Det senaste forumavbrottet!

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Hundralappen » 2013-01-13 0:36:27

Nu var det down ~19:00 - ~23:30.

Vad händer?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Bastuper » 2013-01-13 0:40:03

23.35 var jag inne igen.....nu är det igång.
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav kullan » 2013-01-13 0:42:19

Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Hundralappen » 2013-01-13 1:12:30

kullan skrev:Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Det går alldeles utmärkt att ha ett sånt forum om det är DDoS-attacker. Såvida man inte skaffar ett påkostat skydd. Payar du?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Huggorm » 2013-01-13 1:19:26

Hundralappen skrev:
kullan skrev:Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Det går alldeles utmärkt att ha ett sånt forum om det är DDoS-attacker. Såvida man inte skaffar ett påkostat skydd. Payar du?

Vem skulle ha intresse av att göra DDoS-attacker mot det här forumet?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Hundralappen » 2013-01-13 1:22:18

Huggorm skrev:
Hundralappen skrev:
kullan skrev:Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Det går alldeles utmärkt att ha ett sånt forum om det är DDoS-attacker. Såvida man inte skaffar ett påkostat skydd. Payar du?

Vem skulle ha intresse av att göra DDoS-attacker mot det här forumet?


Säg det, säg det. Jag har varit med om det på dom mest små sidorna man kan tänka sig också :mrgreen:

Det kan vara allt från någon tolvåring från Knäckebrödhult som har tråkigt till någon galen Korean som vill ta över cyberspace :-)005
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Lilla Gumman » 2013-01-13 1:34:33

Jag blir lite irriterad när forumet inte fungerar, men samtidigt är det kanske inget att göra åt. Tycker att moderatorerna gör så gott de kan.

Jag försökte logga in vid cirka 19.45, då var det nere redan. Instämmer med de andras synpunkter att forumet kom igång igen kring 23.30.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav arbogaerik » 2013-01-13 1:44:39

IGEN!
Kom ej in på forumet mellan ca 19.20 - 00.15 (12/1-13)
?
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Zirre » 2013-01-13 1:52:17

kullan skrev:Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Även teknikerna har ett privatliv att sköta om. Dessutom gör de sitt jobb här på forumet gratis på sig fria tid, glöm inte det.
Tack till er från mig :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Gafsan » 2013-01-13 1:56:29

kullan skrev:Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Äsch, det går väl bra? Det är ju inte precis SOS alarm detta, och hur trist det än är när forumet är nere en stund så är det ju inte värre än att man får sysselsätta sig med något annat.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Zirre » 2013-01-13 1:58:03

Gafsan skrev:
kullan skrev:Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Äsch, det går väl bra? Det är ju inte precis SOS alarm detta, och hur trist det än är när forumet är nere en stund så är det ju inte värre än att man får sysselsätta sig med något annat.

Precis vad jag tycker :-)Happy
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav kullan » 2013-01-13 2:26:23

Men jag har inget annat att göra. Så då rullar jag tummarna och blir deppig av tristessen istället. Men jag tycker det har blivit mer strul på senare tid än var i början av min tid på forumet. Nåt måste ha hänt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Hundralappen » 2013-01-13 2:36:28

kullan skrev:Men jag har inget annat att göra. Så då rullar jag tummarna och blir deppig av tristessen istället. Men jag tycker det har blivit mer strul på senare tid än var i början av min tid på forumet. Nåt måste ha hänt.


Det finns miljoner saker att göra. Det gäller att ha fantasi. Läs en bok. Lös ett sudoku. Ehm... Spela läskpong? ^^
Klart något hänt.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Jagers » 2013-01-13 3:52:43

Huggorm skrev:
Hundralappen skrev:
kullan skrev:Har alla tekniker gott i strejk? Nån måste kunna kolla detta. Det går inte att ha ett forum som slocknar lite när som helst.


Det går alldeles utmärkt att ha ett sånt forum om det är DDoS-attacker. Såvida man inte skaffar ett påkostat skydd. Payar du?

Vem skulle ha intresse av att göra DDoS-attacker mot det här forumet?

Skulle vilja svara många på den frågan.
Med tanke på vad som hänt i USA senaste månaden/månaderna.

Hotbilden mot Aspergare är högre än normalt.
Därför jag tycker att tekniker kan svara på frågan "Har aspergerforumet på nått sätt blivit hackat/D-dosat?"
Så att vi kan förbereda oss på att det står en ung psykopat utanför våra dörrar som spårat våra ip-adresser.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav treeman » 2013-01-13 4:27:34

Jagers skrev:Skulle vilja svara många på den frågan.
Med tanke på vad som hänt i USA senaste månaden/månaderna.

Hotbilden mot Aspergare är högre än normalt.
Därför jag tycker att tekniker kan svara på frågan "Har aspergerforumet på nått sätt blivit hackat/D-dosat?"
Så att vi kan förbereda oss på att det står en ung psykopat utanför våra dörrar som spårat våra ip-adresser.


Var beredd alltid på överlevnad. Mitt tips.

Kanske någon blivit stött av nån Aspergare som är efterbliven och hämnas nu, vem vet. Sånt är livet hehe.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav treeman » 2013-01-13 4:33:14

Zirre skrev:Även teknikerna har ett privatliv att sköta om. Dessutom gör de sitt jobb här på forumet gratis på sig fria tid, glöm inte det.
Tack till er från mig :D


Servern där websidan ligger har inget med forumets tekniker att göra. Webhotell ansvarar för åtkomlighet till kunders websidor. Vad jag vet ligger inte denna sidan på en privatdator hemma hos nån forum-tekniker.
Senast redigerad av treeman 2013-01-13 4:44:15, redigerad totalt 1 gång.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Gafsan » 2013-01-13 4:42:30

treeman skrev:Var beredd alltid på överlevnad. Mitt tips.


PRECIS. Varför inte ta chansen när forumet går ner, och träna lite extrem överlevnad! Lurpassa! Attackera!

(eller så kan man ta till aspergarens supervapen: tråka ut omgivningen! En superförmåga som gör att man kan få i princip vilken åhörare som helst att bli mycket, mycket sömnig och förvirrad och (om det görs rätt) få henom att känna att hen nog blivit förolämpad, utan att kunna förklara exakt hur)).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Parvlon » 2013-01-13 4:48:20

För den som vill ha mail när forumet är i rullning.

www.uptimerobot.com

Står att man kan få via sms men http://ifttt.com är gratis och fungerar fint.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Sv: Re: Det senaste forumavbrottet!

Inläggav barracuber » 2013-01-13 9:07:03

Parvlon skrev:För den som vill ha mail när forumet är i rullning.

http://www.uptimerobot.com

Står att man kan få via sms men http://ifttt.com är gratis och fungerar fint.

Jag skulle hellre vilja att webbhotellet fick de mailen och sedan agerade. Jag vet inte hur det är men jag antar att även kvällar, nätter o helger ingår i vår tjänst? Liebert eller ngn annan?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Parvlon » 2013-01-13 9:16:19

Passar på att rätta mig själv.
Parvlon skrev:Står att man kan få via sms men http://ifttt.com är gratis och fungerar fint.
Funkar att få sms men har ej testat med ifft + rss+isup.me eller uptimeobot. De sms jag fått kommer dessutom bara på morgonen..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Savanten Svante » 2013-01-13 9:32:17

treeman skrev:
Zirre skrev:Även teknikerna har ett privatliv att sköta om. Dessutom gör de sitt jobb här på forumet gratis på sig fria tid, glöm inte det.
Tack till er från mig :D


Servern där websidan ligger har inget med forumets tekniker att göra. Webhotell ansvarar för åtkomlighet till kunders websidor. Vad jag vet ligger inte denna sidan på en privatdator hemma hos nån forum-tekniker.


Fast om jag inte missminner mig så är sanningen nånstans mittemellan, forumet har en egen server i en serverhall nånstans, inte webhotel i vanlig mening.

Jag är också nyfiken på vad som orsakar det hela.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Miche » 2013-01-13 9:48:19

@Svante, jag tror du har rätt, det innebär att webbhotellet bara hyr ut platsen och bandbredden där det ingår en viss mängd datatrafik, inte tjänsten att hålla servern (= forumet) igång, det är en uppgift för forumets tekniker och den uppgiften sköts i huvudsak på distans på deras fritid.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav Meppe » 2013-01-14 0:57:50

Forumet var nere sedan 13:06 den här gången.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Det senaste forumavbrottet!

Inläggav AS messenger » 2013-01-14 1:12:04

Meppe skrev:Forumet var nere sedan 13:06 den här gången.
Hej. Bara så att jag förstår detta rätt: gick det inte att komma in här alls här på Aspergerforum från kl. 13.06 tidigare i dag tills alldeles nyss? (Förlåt min konstiga och kanske korkade fråga – jag höll på att säga att jag har asperger, vilket jag förstås i och för sig också har/är diagnostiserad med.)

Varför jag frågar är för att jag inte skrivit på några dagar och när jag skulle titta in för en stund sedan, så möttes jag av informationen: "You don't have permission to access on this server." eller dylikt, med något 403-nummer etc. Detta var vid klockan 23.45 cirka. Jag fattade ingenting.

Vad är anledningen till att sådant sker?
Och vad betyder denna 403-mening?
AS messenger
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2012-06-15

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in