Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav biologic » 2013-01-30 19:57:26

Jag är väldigt tveksam till detta, men kan man gå från 100% arbete till 50% arbete + 50% aktivitetsersättning utan att behöva säga upp halva sin tjänst? Psykolog & läkare är eniga - jag bör inte jobba kvar på heltid.

Vad händer om jag får 50% aktivitetsersättning? Blir jag registrerad som sjukskriven på jobbet, eller måste jag säga upp mig från halva min tjänst?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav Pieohpah » 2013-01-30 23:24:10

Jag tror man måste gå ner på 50% i arbete då. Det låter mest logiskt, men inte mest rätt
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav Titti » 2013-01-30 23:59:37

Jag är rätt säker på att sjukersättning (nu liksom förr) är godkänt skäl för uppsägning precis som andra sorters pension är det. Det borde gälla för halva tjänsten också om man får halv sjukersättning. Men det gäller permanent sjukersättning och något annat finns inte heller längre. Det gällde aldrig tillfällig sjukersättning.

Om jag har fattat det rätt så är aktivitetsersättning detsamma som sjukersättning fast för yngre människor och inte permanent utan bara för en eller flera begränsade perioder. Då tror jag inte du kan bli uppsagd av det skälet.

Prata med facket! De bör veta.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav NemoXX » 2013-01-31 17:56:06

Hej! Jag är inne på samma linje som TS, att jag faktiskt inte KAN ha ett vanligt jobb med vanliga uppgifter, med vanliga tider och jobba varje dag. Dock så är min läkare hos psykiatrin helt oförstående och ovillig att ens sjukskriva mig :-( Jag har historik av att säga upp mig själv, bli sparkad och hemskt nog t.o.m suicidförsök. Jag är desperat nu när min sjukskrivning inte förlängs (1 mån) och jag inte vet var jag ska vända mig, hur jag ska göra.

Jag vet med säkerhet att jag INTE kan gå tillbaka till min arbetsgivare trots att min läkare sa "säga upp sig ska man ju inte göra, då hamnar du ju utanför arbetsmarknaden och du får ju inga pengar då". Hur jag satt och blev kränkt på läkarbesöket av två personer får jag väl vädra i en annan tråd (kort sagt blev jag mer deprimerad EFTER kontakterna med psykiatrin)

Har ni tips på bra och förstående läkare i Sthlm, inom psykiatrin, som förstår hur man hjälper en deprimerad person med Asperger och ADHD och andra diagnoser? Vet ni var man kan vända sig annars? Jag är väl aspig när jag ringer, för AF sa att de inte kan hjälpa mig då jag inte är inskriven för att jag ju har en anställning. FK har jag inte vågat ringa då jag kommer behöva tjafsa för att få pengarna för att läkaren skrev i intyget att jag "har stresssymtom och adhd och kommer återgå i tjänst i februari". Hon har alltså inte ens skrivit diagnosen depression och beskrivit allt, därmed tror jag att FK kan bli svåra att resonera med då jag inte har just denna läkares stöd.

Jag ser personer som får sjukskrivningar och t.o.m sjukersättning.....har alla ni läkarna på er sida (och sen visserligen får leva på mindre pengar och behöva tjafsa med FK)?

Tack på förhand! mvh/mamma i Sthlm
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-31 19:46:21

Svårt.

För det första. Har du inte sjukpenning måste du vara där. Annars blir du nollad i sjukersättningen och kan inte få några pengar därifrån längre.

Du kan ju alltid sjukskriva dig igen men har det inte gått en viss tid räknas det som samma sjukdomsfall och du måste ändå ha med fk att göra

Bra om du får tag i en annan läkare men det kan vara svårt.

Vad jag frågar mig är, vad säger din chef och har du haft någon kontakt med facket eller eventuell företagshälsovård?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav NemoXX » 2013-02-01 13:22:27

Bjäbbmonstret skrev:Svårt.

För det första. Har du inte sjukpenning måste du vara där. Annars blir du nollad i sjukersättningen och kan inte få några pengar därifrån längre.
Vara "där", menar du min arbetsplats som jag ju får ångest av att gå till? Nollad av sjukersättningen (sjukpenning)händer väl om jag säger upp mig och inte skriver in mig på AF? Få pengar från sjukpenning vet jag inte om jag snart får ändå, då min psykiater inte vill sjukskriva mig= inget sjuktintyg till FK att begära sjukpenning på.

Du kan ju alltid sjukskriva dig igen men har det inte gått en viss tid räknas det som samma sjukdomsfall och du måste ändå ha med fk att göra

Bra om du får tag i en annan läkare men det kan vara svårt.
Just detta är det svåra! Hur kan en läkare på psykiatrimottagningen bortse från depression, asperger, adhd och flera andra orsaker? Hur kan hon/de ha rätten att kalla mig för en barnslig 3-åring som vill vara sjukskriven längre än en månad?

Vad jag frågar mig är, vad säger din chef och har du haft någon kontakt med facket eller eventuell företagshälsovård?

Jag får hjärtklappning när telefonen ringer, ångestattack när det är från jobbet de ringer, smsar eller mailar. Jag bara VÄGRAR att åka till arbetsplatsen och sitta och ha ett "rationellt" samtal ensam mot arbetsgivaren. Att självmant be min arbetsgivare om att bli omplacerad samt att gå ner i tid till 12/h kan jag ju inte få en lön att överleva på sa jag till min psykiater. Så, hur bör jag göra?
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav Levande » 2013-02-01 17:40:25

biologic skrev:Jag är väldigt tveksam till detta, men kan man gå från 100% arbete till 50% arbete + 50% aktivitetsersättning utan att behöva säga upp halva sin tjänst? Psykolog & läkare är eniga - jag bör inte jobba kvar på heltid.

Vad händer om jag får 50% aktivitetsersättning? Blir jag registrerad som sjukskriven på jobbet, eller måste jag säga upp mig från halva min tjänst?


Det är arbetsgivaren som säger upp ditt anställningsavtal om du får sjukersättning/aktivitetsersättning. De erbjuder då en ny anställning på halvtid. Du har inte rätt att ha kvar din heltid eftersom sjukersättning är stadigvarande. De har också rätt att omplacera dig inom ramen för din arbetsskyldighet om det är så att "din" tjänst kräver heltid.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav biologic » 2013-02-01 23:26:56

Tack för svaren! Jag har idag träffat min handläggare på FK och förklarat min bakgrund, min workoholism samt funderingarna om aktivitetsersättning. Det kändes faktiskt väldigt bra, hon var sympatisk och trevlig och behandlade mig inte som "förståndshandikappad" eller liknande. En person från FK som har hand om aktivitetsersättning kommer att ringa upp mig och prata mer om det.

NemoXX: Jag blir väldigt ledsen när jag ser vad du skrivit! Vad har du gått till för läkare? Jag har själv blivit illa behandlad inom "vanliga" psykiatrin, men nu går jag hos habiliteringen. Det är psykologen och läkaren där, som är väldigt kunniga om NPF-diagnoser, som är på min sida och eniga om att jag inte klarar av ett vanligt liv om jag jobbar heltid. Det är faktiskt de som har fått övertala mig och inte tvärtom... jag har väl inte velat inse hur dåligt jag mår och hur det påverkar mig, fast jag innerst inne vet det.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Från jobb till aktivitetsersättning... ???

Inläggav NemoXX » 2013-02-05 15:22:50

Åh, jag är också workoholic. Jag har inte nån stoppknapp och därmed jobbar jag ihjäl mig när jag går till jobbet....alla detaljer ska göras och det perfekt ;-) dessutom alla dessa människor som man måste ha att göra med där och försöka vara så "normal" som möjligt.

Inte så konstigt att jag blir utbränd med jobb, neuropsykiatriska+psykiska+fyskiska diagnoser plus en cancersjuk mamma plus två barn med diagnoser varav den ena är en deprimerad hemmasittare. :-)004 :( :cry:

Jag är i ett vakuum nu angående vem i vården jag tillhör. Jag funderar på att anmäla min psykmottagning, har bara kommit till att jag vägrar träffa dem mer. Vem/var jag ska gå är ju då klurigt samt vem som nu ska skriva ut Concerta till mig? Tack för tipset om HAB, jag ringde dem och bad få träffa psykolog eller kurator....dock finns ingen läkare kopplad till min HAB. Vårdcentralen är ju de som hänvisade mig till psyk när jag gick in i väggen.

Du har alltså läkaren på din sida och hen vill skriva intyg och hjälpa dig med FK för sjukersättning på 50%? Har du historik innan av sjukskrivningsperioder? Berätta hur det går och lycka till :-)Happy
NemoXX
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2009-05-16
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in