Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-22 21:33:39

Richard, har du lagat annan mat med denna metod?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Richard » 2013-01-23 13:08:31

sugrövmanövern skrev:Richard, har du lagat annan mat med denna metod?

Nä, men jag funderar på att testa en majskolv.

Vildsvin skrev:Det är inte bara elektriciteten som är farlig här. För jag antar att gafflarna inte är av rent järn utan av rostfritt stål som innehåller krom och nickel.Växelströmmen gör att det omväxlande frigörs klorgas som reagerar med metallen och omväxlande natrium som reagerar med krom- och nickelkloriderna.

Jag tror därför att det finns risk för förgiftning om man använder tillagningsmetoden för ofta. Dessutom kan man misstänka att det bildas en del sexvärda kromföreningar. Sedan 1890-talet är det känt att de är cancerogena.

Ja, det har du helt rätt i. Gafflarna är av rostfritt stål, o krom vet jag kan ge cancer. Får skära bort ändarna nästa gång.

arbogaerik skrev:Du har inte testat likström också?
:wink:

Det blir nog inte gott, då det blir elektrolys i korven. Som förklarats tidigare i tråden.

Jagers skrev:btw. din samling av ämnen, äger du något ämne som är olagligt att äga i sverige?

Jag hade ju Radium, Thorium, Uran o Americium, de fick man tydligen inte ha. Men sen har jag Tallium, Arsenik o Selen som är jättegiftiga, samt Cesium som är explosivt. Men de tog de inte.

slackern skrev:Det är väll elsäkerhetsverket eller hyresvärden som kanske har något att klaga på?

Ja just det, jag fick ju inte göra experiment för hyresvärden... :( Hoppas de inte läser här eller på Facebook.
Richard
 
Inlägg: 3430
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Jagers » 2013-01-23 15:32:18

Richard skrev:Jag hade ju Radium, Thorium, Uran o Americium, de fick man tydligen inte ha. Men sen har jag Tallium, Arsenik o Selen som är jättegiftiga, samt Cesium som är explosivt. Men de tog de inte.

Aha, dethär var innan polisen kom? :(
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-23 21:11:43

Richard skrev:
arbogaerik skrev:Du har inte testat likström också?
:wink:

Det blir nog inte gott, då det blir elektrolys i korven. Som förklarats tidigare i tråden.



-Ja men är det verkligen så, uppstår inte elektrolys vid växelström också?

-Frågade Vildsvin om detta också tidigare i tråden, men har kanske inte haft tid o svara än.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Vildsvin » 2013-01-24 1:13:30

arbogaerik skrev:-Ja, antar att växelspänning snabbar på processen, eller är likström värre?


Tror att växelström snabbar på processen då natrium angriper oxidskiktet och klor angriper metallen. Klor angriper oxidskiktet också men inte alls lika effektivt som natrium.

arbogaerik skrev:
Richard skrev:
arbogaerik skrev:Du har inte testat likström också?
:wink:

Det blir nog inte gott, då det blir elektrolys i korven. Som förklarats tidigare i tråden.



-Ja men är det verkligen så, uppstår inte elektrolys vid växelström också?


Har man likström så sker en vandring av positiva och negativa joner till motsatt pol, med växelström sker det inte eftersom riktingen växlar så snabbt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav plåtmonster » 2013-01-24 1:40:51

arbogaerik skrev:det är ju faktiskt 650 volt topp/bottenvärde ur väggen


Fel.. det är 230 * sqrt(2) = 325 V

Ursäkta men jag var tvungen att påpeka det tokfelet. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-24 2:37:36

plåtmonster skrev:
arbogaerik skrev:det är ju faktiskt 650 volt topp/bottenvärde ur väggen


Fel.. det är 230 * sqrt(2) = 325 V

Ursäkta men jag var tvungen att påpeka det tokfelet. ;)


-NEJ, tokfelet var på din sida, du kanske inte läste vad jag skrev ordentlig i och för sig.

Det du ger formel på avser bara antingen Topp eller Bottenvärde ,alltså halva sinusvågen.
En helperiod av en Sinusvåg i vårat fall(230v) skulle man i textform förkortat kunna beskriva enligt:
0v > +325v > 0v > -325v > 0v

Så Topp/Botten Värde på en sinusvåg med effektivvärde 230 volt är faktiskt 650 volt, det dubbla alltså, 2*230*sqr2.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-24 4:27:10

Vildsvin skrev:
arbogaerik skrev:-Ja, antar att växelspänning snabbar på processen, eller är likström värre?


Tror att växelström snabbar på processen då natrium angriper oxidskiktet och klor angriper metallen. Klor angriper oxidskiktet också men inte alls lika effektivt som natrium.

arbogaerik skrev:
Richard skrev:
Det blir nog inte gott, då det blir elektrolys i korven. Som förklarats tidigare i tråden.



-Ja men är det verkligen så, uppstår inte elektrolys vid växelström också?


Har man likström så sker en vandring av positiva och negativa joner till motsatt pol, med växelström sker det inte eftersom riktingen växlar så snabbt.


-Ja, jag tror det var dit jag ville att frågan skulle hamna, vid vilken frekvens upphör elektrolysfenomenet?
Man kan ju tänka sig växelspänning på 0,01Hz, alltså polaritetsbyte efter 100sek(eller 50 beroende på hur man ser på det), om så långsamt kan elektrolys hinna uppstå?
-Så var går gränsen i frekvens för elektrolys att uppstå?

(Eller kanske tänker helt fel)
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Dagobert » 2013-01-24 4:42:09

Så där grillade vi blyertspennor i skolan m.h.a. likriktarkuben på full effekt. Det rök och luktade illa. :-)Happy

e6vay9.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14177
Anslöt: 2010-11-30

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Miche » 2013-01-24 9:40:07

Dagobert skrev:Så där grillade vi blyertspennor i skolan m.h.a. likriktarkuben på full effekt. Det rök och luktade illa. :-)Happy

Låter inte alls lika gott som elgrillad korv...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav LordNelson » 2013-01-24 11:02:16

arbogaerik skrev:
Vildsvin skrev:
arbogaerik skrev:-Ja, antar att växelspänning snabbar på processen, eller är likström värre?


Tror att växelström snabbar på processen då natrium angriper oxidskiktet och klor angriper metallen. Klor angriper oxidskiktet också men inte alls lika effektivt som natrium.

arbogaerik skrev:

-Ja men är det verkligen så, uppstår inte elektrolys vid växelström också?


Har man likström så sker en vandring av positiva och negativa joner till motsatt pol, med växelström sker det inte eftersom riktingen växlar så snabbt.


-Ja, jag tror det var dit jag ville att frågan skulle hamna, vid vilken frekvens upphör elektrolysfenomenet?
Man kan ju tänka sig växelspänning på 0,01Hz, alltså polaritetsbyte efter 100sek(eller 50 beroende på hur man ser på det), om så långsamt kan elektrolys hinna uppstå?
-Så var går gränsen i frekvens för elektrolys att uppstå?

(Eller kanske tänker helt fel)


Kan inte problemet lösas genom att använda grillpinnar i annat material.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Vildsvin » 2013-01-24 13:13:00

arbogaerik skrev:-Ja, jag tror det var dit jag ville att frågan skulle hamna, vid vilken frekvens upphör elektrolysfenomenet?

Det gör den inte. Kan dock inte svara på vad som händer om växelströmmen är så högfrekvent att den inte hinner gå igenom hela korven innan den byter riktning.

LordNelson skrev:Kan inte problemet lösas genom att använda grillpinnar i annat material.


Gjutjärn är ogiftigt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-24 17:38:01

Vildsvin skrev:
arbogaerik skrev:-Ja, jag tror det var dit jag ville att frågan skulle hamna, vid vilken frekvens upphör elektrolysfenomenet?

Det gör den inte. Kan dock inte svara på vad som händer om växelströmmen är så högfrekvent att den inte hinner gå igenom hela korven innan den byter riktning.

LordNelson skrev:Kan inte problemet lösas genom att använda grillpinnar i annat material.


Gjutjärn är ogiftigt.


-Den elektriska strömmen har ljusets hastighet, så det går fort.
Frågan är hur snabb den elektrokemiska processen är, alltså de vandrande jonerna i elektrolyten(korven)?

(Med risk för att detta nu börjar bli lite väl vetenskapligt)
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Richard » 2013-01-24 18:00:28

Dagobert; En sån där spänningskub har jag hemma, går att köra både likström o växelström med den, max 24 V. Kan det gå att grilla med den? Så slipper man det farliga med strömmen direkt från uttaget?

arbogaerik skrev:(Med risk för att detta nu börjar bli lite väl vetenskapligt)

Det är ju det som är det mest intressanta i det hela!
Richard
 
Inlägg: 3430
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Miche » 2013-01-24 18:25:08

arbogaerik skrev:-Den elektriska strömmen har ljusets hastighet, så det går fort.

Bara nästan, ju högre motstånd (resistans) desto långsammare går "strömmen", växelströmmens hastighet påverkas dock inte lika mycket av resistans som likström (det är därför vi har växelström i vägguttagen, likström distribuerar man inte gärna över längre sträckor).

arbogaerik skrev:(Med risk för att detta nu börjar bli lite väl vetenskapligt)

Det är just därför det är så jäkla kul här på forumet, folk som kan lite allt möjligt och man får vetenskaplig insikt bakom en massa olika fenomen av alla de slag.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Jagers » 2013-01-24 18:50:54

Miche skrev:Det är just därför det är så jäkla kul här på forumet, folk som kan lite allt möjligt och man får vetenskaplig insikt bakom en massa olika fenomen av alla de slag.

+1 :D det var det bästa med att få min aspergerdiagnos, att jag får umgås med alla ni underbara specialintresse-människor :-)154 :D
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-24 18:54:46

Miche skrev:
arbogaerik skrev:-Den elektriska strömmen har ljusets hastighet, så det går fort.

Bara nästan, ju högre motstånd (resistans) desto långsammare går "strömmen", växelströmmens hastighet påverkas dock inte lika mycket av resistans som likström (det är därför vi har växelström i vägguttagen, likström distribuerar man inte gärna över längre sträckor).

arbogaerik skrev:(Med risk för att detta nu börjar bli lite väl vetenskapligt)

Det är just därför det är så jäkla kul här på forumet, folk som kan lite allt möjligt och man får vetenskaplig insikt bakom en massa olika fenomen av alla de slag.


-Jo jag vet, nån gammal tumregel säger mig att det brukar vara 0,8*ljusets hastighet, men det var mest för att påvisa att det är strömmens hastighet, alltså elektronvandringen, och inte nätfrekvensen 50Hz från vägguttaget- som Vildsvin menade i sitt inlägg- som bestämmer hur fort strömmen passerar korven.
:-)Happy

-Såvida det nu inte uppstår nån typ av fasförskjutning i själva korven mellan gafflarna, då är vi inne på växelströmslära, vilken är ganska komplicerad.
:lol:


Däremot:
-Du skriver "ju högre motstånd (resistans) desto långsammare går "strömmen", det har jag aldrig lärt mig, är det verkligen så??
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Savanten Svante » 2013-01-24 23:45:37

Dagobert skrev:Så där grillade vi blyertspennor i skolan m.h.a. likriktarkuben på full effekt. Det rök och luktade illa. :-)Happy

e6vay9.jpg


Vill en sån kub! Var köper man?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav ZeldAlice » 2013-01-24 23:54:44

Ha ha, skitkul! Dock ganska riskfyllt och lite farligt. Skulle själv alldrig våga testa men roligt klipp ändå! :D
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Goran_81 » 2013-01-25 0:16:46

Savanten Svante skrev:
Dagobert skrev:Så där grillade vi blyertspennor i skolan m.h.a. likriktarkuben på full effekt. Det rök och luktade illa. :-)Happy

e6vay9.jpg


Vill en sån kub! Var köper man?

http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... bbaggregat
Goran_81
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2011-10-03

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Savanten Svante » 2013-01-25 0:20:16

Ja, alltså, jag tänkte mer på just dom man hade i skolan!

Labbaggregat har jag, modifierat pc-agg!
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Dagobert » 2013-01-25 0:40:09

Miche skrev:(det är därför vi har växelström i vägguttagen, likström distribuerar man inte gärna över längre sträckor)

Det beror väl snarare på att växelström lätt kan transformeras; hög spänning i kraftledningar gör att man kan ha tunna ledningar. Likström som inte kan (kunde) transformeras ner hos brukarna skulle kräva mycket grövre kraftledningar med låg spänning.
Dagobert
 
Inlägg: 14177
Anslöt: 2010-11-30

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Dagobert » 2013-01-25 0:53:13

Richard skrev:Dagobert; En sån där spänningskub har jag hemma, går att köra både likström o växelström med den, max 24 V. Kan det gå att grilla med den? Så slipper man det farliga med strömmen direkt från uttaget?

Jag tror inte att 24 volt räcker för att grilla korv. Blyertsen i pennorna har ganska låg resistans.
Dagobert
 
Inlägg: 14177
Anslöt: 2010-11-30

Idag har jag grillat korv på ett annorlunda sätt!

Inläggav Dagobert » 2013-01-25 1:12:46

Ett annat elektrokemiskt hemmapyssel är att galvanisera (förzinka) metallgrejer.
En bilbatteriladdare, några zinkplattor och kaustiksoda är i princip allt som behövs. Ren kaustiksoda (natriumhydroxid), inte avloppsrensare. Tänk på att sodan är frätande.
Minns inte på rak arm hur man kopplar och späder. Men en pol till zinken, en pol till objektet. Det blir ingen blank yta på detta sätt men förhindrar rost.
Jag har galvat en del smågrejer till motorcykeln. :-)Happy
Dagobert
 
Inlägg: 14177
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in