Mekaniska Tangentbord.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Firkraag » 2013-01-08 8:57:34

Fördelarna med mekaniska tangentbord jämfört med billigare "rubber domes" är många:

  • Skönare att skriva med.
  • Många gånger längre livstid.
  • Individuella knappar behåller sin karaktär tills de dör helt, blir inte trögare med tiden.
  • Många olika sorters brytare att välja mellan så det finns något som passar alla.
  • Högre prestanda när det kommer till hur många och vilka knappar som kan tryckas i samtidigt(bra vid spelande).
  • Högre kvalité överlag(med vissa undantag).

Detta kommer dock till ett premium pris, ett bra tangentbord med mekaniska brytare kan gå loss på allt mellan 700-1400kr för de absolut bästa.

Många är utav den attityden att varför köpa ett tangentbord för ~1000 kr när man kan få ett logitech för 100kr? Till dem vill jag tillägga varför köpa en dyr soffa för 15k när man kan köpa en för 1,5k? Varför köpa en skön datorstol när man kan ta en trästol från köket? Det handlar om komfort och för de som sitter länge och ofta framför datorn kommer snabbt märka att det är väl använda pengar.

En stor majoritet utav de som en gång köpt och använt mekaniska skulle någonsin kunna gå tillbaka till billigare rubber dome tangentbord. Även de som var skeptiska till en början.

Här är en mer djupgående guide av Mekaniska Tangentbord.
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-mekaniska-tangentbord-guide/

Det måste finnas fler personer här på AF som äger mekaniska tangentbord än jag, vilket är det ni har och vad tycker ni om dem?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Firkraag » 2013-01-08 9:58:53

Firkraag skrev:En stor majoritet utav de som en gång köpt och använt mekaniska skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till billigare rubber dome tangentbord. Även de som var skeptiska till en början.

Fixed.

Varför kan man inte redigera sina inlägg?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Jagers » 2013-01-08 10:43:10

Firkraag skrev:
Firkraag skrev:En stor majoritet utav de som en gång köpt och använt mekaniska skulle aldrig någonsin kunna gå tillbaka till billigare rubber dome tangentbord. Även de som var skeptiska till en början.

Fixed.

Varför kan man inte redigera sina inlägg?

det går bara första 15 minuterna (?)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sv: Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 10:47:24

Japp, det har jag. Jag har ett SteelSeries 6GV2, med MX Black switchers. Som den FPS och MMORPG spelare jag är gillar jag hårda tangenter med lite känsla i. Skulle aldrig byta till ett icke makaniskt. Detta tangentbord kostar ca. 600.

Detta kör jag självklart PS/2 adapter på vilket leder till att man kan trycka ner alla tangenter på en gång. Jag skulle dock inte rekommendera skolarbete som uppsatser på detta tangentbord då MX Black är hårda gjorda för gaming.

Bytte efter kasserat 3 vanliga på ett halvår. Ska även tillägga det tar 1-2 veckor att vänja sig vid mekaniska tangentbord. Så ha tålamod som ny ägare till ett. Det är obekvämt i början men efter någon vecka är de underbara. Känn dock på olika switchers och modeller så du köper ett som passar dig. Ett bra tangentbord är en investering för en som är vid datorn mycket som bör göras med omtanke och inte första bästa!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Jagers » 2013-01-08 11:06:38

Förresten, någon som kan rekommendera ett bra tangentbord till mig?

Mina krav:

Mekaniska brytare

Cherry MX Red

Numpaden ska finnas

Verktyg för att ta bort tangenterna måste finnas (för lättare rengöring)
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Sv: Re: Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 11:35:08

Jagers skrev:Förresten, någon som kan rekommendera ett bra tangentbord till mig?

Mina krav:

Mekaniska brytare

Cherry MX Red

Numpaden ska finnas

Verktyg för att ta bort tangenterna måste finnas(för lättare rengöring)



Det jag har, SteelSeries 6GV2. Verktyg ingår ej men det är enkelt att va bort alla tangenter. Kan du med lillfingret om du vill i princip, dessutom är det kostnadsmässigt kanon då det endast kostar 600.

Det har inga extra macroknappar heller utan har bara numpad och de vanliga tangenterna, förutom vänster Windowsknapp som är ersatt med en SteelSeries knapp som styr ljudet om man har den + F1-F6 nertryckt samtidigt. Detta för att undvika att trycka ner knappfan av misstag när du spelar och få upp startmenyn i Windows. Kort sagt: jäkligt kompakt och bra.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Jagers » 2013-01-08 12:33:20

marxisten skrev:Verktyg ingår ej men det är enkelt att va bort alla tangenter. Kan du med lillfingret om du vill i princip

Ok, jag skulle väldigt gärna vilja ha ett verktyg dock, går det att köpa nånstans?
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav HGJ » 2013-01-08 12:53:29

Firkraag skrev:Varför kan man inte redigera sina inlägg?

http://www.aspergerforum.se/post229911.html#p229911
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Sv: Re: Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 13:13:24

Jagers skrev:
marxisten skrev:Verktyg ingår ej men det är enkelt att va bort alla tangenter. Kan du med lillfingret om du vill i princip

Ok, jag skulle väldigt gärna vilja ha ett verktyg dock, går det att köpa nånstans?


Använd skruvmejsel. Enda saken som behövs är att komma ner under tangenten.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Jagers » 2013-01-08 13:35:15

marxisten skrev:Använd skruvmejsel. Enda saken som behövs är att komma ner under tangenten.

Det är exakt det jag inte vill göra, använda en skruvmejsel alltså.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Firkraag » 2013-01-08 14:15:04

Jagers skrev:Förresten, någon som kan rekommendera ett bra tangentbord till mig?

Mina krav:

Mekaniska brytare

Cherry MX Red

Numpaden ska finnas

Verktyg för att ta bort tangenterna måste finnas(för lättare rengöring)

Här kommer några rekommendationer i olika prisklasser:
~650kr - Qpad MK-50 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035097
~1000kr - Zowie Celeritas http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1255410
~1400kr - Ducky Shine 2 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449853
~1400kr - Filco Majestouch-2 http://www.keyboardco.com/keyboard_deta ... ODUCT=1038

QPad MK-50 är väldigt prisvärd men Ducky och Filco är i en klass för sig, topp kvalité. Zowie är ett fantastiskt bra tangentbord det med. Alla 4 tangentbord jag länkat är med Röda cherry MX switchar.

Jag kan personligen inte rekommendera 6gv2 till någon då de har lite special lösningar när det kommer till layout (* knappen flyttad, jättestort Enter, ingen Windows knapp). Jag har ägt ett själv dock med svarta brytare, och man vänjer sig visserligen men då marknaden för mekaniska tangentbord har växt stort sedan de släppte denna så finns det bättre alternativ tillgängliga idag även om det inte är ett dåligt tangentbord i sig likt MK-50 är det väldigt prisvärt.
Jagers skrev:
marxisten skrev:Verktyg ingår ej men det är enkelt att va bort alla tangenter. Kan du med lillfingret om du vill i princip

Ok, jag skulle väldigt gärna vilja ha ett verktyg dock, går det att köpa nånstans?

Utav de tangentbord jag nämnde ovan så följer ett sådant verktyg med i både Ducky och Qpad's tangentbord, annars går detta att köpa löst. Osäker på vart man kan göra detta i Sverige men http://www.keyboardco.com/keyboard_deta ... RODUCT=632 har dessa till salu, och de är väldigt pålitliga. Köpte mitt Filco därifrån.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Sv: Re: Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 14:18:15

Jagers skrev:
marxisten skrev:Använd skruvmejsel. Enda saken som behövs är att komma ner under tangenten.

Det är exakt det jag inte vill göra, använda en skruvmejsel alltså.



Det är inga problem på detta tangentbordet. Hela höljet är gjort av metall och switcharna sitter fast. Det tål en en del.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Moggy » 2013-01-08 14:36:50

Jagers skrev:Förresten, någon som kan rekommendera ett bra tangentbord till mig?

Mina krav:

Mekaniska brytare

Cherry MX Red

Numpaden ska finnas

Verktyg för att ta bort tangenterna måste finnas(för lättare rengöring)



http://www.logitech.com/sv-se/product/g ... d?crid=825

Loitech G710+ verkar fint. Ställbar bakgrundsbelysning.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 15:13:08

Firkraag skrev:ag kan personligen inte rekommendera 6gv2 till någon då de har lite special lösningar när det kommer till layout (* knappen flyttad, jättestort Enter, ingen Windows knapp). Jag har ägt ett själv dock med svarta brytare, och man vänjer sig visserligen men då marknaden för mekaniska tangentbord har växt stort sedan de släppte denna så finns det bättre alternativ tillgängliga idag även om det inte är ett dåligt tangentbord i sig likt MK-50 är det väldigt prisvärt.


Gällande att Windows-knappen på vänstersidan så blir jag så trött på folk som använder det som ett argument mot tangentbordet, personligen anser jag det snarare är argument för det! Det är ju bland det bästa på hela tangentbordet. Anledningen att den är flyttad är för att man änr man spelar inte av misstag ska trycka ner den där satans knappen så man hamnar i Wondowed mode när man använder Ctrl och Alt. Tycker det är utmärkt tänkt av SteelSeries, på alla andra tangentbord har jag tagit bort knappen istället. Om man vill ut i Windowed mode använder man Alt + Tab eller knappen på högersidan. Jag kan inte förstå varför folk ogillar den lösningen.

Att Enter-knappen är större är väl också ett icke problem ärlig talat. Hur lång tid tar det att vänja sig med det, en vecka max? Finns inget tangentbord som är identiskt med ett annat så det tar alltid tid att vänja sig vid nya.

6GV2 är robust, hållbart, stålhölje som gör så det håller och är tungt och stabilt och har dessutom extrem "anti-ghost", man kan med PS/2 kontakt trycka ner hur många knappar som helst och den registrerar alltid dem. Det är dessutom billigt i förhållande till andra alternativ på marknaden och har inte alla extrafunktioner som man ändå aldrig använder. Utöver detta är det dessutom två års garanti på det, vilket många andra tillverkare inte lämnar.

Enligt mig är det bland det mest prisvärda tangentbord som finns på marknaden i förhållande till pris, hållbarhet och garanti.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Firkraag » 2013-01-08 16:06:47

@marxisten, windows knappen har fler användningsområden än enbart startmeny. Windows + P är en av de jag använder mest för att byta displayläge med skärm+tv. Windowsknapp+piltangenter för att flytta fönster och film till tv'n och tillbaks. Det finns väldigt många fler, dock ingen annan jag använder.

De spelen jag lirar har även en funktion för att låsa windowsknapp ifall den skulle tryckas av misstag.

Du glömde även nämna det den fått mest kritik av vilket är flyttandet utav * knappen.

Jag sa aldrig att 6g v2 var ett dåligt tangentbord, tvärtom. Däremot ska man vara medveten om dess brister innan man köper den och att blint rekommendera den utan att påpeka detta är minst sagt oansvarigt.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 16:28:21

Firkraag skrev:@marxisten, windows knappen har fler användningsområden än enbart startmeny. Windows + P är en av de jag använder mest för att byta displayläge med skärm+tv. Windowsknapp+piltangenter för att flytta fönster och film till tv'n och tillbaks. Det finns väldigt många fler, dock ingen annan jag använder.


Dock finns den kvar på högersidan och det tar inte lång tid att vänja sig vid att trycka på den sidan istället. SteelSeries kunde i.of. gjort som Razer gjort på Black Widow och haft ett "gaming mode" på Windows-knappen så den endast slutar fungera i spel, men då tror jag kostnaden för tangentbordet hade ökat.


Firkraag skrev:Du glömde även nämna det den fått mest kritik av vilket är flyttandet utav * knappen.


Om jag ska vara ärlig så hade jag inte en tanke på att den flyttats. Dessutom är det småsaker enligt mig. Man vänjer sig vid ett tangentbord ganska fort.

Dock vet jag ej om det är vad Jagers söker men jag anser det är ett kanonbra tangentbord iaf. Men jag rekommenderar också alla som ska köpa ett tangentbord att gå till en elektronik handel och känna på det och skriva på den. Tangentbordet är ett verktyg och ska passa dig. Det skall vara effektivt för just dig.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Jagers » 2013-01-08 16:36:17

marxisten skrev:Dock vet jag ej om det är vad Jagers söker men jag anser det är ett kanonbra tangentbord iaf. Men jag rekommenderar också alla som ska köpa ett tangentbord att gå till en elektronik handel och känna på det och skriva på den.

Ska göra det :-)Happy

tack för alla tips allihopa.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav marxisten » 2013-01-08 16:46:58

Jagers skrev:
marxisten skrev:Dock vet jag ej om det är vad Jagers söker men jag anser det är ett kanonbra tangentbord iaf. Men jag rekommenderar också alla som ska köpa ett tangentbord att gå till en elektronik handel och känna på det och skriva på den.

Ska göra det :-)Happy

tack för alla tips allihopa.


Kom också ihåg att känna på olika Switchar i det så du får det som passar just dig, då de är olika hårda också. Personligen kör jag med svarta då jag gillar hårda tangentbord men det är som sagt vad man gillar och vad det ska användas till. Svarta är kanske inte bästa valet om du skriver mycket då de är tunga så du därför kan man bli trött i fingrarna ganska fort, dessutom låter de ganska mycket. Guide om olika switchar

Dock ska du veta att mekaniska tangentbord låter som en gammal skrivmaskin (iaf mitt med Black MX Switchar på) men de är sköna utav helvete att spela på och håller bättre, betydligt bättre. Ett vanligt tangentbord håller för kanske 5-10 miljoner nedtryckningar om man har tur. Mekaniska uppåt 50 miljoner per tangent. Det kanske kostar 3-4 ggr mer men håller 10 ggr bättre minst! Speciellt som gamer håller ju inte vanliga tangentbord då man inte precis trycker löst på tangenterna under en tuff FPS episod. :lol:

Men man kan ju säga som så att jag inte skulle vilja vara på ett kontor där 50 personer har Black MX Switchar, då ljudet förmodligen skulle bli oerhört störande. Men som gamer är fördelarna många såsom ökat antal nedtryckingar/minut.... Dessutom väger betydligt tack vare de är metall i ramen på det något jag tycker är underbart då de blir mer stabila (iaf, mitt 6GV2, vet ej hur andra är), men det finns säkert någon som ser tunga tangentbord som en nackdel men enligt mig är det bara fördelar då skiten inte rör sig och dessutom bra vid transport för lan osv. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Firkraag » 2013-01-08 17:18:11

@Marxisten, man får dock fråga sig varför de valt att gå emot strömmen när det kommer till layout. Windows knappen kan jag förstå, tangentbordet är riktat till gamers och det är oftast de som vill slippa den, men att flytta på '* samt den ovanliga Enter knappen? Varför?

Småsaker kanske, och visst vänjer man sig till slut (jag hade ett 6gv2 förr, och det tog ett tag som touch typist att avvänja muskelminnet för den där satans '* knappen). Tycker bara det är onödigt att de ändrar på sådant för annars är det som du säger ett kanonbra kvalitativt tangentbord som kostar mindre och håller högre kvalité än det mesta under 1000kr.

Jagers skrev:
marxisten skrev:Dock vet jag ej om det är vad Jagers söker men jag anser det är ett kanonbra tangentbord iaf. Men jag rekommenderar också alla som ska köpa ett tangentbord att gå till en elektronik handel och känna på det och skriva på den.

Ska göra det :-)Happy

tack för alla tips allihopa.
Nackdelen med butiker är dock att de oftast inte har fler än 6gv2 samt Razer's blackwidow, möjligtvis qpad's ute att känna på. Så det är givetvis en fördel för att få känna på de olika brytarna men räkna inte med någon direkt mångfald så ta den switchen man tycker är skönast å gör ytterligare lite research online.

Du lär knappast se ett Ducky eller Filco ute hos elektronik kedjorna till exempel, och de är ansedda som några av de absolut bästa tillverkarna utav mekaniska tangentbord.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Moggy » 2015-09-25 23:18:02

*Bump*

För den som är intresserad av mekaniska gaming-tangentbord tänkte jag tipsa om att Siba har ett erbjudande på Logitechs G910+ nu i helgen. Kostar 990:- och det är ett fyndpris då det alltid kostar kring 1600-1700:- och nästan aldrig har sålts billigare än så.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2796434
Kolla prisutveckingen på Prisjakt.

Det är Logitechs värsta modell med mekaniska RGB-switchar som lyser upp varje tangent separat med en LED som klarar 16 miljoner färger. Köpte ett idag och det är givetvis en lyxpryl som inte tilltalar alla och all respekt till de som anser att 1000:- är på tok för mycket för ett tangentbord. Men det är grymt läckert att skriva på det när tangenter byter färg vid tryck. Gediget, tungt och kvalitetskänsla.


Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav caracara » 2015-09-25 23:20:53

Moggy skrev:Men det är grymt läckert att skriva på det när tangenter byter färg vid tryck. Gediget, tungt och kvalitetskänsla.


Verkar härligt! :-)Happy :-)Happy :-)Happy
caracara
 
Inlägg: 357
Anslöt: 2015-08-18

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav plåtmonster » 2015-09-26 1:01:25

Kan man köpa dessa switchar och key-caps löst så att man kan bygga egna tangentbord?
(och var? pris?)

Sedan håller väl USB på att ta över kvalitetsanslutningen med PS/2.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Mekaniska Tangentbord.

Inläggav Moggy » 2015-09-26 1:20:11

plåtmonster skrev:Kan man köpa dessa switchar och key-caps löst så att man kan bygga egna tangentbord?
(och var? pris?)

Sedan håller väl USB på att ta över kvalitetsanslutningen med PS/2.



Logitech använder romer-switchar i 910, tror logitech har ensamrätt på att använda dem.

Cherryswitchar kan köpas och man kan byta ut dem om man har ett tangentbord med såna.

Bygga ett eget tangentbord från scratch lär vara svårare...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Mekaniska Tangentbord.

Inläggav plåtmonster » 2015-09-26 6:27:30

Vad är "romer-switchar" ? såg inget sådant nämnt.

Däremot, om man har tangentbords-strömbrytare och tangenthatt så saknas i stort sett bara kretskortet och det är ju ingen jättesvår sak att fixa till. Då kan man dessutom bestämma layout och anslutningsform helt efter eget tycke.

Man kan också göra ihopkopplingen lite mer robust med direktlänk till varje knapp istället för matrisdetektion. För snabbare respons och problemfri hantering av flera samtidiga nedtryck.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in