Gå på bio själv?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Gå på bio själv?

Inläggav laladada » 2013-01-08 21:48:55

Nu är det så att det är en film på bio jag bara MÅSTE gå och se. Har frågat mina få vänner som jag har om de vill gå men de ville inte med/kan/har inte tid att gå med och samma sak med min familj. Så nu sitter jag här och funderar om jag skulle ta och gå på bio själv?

Jag lider av ångest och jag har fobi för biosalonger(vet inte varför jag har det) och jag tänkte att det faktiskt kunde vara en övning att övervinna min ångest och fobi men samtidigt ha det trevligt! Fast jag är rädd för att jag ska känna mig ensam när jag väl är i biosalongen då oftast man brukar gå med någon. Fast jag känner mig ändå alltid ensam men att känna det i en salong full av människor är bara för läskigt. Brukar endast gå med människor som jag litar på och känner mig trygg med.

Har ni gått själva? Brukar ni gå själva? NI får bestämma hur jag ska göra till helgen!

Snabba svar tack:)
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Gå på bio själv?

Inläggav Gafsan » 2013-01-08 22:08:24

Jag har gått på bio ensam en gång. Det kändes lite fånigt (för bio brukar ju vara en sån där social grej) men alla jag kände hade redan sett filmen så jag hade att välja på att gå själv eller inte se den alls (på bio iaf).

Oftast när man går själv till något stället dit folk vanligen går i sällskap så tror man att man är så iögonenfallande ensam men så är det ju inte. Alla andra som är där har ju inte koll på om man är där själv eller som en del av ett sällskap.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Gå på bio själv?

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-08 22:14:27

Ganska meningslöst egentligen att gå med sällskap för man får ju ändå inte prata med varandra under filmen.
Jag gillar inte bio så värst för jag blir jämt kissnödig mitt i filmen och sedan får jag panik när man ska försöka hitta ut.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Gå på bio själv?

Inläggav slackern » 2013-01-08 23:18:27

sugrövmanövern skrev:Ganska meningslöst egentligen att gå med sällskap för man får ju ändå inte prata med varandra under filmen.
Jag gillar inte bio så värst för jag blir jämt kissnödig mitt i filmen och sedan får jag panik när man ska försöka hitta ut.


Men för fan kvinna använd en kateter och en flaska.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gå på bio själv?

Inläggav Meppe » 2013-01-08 23:37:36

Själv har jag svårt att begripa varför man ska gå med någon. Man kommer ju ändå inte att sitta och prata. Brukar be om en kantplats så långt bak som möjligt, oftast får jag den platsen jag vill ha eftersom jag dels väntar tills filmen visats några gånger, dels har en vana att vara där tidigt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Gå på bio själv?

Inläggav Kevlarsoul » 2013-01-08 23:39:56

Har vid flera tillfällen gått på bio själv.
Inga konstigheter, nästan trevligare så ibland.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Gå på bio själv?

Inläggav treeman » 2013-01-09 0:02:31

Ingen som smaskar bredvid och fnissar en hysteriskt i örat så fort nån dör i filmen.

Aldrig varit på bio själv men kanske testar det snart.
8)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Gå på bio själv?

Inläggav adddd » 2013-01-09 0:14:00

Kevlarsoul skrev:Har vid flera tillfällen gått på bio själv.
Inga konstigheter, nästan trevligare så ibland.
Håller med.

Jag reste till och med ensam på semester till Florida för några år sedan. De var skitnoga med mitt baggage och vad fan jag skulle dit och göra ensam. Trodde väl att jag var terrorist eller knarksmugglare. Snäste till slut till åt gränsbevakningsgubbens alla frågor och sa att jag faktiskt inte vet vad jag ska hitta på alldeles ensam, vara i solen på stranden typ. Då lät han mig gå.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Gå på bio själv?

Inläggav treeman » 2013-01-09 0:20:39

adddd skrev:jag var terrorist eller knarksmugglare


Jag brukar säga att man ska bestämma sig för vad man är liksom. Fast alla gör olika, jojo.


OnT:
Alltid tänkt att det är pinsamt att gå till en bio ensam, alla undrar om man är "ensam i världen" kanske. Det är ju sant då men det vill man ju inte att "dom andra" ska veta f-n.

Men man kan ju stå utanför biljettköp i 5 minuter och sen när nån köper biljett till samma film så säger man högt:
"- Fan min pojkvän måste vara försenad jag går in så länge."

Det ska sägas skithögt!!! Det sår ett rykte om att man inte är ensam liksom. Perfekt.


PS:
Jag är inte gay det var ett teoretiskt exempel ovan bara.
Senast redigerad av treeman 2013-01-09 0:35:10, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Gå på bio själv?

Inläggav adddd » 2013-01-09 0:25:27

treeman skrev:
adddd skrev:jag var terrorist eller knarksmugglare


Jag brukar säga att man ska bestämma sig för vad man är liksom. Fast alla gör olika, jojo.


OnT:
Alltid tänkt att det är pinsamt att gå till en bio ensam, alla undrar om man är "ensam i världen" kanske. Det är ju sant då men det vill man ju inte att "dom andra" ska veta fan.

Men man kan ju stå utanför biljettköp i 5 minuter och sen när nån köper biljett till samma film så säger man högt:
"- Fan min pojkvän måste vara försenad jag går in så länge."

Det ska sägas skithögt!!! Det sår ett rykte om att man inte är ensam liksom. Perfekt.


PS:
Jag är inte gay det var ett teoretiskt exempel ovan bara.
Vad menar du? Jag är varken eller. Du citerade ur sammanhanget.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Gå på bio själv?

Inläggav Moggy » 2013-01-09 0:35:27

Ser inga problem med att gå själv på bio. Gjort det flera gånger och man ser flera andra som går själv.

Brukar vänta till filmen gått ett tag och det inte är mycket folk. Så att jag slipper ha jackan knät.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Gå på bio själv?

Inläggav Jagers » 2013-01-09 0:59:19

Du kan gå med din kontaktperson eller boendestödet.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Gå på bio själv?

Inläggav Someone » 2013-01-09 2:06:51

Oftast själv, bättre stämning så och du väljer den filmen du vill se. Går bara på 3d filmer då vanliga kommer ut ganska fort på dvd. Ser helst hemma i lugn och ro.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Gå på bio själv?

Inläggav laladada » 2013-01-09 2:21:43

Tack för alla som har svarat!

Först vill jag säga att det faktiskt är konstigt att bio är en "social"-grej när man ändå sitter och kollar på en film. Liksom vem sitter och pratar? Eller jo det finns ju vissa idioter.. :?

Men jag har faktiskt bestämt mig att jag ska gå själv. Jag tror det är faktiskt bara jag som tänker på att jag är själv. Jag menar: om jag ser någon på bio som går själv så liksom stirrar jag inte på den och tänker "men gud den personen är ensam här, ring polisen!". Men som sagt så hatar jag att känna mig ensam, och att sitta ensam i en biosalong där de(flesta) har sällskap känns ju faktiskt...ensamt. Men men. Jag vill verkligen se den filmen så får ta och gå! Ska också gå på dagen så det kanske inte känns lika "muppigt".

Jag kanske inte ska säga muppigt...eftersom jag som sagt aldrig har tänkt på när personer sitter själva på bio. Det är nog bara mina tankar som spökar. Hoppas dock att min ångest lägger sig och att faktiskt kommer iväg!

Tack igen för alla svar. Och om ni har mer svar så är det bara att skriva på :-)Happy
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Gå på bio själv?

Inläggav treeman » 2013-01-09 2:30:03

Bra val och bra genomtänkt.
:)
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Gå på bio själv?

Inläggav adddd » 2013-01-09 2:41:47

Återkom gärna med rapport om hur det gick. Hur det kändes och så. Jag tror inte det är någon som kommer lägga märke till att du är ensam, eller åtminstone inte reflektera över det. Det ska inte vara några konstigheter och det är som du märkt en hel del som går på bio ensamma. :-)Happy
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Gå på bio själv?

Inläggav laladada » 2013-01-09 2:51:54

adddd skrev:Återkom gärna med rapport om hur det gick. Hur det kändes och så. Jag tror inte det är någon som kommer lägga märke till att du är ensam, eller åtminstone inte reflektera över det. Det ska inte vara några konstigheter och det är som du märkt en hel del som går på bio ensamma. :-)Happy


Ja ellerhur! Varje gång man är på bio ser man någon som sitter ensam och inte bryr man sig om det? :-)Happy
Ja jag uppdaterar sen, köper min biljett imorgon. Kommer ha sådan ångest över att sitta där själv och känna mig ensam men det går nog över sen när filmen drar igång! :-)Happy (hoppas jag...)

Det är ingen mer som kände precis som jag men gick ändå? Hur var det och hur gick det? Kände ni er ensamma eller funkade det helt perfekt?
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Gå på bio själv?

Inläggav Gafsan » 2013-01-09 2:58:22

laladada skrev:Det är ingen mer som kände precis som jag men gick ändå? Hur var det och hur gick det? Kände ni er ensamma eller funkade det helt perfekt?


Jag har ingen fobi för biosalonger precis men det kändes verkligen inte bekvämt att gå på bio själv. När jag kom dit först så kändes det jättekonstigt och jag tänkte verkligen att alla tittade på mig och tänkte att "oj, är hon ensam"... fast lustigt nog så var det ganska många som var ensamma just den föreställningen, så då kändes det bättre. Och när filmen väl börjat så var det helt OK. Inte lika bra som att gå på bio med någon man känner bra, men mera avslappnat än att gå på bio med en ytligare bekantskap (det kan vara rätt jobbigt tycker jag).
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Gå på bio själv?

Inläggav Jagers » 2013-01-09 2:58:34

laladada skrev:Det är ingen mer som kände precis som jag men gick ändå? Hur var det och hur gick det? Kände ni er ensamma eller funkade det helt perfekt?

Jag har väll gjort liknande saker, men aldrig BIO.
Det kändes skönt efter ett tag, riktigt skönt, man känner sig så glad och stark för att man har klarat nånting man trodde var omöjligt och livsfarligt.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Gå på bio själv?

Inläggav Someone » 2013-01-09 3:03:40

laladada skrev:Det är ingen mer som kände precis som jag men gick ändå? Hur var det och hur gick det? Kände ni er ensamma eller funkade det helt perfekt?


Att sitta i ett rum fullt rum med främlingar, definitivt ingen jag föredrar men att se något coolt i 3d kan vara värt det! Vanliga filmer kan du lika gärna se hemma.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Gå på bio själv?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-09 3:21:17

Upplever det som avstressande att gå på bio eftersom jag lever mig in i filmen och inte tänker på så mycket annat. Ska nog göra det snart. Får inte med pojkvännen eftersom han tycker bättre om att sova :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Gå på bio själv?

Inläggav laladada » 2013-01-09 3:43:32

Jag lever mig också in i filmer. Ska gå i en ganska liten salong också så det känns bättre. Men eftersom jag har fobi för biosalonger så kan det också vara en bra sak att jobba på. Liksom att komma över fobin. Har andra fobier men skulle hellre vilja försöka övervinna dom själv än med någon annan som flåsar en i nacken..så jag försöker tänka så.

Pratade också med en kompis nyss som tyckte det var helt normalt att jag går själv, så det känns också bra. Och han sa att han också skulle gå själv om han inte led av panikångest, så blev ganska pepp att gå nu! Jag menar..en 18-årig tjej måste väl kunna gå på bio själv? Får väl se det som en utmaning också 1. för att komma över min ångest och fobi 2. för att veta att jag klarar av saker(då jag inte har så högt självförtroende och inte tror jag kommer klara av NÅGOT i mitt liv).

Gafsan skrev:
laladada skrev:Det är ingen mer som kände precis som jag men gick ändå? Hur var det och hur gick det? Kände ni er ensamma eller funkade det helt perfekt?


Jag har ingen fobi för biosalonger precis men det kändes verkligen inte bekvämt att gå på bio själv. När jag kom dit först så kändes det jättekonstigt och jag tänkte verkligen att alla tittade på mig och tänkte att "oj, är hon ensam"... fast lustigt nog så var det ganska många som var ensamma just den föreställningen, så då kändes det bättre. Och när filmen väl börjat så var det helt OK. Inte lika bra som att gå på bio med någon man känner bra, men mera avslappnat än att gå på bio med en ytligare bekantskap (det kan vara rätt jobbigt tycker jag).


Ja det tror jag också det känns när man kommer ensam där. Jag går bara med folk som vet om vad jag har för fobi. En gång skulle jag gå med en kompis som jag inte träffat på 7 år. När jag kom till biosalongen så fick jag en ångestattack och bokstavligen sprang ut från biljettkön. Så efter det visste jag att det var bättre att gå med nära personer. Men jag vill ju egentligen inte gå själv men nu när jag inte får någon med mig så känns det ändå att jag MÅSTE gå och se den här filmen. Vet ju själv om jag bangar ut att jag kommer vara jätte ledsen för det.
laladada
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2010-08-18

Gå på bio själv?

Inläggav Charlie72 » 2013-01-09 9:36:28

Går på barnfilmer med ungarna, annars inte alls, senast jag var o såg en film själv (ca 15 år sen) så köpte jag platserna brevid min plats också, vill inte ha folk omkring mig
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Gå på bio själv?

Inläggav pointblank » 2013-01-09 10:35:38

Har inga problem med att gå på bio själv, och ser det inte som en så social aktivitet heller. Tror inte någon bryr sig om det. De flesta människor har fullt upp med sig själva. Om någon mot förmodan skulle bry sig, så skulle jag strunta i det och inte låta det påverka mitt val.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in