Någon som har svårt med sina föräldrar?

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav skrivare » 2012-12-30 16:11:14

Jag träffade min pappa igår. Det var trevligt.
Trodde jag var lik ingen, men jag och pappa har en hel del
liknelser. Känns bra att veta. Vi pratade arligr och avsläpnat om mycket.
skrivare
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-20

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav Tallbarr » 2013-01-23 16:03:50

Jag vet inte vem som sagt detta men; "Den som tror sig nått upplysning bör spendera en helg med sina föräldrar".
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav lillmupp » 2013-01-23 18:36:11

Tallbarr skrev:Jag vet inte vem som sagt detta men; "Den som tror sig nått upplysning bör spendera en helg med sina föräldrar".


Förstår inte vad detta citat vill förmedla för djup insikt.
Kan du förklara?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav LittleKiwi » 2013-01-23 18:51:24

Jag hade grova problem med att vara i min moders närvaro när jag bodde hos henne. Hon klagade på allt jag gjorde/inte gjorde. Hon förstod mig inte alls och jag förstod aldrig henne. Att flytta ihop med min pojkvän och bort från henne var min räddning.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav Tallbarr » 2013-01-23 21:26:27

lillmupp skrev:
Tallbarr skrev:Jag vet inte vem som sagt detta men; "Den som tror sig nått upplysning bör spendera en helg med sina föräldrar".


Förstår inte vad detta citat vill förmedla för djup insikt.
Kan du förklara?


Gärna, ville inte göra antagandet att jag skulle förklara. Jag förstår det som att inget kan störa den upplyste. Upplysning är här detsamma som engelskans enlightenment. Om du tror att du nått upplysning och kan spendera en helg med dina föräldrar utan att helt enkelt bli störd/irriterad så kanske det är sant att du nått upplysning. Förhållandet med föräldrarna är alltså om inte det svåraste så åtminstone något av det svåraste för de flesta då det kan ses som ett test på din upplysning.
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

någon som har svårt med sina föräldrar?

Inläggav Richard » 2013-01-28 20:11:08

Jag var väldigt taskig när jag bodde med min pappa. Misshandlade honom ofta med batonger, tårgas, pepparspray, knivar o el-pistol. Det var när jag började må dåligt, 17 år, 1997. Fattade inte att han själv mådde dåligt då... :(

Ibland kom polisen o hämtade mig, o körde mig till psyk. Som t.ex efter att jag sprayat pappa o min syster med tårgas. Sen drämde hon en stol i ryggen på mig o tog min tårgas o sprayade på mig.

En gång knivhotade jag med att döda min mamma, när min syster haft fest som spårade ur. O krävde att hon skulle ta hand om sin dotter.

Men idag är vi alla 4 goda vänner, vi sprayar t.ex inte på varandra inom familjen längre.

Idag är min pappa väldigt framgångsrik, o jag fick nyss en Thailandsresa o en ny dator av honom. Skäms som fan som jag behandlade honom... Slog honom med batong om han t.ex var försenad från jobbet...
Richard
 
Inlägg: 3405
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in