Windows 8 [omdöpt tråd]

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Iridia » 2012-11-23 3:22:55

Hade ett ärende i en mediabutik idag och passade på att kika och provklicka lite på Windows 8 medan jag väntade.

Det var precis lika illa som i videon. Om man klickar på en app så är man fast där sen och kommer inte tillbaka. Ingen meny, inga som helst ledtrådar till hur man tar sig därifrån. Hjälpte inte att klicka på Escape-knappen eller någon annan knapp. Fick fråga. Jaha, man skulle veta i vilket hörn de gömt en DOLD meny (som f ö var lika obegriplig den, eftersom den bara bestod av några få mysko symboler).

Sedan provade jag (m)appen Musik, och fann till min förskräckelse att de tagit bort typ det enda som är bättre på PC än på Mac, nämligen möjligheten att skapa egna mappar med detaljerad info om alla låtar och valfri vy. Det hade ersatts av en monokrom nästan tom sida som verkade ännu sämre än iTunes, där man via några få knappar i ena kanten bara kunde söka på artist, låt, skiva och spellista.

Sedan fattar jag inte poängen med att ha apparna i fula och skrymmande färgglada boxar istället för illustrativa små ikoner, även om själva layouten kändes ok för läsplattor och pekskärmar. Men på en vanlig dator passar vanliga XP eller W7-layouten betydligt bättre.

Så nä, något W8 kommer det aldrig bli för min del! :-)054
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Miche » 2012-11-23 11:07:41

W8 är ett typiskt exempel på att Microsoft drabbats av hybris.

Jag tänker bojkotta eländet, det blir Linux i fortsättningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav plåtmonster » 2012-11-23 11:19:04

Kanske t.om FreeBSD ..? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav barracuber » 2012-11-23 11:26:25

Miche skrev:W8 är ett typiskt exempel på att Microsoft drabbats av hybris.

Jag tänker bojkotta eländet, det blir Linux i fortsättningen.

Känner heller inget sug i W8-tarmen. Tycker W7 och OS X funkar någorlunda.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav kullan » 2012-11-23 11:39:32

Jag kör W7 så länge som det funkar helt enkelt. Efter W8 kanske dom kommer på nåt som funkar igen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Iridia » 2012-11-23 16:03:42

:lol: Vi får hoppas det! När det gäller Microsoft får man väl vara glad om varannat operativsystem funkar.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav kullan » 2012-11-23 19:32:47

Iridia skrev::lol: Vi får hoppas det! När det gäller Microsoft får man väl vara glad om varannat operativsystem funkar.


Ja det verkar ju som att dom misslyckas med vartannat operativsystem. XP var ja bra enligt vissa. Vista var ju katastrofen. Hade det i den äldata datorn jag har.Det buggade mer en vad det flöt på. W7 är kanske inte felfri men betydligt smidigare än Vista ï alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Windows 8 en ny orsak att bli irriterad.

Inläggav Voyage » 2012-12-11 21:14:41

Installerade Windows 8 pro på en datorn.

Saker som suger fett.

Det går inte att stänga av metro jag vill ha skrivbordet bara.

Min startknapp är borta.

Hur mappar man upp networkshares nuförtiden?

Det gamla \\ip nummer verkar inte fungera.

Admin

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Voyage
 
Inlägg: 93
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Linköping

Windows 8 en ny orsak att bli irriterad.

Inläggav plåtmonster » 2012-12-11 23:08:38

Byt till www.freebsd.org ? ;)

Eller PC-BSD..

Är man dock av specifika program som bara fungerar med MS-Win så är det ju lite osis. Men då kan man använda Wine eller virtualisering mha t.ex QEMU i mån av funktion.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-14 20:16:42

Öh, jag ska precis köpa dator till sonen. Välja Win 7 då? Han vill inte ha 8 men jag tänkte att det vore bra. Men kanske inte? Köpa 7 och göra som Kullan, hoppas på bättre tider?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav barracuber » 2012-12-14 22:26:12

Just nu övergångstider mellan Win 7 och 8. Vissa datorer säljs med 7:an, andra med 8:an. De som säljs med 7:an inkluderar ofta en övergång (gratis eller liten kostnad) till 8:an.

Själv är jag nöjd med 7:an. 8:an är ju inte tillräckligt känd ännu. Allt nytt är okänt och betraktas med skepsis helt naturligt. 8:an är ju faktiskt en total omskrivning av hela kärnan i Windows vilket vi ännu inte sett vad det kan innebära. Om det nu innebär nån förbättring als - det lär ju visa sig.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Someone » 2012-12-14 22:31:43

Har windows 8 i min smartphone och gillar det mycket, inte kört full verisionen på pc ännu, testade en beta för länge sedan och den var seg och allt såg konstigt ut.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Miche » 2012-12-15 1:40:10

barracuber skrev:8:an är ju faktiskt en total omskrivning av hela kärnan i Windows vilket vi ännu inte sett vad det kan innebära.

Det finns ju en risk för okända buggar, men förhoppningen var ju att de skulle slippa en massa gamla dumheter som verkar leva kvar sedan DOS-tiden (några buggar i Windows tyder på att det finns gammal DOS-kod kvar vilket Microsoft förnekat).

Win 8 borde (åtminstone teoretisk) vara betydligt snabbare än föregångarna eftersom den borde vara mer konsekvent skriven istället för en massa hopplock av gammalt och nytt, tidigare har ju Windowsversionerna bara blivit mer och mer slöa pga detta, Win 7 är ju ett praktexempel på slö kod (det som tidigare räddat Microsoft är att datorerna blivit så enormt mycket snabbare).

Tyvärr bytte de även ut hela grundidén med Windows funktionalitet samtidigt och hittade på detta idiotiska interface som är anpassat för mobiler, men inte för PC...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Vanheden » 2013-01-09 13:31:18

Jag har kört med enbart win8 ett par veckor nu och kan helt ärligt säga att jag gillar det!
Jag har däremot installerat Start8 för att jag helt enkelt trivs med win7 start menyn och jag har inte använt metroUI sen dess heller.
Annars har jag märkt att datorn presterar generellt bättre än med win7. Men AMDs cataclyst drivers är dock buggiga och spel crashar och skickar "not enough video memory" felmeddelanden då och då så jag hoppas AMD fixar detta snarast.

Och det känns som om administratörs rollen hanteras mer som en användare nu än i win7... Om man tillexempel kör ett program som administratör och sen försöker man öppna en fil i programmet igenom att klicka på filen så kommer den antingen starta programmet om igen eller klaga på att processen redan är startad...

sen ibland när man ska klistra in text så kan den klaga på att man inte har rättigheter att komma åt clipboard :-)Happy
Vanheden
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2013-01-09
Ort: Värnamo

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav adddd » 2013-01-09 13:43:38

Jag har windows 8 för att det kom på den nya laptopen jag köpte. Det är verkligen ett totalt värdelöst operativsystem där de har förändrat saker för förändringens skull.

Man har gjort extremt korkade saker för att försvåra det för användaren utan att lägga till några användbara eller bra funktioner.

Exempelvis är det en jävla uppgift att försöka stänga ner ett program, istället för att som bara förut klicka på ett kryss. Nu ska man dra uppifrån toppen av skärmen till längst ner för att få det att försvinna - detta inte sagt att det fungerar. Det fungerar oftast inte då det helt enkelt inte kommer upp någon mushand att greppa med.

Då får man hitta egna lösningar. Trycka på windowsknappen eller shift+knappenovanförcapslock för att inte stänga ner men åtminstone komma tillbaks till skrivbordet eller var man nu var.

Jag kan lista upp hur många saker som helst, detta var en sak.

Idiotiskt.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav bittin » 2013-01-10 0:37:49

Kastar in Win8 på min privata burk nästa vecka
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Iridia » 2013-01-18 23:33:02

Lycka till! Berätta gärna vad du tyckte.

W8 verkar vara gjort för surfplattor, inte för vanlig dator. Tycker W7 är bäst på vanliga PCn.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav rdos » 2013-01-22 22:04:24

Microsoft påstår väl jämt och ständigt att man "skrivit om" hela kärnan? Man vad hjäler det när deras APIer är värdelösa och omöjliga att implementera på ett effektivt sätt? Förresten så måste väl 64-bitars versionen av Windows 7 vara helt omgjord i just Win7, så varför då skriva om den en gång till i Windows 8? Nej, det där tror jag inte ett dugg på, utan det är bara en marknadsföringsbluff.

Inte tycker jag Windows 7 går mycket snabbare än Windows XP heller.

Vad gäller Microsofts webbläsare så har jag kastat ut dem permanent. XP-versionen för att den jämt kraschade. Använder bara Chrome nuförtiden.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav matgar » 2013-01-23 8:19:21

rdos skrev:Förresten så måste väl 64-bitars versionen av Windows 7 vara helt omgjord i just Win7,

Varför måste den det? Det har funnits 64bitars WinXP och Vista innan.

Men visst jag är också skeptiskt till marknadsföringshypen om Win8. Plus att dom gjort bort sig helt med sin "applet" style.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Miche » 2013-01-23 12:34:13

För drygt ett år sedan umgicks jag relativt frekvent med en amerikan vars vän jobbade med betatestning på Microsoft, enligt honom så hade de just då börjat testa den nya omskrivna kärnan som ursprungligen var tänkt att släppas till Vista, den sköts fram till Windows 7 och släpptes till Windows 8 som jag tolkar som ett missfoster i och med det nya omarbetade för PC värdelösa interfacet (funkar nog bättre på smarta mobiler och plattor).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Flia » 2013-10-30 12:27:06

Win 8.1 nudå

Hade ställt om i 8.0 så att man hamnade direkt på skrivbordet, och installerat Classic Shell så att startmenyn såg ut som förr.
Nu har datorn uppdaterat till Win 8.1, och nu måste man LOGGA IN på pyttemjuk-kontot för att komma åt datorn......

Hittar inte nån inställning heller för att ändra det. Funderar på att köra systemåterställning...

Blä
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Azo85 » 2013-10-30 13:52:23

Jag har hållit fast vid XP men köpte Win7 home premium 64-bit igår. Min far och bror har windows 8 på sina maskiner. Första gången de hade något problem höll jag på att tilta ihjäl. De ville att jag skulle fixa något med deras hemmanätverk. Tog inte många minuter innan jag tog fram min egna maskin istället. Fullständigt hatar Windows 8 men jag har bara använt det när någon annan haft något problem som jag förväntas lösa. Inte en chans att jag någonsin kommer skaffa Windows 8.

Är det inte något krux med höga upplösningar och användarvänlighet med Windows 8?
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav Flia » 2013-10-30 14:50:38

Azo85 skrev:Jag har hållit fast vid XP men köpte Win7 home premium 64-bit igår. Min far och bror har windows 8 på sina maskiner. Första gången de hade något problem höll jag på att tilta ihjäl. De ville att jag skulle fixa något med deras hemmanätverk. Tog inte många minuter innan jag tog fram min egna maskin istället. Fullständigt hatar Windows 8 men jag har bara använt det när någon annan haft något problem som jag förväntas lösa. Inte en chans att jag någonsin kommer skaffa Windows 8.

Är det inte något krux med höga upplösningar och användarvänlighet med Windows 8?
¨

Min dator kom med 8:an, så det var inte så mycket att göra åt :(
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Windows 8 [omdöpt tråd]

Inläggav barracuber » 2013-10-30 15:14:36

jag kör bara Mac OS X för tillfället, frånsett XP virtuellt under Vitual Box i OS X vilket går sådär...

Har sett att vissa pc säljs med både 7an och 8an. Någon som vet mer?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in