När någon vill sänka ditt självförtroende...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav gadas » 2013-01-20 14:21:52

... tänk då på läraren mister Keating i Robin Williams gestalt i Dead poets society. Latinläraren är kritisk till att Keating försöker stimulera eleverna till att gå sin egen väg, skriva poesi osv.
- When they realize that they will never be a new Shakespeare, they will hate you for encouraging them to dream.
- "Only in his dreams a man can be truly free."
- Hmm… Tennyson?
- No… Keating.
Till och med latinläraren skrattar när han inser att han överbevisat sig själv!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav Gafsan » 2013-01-20 14:36:28

När någon vill sänka mitt självförtroende så tänker jag att det handlar om den personen och inte om mig.

Om människor inte håller med mig eller tycker om mig, det tar jag till mig och funderar över om det är något jag borde göra annorlunda. Men att människor är ute efter att "sänka" någon annan brukar sällan handla om att den personen gjort något fel utan oftare om avundsjuka eller att "sänkaren" inte mår så bra själv.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-20 20:23:23

Jag brukar hämnas och säga att jag inte har något självförtroende :-)Happy . "Du sparkar på en som ligger!".. :-)Crying
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav plåtmonster » 2013-01-20 20:29:19

Det kan också vara att motparten tror att det man säger är fel och därmed vill förringa både det som sägs och den som säger det utan att inse något annat.

..men oavsett personer som vill sänka andra har oftast inget att tillföra och är irrelevanta för ens liv. Så förflytta de till /dev/null direkt ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav elle » 2013-01-20 20:36:49

...går jag min väg och kommer inte tillbaka.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav Gafsan » 2013-01-20 20:37:19

plåtmonster skrev:Det kan också vara att motparten tror att det man säger är fel och därmed vill förringa både det som sägs och den som säger det utan att inse något annat.


Ja, så kan det såklart vara.

Undras hur det funkar egentligen, är vi aspies lättare eller svårare att sänka än andra? Å ena sidan så är vi ju allmänt mera sårbara eftersom vi är mindre framgångsrika socialt. Å andra sidan så brukar vi veta rätt väl vad vi tycker... jag är rätt säker på att det har hänt att folk verkligen försökt att vara taskiga mot mig och att jag inte har fattat det förrän långt senare, eller i alla fall inte brytt mig.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav kullan » 2013-01-20 20:38:25

Jag har inget självförtroende att sänka.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-20 20:40:03

Jag är rätt väl bepansrad, det mesta studsar bara...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Sv: När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav blodigfisk » 2013-01-21 15:20:39

Jag var med om en ganska konstig sak för ett par år sedan. Detta var innan jag hade fått min diagnos. Jag var hemma hos min bästa vän som hade en kompis över. Denna kompis till honom har samma diagnos som mig dvs. AdHd, asperger. dock visste vi om det då. Men jag satt i soffan och han i en stol framför mig och stirrar. vilket gör att jag stirrar tillbaka. Då säger han - Jag kan döda dig. Och jag svarar iskallt - Detsamma. och sen var det inge mer om det. Jag har inte tänkt på det fören inte så längesedan. Detta är extremt konstigt. Men jag tror att detta med att ta åt sig är individuellt och kommer fram i olika aspekter.

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
blodigfisk
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Stockholm

När någon vill sänka ditt självförtroende...

Inläggav gadas » 2013-01-22 19:30:18

kullan skrev:Jag har inget självförtroende att sänka.


Se Döda Poeters Sällskap! Lägg särskilt märke till Ethan Hawk som den blyge, ödmjuke och inbillat svage Todd Andersson och hur Keating får honom att öppna sig utan att skämmas - de andra sitter dödstysta. Och på slutet är Todd den ende som har självförtroende nog att äntligen sätta igång en massprotest i denna förstockade skola! Låt dig stimuleras till att skriva poesi och bli en ny Tennyson eller Tranströmer eller Lundell! Dessutom är det nog den bästa film jag sett, med ett storartat slut!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in