AS och utvecklingstörning!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

AS och utvecklingstörning!

Inläggav MittHjarta » 2013-01-14 23:16:08

Är det samma sak eller. Kan mam har det i hoppp eller? Jag har AS och lindrig utvecklingstörning. Tacksam för svar.
MittHjarta
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-26

AS och utvecklingstörning!

Inläggav plåtmonster » 2013-01-14 23:19:28

Asperger är per definition högfungerande (IQ över 70?). Autism är en mer generell term som är oberoende av intelligensen. Sedan beror det på vad som menas med utvecklingsstörning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Gafsan » 2013-01-14 23:21:34

Diagnosen AS brukar normalt sett bara ställas på personer som har normal begåvning eller högre. Det beror bland annat på att man måste ha haft en normal utveckling de första tre åren för att kunna få diagnosen AS, och de flesta som har en utvecklingsstörning har en försenad utveckling redan de första åren.

Därför är det vanligare med diagnosen autism hos utvecklingsstörda (autism är ju i princip samma sak som AS men kräver inte normal utveckling de första åren).

Men ibland händer det att personer med lindrig utvecklingsstörning ser ut att ha en normal utveckling de första åren och då kan dessa personer få diagnosen AS.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

AS och utvecklingstörning!

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2013-01-15 4:30:46

inte helt omöjligt men man uppfattar väl knappast det då för man har så mycket andra problem med att passa in socialt.

är man utvecklingstörd borde det ju snarare vara en tillgång att vara asbergare då man har special powers
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

AS och utvecklingstörning!

Inläggav earlydayminer » 2013-01-15 4:44:02

Det är inte samma sak. Två olika saker.

Det är inte omöjligt att ha det ihop, men det är ovanligt att ha det ihop.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Jagers » 2013-01-15 15:03:37

Gafsan skrev:Diagnosen AS brukar normalt sett bara ställas på personer som har normal begåvning eller högre. Det beror bland annat på att man måste ha haft en normal utveckling de första tre åren för att kunna få diagnosen AS, och de flesta som har en utvecklingsstörning har en försenad utveckling redan de första åren.

Därför är det vanligare med diagnosen autism hos utvecklingsstörda (autism är ju i princip samma sak som AS men kräver inte normal utveckling de första åren).

Vad Gafsan sa :-)Happy

Jag har aldrig hört talas om någon med AS och Utvecklingsstörning på samma gång, det låter som feldiagnostisering isåfall.

Ett av diagnoskraven i DSM (om jag inte minns fel) är en normal begåvning/utveckling eller högre. och normalbegåvningen ligger mellan 90 och 110 IQ om jag inte minns fel.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

AS och utvecklingstörning!

Inläggav kullan » 2013-01-15 15:46:03

Jag funderar på DAMP istället. Det kan man nog ha i kombination med utvecklingsstörning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Wine » 2013-01-15 17:53:40

MittHjarta skrev:Är det samma sak eller. Kan mam har det i hoppp eller? Jag har AS och lindrig utvecklingstörning. Tacksam för svar.


Ja det kan man:

Autismforum - Aspergers syndrom jämfört med autism hos normalbegåvade personer, del 3

Fyra viktiga frågor

Det finns flera frågeställningar angående den diagnostiska klassificeringen av Aspergers syndrom som fortfarande diskuteras. De viktigaste är:

Om det får finnas tal- och språkavvikelser.

Om klumpighet är en speciell markör jämfört med autism hos normalbegåvade personer.

Om IQ kan ligga under normalvariationen (under IQ 70).

Om utvecklingen kan vara avvikande från det typiska under de tre första levnadsåren.


3. IQ

IQ hos personer med Aspergers syndrom kan i undantagsfall ligga på nivå av lätt utvecklingsstörning. I diagnoskriterierna står det att den kognitiva utvecklingen ska vara normal under de tre första levnadsåren. Det finns barn med diagnosen Aspergers syndrom som verkar ha haft en normal kognitiv utveckling under de första åren, men som ändå har en lätt utvecklingsstörning i skolåldern.


Diagnos F 84.5 Aspergers syndrom finns också med under gruppen utvecklingsstörningar i diagnosmanualen ICD-10:

Autismforum - Diagnosmanualen ICD-10

Genomgripande utvecklingsstörningar
Perturbationes pervasivae progressionis mentalis
Kod: F84

En grupp störningar som karakteriseras av kvalitativa rubbningar i socialt samspel och kommunikationsmönster samt av en begränsad, stereotyp och repetitiv repertoar av intressen och aktiviteter. Störningarna är genomgripande och präglar individens sätt att fungera i alla situationer.

Tilläggskod kan användas när störningen är förenad med kroppslig sjukdom eller psykisk utvecklingsstörning.

> Autism i barndomen

> Atypisk autism

> Retts syndrom

> Annan desintegrativ störning i barndomen

> Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser

> Aspergers syndrom

> Diagnoser utan diagnoskriterier
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Jagers » 2013-01-15 18:01:20

Wine skrev:Diagnos F 84.5 Aspergers syndrom finns också med under gruppen utvecklingsstörningar i diagnosmanualen ICD-10:

Man menar dock inte utvecklingsstörning så som alla känner till ordet.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Schmetterling » 2013-01-15 18:49:31

kullan skrev:Jag funderar på DAMP istället. Det kan man nog ha i kombination med utvecklingsstörning.

Funderar du på om en person med diagnosen AS egentligen har DAMP? Varför det? DAMP sätts inte som diagnos längre utan då är det vanligen AD(H)D+DCD.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Schmetterling » 2013-01-15 18:52:25

Jagers skrev:
Gafsan skrev:Diagnosen AS brukar normalt sett bara ställas på personer som har normal begåvning eller högre. Det beror bland annat på att man måste ha haft en normal utveckling de första tre åren för att kunna få diagnosen AS, och de flesta som har en utvecklingsstörning har en försenad utveckling redan de första åren.

Därför är det vanligare med diagnosen autism hos utvecklingsstörda (autism är ju i princip samma sak som AS men kräver inte normal utveckling de första åren).

Vad Gafsan sa :-)Happy

Jag har aldrig hört talas om någon med AS och Utvecklingsstörning på samma gång, det låter som feldiagnostisering isåfall.

Ett av diagnoskraven i DSM (om jag inte minns fel) är en normal begåvning/utveckling eller högre. och normalbegåvningen ligger mellan 90 och 110 IQ om jag inte minns fel.

Det är inte feldiagnosticering om utvecklingen var normal de första tre åren. Det krävs inte normal begåvning för att ha diagnos Aspergers syndrom, bara att inga utvecklingsförseningar fanns före tre års ålder. Du minns alltså fel alternativt missuppfattade kriterierna.

Varför håller du med Gafsan fast hon inte säger samma som du?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och utvecklingstörning!

Inläggav kullan » 2013-01-15 19:02:58

Schmetterling skrev:
kullan skrev:Jag funderar på DAMP istället. Det kan man nog ha i kombination med utvecklingsstörning.

Funderar du på om en person med diagnosen AS egentligen har DAMP? Varför det? DAMP sätts inte som diagnos längre utan då är det vanligen AD(H)D+DCD.


Damp är en annan typ av autism. ADHD är inte Autism. Och TS skriver ju att hon inte har någon AS - diagnos och då menar jag på att DAMP skulle vara en alternativ diagnos.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Schmetterling » 2013-01-15 19:05:14

kullan skrev:
Schmetterling skrev:
kullan skrev:Jag funderar på DAMP istället. Det kan man nog ha i kombination med utvecklingsstörning.

Funderar du på om en person med diagnosen AS egentligen har DAMP? Varför det? DAMP sätts inte som diagnos längre utan då är det vanligen AD(H)D+DCD.


Damp är en annan typ av autism. ADHD är inte Autism. Och TS skriver ju att hon inte har någon AS - diagnos och då menar jag på att DAMP skulle vara en alternativ diagnos.

Eftersom DAMP inte sätts som diagnos kan det inte vara ett alternativ. DAMP är inte autism, DAMP är uppmärksamhetsstörning + motorisk störning (plus perceptionsavvikelser).
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Jagers » 2013-01-15 19:19:25

Schmetterling skrev:Varför håller du med Gafsan fast hon inte säger samma som du?

Hen sa väll exakt vad jag sa?? vad menar du?
Gafsan skrev:Diagnosen AS brukar normalt sett bara ställas på personer som har normal begåvning eller högre.

Jagers skrev:Ett av diagnoskraven i DSM (om jag inte minns fel) är en normal begåvning/utveckling eller högre. och normalbegåvningen ligger mellan 90 och 110 IQ om jag inte minns fel.

?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Schmetterling » 2013-01-15 19:32:08

Jagers skrev:
Schmetterling skrev:Varför håller du med Gafsan fast hon inte säger samma som du?

Hen sa väll exakt vad jag sa?? vad menar du?
Gafsan skrev:Diagnosen AS brukar normalt sett bara ställas på personer som har normal begåvning eller högre.

Jagers skrev:Ett av diagnoskraven i DSM (om jag inte minns fel) är en normal begåvning/utveckling eller högre. och normalbegåvningen ligger mellan 90 och 110 IQ om jag inte minns fel.

?

Gafsan skriver brukar och förklarar varför (att det är ovanligt att personer med utvecklingsstörning ej haft utvecklingsavvikelser de första tre åren men det förekommer). Du skriver att diagnoskraven säger att den inte kan finnas om utvecklingsstörning finns. Det är inte samma sak.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

AS och utvecklingstörning!

Inläggav Jagers » 2013-01-15 21:43:50

Schmetterling skrev:Gafsan skriver brukar och förklarar varför (att det är ovanligt att personer med utvecklingsstörning ej haft utvecklingsavvikelser de första tre åren men det förekommer). Du skriver att diagnoskraven säger att den inte kan finnas om utvecklingsstörning finns. Det är inte samma sak.

Nehepp? Jahapp?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in