Långsam och hackande videospelare.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Miche » 2013-01-08 21:03:08

Ställ om datorn till optimerat läge, det finns gott om finesser i Windows som kväver prestanda.

Jag sitter inte så till att jag kan beskriva hur man gör, men det är även olika beroende på vilken version du har av Windows. Du kan även kolla vilka processer som är igång och stjäl processortid i Aktivitetshanteraren, ofta finns det en massa skit igång som inte gör någon egentlig nytta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Gersa » 2013-01-08 21:05:22

Parvlon skrev:Aha, fast då beror det nog på vilken mediaspelare man använder.

B.la mplayer och vlc hittar rätt avkodning automatiskt.


Jag kör det interna play kommandot "ffplay" har inte ändrat några inställningar alls.
Kopierade bara länken och klickade hämta.... Det var innan jag såg de övriga flikarna.... ;-))
Går man via menyerna på flik två eller vad man ska kalla den så kommer filändelsen på plats av sig själv.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Moggy » 2013-01-08 21:15:01

KrigarSjäl skrev:
Moggy skrev:Kollar du på nedladdat eller streamar du online?

Hackar det med olika spelare?

Funkar Youtube bra?

Det hackar med allt, youtube funkar väl någorlunda.

Kollar både nedladdat och streamat.


Har det funkat bra tidigare, nåt som börjat plötsligt?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav matgar » 2013-01-08 21:43:42

Jag undrar lite hur din internet koppling mår överlag.

Testa www.bredbandskollen.se och säg vad du får för resultat.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-08 22:00:23

Gjort systemåterställning.

Startat om datorn.

Uppdaterat både divx och realplayer.

Google Chrome och Firefox finns.

Men inget funkar. Allt sker med fördröjning, till och med de här raderna i skrivande stund.

Så, vad göra?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-08 22:04:42

Defragmenterar. I brist på andra idéer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-08 22:08:00

matgar skrev:Jag undrar lite hur din internet koppling mår överlag.

Testa http://www.bredbandskollen.se och säg vad du får för resultat.

Gjort.

Ta emot filer: 6,29 mbit/s
Skicka filer: 1,14 mbit/s

Svarstid: 42 ms

Vad betyder detta?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Gersa » 2013-01-08 23:28:08

KrigarSjäl skrev:
matgar skrev:Jag undrar lite hur din internet koppling mår överlag.

Testa http://www.bredbandskollen.se och säg vad du får för resultat.

Gjort.

Ta emot filer: 6,29 mbit/s
Skicka filer: 1,14 mbit/s

Svarstid: 42 ms

Vad betyder detta?


Det borde innebära att din uppkoppling inte är problemet.
Jag fattade det som problemen var när du streamade film. Men nu ser jag att du skrivit att problemen även är att datorn "laggar" när du skriver text.
Så kan det bli av en massa olika orsaker...
Om du har Windovs XP i datorn så är den vanligaste orsaken att Windowz uppdate håller på att gör någon större uppdatering. Detta kan i princip göra datorn oanvändbar under ganska lång tid..
Det kan också bero på virus eller malware...
Om jag utgår ifrån att du har ett fungerande virusskydd på datorn så finns det mängder med gratis optimeringsprogram som du skulle kunna testa. Problemet är att de är lite olika bra på olika saker...
Så eftersom du inte verkar vara någon datanörd så skulle jag testa att hämta hem ett program som är hyfsat på rätt mycket utan att egentligen vara bäst på något...
Det heter Advanced system care och du kan hitta en lite äldre version här:
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159410

Installera det och kör en "deep care". Om du vill ha kvar din Internet historik ska du kryssa bort "Privacy sweep" i listan över saker programmet kommer att göra när du kör en "deep care"- Detta program är som sagt inte bäst på något men det gör väldigt mycket och jag har kört det hundratals gånger utan att det "förstört" någon dator. Därav att jag vågar rekommendera det.
När du installerar programmet kan du se till att kryssa bort om installationsprogrammet föreslår att du ska installera någon "toolbar" eller annat. När du installerat programmet så kommer det också föreslå att du ska uppgradera till betalvarianten, men det är bara att klicka bort...

Har du inget aktivt virusskydd är det i princip omöjligt att ge några tips utom att det förmodligen är bäst att installera om hela datorn... Har du en äldre dator med XP och inget aktivt virusskydd kan jag nästan garantera att det enklaste är att installera om hela datorn...
En recovery räcker inte i dessa lägen då malware och eventuella virus finns i recovery sectorn också...

Finns som sagt andra alternativ till Advanced system care, men då blir det flera olika program vilket krånglar till det en hel del...

Känner du att det jag skriver ovan lika gärna kunde vara på latin är det nog bäst om du kan få hjälp av någon du känner.

Lycka till!
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Hundralappen » 2013-01-09 2:00:09

Både stream och nerladdat. Tyder inte på webbläsare/flashplugin/bredband iallafall.

1. Testa uppdatera dina drivrutiner till ditt grafikkort och om du har andra uppdateringar tillgängliga så kör dom med.
2. Testa byt grafikkort.
3. Testa byt skärm.
4. Testa ditt ram. Med tex memtest: http://www.memtest86.com/
5. Testa byta ram, alternativt köra på en sticka i taget.

Kan vara processorn med, men i 90% av datorstrul brukar det inte vara den.


Efter lite mer ingående läsning efter skummande;
Men eftersom även det här laggar så tippar jag nästan på ramminnena först och främst alltså..
Inga blåskärmar, right?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-09 10:24:17

Gersa skrev:
KrigarSjäl skrev:
matgar skrev:Jag undrar lite hur din internet koppling mår överlag.

Testa http://www.bredbandskollen.se och säg vad du får för resultat.

Gjort.

Ta emot filer: 6,29 mbit/s
Skicka filer: 1,14 mbit/s

Svarstid: 42 ms

Vad betyder detta?


Det borde innebära att din uppkoppling inte är problemet.
Jag fattade det som problemen var när du streamade film. Men nu ser jag att du skrivit att problemen även är att datorn "laggar" när du skriver text.
Så kan det bli av en massa olika orsaker...
Om du har Windovs XP i datorn så är den vanligaste orsaken att Windowz uppdate håller på att gör någon större uppdatering. Detta kan i princip göra datorn oanvändbar under ganska lång tid..
Det kan också bero på virus eller malware...
Om jag utgår ifrån att du har ett fungerande virusskydd på datorn så finns det mängder med gratis optimeringsprogram som du skulle kunna testa. Problemet är att de är lite olika bra på olika saker...
Så eftersom du inte verkar vara någon datanörd så skulle jag testa att hämta hem ett program som är hyfsat på rätt mycket utan att egentligen vara bäst på något...
Det heter Advanced system care och du kan hitta en lite äldre version här:
http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.159410

Installera det och kör en "deep care". Om du vill ha kvar din Internet historik ska du kryssa bort "Privacy sweep" i listan över saker programmet kommer att göra när du kör en "deep care"- Detta program är som sagt inte bäst på något men det gör väldigt mycket och jag har kört det hundratals gånger utan att det "förstört" någon dator. Därav att jag vågar rekommendera det.
När du installerar programmet kan du se till att kryssa bort om installationsprogrammet föreslår att du ska installera någon "toolbar" eller annat. När du installerat programmet så kommer det också föreslå att du ska uppgradera till betalvarianten, men det är bara att klicka bort...

Har du inget aktivt virusskydd är det i princip omöjligt att ge några tips utom att det förmodligen är bäst att installera om hela datorn... Har du en äldre dator med XP och inget aktivt virusskydd kan jag nästan garantera att det enklaste är att installera om hela datorn...
En recovery räcker inte i dessa lägen då malware och eventuella virus finns i recovery sectorn också...

Finns som sagt andra alternativ till Advanced system care, men då blir det flera olika program vilket krånglar till det en hel del...

Känner du att det jag skriver ovan lika gärna kunde vara på latin är det nog bäst om du kan få hjälp av någon du känner.

Lycka till!

Tack för utförligt svar!
Du skriver också på ett sätt som gör att jag hajar vilket vi tackar för, tekniksnacket begriper jag som sagt inte.

Ska prova länken du ger och se vad som händer.
Virusskyddet är gammal toch troligen helt inaktuellt så det kanske är som du säger att det är där problemet sitter.

Nåväl, jag provar mig fram och återkommer!
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-01-09 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-09 10:24:50

Hundralappen skrev:Både stream och nerladdat. Tyder inte på webbläsare/flashplugin/bredband iallafall.

1. Testa uppdatera dina drivrutiner till ditt grafikkort och om du har andra uppdateringar tillgängliga så kör dom med.
2. Testa byt grafikkort.
3. Testa byt skärm.
4. Testa ditt ram. Med tex memtest: http://www.memtest86.com/
5. Testa byta ram, alternativt köra på en sticka i taget.

Kan vara processorn med, men i 90% av datorstrul brukar det inte vara den.


Efter lite mer ingående läsning efter skummande;
Men eftersom även det här laggar så tippar jag nästan på ramminnena först och främst alltså..
Inga blåskärmar, right?

Det där är överkurs för mig, men tack i alla fall.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-09 10:44:13

Sådär, fixat! Tack igen Gersa!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav plåtmonster » 2013-01-09 11:46:13

Öppna processhanteraren och avsluta de program som inte behöver vara igång. Kika även på Autostart.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Gersa » 2013-01-09 13:41:04

KrigarSjäl skrev:Sådär, fixat! Tack igen Gersa!


Ett råd om du vill slippa problem i framtiden är att ha ett aktiverat, uppdaterat Internet security paket.
Jag brukar rekommendera F-secure Internet Security, för det är ett program som ger bra skydd samtidigt som det är bland de mest användarvänliga.
Nu kan man köpa 2012 versionen billigt lite hör och där. När man installerar 2012 så blir den uppdaterad till 2013 fast den ofta är fler hundra billigare...

Några anekdoter angående Malware/ virus:

Jag fick en USN sticka av en kompis med några videoklipp han ville ha hjälp med att sätta ihop. Han hade hämtat dessa videoklipp från sin egen dator och en kompisdator. På samma USB sticka hade han också backup på sina dokument.
När jag stoppade in USB stickan i min dator gjorde jag som vanligt en virus koll på innehållet innan jag öppnade något.
På den USB stickan fanns det 82st olika maleware och virus. Ingen av det två datorer som USB minnet hade varit inkopplat i hade visat några som helst symptom...
Dagens Malwares/ virus är otroligt avancerade de sprider sig ofta bit för bit internt i datorn, därav att de kan i stort sett kan bli omöjliga att få bort.
Sådana datorer sparar jag personliga filer och sedan installerar om när jag fixar dom. För ett drygt år sedan roade jag mig med att kolla upp den interna utvecklingen av en specifik Malware (Virus) detta vari i augusti 2012.

Datorn i fråga hade blivit infekterad i mitten av 2010. Viruset hade sedan uppgraderats i omgångar med några veckor/ månaders mellanrum det mesta det gjorde var att gömma sig på nya platser under nya namn. Det installerade även mängder av recovery funktioner så om användaren skulle hitta virus filen och ta bort den så bytte den namn och plats.
Strax innan jag fick datorn sa min kompis att den började bli slö och att han ville att jag skulle kolla på den.
Några veckor senare fick han upp det meddelande det stått om i tidningarna på skärmen, att han hade surfat på olagliga hemsidor och skulle betala x antal kronor i böter för att få en kod att låsa upp datorn...
Detta meddelande kom från den infektion som drabbade hans dator 2010...
Så antagligen är det samma organisation som underhållit detta virus hela tiden, sedan skickat ut uppgraderingen som gjorde så att han bara kunde få upp detta meddelande när han startade datorn...
Viruset fanns då när jag kollade på nästan 900 platser i han dator.... Jag roade med att ta bort det från hans dator men det tog mig flera dagar och jag kunde ändå inte vara säker på att jag missat något. Så jag installerad om datorn till slut i alla fall...

Sen fanns det givetvis mängder av andra malware och virus på hans dator men det jag beskriver ovan var i en helt egen klass... Ska väl i sammanhanget inte säga att jag blev imponerad, snarare chockad..

Men jag blev förvånad över hur långsiktigt malwaren/ viruset hade tagit över datorn bit för bit i två års tid utan att han märkt någonting....

Synd att så innovativa människor inte kan använda sin förmåga till något gott istället...

Jag skriver detta för att försöka förklara vikten av att ha ett uppdaterat, aktivt virusskydd. Men helst något Internet security paket.
De gratis varianter som finns kan fungera om man kan en del om datorer och administrerar dem regelbundet. Men för de flesta användare är det nog bäst att köpa en licens.
Vilket program som är bäst skiftar från år till år men samtliga stora programföretag ger ett hyfsat skydd... Den enda större tillverkaren som gjort bort sig mer än en gång är McAfee så det är det enda jag inte rekommenderar. Ingick förut i Telias säkerhetspaket och gjorde så att jag satt och hjälpte kompisar på heltid i veckor... ;-(

De flesta kompisar jag hjälper med att rädda infekterade datorer har oftast något virusskydd installerat. Vanligen AVG-free eftersom det är gratis. Problemet är att de inte varit aktiverat, eller för den delen heller uppdaterat.
De "duktiga" programmerar team som i dag skriver maleware och virus har inga problem att göra så att dessa avaktiverar virusskyddet. Men betalvarianterna har bättre skydd mot detta. Samt att de som skriver den skadliga koden vill nå ut till så många datorer som möjligt så inriktar de sig tydligen just på AVG-Free eftersom det är vanligast...

Så för er som inte har det skaffa ett Internet Security paket gör det. Helst ska det installeras när datorn är ny, eller operativsystemet ny installerat.

Allt ovan gäller er som använder Microsofts operativsystem.

Ni som kör OSX eller någon Linux variant behöver inte oroa er lika mycket... Men jag rekommenderar ändå aktiverade och uppdaterade malware/ virus skydd. I Linux finns det open sourse (gratis) varianter som jag förstår det är lika bra som något annat. Hur det är i OSX vet jag inte.

Oavsett kommer det upp frågor om ni vill godkänna dittan/ dattan på datorn klicka inte på nej... Stäng fönstret istället. Gör inte det starta om datorn.

Kan nog skriva ett par timmar till, men......... ;-)
Senast redigerad av Gersa 2013-01-09 13:54:29, redigerad totalt 1 gång.
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-09 13:49:21

Förstår mer och mer, och det tack vare att du förklarar på begripligt sätt.
Om du bara hade skrivit mailserver Linux http processor megabyte intel pro com kilobyte-kilowatt yada yada microprocessorer sökrobotar hade jag inte fattat ett smack. Processhanterare vet jag inte ens vad det är för nåt.

Men nu hänger jag alltså med.

Nytt antivirus alltså. Vad kostar sånt?

Och varför sitter folk och skickar ut virus, vilka intressen har de av det?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Långsam och hackande videospelare.

Inläggav Gersa » 2013-01-09 14:12:30

KrigarSjäl skrev:Förstår mer och mer, och det tack vare att du förklarar på begripligt sätt.
Om du bara hade skrivit mailserver Linux http processor megabyte intel pro com kilobyte-kilowatt yada yada microprocessorer sökrobotar hade jag inte fattat ett smack. Processhanterare vet jag inte ens vad det är för nåt.

Men nu hänger jag alltså med.

Nytt antivirus alltså. Vad kostar sånt?

Och varför sitter folk och skickar ut virus, vilka intressen har de av det?


F-Secure kostar på deras hemsida 445:- per år för en dator. Men om du letar runt lite i butiker på nätet eller närmaste Elgiganten eller liknande kan du säkert hitta 2012 varianten för upp till en hundring billigare...

Orsaken till virus och malware produktionen är att personer/ ligor/ syndikat vill ha kontroll över individers datorer. Orsakerna är massor.

I vissa fall vill man kunna använda datorerna i överbelastningsattacker mot t.ex. ett företag. De som gjort programmet ser då till att x antal tusen datorer samtidigt försöker nå ett företag det gör att trafiken till och från företaget blir blockerad, sen kräver programmakaren x-antal dollar för att avsluta attacken...

Det kan också var så att man försöker komma åt datorägarens identitet, bankkonton, kreditkortsnummer, mm. För att sedan sälja dessa vidare eller använda den själva...
Detta är en stor industri och det är stor konkurrens det kostar inte många kronor att slå ut ett företags kommunikation idag, läste någon artikel för ett tag sen att de var frågan om några hundra dollar per dygn....

Virus och malware sprids idag vanligen genom att man går in på en okänd hemsida, så spridningen hjälper användarna själva till med.... ;-)

Lycka till!
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in