Hur göra med min psykolog?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur göra med min psykolog?

Inläggav gemini » 2013-01-16 19:11:36

Det är så att jag gjort en utredning under hösten hos en psykolog, det är alltså bara en person som har testat mig och haft samtal med mig. Utredningen blev klar någon gång i början på november, var där på ett avslutade samtal och psykologen sa att han kommit fram till att jag har AS. Han sa även att han behövde lite tid till att skriva utlåtandet, så jag fick en tid den 11 december, vilket han sedan ringde och ombokade pga sjukdom eller något. Samma sak hände tre gånger till! Men till slut så var jag hos honom den 4 januari. Då sa han att han ej hunnit skriva utlåtandet ännu men hade avsatt tid till det på måndag, alltså den 7 januari. Sen skulle han posta utlåtandet eftersom jag inte ska dit igen förrens den 2 februari.

Jag har fortfarande inte fått något brev, så i ren frustration så undrar jag vad jag ska göra? Får man verkligen vara så seg som profesionell psykolog?
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Levande » 2013-01-16 19:22:52

Maila enhetschefen och patientnämnden. Var saklig och ha med datum.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Hur göra med min psykolog?

Inläggav adddd » 2013-01-16 20:00:28

Som ovan sa. Vet inte om det går att göra så mycket mer än att ha tålamod, men det ska ju ske inom en rimlig tidsram. Enligt vårdgarantin är det 3 mån.

Ring/maila och påtryck att du behöver hjälp att komma i kontakt med habiliteringen och åberopa LSS snarast (eller vad det nu är du vill göra med din diagnos).
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Zima33 » 2013-01-16 21:50:33

adddd skrev: men det ska ju ske inom en rimlig tidsram. Enligt vårdgarantin är det 3 mån.


Ja utredningen ska påbörjas inom 3 månader men det gäller inte i alla landsting.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur göra med min psykolog?

Inläggav gemini » 2013-01-17 14:37:02

Levande skrev:Maila enhetschefen och patientnämnden. Var saklig och ha med datum.


Det låter drastiskt, men å andra sidan finns det väl inte så mycket man kan göra. Fan, jag kom på att jag inte vet vad han heter i efternamn. Får se om jag kan ta reda på det på något sätt. Annrs får jag väl helt enkelt vänta tills den 2:e och fråga varför det tar så jävla tid.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Jagers » 2013-01-17 15:10:17

Zima33 skrev:
adddd skrev: men det ska ju ske inom en rimlig tidsram. Enligt vårdgarantin är det 3 mån.


Ja utredningen ska påbörjas inom 3 månader men det gäller inte i alla landsting.

Vårdgarantin gäller inte utredningar, inte här i länet iaf.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Hur göra med min psykolog?

Inläggav arbogaerik » 2013-01-17 16:28:03

gemini skrev:Det är så att jag gjort en utredning under hösten hos en psykolog, det är alltså bara en person som har testat mig och haft samtal med mig. Utredningen blev klar någon gång i början på november, var där på ett avslutade samtal och psykologen sa att han kommit fram till att jag har AS. Han sa även att han behövde lite tid till att skriva utlåtandet, så jag fick en tid den 11 december, vilket han sedan ringde och ombokade pga sjukdom eller något. Samma sak hände tre gånger till! Men till slut så var jag hos honom den 4 januari. Då sa han att han ej hunnit skriva utlåtandet ännu men hade avsatt tid till det på måndag, alltså den 7 januari. Sen skulle han posta utlåtandet eftersom jag inte ska dit igen förrens den 2 februari.

Jag har fortfarande inte fått något brev, så i ren frustration så undrar jag vad jag ska göra? Får man verkligen vara så seg som profesionell psykolog?


Vet inte, men skall inte arbetet bakom att ställa AS-diagnos utföras av BÅDE läkare och psykolog, så var det för några år sen iaf ?
(Låter som en sparvariant för dig)
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Dagobert » 2013-01-17 19:00:09

Jag skulle fortsätta kontakten. Några månader är småpotatis. Ha inga stora förväntningar. Att bråka kan göra saken värre, du blir en otacksam bråkmakare.
Vad samhället lovar och vad samhället gör är två olika saker.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Levande » 2013-01-17 19:26:59

gemini skrev:
Levande skrev:Maila enhetschefen och patientnämnden. Var saklig och ha med datum.


Det låter drastiskt, men å andra sidan finns det väl inte så mycket man kan göra. Fan, jag kom på att jag inte vet vad han heter i efternamn. Får se om jag kan ta reda på det på något sätt. Annrs får jag väl helt enkelt vänta tills den 2:e och fråga varför det tar så jävla tid.


Drastiskt?

Personen i fråga gör ju inte sitt jobb, enheten bör uppmärksammas på det.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Zima33 » 2013-01-17 21:24:47

Jagers skrev:
Zima33 skrev:
adddd skrev: men det ska ju ske inom en rimlig tidsram. Enligt vårdgarantin är det 3 mån.


Ja utredningen ska påbörjas inom 3 månader men det gäller inte i alla landsting.

Vårdgarantin gäller inte utredningar, inte här i länet iaf.


Mm, det var det jag menade. :-)Happy
I Stockholms län gäller vårdgarantin för NPF-utredningar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Jagers » 2013-01-18 3:06:39

Zima33 skrev:I Stockholms län gäller vårdgarantin för NPF-utredningar.

aha :-)Happy intressant, men har inte Stockholm typ 3 års kö för utredning?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Zima33 » 2013-01-18 21:10:31

Jagers skrev:
Zima33 skrev:I Stockholms län gäller vårdgarantin för NPF-utredningar.

aha :-)Happy intressant, men har inte Stockholm typ 3 års kö för utredning?

Jag väntade i två år ungefär. Fick fylla i massa formulär under tiden men när de väl beslutat att jag skulle utredas så tog det väl 4-5 månader innan utredningen startade. Jag ringde Vårdgarantikansliet efter 3 månader.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Jagers » 2013-01-18 21:20:24

Zima33 skrev:
Jagers skrev:
Zima33 skrev:I Stockholms län gäller vårdgarantin för NPF-utredningar.

aha :-)Happy intressant, men har inte Stockholm typ 3 års kö för utredning?

Jag väntade i två år ungefär. Fick fylla i massa formulär under tiden men när de väl beslutat att jag skulle utredas så tog det väl 4-5 månader innan utredningen startade. Jag ringde Vårdgarantikansliet efter 3 månader.

Hur kan man då kalla det "vårdgaranti"
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Zima33 » 2013-01-18 21:44:23

Jagers skrev:
Zima33 skrev:
Jagers skrev:aha :-)Happy intressant, men har inte Stockholm typ 3 års kö för utredning?

Jag väntade i två år ungefär. Fick fylla i massa formulär under tiden men när de väl beslutat att jag skulle utredas så tog det väl 4-5 månader innan utredningen startade. Jag ringde Vårdgarantikansliet efter 3 månader.

Hur kan man då kalla det "vårdgaranti"


De där tre månaderna börjar ju från det att de fattat beslut om att utredning ska göras. De där formulären låg till grund för det beslutet. Och utan vårdgaranti hade det nog tagit flera år till.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Hur göra med min psykolog?

Inläggav Jagers » 2013-01-19 2:44:43

Zima33 skrev:
Jagers skrev:
Zima33 skrev:Jag väntade i två år ungefär. Fick fylla i massa formulär under tiden men när de väl beslutat att jag skulle utredas så tog det väl 4-5 månader innan utredningen startade. Jag ringde Vårdgarantikansliet efter 3 månader.

Hur kan man då kalla det "vårdgaranti"


De där tre månaderna börjar ju från det att de fattat beslut om att utredning ska göras. De där formulären låg till grund för det beslutet. Och utan vårdgaranti hade det nog tagit flera år till.

Hmm, ok.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Hur göra med min psykolog?

Inläggav kullan » 2013-01-19 11:31:29

Zima33 skrev:
adddd skrev: men det ska ju ske inom en rimlig tidsram. Enligt vårdgarantin är det 3 mån.


Ja utredningen ska påbörjas inom 3 månader men det gäller inte i alla landsting.


Ja själva utredningen ja. Men när utredningen är avklarad och man fått resultatet muntligt så kan väl inte psykologen dröja hur länge som helst med att pränta ner det på papperet. Man kanske behöver intyget när man ansöker om vissa bidrag eller stödåtgärder.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur göra med min psykolog?

Inläggav gemini » 2013-01-22 8:43:48

arbogaerik skrev:Vet inte, men skall inte arbetet bakom att ställa AS-diagnos utföras av BÅDE läkare och psykolog, så var det för några år sen iaf ?
(Låter som en sparvariant för dig)


Jag trodde också att det skulle vara fler personer. Fick dock tid hos en läkare någon gång under tiden som utredningen var igång. Men han visste inte äns att jag höll på med en utredning eller varför jag fått en tid hos honom. Tycker min psykolog borde ha nämnt någonting om det skulle behövas en läkares utlåtande också. Men det är klart, jag kan ju ha missuppfattat något som vanligt..
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur göra med min psykolog?

Inläggav gemini » 2013-01-22 8:47:05

Dagobert skrev:Jag skulle fortsätta kontakten. Några månader är småpotatis. Ha inga stora förväntningar. Att bråka kan göra saken värre, du blir en otacksam bråkmakare.
Vad samhället lovar och vad samhället gör är två olika saker.


Det var så jag tänkte också. Saken är den att i de flesta situationer så är jag väldigt passiv och lugn. Gångerna jag väl säger ifrån så blir det alldeles för mycket och människor uppfattar mig som aggresiv och liknande. Därför brukar jag försöka hålla mig lugn så länge som möjligt, och istället som nu, ta ut min frustration någon annanstans.
gemini
 
Inlägg: 192
Anslöt: 2010-12-11
Ort: Skåne

Hur göra med min psykolog?

Inläggav arbogaerik » 2013-01-22 20:18:58

gemini skrev:
arbogaerik skrev:Vet inte, men skall inte arbetet bakom att ställa AS-diagnos utföras av BÅDE läkare och psykolog, så var det för några år sen iaf ?
(Låter som en sparvariant för dig)


Jag trodde också att det skulle vara fler personer. Fick dock tid hos en läkare någon gång under tiden som utredningen var igång. Men han visste inte äns att jag höll på med en utredning eller varför jag fått en tid hos honom. Tycker min psykolog borde ha nämnt någonting om det skulle behövas en läkares utlåtande också. Men det är klart, jag kan ju ha missuppfattat något som vanligt..


-Verkar väldigt oseriöst, för det är ju ett teamarbete mellan psykolog/läkare att ställa ev. AS-diagnos.

-Det hela ska inte falera pga av missupfattning från din sida, de ska vara proffs nog att reda ut sånt.

-Byt till annan vårdgivare, har de hanterat dig som de gjort fram till nu, lär fortsättningen inte bli bättre, alltså bara mer tokigheter.
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in