Vänner - hur skaffar man dem?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav kuj kuj » 2013-01-17 21:06:10

jag undrar hur man skaffar sig internet vänner
har försökt men det funkar liksom inte.
har i princip inge vänner i irl.



Moderator atoms - förtydligade rubriken.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

vänner

Inläggav kullan » 2013-01-17 21:10:07

Ja du...det där med vänner är rätt komplicerat i dagens samhälle. Har tyvärr inget tips. Jag vill oxå veta hur tusan man hittar bra folk att samtala och skoja med. Det är ju lättast på nätet men samtidigt jättesvårt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vänner

Inläggav MolkomAnnor » 2013-01-17 22:11:53

kuj kuj skrev:jag undrar hur man skaffar sig internet vänner
har försökt men det funkar liksom inte.
har i princip inge vänner i irl.



- försök hitta någon som är i samma situation som du,
där ni har en gemensam förståelse för varandra och kanske t.o.m. då samma behov


- försök hitta någon med samma intressen som kan sammanlänka er


- konkret handling: lägg ut en kontaktannons på detta forum,
eller någon annanstans, där du beskriver dig själv och vad du söker


Detta är allmänna råd, men med tanke på att jag inte känner din
situation närmre kan jag inte göra någon vidare bedömning!
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

vänner

Inläggav lillmupp » 2013-01-17 22:35:17

Vänner på internet?
Mja, alltså.. det blir nog aldrig mer än bekantskap så länge du inte träffar IRL.
Jag har uppfattningen att om en inte kan hitta vänskap IRL så blir det inte bra på nätet heller.

Det en kan hitta på nätet, är personer som en sedan kan upptäcka att en vill träffa IRL!
Med det är just det, IRL, som krävs för vänskap. Iaf som jag tolkar begreppet.

Var bor du, kuj kuj?
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

vänner

Inläggav kullan » 2013-01-17 22:51:29

lillmupp skrev:Mja, alltså.. det blir nog aldrig mer än bekantskap så länge du inte träffar IRL.


Det där är individuellt anser jag. Vissa säger sig ha sina bästa vänner enbart på nätet. Och jag tror dom.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

vänner

Inläggav lillmupp » 2013-01-17 22:57:41

kullan skrev:
lillmupp skrev:Mja, alltså.. det blir nog aldrig mer än bekantskap så länge du inte träffar IRL.


Det där är individuellt anser jag. Vissa säger sig ha sina bästa vänner enbart på nätet. Och jag tror dom.


Kan vara så!
Men jag kan tänka att de flesta som säger så kanske inte upplevt riktig vänskap IRL.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

vänner

Inläggav Linda » 2013-01-17 22:58:23

Jag är inte heller kapabel till att skaffa vänner och tycker de är väldigt svårt att få en god kontakt med någon via en sajt eller liknande. Älskade när man var liten o bara gick fram till närmaste i sin egen ålder och frågade om man fick vara med o leka och sedan var bästisar :P

Har en del "skicka privata PM till bekanta" på hund och kattforum vilket är trevligt men jag vill helst av allt ha vänner som bor i närheten som man kan umgås med.
Linda
 
Inlägg: 65
Anslöt: 2012-11-17

vänner

Inläggav elle » 2013-01-17 23:02:27

kuj kuj skrev:jag undrar hur man skaffar sig internet vänner
har försökt men det funkar liksom inte.

vänner på nätet ? men är de vänner sålänge man inte träffas IRL ? face to face menar jag.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

vänner

Inläggav kuj kuj » 2013-01-17 23:08:52

jag har ju arbetskamrater inr .
men dom får jag nog av på jobbet
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

vänner

Inläggav lillmupp » 2013-01-17 23:12:06

kuj kuj skrev:jag har ju arbetskamrater inr .
men dom får jag nog av på jobbet


Enorm skillnad på arbetskamrater och vänner.

En vän finns där när du är låg, lyssnar om du behöver prata, är tyst när du behöver tystnad men ändå vill ha sällskap osv osv. En vän är en person du kan lita på.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

vänner

Inläggav FaceOfBoe » 2013-01-24 0:22:44

Linda skrev: Älskade när man var liten o bara gick fram till närmaste i sin egen ålder och frågade om man fick vara med o leka och sedan var bästisar :P


Det var så mycket enklare på den tiden eller hur.
När det gäller vänner via internet så har jag träffat flertalet via spel online som jag fortfarande pratar med på skype även om vi inte längre spelar samma spel.
Vissa ser det som bekantskap och en del ser det som vänskap, hände att dem frågade om att var ok om dem märkte att man var ovanligt tyst eller liknande.
Någon som man känner tillräckligt bra för att dem ska märka om något är annorlunda/fel och som villigt pratar med dig om det är mer en bekant för en enligt mig.
FaceOfBoe
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-01-05
Ort: Skåne

vänner

Inläggav Hundralappen » 2013-01-24 0:29:50

elle skrev:
kuj kuj skrev:jag undrar hur man skaffar sig internet vänner
har försökt men det funkar liksom inte.

vänner på nätet ? men är de vänner sålänge man inte träffas IRL ? face to face menar jag.


Ja. Träffat riktiga änglar genom åren. Så det går faktiskt.


OnT: Dra in på närmsta chatt och börja prata. Vi har ju en här exempelvis. Finns ju chatroulette om du vill stöta på NT's också.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

vänner

Inläggav plåtmonster » 2013-01-24 0:34:34

Vänner är inget som man samlar in om man säger så ;)

Försök att hitta någon du delar intressen, värderingar, personlighet, behov osv med. Då spelar det mindre roll hur det går till. Så att IRL liksom ren email går precis lika bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

vänner

Inläggav Issa Jesus » 2013-01-24 1:17:05

jag vill bara ha mer och mer vänner :)

ja e en kille på 40 stadiga, som vill ha mer av livet.
helst då kristna, Troende folk <3
mjo, eller iaf inom de himmelska religionerna ^^

Islam

Kristna

Judendommen

Hinduismen

och andra vänner som tror på Skaparen :-)154



Issa Jesus,
lärjungen magnus.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

vänner

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-24 1:23:27

-Du har inte funderat på att byta nick?

kuj kuj klingar lite...kakadua.

Kalla dig RabiatusAspergiatus eller nåt. MotorBreath. Dunderklumpen. SkarpLaser. Skithuvet. Skogstrollet. Terminator.

kuj kuj är det ingen som kommer ihåg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

vänner

Inläggav plåtmonster » 2013-01-24 1:29:57

Menar du Issa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav LittleKiwi » 2013-01-24 1:41:55

Vet ej! Hade med velat veta hur man skaffar vänner då jag inte har haft någon vän på cirka 5 år nu.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav Jackal » 2013-01-24 2:02:56

Jag tycker också att det är svårt, jag tycker också det var lättare när man var liten och kunde fråga vem som helst om dom ville leka. :(
Jag tycker fortfarande att det är roligt att leka, jag skulle gärna gå ut och bygga en snögrotta om ingen såg mig. :)
Jackal
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2010-04-02
Ort: Guds högra sida

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav Fenrizia » 2013-01-24 2:12:13

Hej kuj kuj,

Vet inte om jag har något konkret tips, men jag hör i alla fall till dem som definitivt tror att man kan skaffa riktiga vänner på nätet. Har även haft ett par Internet-vänner själv, som jag aldrig träffat IRL, men som ändå har betytt jättemycket för mig. Många människor kan ju tycka att det är mycket lättare att uttrycka sig i skrift, och att man vågar öppna sig mer inför någon man aldrig träffat, så då kan ju en person man bara känner på nätet ha potential att lära känna en bättre än folk man träffar på jobbet eller i skolan, t ex. I alla fall var det så för mig, under en viss period av mitt liv.

Hur jag hittade dessa vänner var nog mest genom en slump, dock, så jag kan tyvärr inte säga hur man ska bete sig. Skulle kunna tänka mig att något slags Internetforum, med fokus på ens egna intressen, kanske är en bra start, för att hitta likasinnade människor. När man sedan väl har diskuterat en del med folk, märker man ju oftast vilka man skulle vilja lära känna mer. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-24 7:33:04

plåtmonster skrev:Menar du Issa?

Kallar han sig kuj kuj?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav Gafsan » 2013-01-24 15:31:58

Jag vet inte heller hur man skaffar sig internet-vänner, eller rättare sagt hur man vet om man är "vänner". Är man "vänner" om man skriver regelbundet till varandra (privat eller på ett forum) och har ett givande utbyte av varandra, eller är det bara om man t.ex. håller med varandra hela tiden (oavsett vad den andra säger) och lägger upp bilder på sig och kommenterar hur snygga man är?

Ingen aning faktiskt. Fast jag tycker att det är svårt att veta när man är "vänner" IRL också.

Jag tyckte definitivt inte att det var lättare när jag var liten heller. Då fattade jag absolut ingenting när det gällde vänskap. Andra barn tyckte ofta att jag var väldigt konstig och jag tyckte att de var väldigt obegripliga.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav Issa Jesus » 2013-02-03 2:09:57

@ den som känner sig träffad?

mitt nick e känt^^

e ditt det^^?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Vänner - hur skaffar man dem?

Inläggav marxisten » 2013-02-03 2:44:20

kuj kuj skrev:jag undrar hur man skaffar sig internet vänner
har försökt men det funkar liksom inte.
har i princip inge vänner i irl.


Bra fråga. Gällande nätvänner kanske du om du inte redan spelar skulle börja spela ett större nätspel såsom WoW eller GW2 där du hamnar i nära kontakt med de som du kämpar med i spelet.

Kan säga att några av mina närmaste vänner är vänner jag mött i spel, vissa av de har jag även mött irl. Det roliga med att möta folk i spel utöver det faktum ni med säkerhet har minst ett gemensamt intresse är att du träffar folk som är från hela världen.

Min vänlista över nätvänner som jag har regelbunden kontakt med nu via spel vet jag åtminstone är från: Grekland, England, Nederländerna, Tyskland, Rumänien, Qatar, Förenade Arabemiraten, Danmark, Norge, Finland osv. Så att spela ett spel kan hjälpa till för nätvänner.

Annars kan du ju prova chatta här på forumets chatt. Finns många trevliga i denna chatten också. :)

Däremot hur man får vänner irl är en jävligt bra fråga som jag också skulle vilja ha svar på. :-)063
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in