asperger, adhd och narcissism

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

asperger, adhd och narcissism

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2013-01-06 1:51:13

hej

är det nån som har varit med om nåt sånt?

jag funderar på om det bara är en del av asbergern/adhd att man vill ha det som man vill ha det eller om det är en typ av narcissism när det gäller sex och kärleks relationer. om en partner inte vill prata och nästan retas med en så blir man arg, så kallade "energi tjuvar" och vi asbergare har ju inte mycket energi och ibland kan man då bli lätt retlig och speciellt när man har lite gud komplex kan det gå till över styr, det liksom blir överhettning i hjärnan och man kan inte lugna ner sig etc.

frågor eller åsikter på det?



Moderator atoms - rättade stavfelet i rubriken.
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

asberger adhd och narcissism

Inläggav hangwithmeifyourforreal » 2013-01-06 2:12:48

kan inte asbergare ljuga ens eller manipulera som ett system för att få det man vill ha efter som man inte har möjlighet på annat sätt?
hangwithmeifyourforreal
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2010-10-27

asberger adhd och narcissism

Inläggav animal » 2013-01-06 2:47:35

Typ alla autister/"Aspergare" som jag stiftat bekantskap med har lättare drag av narcissistisk personlighetsstörning.

Bild
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

asberger adhd och narcissism

Inläggav evveb » 2013-01-06 7:19:46

animal skrev:Typ alla autister/"Aspergare" som jag stiftat bekantskap med har lättare drag av narcissistisk personlighetsstörning.


EH, kränkning?! :shock:
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

asberger adhd och narcissism

Inläggav animal » 2013-01-06 7:24:49

evveb skrev:
animal skrev:Typ alla autister/"Aspergare" som jag stiftat bekantskap med har lättare drag av narcissistisk personlighetsstörning.


EH, kränkning?! :shock:

Är du inte ens en smula självupptagen? En pytteliten smula alltså...

Notera även mitt finkänsliga "typ alla", vilket inte ska förväxlas med ett mer definitivt "alla".
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

asberger adhd och narcissism

Inläggav sugrövmanövern » 2013-01-06 7:34:37

Narcissistisk ps är onödigt stigmatiserad.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

asberger adhd och narcissism

Inläggav evveb » 2013-01-06 7:36:59

sugrövmanövern skrev:Narcissistisk ps är onödigt stigmatiserad.


+1
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

asberger adhd och narcissism

Inläggav Schmetterling » 2013-01-06 12:13:09

animal skrev:Typ alla autister/"Aspergare" som jag stiftat bekantskap med har lättare drag av narcissistisk personlighetsstörning.

Bild

WOW vilken otur du måste ha haft.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

asberger adhd och narcissism

Inläggav plåtmonster » 2013-01-06 12:44:44

Personen kanske helt enkelt har andra saker för sig antingen rent fysiskt eller tankemässigt och därmed uppfattas som självupptagen (narcissistiskt) ..?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

asberger adhd och narcissism

Inläggav Schmetterling » 2013-01-06 13:38:41

plåtmonster skrev:Personen kanske helt enkelt har andra saker för sig antingen rent fysiskt eller tankemässigt och därmed uppfattas som självupptagen (narcissistiskt) ..?

Då vet man inte vad narcissism är.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

asberger adhd och narcissism

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 13:50:52

hangwithmeifyourforreal skrev:kan inte asbergare ljuga ens eller manipulera som ett system för att få det man vill ha efter som man inte har möjlighet på annat sätt?


Ibland läser man om att aspergare är ovanligt ärliga och inte kan ljuga. Då handlar det förmodligen om personer med en gravare autismspektrumproblematik än de flesta som idag får diagnosen aspergers syndrom. De flesta aspies kan ljuga. Ofta är vi socialt lågfungerande och inser inte när det kunde vara en bra idé att ljuga, och när vi ljuger gör vi det ofta på ett så genomskinligt sätt att vi genomskådas. Men visst kan vi ljuga.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

asberger adhd och narcissism

Inläggav Gafsan » 2013-01-06 13:56:18

När jag läser diagnoskriterierna för narcissistisk personlighetsstörning enl. DSM IV så tycker jag (utifrån min personliga och högst begränsade erfarenhet) att diagnoskriterierna 5-8 i rätt hög grad stämmer in på vissa aspies:

1.Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).
2.Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
3.Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
4.Kräver stor beundran.
5.Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
6.Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
7.Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
8.Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
9.Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

En viss reservation dock för kriterie nr 7. En aspie är inte OVILLIG att känna igen eller identifiera sig med andras känslor eller behov - vi saknar helt enkelt tillräcklig förmåga.

Hur som helst, för att få diagnosen narcissistisk personlighetsstörning måste man uppfylla minst fem av nio diagnoskriterier och det tror jag att mycket få aspergare gör.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

asberger adhd och narcissism

Inläggav treeman » 2013-01-06 17:05:29

Aspergare kan te sig ytterst narcissistiska. Men det är för man inte vet vad som pågår i deras små huvudskålar.

Att leva i en glasbubbla med egna regler och värderingar skilda från den sociala omgivningen kan ses som egotrippat.

Normen är att anpassa sig efter omgivningen och inte ha egna skumma krav som tex att alla ska "göra som mig" för annars får jag psykbryt.


Gafsan skrev:Men visst kan vi ljuga.


Ska kolla.

"- Hej mitt namn är Greta och jag är 89 år gammal."

Test Result:
Positive

Spoiler: visa
Själv ser jag mig som gud och fantiserar om världsherravälde och jag är mycket mycket speciall. Det ska ni beundra tycker jag, den förmånen förtjänar jag. Nu ska jag utnyttja min granne och fixa ett ägg och jag har noll empati över det. Har ni ägg hemma är jag avundsjuk på er för jag är den bästa människan i världen och så är det fakktiskt!!!!! Hmm... wtf!
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in