer

över mitt liv

och det borde

du

också göra
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 5:11:00

Avanti skrev:jag - och mina kompisar - stödjer varandra - med pengar - droger - sexuella tjänster - jag hatar - när andra - bestämmer - över mitt liv - och det borde - du - också göra


Jo, jag hatar när andra bestämmer över mitt liv, därför har jag jobbat heltid sen jag gjort lumpen. Nå, under 10 år studerade jag också, med studielån.

Men du väljer att inte jobba, du väljer att låta andra bestämma över dig.
Hur funkar det?

Lennart Frimodig


Moderator atoms - komprimerade citattexten.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 5:17:30

jag är 33 år

jag har aldrig jobbat

aldrig jobbat

för lön

aldrig betalat skatt

sista skolåret jag gick

var årskurs 7

mellan 14

och 25 års ålder

har jag levt sammanlagt

9 år på gatan

och 2

år

på ungdomsanstalter

de första åren

på gatan

var tuffa

men överlag

var det

en underbar

upplevelse

lifta eller vandra

runt i nordeuropa

allt jag behövde

snattade jag

om jag hade ett jobb

så skulle inte jag

vara chef

utan nån nolla

som bär lådor

bestämmer inte andra

över mig då?

kan jag bestämma

om jag har jobb

att gå hem

när jag har lust

eller ta kassan i butiken

och köpa droger?

om du har jobb

måste du

bestämma över dig själv

jag vill inte

att nån ska bestämma

över mig

vare sig

jag själv eller andra

bestämma

implicerar en norm

att följa

samhällets regler

samhället är ett fängelse

som hindrar oss

från

att tillfredsställa

våra omedelbara

fysiska, mentala, sexuella

begär

men det fängelset

finns bara

inom våra huvuden

när människorna

slutar tro på det

så kollapsar samhället

och kärleken

kommer blomstra

Admin

Man kan skriva på olika sätt men samtidigt är det viktigt att man inte skriver riktigt hursomhelst. Här har ett litet antal ord spritts ut över en väldigt stor yta och det gör dina inlägg onödigt svåra att läsa och hänga med i. Du måste göra dem mer kompakta, det tjänar både du och andra på eftersom det kommer göra dina inlägg mycket lättare att läsa.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 5:57:11

Avanti skrev:jag är 33 år - jag har aldrig jobbat - aldrig jobbat - för lön - aldrig betalat skatt - sista skolåret jag gick - var årskurs 7 - mellan 14 - och 25 års ålder - har jag levt sammanlagt - 9 år på gatan - och 2 - år - på ungdomsanstalter - de första åren - på gatan - var tuffa - men överlag - var det - en underbar - upplevelse - lifta eller vandra - runt i nordeuropa - allt jag behövde - snattade jag - om jag hade ett jobb - så skulle inte jag - vara chef - utan nån nolla - som bär lådor - bestämmer inte andra - över mig då? - kan jag bestämma - om jag har jobb - att gå hem - när jag har lust - eller ta kassan i butiken - och köpa droger? - om du har jobb - måste du - bestämma över dig själv - jag vill inte - att nån ska bestämma - över mig - vare sig - jag själv eller andra - bestämma - implicerar en norm - att följa - samhällets regler - samhället är ett fängelse - som hindrar oss - från - att tillfredsställa - våra omedelbara - fysiska, mentala, sexuella - begär - men det fängelset - finns bara - inom våra huvuden - när människorna - slutar tro på det - så kollapsar samhället - och kärleken - kommer blomstra


Det är nåt som inte stämmer här.
Min grova gissning är att du ljuger.

Du berättar nån saga.

Vem försörjer dig?

Lennart Frimodig


Moderator atoms - komprimerade citattexten.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav rapchic » 2013-02-09 9:51:19

Jag har hel aktivitetsersättning för AS (och div följder tex ångest) och Reynauds (följder tex ledvärk, muskelvärk, "blåsor" m.m.)

Jag försöker hitta sätt att klara av hus och hem bättre (såklart) och "studerar" för att starta eget hemmavid/på egen hand då jag hinner/orkar (Då jag tror att det är enda sättet för mig att hitta nått jag kan göra och jag tror inte att FK kommer betala för mig hela livet) allt varierar beroende på hur mycket eller litet ork/smärta/och liknande jag har så vissa dagar är jag nedbäddad framför TV:n och vissa klarar jag nstan av lika mkt hemma som en NT som jobbar gör.


Jag skulle ju kunna säga att jag studerar också då jag alltid försöker hitta sätt som gör mig mer högfungerande (såklart)

skulle vilja: driva eget hemmifrån på kanske 50% och resten sköta gård och hus med min man och förhoppningsvis barn i framtiden med såklart :-)154
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 13:26:58

Frimodig skrev:
Avanti skrev:jag är 33 år - jag har aldrig jobbat - aldrig jobbat - för lön - aldrig betalat skatt - sista skolåret jag gick - var årskurs 7 - mellan 14 - och 25 års ålder - har jag levt sammanlagt - 9 år på gatan - och 2 - år - på ungdomsanstalter - de första åren - på gatan - var tuffa - men överlag - var det - en underbar - upplevelse - lifta eller vandra - runt i nordeuropa - allt jag behövde - snattade jag - om jag hade ett jobb - så skulle inte jag - vara chef - utan nån nolla - som bär lådor - bestämmer inte andra - över mig då? - kan jag bestämma - om jag har jobb - att gå hem - när jag har lust - eller ta kassan i butiken - och köpa droger? - om du har jobb - måste du - bestämma över dig själv - jag vill inte - att nån ska bestämma - över mig - vare sig - jag själv eller andra - bestämma - implicerar en norm - att följa - samhällets regler - samhället är ett fängelse - som hindrar oss - från - att tillfredsställa - våra omedelbara - fysiska, mentala, sexuella - begär - men det fängelset - finns bara - inom våra huvuden - när människorna - slutar tro på det - så kollapsar samhället - och kärleken - kommer blomstra


Det är nåt som inte stämmer här.
Min grova gissning är att du ljuger.

Du berättar nån saga.

Vem försörjer dig?

Lennart Frimodig


jag

har ju sagt

det

socialbidrag

de senaste

sju åren

har jag

levt av och till

i diverse

åtgärder



Moderator atoms - komprimerade texten i ett av citaten.
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Frimodig » 2013-02-09 15:52:29

Avanti skrev:
Frimodig skrev:
Avanti skrev:jag är 33 år - jag har aldrig jobbat - aldrig jobbat - för lön - aldrig betalat skatt - sista skolåret jag gick - var årskurs 7 - mellan 14 - och 25 års ålder - har jag levt sammanlagt - 9 år på gatan - och 2 - år - på ungdomsanstalter - de första åren - på gatan - var tuffa - men överlag - var det - en underbar - upplevelse - lifta eller vandra - runt i nordeuropa - allt jag behövde - snattade jag - om jag hade ett jobb - så skulle inte jag - vara chef - utan nån nolla - som bär lådor - bestämmer inte andra - över mig då? - kan jag bestämma - om jag har jobb - att gå hem - när jag har lust - eller ta kassan i butiken - och köpa droger? - om du har jobb - måste du - bestämma över dig själv - jag vill inte - att nån ska bestämma - över mig - vare sig - jag själv eller andra - bestämma - implicerar en norm - att följa - samhällets regler - samhället är ett fängelse - som hindrar oss - från - att tillfredsställa - våra omedelbara - fysiska, mentala, sexuella - begär - men det fängelset - finns bara - inom våra huvuden - när människorna - slutar tro på det - så kollapsar samhället - och kärleken - kommer blomstra


Det är nåt som inte stämmer här.
Min grova gissning är att du ljuger.

Du berättar nån saga.

Vem försörjer dig?

Lennart Frimodig


jag - har ju sagt - det - socialbidrag - de senaste - sju åren - har jag - levt av och till - i diverse - åtgärder


Varför får du socialbidrag?

Lennart Frimodig



Moderator atoms - komprimerade texten i två av citaten.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Vad gör du om dagarna, och vad skulle du vilja göra?

Inläggav Avanti » 2013-02-09 15:54:03

för att jag inte är berättigad till a-kassa?
Avanti
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 123
Anslöt: 2013-02-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in