Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jakaranda » 2013-01-09 11:06:45

Jagers skrev:Njaa... jag kan själv fantisera om vart jag hade varit i livet om jag hade druckit lite alkohol och gått på alla demdär festerna, hade med stor sannolik haft en flickvän eller iaf. många vänner, och bara av dem sakerna hade hela mitt liv ändrat på sig, till det bättre.(antagligen)

Hade du verkligen det? Är det verklgien där det sitter? Jag tror inte det. Jag var på nästan alla pubar, på alla gasquer och engagerade mig i nollningen när jag gick på högskolan. Vad hjälpte det. Jakaranda var utanför även på festerna och det berodde inte på att jag inte drack. Eftersom jag var med och anordnade festerna så var mina "kollegor" också nyktra men som sagt jag var utanför iallafall.
Idag är jag lite mindre ensam trots att jag fortfarande inte dricker en droppe (smakar vidrigt) och har ett par riktigt bra vänner men någon pojkvän har jag fortfarande inte lycktas hitta. Troligen är jag väl för trasig sedan högstadiet :-)004
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-09 12:06:49

Jakaranda skrev:
Jagers skrev:Njaa... jag kan själv fantisera om vart jag hade varit i livet om jag hade druckit lite alkohol och gått på alla demdär festerna, hade med stor sannolik haft en flickvän eller iaf. många vänner, och bara av dem sakerna hade hela mitt liv ändrat på sig, till det bättre.(antagligen)

Hade du verkligen det? Är det verklgien där det sitter? Jag tror inte det. Jag var på nästan alla pubar, på alla gasquer och engagerade mig i nollningen när jag gick på högskolan. Vad hjälpte det. Jakaranda var utanför även på festerna och det berodde inte på att jag inte drack. Eftersom jag var med och anordnade festerna så var mina "kollegor" också nyktra men som sagt jag var utanför iallafall.
Idag är jag lite mindre ensam trots att jag fortfarande inte dricker en droppe (smakar vidrigt) och har ett par riktigt bra vänner men någon pojkvän har jag fortfarande inte lycktas hitta. Troligen är jag väl för trasig sedan högstadiet :-)004

jag tror verkligen det, jag har en vän som jag kunnat stått mycket närmare om jag festat å druckit, å på dem festerna hade jag nog garanterat kunna hittat fler kompisar och säkert även en flickvän. Min blyghet/sociala fobi/torgskräck har ställt till med mycket för mig...och gör fortf.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav kullan » 2013-01-09 12:31:47

Hundralappen skrev:Men serriöst, testa en cider med lite halt i nån gång sådär.


Det har förekommit att jag druckigt cider som motsvarat folköl. Jag somnade för jag blev skittrött av det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-09 14:36:31

kullan skrev:
Hundralappen skrev:Men serriöst, testa en cider med lite halt i nån gång sådär.


Det har förekommit att jag druckigt cider som motsvarat folköl. Jag somnade för jag blev skittrött av det.

Haha, du tål juh till och med mindre än mig kullan :lol:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Braincandy » 2013-01-09 14:58:57

Herregud vilket tråkigt intresse att sitta och supa med massa andra människor...
Fast vad vet jag, om jag inte hade varit den jag är och inte känt kräklust av att dricka nåt med alkohol i, kanske jag hade tyckt annorlunda. Men då hade jag inte varit jag och vi alla bör väl ha vår plats i världen tycker man!

Anyway... Titeln till artikeln kunde inte varit mer missvisande, kommer omedelbart på en konspirationsteori att bryggerierna inte säljer lika mycket längre och därför köper en artikel i pressen som förmodligen är bra för dom för att det säkert finns åtminstone vissa som tolkar det som så att alkohol löser problem :roll: .
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Jagers » 2013-01-09 15:59:57

Braincandy skrev:Anyway... Titeln till artikeln kunde inte varit mer missvisande, kommer omedelbart på en konspirationsteori att bryggerierna inte säljer lika mycket längre och därför köper en artikel i pressen som förmodligen är bra för dom för att det säkert finns åtminstone vissa som tolkar det som så att alkohol löser problem :roll: .

:lol:
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav plåtmonster » 2013-01-09 16:17:38

Aftonbladet använder en artikel i den Norska läkartidningen Nr.1 2013-01-08
tidsskriftet.no - Alkoholavholdende – en risikogruppe?(2013)

Där uppges författaren som "W Pedersen" men i texten hittar man:
Studien er basert på forskningsprosjektet Ung i Norge longitudinell (10).

Som leder till:
10.Pedersen W, Skardhamar T. Cannabis and crime: findings from a longitudinal study. Addiction 2010; 105: 109 – 18. [PubMed] [CrossRef]


Som leder till:
wiley.com - Cannabis and crime: findings from a longitudinal study (2009)

Som leder till det fullständiga namnet "Willy Pedersen" vilket sannolikt men ej helt säkert är författaren av artikeln i Norska läkartidningen Nr.1.

Nätsöker man på namnet "Willy Pedersen" så kommer man till en wikipediasida:
http://no.wikipedia.org/wiki/Willy_Pedersen

Som visar sig vara en person född 1952 och är professor i sosiologi i 2001. På wikipedia finns en länk till hans presentationssida:
http://www.sv.uio.no/iss/personer/vit/w ... index.html

Där kan man se hur han ser ut t.om:
Bild

Man kan också hitta fler publikationer av honom i systemet "Cristin" (94 stycken):
http://www.cristin.no/as/WebObjects/cri ... action=sok

Så det verkar vara en professor som forskar mycket om droger och kriminalitet osv. Men det finns i stort sett inget skrivet om finansiering, sidointressen osv. Någon borde fråga norska läkartidningen vem som garanterat skrivit artikeln! Kanske kan man kolla via skattedeklaration om sidoinkomster förekommer och i vilken utsträckning uppdragsforskning förekommer på instutionen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav LordNelson » 2013-01-10 14:59:05

Vem tycker inte nyktra ungdomar är deprimerande.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Flawed » 2013-01-10 15:50:05

sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.
sugrövmanövern skrev:Har nog inte med spriten att göra utan att de som inte blir bjudna på fest är ensamma och ensamheter dödar deras själar.


Ja det verkar ju ytterst troligt.
Sedan när man har passerat tonåren eller 25 eller något sådant så kan man tänka sig att nykterister inte längre är mer deprimerade statistiskt.

Varför måste folk som skriver artiklar baserade på studier vara så jävla dåliga förövrigt?
Är det ett jobb som automatiskt går till den person redaktionen som tänker väldigt väldigt dåligt?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav Gafsan » 2013-01-10 15:57:03

Jag känner inte så många som inte dricker alls (eller druckit under tonåren) men de jag vet som har valt att avstå alkohol helt, har i samtliga fall gjort det för att det funnits en del riktigt jobbiga alkoholproblem i deras uppväxtfamiljer. De har haft föräldrar som druckit och orsakat mycket elände för familjen.

De här personerna (ungdomarna alltså) har nog inte mått jättebra under uppväxten, men deras val att avstå alkohol har ju varit ett symptom på en bakomliggande alkoholproblematik i familjen och det är ju det (föräldrarnas alkoholmissbruk) och inte deras egen nykterhet som fått dem att må dåligt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Nyktra ungdomar - mer deprimerade

Inläggav arbogaerik » 2013-01-10 19:56:22

Undersökning och slutkommentar av pappskalle:

-Lyfte inte fram prevalensen religiöst engagerade hos de avhållsamma trots att den frågan också tillhörde undersökningen
-Antar förutsättningslöst att senare sexualdebut är negativt
-Inga aspekter på om orsak till avhållsamhet kunde bero på riskreducering vid medicinering, kanske speciellt då psykofarmaka.

Kunde lika gärna tolkat datat:
Av de 1% ungdommar med psykiska åkommor är spritavhållsamheten större.

Men vände på det och konstaterade:
Att hos de undsommar som inte dricker alkohol ökar de psykiska åkommorna
arbogaerik
 
Inlägg: 334
Anslöt: 2012-11-23

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in