Vad står det?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad står det?

Inläggav gadas » 2013-01-21 22:36:32

Nu ska jag testa min gamla käpphäst på er! Om någon svarar fel så har han avslöjat sig - för det är bara NT som inte begriper :wink: Och om någon svarar att man kan läsa in olika betydelser i det så vill jag gärna höra vilka betydelser för jag har inte kunnat se mer än en betydelse - förutom en tolkning av vad författaren kan ha menat egentligen. Alltså, vad står det faktiskt här?

Förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare är detta en polisiär åtgärd.

En ledtråd är att det blir väldigt roligt om man svarar rätt. Ännu roligare är att det är fullkomligt autentiskt, skrivet av en tjänsteman i tjänst vid gatukontoret i Linköpings kommun! Det är förresten inte så länge sedan som ett åtal ogillades av svensk domstol enbart för att en dubbel negation gjort det svårt att avgöra om ens åklagaren påstod att något brott begåtts!

Men det bästa är hur det illustrerar att kanslisvenska inte alls bara är svår för omgivningen att fatta utan att inte ens författaren själv fattar vad han har skrivit, även om förutfattaren har en förutfattad mening om det!

Min käpphäst är alltså: Det är varken vad författaren menar eller hur läsaren tolkar som avgör vad som faktiskt står där!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad står det?

Inläggav nallen » 2013-01-21 22:45:21

Om det förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare så utför den som kör polisarbete?
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Vad står det?

Inläggav Dagobert » 2013-01-21 22:55:09

Håller med nallen.

Denna ska vara sann:
Polismästare Raab i Uppsala utfärdade följande velocipedförordning:

När en häst möter en velocipedryttare, skall han ofördröjligen stiga av densamma och leda honom vid handen, på det att han måtte se att det är en människa, samt genom vänligt tilltal försöka lugna detta av naturen så skygga djur.
Dagobert
 
Inlägg: 14089
Anslöt: 2010-11-30

Sv: Vad står det?

Inläggav Titti » 2013-01-21 23:11:34

Håller med nallen och Dagobert.

Försöker föreställa mig scenen med hästen som kliver av velocipedryttaren och tar denne vid handen men min fantasi räcker inte riktigt hela vägen...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Sv: Vad står det?

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-22 6:24:04

"Mannen satt på en motorcykel som körde i diket" har rapporterats.

Tänk vad hemskt att sitta på fordon som kör själva.

Lite OT kanske, men det är många som packar saker "i bagageluckan". I själva luckan alltså, inte i bagageutrymmet lol
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vad står det?

Inläggav Dagobert » 2013-01-22 6:51:36

Såg nåt i stil med:
Efter mörkrets inbrott ska billyktorna vara tända. Mörkret inträder när gatlyktorna tändas.
Dagobert
 
Inlägg: 14089
Anslöt: 2010-11-30

Vad står det?

Inläggav gadas » 2013-01-22 13:57:58

nallen skrev:Om det förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare så utför den som kör polisarbete?


Jepp!

Du behöver inte vara orolig att ha NT :wink:

Däremot en intressant variant i formuleringen. Jag brukar säga "Det är polisen som kör enligt lagenlig ljuddämpare", inte exakt samma sak, men din är ännu mer logisk.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad står det?

Inläggav Jagers » 2013-01-22 14:16:47

Förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare är detta en polisiär åtgärd.

Om du kör utan fungerande ljuddämpare så ska polisen laga den åt dig.

så fattar jag det som... :roll:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Vad står det?

Inläggav gadas » 2013-01-22 14:18:32

Bror Duktig skrev:"Mannen satt på en motorcykel som körde i diket" har rapporterats.

Tänk vad hemskt att sitta på fordon som kör själva.


Och så detta ondskefulla VÄDER som orsakar en massa olyckor. T ex om man står blick stilla på vägen och ändå glider ner i diket...

Lite OT kanske, men det är många som packar saker "i bagageluckan". I själva luckan alltså, inte i bagageutrymmet lol


Ibland kommer jag inte på hur man gör (jag bara gör det)
- går in i en dörr? Ingen fara, jag hämtar plåster - var glad att du inte har gått in i väggen!
- går in genom en dörr? Jag ringer snickarn!
- går in genom en dörröppning? Nyfiken: Stod dörren öppen eller var den borttagen?
- går förbi dörren? Längs väggen eller på tvären?
- öppnar dörren och går in genom dörröppningen? Jag nominerar dig till nobelpriset i litteratur!

Får jag förresten passa på att fråga, ännu mer OT men jag blir lite nyfiken ibland: Är du tjej eller kille? Jag vill ha det till att bilden visar (en del av) en tjej... Är jag rätt så långt - ser du ut som det anses att en tjej brukar se ut? :wink: Och är det sant att du skrivit i genomsnitt 7,777 inlägg om dagen i fyra år ?!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad står det?

Inläggav gadas » 2013-01-22 14:21:47

Jagers skrev:Förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare är detta en polisiär åtgärd.

Om du kör utan fungerande ljuddämpare så ska polisen laga den åt dig.

så fattar jag det som... :roll:


Men då blir det ju som jag brukar säga: "bör detta bli föremål för en polisiär åtgärd". Men den är bra! :wink:

"Vad betyder detta?

Förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare bör detta bli föremål för en polisiär åtgärd.

Jo, att polisen bör laga din ljuddämpare."
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad står det?

Inläggav Jagers » 2013-01-22 14:25:21

gadas skrev:Förekommer körning utan lagenlig ljuddämpare bör detta bli föremål för en polisiär åtgärd.


Om du kör utan laglig ljuddämpare så rekommenderas det att polisen lagar det åt dig?

:roll:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Återgå till Språket



Logga in