Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-11 22:40:39

PS. Ber om ursäkt ifall jag har upprepat något som någon annan redan har sagt, och för att mitt inlägg blev lite väl långt! :oops:
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav treeman » 2013-01-11 22:44:18

Fenrizia skrev:PS. Ber om ursäkt ifall jag har upprepat något som någon annan redan har sagt, och för att mitt inlägg blev lite väl långt! :oops:


Välkommen till forumet!

Du behöver nog inte oroa dej.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-11 23:30:08

treeman skrev:Välkommen till forumet!

Du behöver nog inte oroa dej.
:)


Tack! :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Gafsan » 2013-01-11 23:40:41

plåtmonster skrev:Kort sagt NT får klämma ur sig de det menar men inte säger utan tror att alla vet.


Fast detta är ju tyvärr lättare sagt än gjort.

Jag insåg själv ganska tidigt att alla utom jag verkade totalt omedvetna om hur informationsinhämtning egentligen går till. Eller, rättare sagt, jag är verkligen ingen expert själv, men andra (NT och även många andra med AS) verkar ta så otroligt mycket för givet. För mig är det självklart att om jag inte kan förstå hur någon annan skulle ha fått tillgång till en viss information, så kan jag inte utgå från att hen har den. Den inställningen känner jag mig ofta extremt ensam om. Folk utgår glatt från att andra vet och förstår samma saker som de själva gör, och känner och reagerar på samma sätt. Så är det ju inte!

Som aspergare är man hela tiden tvungen att ligga steget före och intellektuellt analysera vilken information olika människor har tillgång till och hur de, beroende på sina individuella förutsättningar, kommer att reagera på den. Men NT, som är bortskämda med att nästan telepatiskt "förstå" andra, har inte det tänkesättet alls tyvärr. Det är ett problem.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Lindansare » 2013-01-13 3:05:16

treeman skrev:Aspergare är generellt konsekventa med rutiner. Dock kan man ha ADHD samtidigt då blir det lite annorlunda. Då kan sockar ligga i toalettstolen, i hamsterburen, i tvättkorgen och hemma hos okända kvinnor.


Det där skulle fungera som en klockren personbeskrivning av mig. :mrgreen:
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Lindansare » 2013-01-13 3:07:42

Gafsan skrev:Folk utgår glatt från att andra vet och förstår samma saker som de själva gör, och känner och reagerar på samma sätt. Så är det ju inte!


Åh. Blir du också beskylld för att var övertydlig eller mästrande ibland? Jag uppfattas ibland som det när jag tar för givet att andra är som mig - dvs inte tar saker för givet eller har den där outtalade kunskapen som NT:s tydligen har.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Gafsan » 2013-01-13 3:31:14

Lindansare skrev:
Gafsan skrev:Folk utgår glatt från att andra vet och förstår samma saker som de själva gör, och känner och reagerar på samma sätt. Så är det ju inte!


Åh. Blir du också beskylld för att var övertydlig eller mästrande ibland? Jag uppfattas ibland som det när jag tar för givet att andra är som mig - dvs inte tar saker för givet eller har den där outtalade kunskapen som NT:s tydligen har.


Jajemän... inte så ofta nu längre så förmodligen har jag lärt av erfarenheten (eller så börjar jag bli så gammal att jag kommer undan med att vara lite beskäftig och allmänt höns-mammig mot andra...).

Sen har jag nog haft lite tur i livet och hamnat på en arbetsplats där jag inte tillhör de mest aspiga, om man säger så :) Så oftast brukar det tas emot med en viss tacksamhet när man talar om saker för andra, eftersom de vanligen är lika okunniga som jag :)
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Ofelia » 2013-01-15 21:56:38

:-)Raging :-)Raging

Skrev ett jättelångt inlägg som svar till Fenrizia men tog för lång tid på mig att posta så loggades ut och hela inlägget försvann.. Tusan å! >.<
I alla fall så var ditt inlägg mycket uppskattat och jag känner igen mig i mycket och kände att det fanns mycket för mig att ta med mig =)
Ofelia
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2013-01-06
Ort: Västra Sverige

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-15 22:21:24

Ofelia skrev: :-)Raging :-)Raging

Skrev ett jättelångt inlägg som svar till Fenrizia men tog för lång tid på mig att posta så loggades ut och hela inlägget försvann.. Tusan å! >.<
I alla fall så var ditt inlägg mycket uppskattat och jag känner igen mig i mycket och kände att det fanns mycket för mig att ta med mig =)


Aj då - det är aldrig kul när man suttit och skrivit en massa text, och allt bara försvinner..! :( Men kul att jag kunde vara till lite hjälp, i alla fall. Lycka till!! :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Tallbarr » 2013-01-23 14:54:37

Jag hävdar inte att det jag kommer beskriva är rätt eller fel utan bara så det är. Jag har fått diagnosen AS och kan beskriva några saker som skapar konflikt i mitt förhållande med min sambo.

Ang. "Lägg din smutstvätt i tvättkorgen" så kan jag vara undrande när och vad som menas med smutstvätt. Jag behöver så specifik information som möjligt om saker som jag ska göra åt någon annan p.g.a. att jag inte har något att gå på annars.

Jag har ganska ofta fått höra hur självisk eller egocentrisk jag är vilket jag inte håller med om. De flesta är det bara så att jag inte förstått att någon annan har önskat något annat. Ett exempel från när jag gick i mellanstadiet och alla skulle vara tillsammans med varandra var när jag var tillsammans med en tjej som i mitt tycke började förfölja mig. Jag ville göra slut. Det ville inte hon. Jag var villig att kompromissa och tyckte vi kunde vara tillsammans i ytterligare två veckor varvid hon bara blev arg och kort därefter alla andra tjejer i klassen. Nu har jag ju förstått att det inte var själva tiden som var viktig för henne men det var inte självklart då!

Det finns minst sagt många sådana misstag som jag lärt mig av och betydligt fler där jag fortfarande inte förstått vad som gått fel.

Några exempel på tvister:

Jag har min egen ordning och den baseras alltid på vad jag tycker är mest rationellt. Jag vill ha kattmaten nära den plats katten får mat medan min sambo vill ha den i köket. Nu står kattmaten i köket och jag kan inte undvika att mata katten när den jamar (min sambo matar dock aldrig min kanin, katten är hennes).

Jag har aldrig förstått meningen med att bädda. Jag är knappt i sovrummet när jag inte sover och ska jag sova förstörs bäddningen. Vad jag kan se finns inga hygieniska problem eller andra faror associera med en obäddad säng. Min åsikt är att det är OCD hos min sambo men jag hjälper till om hon ber mig.

Samma resonemang som ovan kan gälla smutstvätt, om det inte skadar någon att det ligger en liten hög här och där så finns det ju ingen anledning att bekymra sig om det. Jag tar dock bort saker jag blir ombedd att ta bort.

Jag tycker inte om när det står disk i en diskhon av den enkla anledningen att det gör det svårare att använda diskhon till något annat. Den kan lika gärna stå på diskbänken till dess den ska diskas och om diskhon då är tom blir det enklare att diska. Jag kommer således att undvika att diska så länge det står disk i diskhon.


Jag vet inte om detta var till hjälp men jag hoppas det!
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-23 15:13:50

Tallbarr skrev:Jag tycker inte om när det står disk i en diskhon av den enkla anledningen att det gör det svårare att använda diskhon till något annat. Den kan lika gärna stå på diskbänken till dess den ska diskas och om diskhon då är tom blir det enklare att diska. Jag kommer således att undvika att diska så länge det står disk i diskhon.


Precis så känner jag med, heheh. Och om min sambo ändå lägger ned en massa lortig disk i diskhon, måste jag ju dessutom ta upp disken igen, för att kunna skölja av allt, och fylla upp hon med vatten och diskmedel. Annars blir ju diskvattnet fullt av matrester, och vem vill diska med skitigt vatten..? :wink:
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Lindansare » 2013-01-23 15:15:47

Fenrizia skrev:Precis så känner jag med, heheh. Och om min sambo ändå lägger ned en massa lortig disk i diskhon, måste jag ju dessutom ta upp disken igen, för att kunna skölja av allt, och fylla upp hon med vatten och diskmedel. Annars blir ju diskvattnet fullt av matrester, och vem vill diska med skitigt vatten..?


Eller hur! Knappast Aspigt. Sunt förnuft enligt mig. :-)
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Lindansare » 2013-01-23 15:18:05

Tallbarr skrev:Ang. "Lägg din smutstvätt i tvättkorgen" så kan jag vara undrande när och vad som menas med smutstvätt. Jag behöver så specifik information som möjligt om saker som jag ska göra åt någon annan p.g.a. att jag inte har något att gå på annars.


Åh. Precis så fungerar min dotter! Det är inte själva tättkorgen och att ta tvätten dit som är själva problemet, utan definitionen av smutsig. (Ja - jag tror att hon har AS).
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Tallbarr » 2013-01-23 15:29:12

Lindansare skrev:
Fenrizia skrev:Precis så känner jag med, heheh. Och om min sambo ändå lägger ned en massa lortig disk i diskhon, måste jag ju dessutom ta upp disken igen, för att kunna skölja av allt, och fylla upp hon med vatten och diskmedel. Annars blir ju diskvattnet fullt av matrester, och vem vill diska med skitigt vatten..?


Eller hur! Knappast Aspigt. Sunt förnuft enligt mig. :-)


Bra att veta! Jag tycker det är omöjligt att veta vad som kan röra AS och vad som är rationellt då jag anser att det mesta jag gör är rationellt :)

Samtal kring detta blir ofta så här:

Sambo: Varför diskar du inte?
Jag: Jag diskar.
Sambo: Men det är ju smutsig disk!
Jag: Jag har inte diskat nu.
Sambo: Varför inte?
Jag: Det står disk i diskhon.
Sambo: Varför tar du inte bort den?
Jag: Jag har ju sagt att jag inte diskar när det står disk i diskhon.
Sambo: När gjorde du det?
Jag: Senast du frågade var för jag inte diskar.
Sambo: Bla bla bla.
Jag: Jag vet inte.
Sambo: Bla bla bla.
Jag: Jag vet inte.

Ang. sunt förnuft så är det det som säger dig att jorden är platt. :)
Tallbarr
 
Inlägg: 657
Anslöt: 2012-01-11

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Lindansare » 2013-01-23 18:44:03

Tallbarr skrev:Ang. sunt förnuft så är det det som säger dig att jorden är platt.


:mrgreen:

Tja i rätt tidsålder var det klokt att tycka så. Sunt förnuft var i bokstavlig mening sunt!
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav rapchic » 2013-01-26 9:49:20

Fenrizia skrev:
Tallbarr skrev:Jag tycker inte om när det står disk i en diskhon av den enkla anledningen att det gör det svårare att använda diskhon till något annat. Den kan lika gärna stå på diskbänken till dess den ska diskas och om diskhon då är tom blir det enklare att diska. Jag kommer således att undvika att diska så länge det står disk i diskhon.


Precis så känner jag med, heheh. Och om min sambo ändå lägger ned en massa lortig disk i diskhon, måste jag ju dessutom ta upp disken igen, för att kunna skölja av allt, och fylla upp hon med vatten och diskmedel. Annars blir ju diskvattnet fullt av matrester, och vem vill diska med skitigt vatten..? :wink:

samma här, värst är det om han fyller diskhon med vatten först sen lägger i disk och inte diskar då blir det kallt och äckligt och man vill inte ned i äcklet för att dra ut proppen så då förblir det odiskat tills han gör den (med div förstörda träsaker som följd)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-26 11:40:36

rapchic skrev:samma här, värst är det om han fyller diskhon med vatten först sen lägger i disk och inte diskar då blir det kallt och äckligt och man vill inte ned i äcklet för att dra ut proppen så då förblir det odiskat tills han gör den (med div förstörda träsaker som följd)


Eller hur? Jag klarar inte heller av att stoppa ner händerna i äckligt gammalt diskvatten..! Kul att se att man inte är ensam, i alla fall. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav blodigfisk » 2013-01-26 14:20:58

Gafsan skrev:
treeman skrev:Jag har dock mild Asperger vad jag vet. Jag kan knyta mina skor och sånt dära dådå.


Men kan du knyta NÅGON ANNANS SKOR, på ett pedagogiskt sätt (d.v.s. med en spegelvänd rosett)??

Detta kanske var aningen OT men som AS-förälder stöter man hela tiden på svårigheter som man inte vet om andra också har.... jag tycker iaf att det är ursvårt att göra spegelvända rosetter.

att knyta någon annans skor är ganska svårt faktiskt :P.

Angående tråden. Jag har ADHD Asperger och min flickvän har ingen diagnos, dock är hon lite omogen och lätt irriterad och då går det inte att kommunicera. Men. För mig är det extremt svårt att påbörja saker, dvs. Jag kan samla skit och det kan ta flera veckor innan jag får bort det. Och oftast glömmer jag det. Min tjej blir ganska irriterad på mig gällande detta och för att jag har svårt att förstå vad hon menar när hon pratar, det slutar alltid med att jag frågar vad hon menar och hon kan inte få mig att förstå, det blir att vi bollar fram och tillbaka och tillslut kanske snubblar på svaret.

Jag är långt ifrån egocentrerad. Jag bryr mig alltför mycket om andra människor och sätter dem oftast främst. Men jag har mina krav då jag ska kunna känna mig trygg. Dvs, en säng med kudde och täcke, vetskapen om att jag får sova när jag vill. En dator eller mobil med internet så jag kan "drömma mig bort". Och kärlek. Jag har som sagt svårt med som du säger att din kille hade att slänga smutstvätt i smutskorgen. Men tillslut så får jag tummen ur... och gör det, men ibland tar det tid. Det är inte meningen att folk ska bli sura, jag förstår själv inte varför jag har så svårt för detta. Jag är väldigt impulsiv av mig så sällan men det händer så kan jag faktiskt stor städa osv. Utan att någon frågar.
blodigfisk
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Stockholm

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav mikael » 2013-02-03 6:58:31

Jag vet inte men mina ex har olika synpunkter, ensamvarg som dom ska leva med , lättsam, envis, snäll.
Arg när saker inte stämmer ,tidssjuk, noggrann med saker , samlarmani.
Det jag trodde var roligt och bra trodde jag även mina sambos tyckte.
-Kom nu ska vi göra det , nej jag vill måste jag?
Jo det är så roligt så du måste ,
Nej jag tycker inte det du gör är kul för mig.
Jag följe med på saker jag inte gillade.
Fast ofta följde dom med.
Drack en hel del före diagnosen.
Var snällt besvärlig.

Det gick ändå ganska bra när jag blev far pappa vid 38 år men gjorde tokiga saker som jag ångrar djupt.
Nu har jag vid 50 år fick diagnosen har jag bättrat mig betydligt.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav foo147 » 2014-08-24 16:09:23

Jag har samma fråga ungefär, jag lever ihop med en som har diagnosen asperger, och vi har haft underbara tre år tillsammans, fast sen har det också varit mycket fram och tillbaka. och jag känner att jag är redo att flytta ihop, skapa familj samt förlova mig och gifta mig med honom. men han vägrar, han tycker att det är för tidigt, när vi ändå har varit tillsammans i tre år. sen har vi bott ihop förut men kände att vi bodde för litet så flyttade därifrån, men nu när jag frågar honom om vi ska kolla efter ett större och flytta ihop så säger han att det är för tidigt, så kan någon förklara för mig hur kan han tycka att det är förtidigt när vi redan bott ihop i 1,5 år innan. och varför vill han inte skaffa barn?

Jag älskar honom så himla mycket, men jag känner att jag vill inte hålla upp med mina framtidsplaner och vänta när jag är osäker hur länge jag ska få vänta.. för hur länge är det för tidigt lixom ? jag har ändå väntat tre år på honom nu.. tack på förhand/
foo147
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-08-24

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-24 16:52:33

foo147 skrev:Jag har samma fråga ungefär, jag lever ihop med en som har diagnosen asperger, och vi har haft underbara tre år tillsammans, fast sen har det också varit mycket fram och tillbaka. och jag känner att jag är redo att flytta ihop, skapa familj samt förlova mig och gifta mig med honom. men han vägrar, han tycker att det är för tidigt, när vi ändå har varit tillsammans i tre år. sen har vi bott ihop förut men kände att vi bodde för litet så flyttade därifrån, men nu när jag frågar honom om vi ska kolla efter ett större och flytta ihop så säger han att det är för tidigt, så kan någon förklara för mig hur kan han tycka att det är förtidigt när vi redan bott ihop i 1,5 år innan. och varför vill han inte skaffa barn?

Jag älskar honom så himla mycket, men jag känner att jag vill inte hålla upp med mina framtidsplaner och vänta när jag är osäker hur länge jag ska få vänta.. för hur länge är det för tidigt lixom ? jag har ändå väntat tre år på honom nu.. tack på förhand/


Alla vill inte skaffa barn. Nu vet jag inte om han har sagt att han inte vill det alls eller om han kan ha sagt att han vill det i framtiden. De flesta med asperger brukar stå fast vid sina ståndpunkter och lär inte ändra sig och göra sånt som den stora massan gör bara för att passa in...
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav plåtmonster » 2014-08-24 17:11:17

@foo147, Du kanske styr med hans vanor på ett sätt som skapar oro. Då lär han helst vilja bo själv. Att skaffa barn tillsammans innebär 18 år av gemensamma (o)vanor..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Alien » 2014-08-24 19:23:30

Det är nog snarare att han inte själv känner sig redo för barn. Det kan ta tio år el längre.

Men gäller det att flytta ihop så blir det ju bara svårare desto längre han skjuter upp det. Det är bättre att flytta ihop nu och få veta om det fungerar el inte än att fortsätta som nu i flera år och sedan upptäcka att det inte fungerar. Då har ni ju förlorat många år.

Sedan beror det på hur gammal du är. Om du fyllt 30 år, hur många fler år har du råd att i värsta fall slösa bort på honom? Om han inte vill ha barn, vill du ändå stanna kvar hos honom el vill du hellre gå vidare och satsa på någon annan, som också vill ha barn?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är det att leva ihop med någon som har aspergers?

Inläggav Charlie72 » 2014-08-24 20:41:27

Vet inte, men gissar på att det måste vara fantastiskt o leva med mig :wink:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in