Varför måste just jag vara utsatt (för mobbning)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varför måste just jag vara utsatt (för mobbning)?

Inläggav emoheart » 2013-01-14 17:39:24

hej hej, nu ska jag berätta om mitt liv. jag går nu i första ring på en skola i nyköping. när jag där blir mobbad. de skolorna jag gått i har jag varje läsår blivit mobbad och utsatt för det metsa. jag förstår inte varför egentligen efter som människor har exakt lika mycket värde.

det som jag nu är sur över är att i hela 4-9 så har varken skolkuratorn eller rektorn bryt sig om ifall man blir utsatt. det är en väldigt jobbig tid att gå igenom men den störssta frågan är då varför ska just ja bli utsatt? varför kan inte man dugga som den man faktiskt är.

det är då många som tänker att det är fel på de efter som det har en diagnos men sluta. tänk absolut inte så. det som är felet är att de som inte har en diagnos vet inte vilka egenskaper och bra kreativa egenskaper vi har. det sägs att de med autism add adhd och asberger har mycket enklare med det kreativa.

när det kommer den dag då du blir utsatt och inte orkar mer så ska du inte be om hjälp. jobba mot mobbning och utsatt het själv. jag tog själv kontakt med både rektor syv och kurator efter det så skrev jag en självbiografi som de fick läsa och ser man på det hjälpte faktiskt. så vad ni ska tänka är jag kan mer.

ha en bra dag :-)154



Moderator atoms - delade upp texten för att göra den mer lättläst.
Moderator Alien: Kompletterade rubriken med "(för mobbning)" så att det blir lättare att hitta tråden.
emoheart
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2013-01-13
Ort: sörmland

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav treeman » 2013-01-14 17:51:04

Välkommen till forumet.

Mobbning suger. Jag var mobbad på högstadiet i 2 år.

Bra du tog kontakt med kurator och rektor.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-14 17:53:35

Hej på dig! Bra att det hjälpte! Hoppas att det fortsätter så. Alla kan och orkar inte göra det du har gjort. Vissa klarar det och andra inte och det beror lite på vad man har varit med om. Men det var starkt gjort.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Miche » 2013-01-14 17:54:49

Många här (inklusive mig själv) har blivit mobbade i skolan (eller blir det fortfarande) så du är definitivt inte ensam om det.

Skolans ledning bryter faktiskt mot lagen när de blundar för det, alla skolor är skyldiga att ha ett program mot mobbning (inte bara på papper) och det är skrämmande hur många skolor i Sverige som ger blanka fan i det.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav kullan » 2013-01-14 17:59:34

Jag har 11 års erfarenhet av skolmobbing. Det är rena pesten.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Finspong » 2013-01-14 20:42:30

Även jag blev mobbad som yngre. Men så här i efterhand så är jag glad över att jag blev mobbad, då det stärkte mig som person.
Finspong
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-01-10

Sv: varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Moggy » 2013-01-14 20:52:05

Trist att du ska ha det så.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav plåtmonster » 2013-01-14 21:42:15

En del förstår inte tillsägelser och då kan det krävas rent handgripliga metoder. Det bästa är dock att ta sig till en skola där målet är att bli duktig. Inte att trakassera andra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav elle » 2013-01-14 21:48:40

jag var mobbad i både låg och högstadiet så det var som en befrielse att ta studenten och försvinna.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav emoheart » 2013-01-14 22:39:48

tack alla ni som har svarat på min tråd nu väntar jag bara på disse :-)154
emoheart
 
Inlägg: 30
Anslöt: 2013-01-13
Ort: sörmland

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav MolkomAnnor » 2013-01-17 22:33:21

emoheart skrev:hej hej, nu ska jag berätta om mitt liv. jag går nu i första ring på en skola i nyköping. när jag där blir mobbad. de skolorna jag gått i har jag varje läsår blivit mobbad och utsatt för det metsa. jag förstår inte varför egentligen efter som människor har exakt lika mycket värde. det som jag nu är sur över är att i hela 4-9 så har varken skolkuratorn eller rektorn bryt sig om ifall man blir utsatt. det är en väldigt jobbig tid att gå igenom men den störssta frågan är då varför ska just ja bli utsatt? varför kan inte man dugga som den man faktiskt är. det är då många som tänker att det är fel på de efter som det har en diagnos men sluta. tänk absolut inte så. det som är felet är att de som inte har en diagnos vet inte vilka egenskaper och bra kreativa egenskaper vi har. det sägs att de med autism add adhd och asberger har mycket enklare med det kreativa. när det kommer den dag då du blir utsatt och inte orkar mer så ska du inte be om hjälp. jobba mot mobbning och utsatt het själv. jag tog själv kontakt med både rektor syv och kurator efter det så skrev jag en självbiografi som de fick läsa och ser man på det hjälpte faktiskt. så vad ni ska tänka är jag kan mer.

ha en bra dag :-)154


+1 :-)049

Mycket bra insikt. Det är ju sant att man själv, som utsatt för mobbning, har bättre förståelse än vad andra har i hur det är eller hur det känns. Det är bra att uppmuntra människor i den situationen att handla på egen hand, så mycket det går, för man blir ofta motarbetad på flera plan. Man ska stå upp för sig själv!
MolkomAnnor
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2010-12-08
Ort: Västerås

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav plåtmonster » 2013-01-18 3:19:17

Denna tråd kan innehålla tips: Vuxna som gör narr av andra vuxna
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav marxisten » 2013-01-18 4:14:28

emoheart skrev:hej hej, nu ska jag berätta om mitt liv. jag går nu i första ring på en skola i nyköping. när jag där blir mobbad. de skolorna jag gått i har jag varje läsår blivit mobbad och utsatt för det metsa. jag förstår inte varför egentligen efter som människor har exakt lika mycket värde. det som jag nu är sur över är att i hela 4-9 så har varken skolkuratorn eller rektorn bryt sig om ifall man blir utsatt. det är en väldigt jobbig tid att gå igenom men den störssta frågan är då varför ska just ja bli utsatt? varför kan inte man dugga som den man faktiskt är. det är då många som tänker att det är fel på de efter som det har en diagnos men sluta. tänk absolut inte så. det som är felet är att de som inte har en diagnos vet inte vilka egenskaper och bra kreativa egenskaper vi har. det sägs att de med autism add adhd och asberger har mycket enklare med det kreativa. när det kommer den dag då du blir utsatt och inte orkar mer så ska du inte be om hjälp. jobba mot mobbning och utsatt het själv. jag tog själv kontakt med både rektor syv och kurator efter det så skrev jag en självbiografi som de fick läsa och ser man på det hjälpte faktiskt. så vad ni ska tänka är jag kan mer.

ha en bra dag :-)154


Riktigt bra inlägg måste jag säga! :-)049

Den vänlige språkpolisen skrev:med autism add adhd och asberger


Brukar sällan leka språkpolis, men just denna felstavning vill jag uppmärksamma då den är så vanlig pga. medias ofördelaktiga språkkunskaper. Asperger är det och inte Asberger. Men du är vare sig den första eller sista som gör den felstavningen. :)
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Frimodig » 2013-01-18 6:28:35

Jag skrev en insändare till Upsala Nya Tidning och föreslog att alla skolor i kommunen borde ha en vuxen elev-stödjare som skulle ta emot alla elever som känner sig mobbade och vidta nödvändiga åtgärder. En elev-stödjare skulle kunna täcka 2 eller 3 skolor. Jag skulle gärna vara en sån här elev-stödjare.

Grejen är att fokusera på mobbarnas föräldrar. Sitta ner med dem, gå igenom vad deras barn har gjort och så. Och snacka med mobbarnas lärare och kanske ibland kompisar.

En huvudpoäng är att mobbare behöver bli sedda av omgivningen för vad de är. Naturliga svinpälsar.

När jag gick i realskolan i Västerås, och var lite underlig, så skaffade jag mig en kompis som var extremt stark, han hade 3 bröder som var tyngdlyftare. Jag hjälpte honom med en del skoluppgifter, och han såg till att ingen ofredade mig.

Det här påminner mig. Jag skall kontakta skolförvaltningen här i Uppsala och diskutera mobbning. Och min idé.

Jag fick den här idén när jag läste Joyce Carol Oates beskrivning av sin uppväxt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav InsaneBrain » 2013-01-22 1:04:32

Jag blev också mobbad, hela min skoltid var jag utsatt för både det ena och det andra. Det slutade med att lärarna inte kunde hjälpa mig så de stängde av mig efter ett mordhot från andra elever. Det blev bättre när jag kom upp på gymnasiet men där hoppade jag till sist av för att jag inte klarade tempot. Men man kan inte annat än kämpa, för trots allt, även om man inte tror det, så blir det bättre :)
InsaneBrain
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2012-09-13
Ort: Uppsala

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 1:37:03

Frimodig skrev:En huvudpoäng är att mobbare behöver bli sedda av omgivningen för vad de är. Naturliga svinpälsar


Det vore så oerhört skönt om man kunde avfärda mobbare så här enkelt. Men min erfarenhet är att mobbare ofta är de som mår dåligt själva. De som har olika typer av problem i familjen osv.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 1:42:41

Frimodig skrev:Jag skrev en insändare till Upsala Nya Tidning och föreslog att alla skolor i kommunen borde ha en vuxen elev-stödjare som skulle ta emot alla elever som känner sig mobbade och vidta nödvändiga åtgärder.


En gång i världen fanns det personer på skolorna som jobbade med sånt. De kallades kuratorer och skolpsykologer... :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Gafsan » 2013-01-22 2:13:19

Bjäbbmonstret skrev:
Frimodig skrev:Jag skrev en insändare till Upsala Nya Tidning och föreslog att alla skolor i kommunen borde ha en vuxen elev-stödjare som skulle ta emot alla elever som känner sig mobbade och vidta nödvändiga åtgärder.


En gång i världen fanns det personer på skolorna som jobbade med sånt. De kallades kuratorer och skolpsykologer... :roll:


Jaa... fast vad de gjorde för nytta är ganska oklart. Jag var tillräckligt "avvikande" för att få tillbringa en del tid hos skolpsykologen när jag var i mellanstadieåldern. Jag tror att han ville prata om känslor. Iaf var det inget som hjälpte mig ett dugg.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-22 2:14:45

Gafsan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:En gång i världen fanns det personer på skolorna som jobbade med sånt. De kallades kuratorer och skolpsykologer... :roll:


Jaa... fast vad de gjorde för nytta är ganska oklart. Jag var tillräckligt "avvikande" för att få tillbringa en del tid hos skolpsykologen när jag var i mellanstadieåldern. Jag tror att han ville prata om känslor. Iaf var det inget som hjälpte mig ett dugg.


Tja i mitt fall fick de stopp på mobbningen.


Admin: fixade citatet
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Jakaranda » 2013-01-22 9:15:58

Bjäbbmonstret skrev:
Gafsan skrev:
Bjäbbmonstret skrev:En gång i världen fanns det personer på skolorna som jobbade med sånt. De kallades kuratorer och skolpsykologer... :roll:


Jaa... fast vad de gjorde för nytta är ganska oklart. Jag var tillräckligt "avvikande" för att få tillbringa en del tid hos skolpsykologen när jag var i mellanstadieåldern. Jag tror att han ville prata om känslor. Iaf var det inget som hjälpte mig ett dugg.


Tja i mitt fall fick de stopp på mobbningen.

Det berodde nog mycket på vilken person det var som var kurator. Min kurator på högstadiet tyckte att det var en bra idé att säga.

Det är inget problem att det är elaka mot dig för att du spelar fiol och håller på med hästar. För det kommer du snart tröttna på.

Tack för den passnignen. Undrar om det berodde på att jag var ointresserad av båda de viktiga sporterna fotboll och hockey och dessutom inte såg något intressant i (mobbande) killar eller mode och smink :-)006
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav plåtmonster » 2013-01-22 11:37:23

Maken till inkompetent skolpersonal..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-22 21:16:42

Stå på dig, håll idioterna kort och låt inte deras läten och tyckanden slå rot i dig. Det är idioter som mobbar, kom ihåg det. Se dem som en flock förvirrade apor och ge dem ingenting.

Kuratorer är sällan nåt att hänga i gran. Försök att hitta backup, polare på annat håll. Gärna stadiga typer med livserfarenhet.

Det är ju fan att inte jag kan vara på plats och sätta skräck i dom till exempel.
Om du hade bott i mina trakter hade jag ställt upp direkt, även om vi inte känt varann sen innan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav Flinta » 2013-01-22 22:02:23

Gafsan skrev:
Frimodig skrev:En huvudpoäng är att mobbare behöver bli sedda av omgivningen för vad de är. Naturliga svinpälsar


Det vore så oerhört skönt om man kunde avfärda mobbare så här enkelt. Men min erfarenhet är att mobbare ofta är de som mår dåligt själva. De som har olika typer av problem i familjen osv.


Jag har samma erfarenhet som Gafsan, mobbare går att förstå (eller åtminstone att tänka sig in i). Det är dock ingen ursäkt för att de ska få fortsätta mobba.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

varför måste just jag vara utsatt

Inläggav plåtmonster » 2013-01-22 23:00:11

Det är dock inte en uppgift för den som blir mobbad att hantera plågandarnas problem. Snarare är det ofta tvunget att pinka in reviret hårdhänt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in