Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav lenasvn » 2013-01-11 10:03:07

Hej alla!

I November gick jag med min handläggare till Psyk. Klinik Gamlestaden i Göteborg för att få igång en process där jag skulle få starta Ritalinbehandling. Läkaren ska senare (i slutet av Januari) skriva en utvärdering till FK som komplettering till min ansökan om halv sjukersättning. Hon skrev ut startdos på 10mg för en hel månad (tycker jag är väl länge, för övrigt). Den 12 Dec skulle hon ringa för att diskutera medicinering samt höjning av dosen.

Hon ringde aldrig. Dagen efter skickade jag ett vanligt brev eftersom det inte gick att logga in på Mina Vårdkontakter, hoppades hon skulle dubbelkolla telefonnumret samt ringa. Jag hörde inte ett ljud, så jag ringde någon dag innan jul och fick prata med någon som handlägger din förfrågan. Hon ringde snart upp igen och sa att läkaren försökt ringa men inte fått svar (hade hon skrivit i sina dokument). Detta har denna läkaren sagt flera gånger förut, att hon inte fått tag på mej, och när jag tänker tillbaka så stämmer inte detta.

Alla andra på kliniken kommer fram, telefonen jag använder är enbart för viktiga samtal. Om någon ringer och jag inte svarar finns det missade samtalet på en lista på telefonen, och det fanns inget missat samtal i registret. En annan läkare ringde snart upp och fyllde på receptet, dock på samma låga startdos för att jag åtminstone skulle slippa gå utan.

Jag hörde fortfarande inte av läkaren, varken via brevkontakt eller telefonen, så den 3 jan. skrev jag via mina vårdkontakter till henne. Ett par dagar senare var statusen att hon läst meddelandet men inte besvarat det. Man bör vänta i 3 arbetsdagar på svar. Nu är det den 11 jan. och hon har fortfarande inte kontaktat mej! Jag har alltså försökt få tag på henne i en månad. Hennes ursäkt att hon inte får svar köper jag inte, helst eftersom jag vid 2 tillfällen skickat numret en extra gång (samma som alla andra kommer fram till mej ifrån) så att hon skulle kunna dubbelkolla att hon knappat in rätt nummer.

Jag blev lite lack på situationen och sökte lite på nätet för att se om någon annan haft problem, och hittade följande: https://www.flashback.org/showthread.ph ... #p40995014 ....killen i tråden säger att han försökt få tag i läkaren på samma klinik i 5 veckor.

Jag hade tänkt söka mej till en annan läkare som kan förskriva, men just nu är situationen den att kommunen har samarbete med denna kliniken, hon är utvald av kommunen att handha fallet då jag får hjälp av dom att söka sjukersättning. Jag kan alltså inte göra så mycket i dagsläget. Jag kan inte låta tiden gå för länge då jag överklagat ett nekande från FK, så det är mycket på spel här. Jag kan som jag ser det inte springa o byta läkare o klinik (detta tar ju tid, dessutom) och börja om från början.

Tankar, reaktioner, kanske goda råd? Har någon annan liknande erfarenheter med denna kliniken?
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav will » 2013-01-11 11:00:17

Jag har liknade erfarenheter.....de startar en behandling men fullföljer den inte och sedan rinner allt ut i sanden :-)Raging

För att få den hjälp man har rätt till så måste man tjata sig till den och vara jobbig samt ha en massa kunskap om vilken hjälp man har rätt till...

Det gäller att vara påläst samt tjata, tjata och tjata....

Skit samhälle vi lever i, inte undra på att samhället ser ut som det ser ut i dagens Sverige....

Alla orkar inte tjata....och så måste man ha tid att sitta och ringa runt :(
will
 
Inlägg: 91
Anslöt: 2008-07-31

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-11 11:24:19

will skrev:Alla orkar inte tjata....och så måste man ha tid att sitta och ringa runt :(


En halvan av befolkningen låtsas ge vård och den andra halvan låtsas få vård. Tänk så produktivt med fet lön till läkaren, många FK handläggare och rehabiliterare till tusen, ja BNP blir stor! ;)

Min allmänna reflektion är att sjukvården visst kan spara en massa pengar genom att strunta i människor. Men att det nu gått så långt att man genom att "spara" orsaker mer kostnader än man egentligen sparar. Det är inte längre bara oschysst utan rentavt dumt.

@lenasvn, Kan du inte säga att du behöver få 20 mg dosen påfylld? om du får höra något annat så säg att det står fel i papprerna, att du vart lovad etc? och sist om inte den andre läkaren kan skriva ett nytt recept?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav Levande » 2013-01-11 11:55:32

Kontakta patientnämnden och se om de kan hjälpa till.
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav lenasvn » 2013-01-11 12:40:59

Tack för alla svar. :-)Happy Jag tänkte också på det, att när/om man lyckats komma upp i en högre, stadig dos och då inte får den påfylld helt plötsligt så kan man ju faktiskt bli dålig, och håller man i ett arbete så kanske man inte kan utföra sitt arbete. Helt otroligt. Jag ska göra som @Levande säger, kontakta Patientnämnden. Tidskrävande och kostsamt att hålla på och söka läkare som gömmer sej- absolut. Denna typ av medicin skall ju fyllas på varje månad, det gör ju saken väldigt besvärlig.
lenasvn
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2010-04-13
Ort: Göteborg

Psyk. Klinik Gamlestaden- Läkare hör ej av sig.

Inläggav Bror Duktig » 2013-01-11 13:27:30

PM:a vad läkaren heter så är du snäll. Jag ska precis söka mig till det stället då jag inte får komma till mottagningen i min kommun.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården



Logga in