Sjukersättning och jobba deltid?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Sjukersättning och jobba deltid?

Inläggav tottis1234 » 2013-01-03 17:52:25

Som jag redan sagt på facebook är jag arbetslös sedan ett år tillbaka, och nu har jag aktivitetsstöd. Men sedan när jag börjar jobba igen så tror jag inte jag kommer orka jobba mina vanliga 75% som jag har gjort i 18 år nu.

Vad har ni för erfarenhet av att söka sjukersättning?

Eller är det ens ide att söka? Jag har aldrig jobbat 100%, jo en månad och det orkade jag inte. Jag är ofta borta från jobbet ca 2-3 dagar / månad, det är ungefär en gång varannan vecka :cry:
Folk säger till mig att jag har rätt att söka och det borde inte vara så svårt, Jag vill mest höra lite hur alla andra har det, hur de har gått med jobb, klarar ni era % osv.
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Sjukersättning och jobb?

Inläggav nano » 2013-01-04 2:03:42

Är det möjligen så att du ibland kan jobba nästan en hel månad för att en annan månad vara borta typ 10 dagar?
Tänker mig att ingen kan förutse sin egen ork i framtiden, vore dumt att ange en % siffra för då måste man ju sätta en så låg siffra att man är säker på att klara siffran.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Sjukersättning och jobb?

Inläggav matgar » 2013-01-04 8:59:12

Problemet är ju att man måste ha en fast % siffra.
Blir en oändlig massa pappersarbete om man ska vara sjukskriven olika mycket varje månad.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Sjukersättning och jobb?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-01-04 11:39:01

Jag tror att det nano menar att vissa kan klara av att jobba en längre period i sträck och sedan lägga in en längre period av återhämtning. Det håller sällan eftersom man på de flesta jobb kommer att protestera vid så långa och täta sjukskrivningar. Förebyggande sjukskrivning är annars en möjlighet som man kan beviljas i vissa fall om man exempelvis genomgår en behandling eller så.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Sjukersättning och jobb?

Inläggav tottis1234 » 2013-01-04 12:51:28

Jag kan ibland men sällan jobba upp till tre veckor, men då är jag helt "slut" och måste vara hemma ca 2-3 dagar, sitter mest bara rakt upp och ner då.
Har jobbat 7 timmar/ dag och funderar på att bara jobba 5-6.
Nu ska jag vara med på ett projekt som arbetsförmedlingen har, så sedan får man väl se.
Ville höra lite hur alla andra med denna diagnos gör.

Hur många procent jobbar ni och hur ofta är ni hemma ? Berätta lite snälla!!!
tottis1234
 
Inlägg: 83
Anslöt: 2010-12-12

Det där med sjukersättning?

Inläggav Meliza » 2014-04-09 12:57:46

Vad krävs egentligen för att man ska få det beviljat?

Psykologen som gjorde min utredning tog upp det, att jag kunde få sjukersättning på deltid (och jag kände en sådan lättnad!). Handläggaren på försäkringskassan däremot sade att det var inte en chans att jag skulle få det beviljat. (Eftersom jag nu är sjukskriven på 50%). Eftersom jag känner det som att jag inte orkar jobba heltid och samtidigt må bra känner mig lite uppgiven och stressad över det här. Varför kan man inte få vara okej som man är trots att man inte orkar med den heltid som är norm.

Försäkringskassan skriver: "Alla möjligheter att återgå i arbete ska ha prövats/bedömts relaterat till alla arbeten på arbetsmarknaden. Där ingår även anpassade arbeten, till exempel anställningar med lönebidrag."

Och det var ungefär vad handläggaren sade också.

Men vad betyder det? Att jag rent fysiskt måste prova olika jobb och lönebidrag (vilket det lät som på handläggaren), eller räcker det att en läkare bedömer min arbetsförmåga till mindre än 100% oavsett yrke? Och anpassade arbeten, vad är det egentligen? Jag som bara skulle vilja fortsätta med det jag gör men med mer tillgänglig tid för återhämtning så att jag slipper krascha igen och så att jag slipper leva så på bristningsgränsen hela tiden.

Det korta inlägget hade varit: snälla dela med er av era erfarenheter angående sjukersättning :-)Happy
Meliza
 
Inlägg: 114
Anslöt: 2013-05-30

Det där med sjukersättning?

Inläggav Quaerere » 2014-04-17 13:58:04

Till mig sa försäkringskassan att alla möjligheter till arbete skall vara uttömda och att läkaren bedömer att man bör få permanent sjukersättning.

Har man haft hel sjukpenning länge kan FK själva göra en bedömning att arbetsförmågan är stadigvarande nedsatt. Då kan de byta sjukpenningen mot permanent sjukersättning. I det sistnämnda fallet begär handläggaren på FK in alla journaler som bedömts vara relevanta för bedömningen. Jag kan tänka mig att man får ge sitt medgivande för detta.

Det är inte handläggaren som bedömer om man har rätt till permanent sjukersättning. Jag blev informerad om att handläggaren lämnar över ärendet, som skall vara avidentifierat, för bedömning hos någon kollega (två stycken enligt min handläggare) som inte är insatt i fallet. Teoretiskt skulle det innebära att alla blev bedömda lika.
Jag bör tillägga att jag inte är någon expert på området utan försöker bara återge det jag fått höra.

Skulle jag gissa, är det förmodligen en fördel om man har arbetat eller studerat. Då det visar att man försökt men att det inte funkat.

Hoppas du hittar någon väg att få arbetet att funka eller att du får hjälp med sjukersättning om det är vad du behöver för att må bra.
Quaerere
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-01-15
Ort: Småland

Det där med sjukersättning?

Inläggav Alien » 2014-04-17 15:25:46

Jag är rädd för att det inte räcker med att en läkare bedömer dig 50% icke arbetsför för all framtid. FK har egna läkare (konsulter) som kollar alla intyg, och de kan beroende på underlagen och utan att träffa personen i fråga underkänna läkarens intyg.

För övrigt även om man arbetar 50% och får sjukersättning på 50%, så vill troligen FK att du ska försöka 75%, och om du skulle klara av det, 100%.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV känns förnedrande

Inläggav Kidzi » 2020-06-04 10:42:09

Om man får arbeta beror väl på när man fick sin sjukersättning?

Moderator: Diskussionen har flyttats från dv-kanns-fornedrande-t54770-72.html
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

DV känns förnedrande

Inläggav Alien » 2020-06-04 10:49:08

Detta gäller om man fick beslut om sjukersättning fr o m 1 juli 2008:

FK skrev:Du kan arbeta lite grann med till exempel politiskt eller ideellt arbete och ändå behålla hela din sjukersättning. Det gäller om du:

har hel sjukersättning
arbetar högst 5 timmar i veckan
tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör.
Men du måste anmäla till oss innan du börjar.
https://www.forsakringskassan.se/privat ... ersattning

Fick man sjukersättningsbeslut före 1 juli 2008 är villkoren ännu bättre (tror jag, förstod inte riktigt vad det stod).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV känns förnedrande

Inläggav Grönt Äpple » 2020-06-04 10:51:02

Alien skrev:Tror det beror på att DV från början var till för begåvningshandikappade, sådana som hade svårt att ens klara av skolan.

Men visst får man jobba upp till 5 timmar i veckan, även om man har 100% sjukersättning.


Är det så dock? Menar det inte som att jag tvivlar på vad du säger, men vad jag förstått det får man ha någon typ av sysselsättning upp till 6 timmar i veckan, förutsatt att det inte kan jämställas med arbete. Till exempel vara aktiv i en konstförening. Att man får tjäna (lite) pengar, så länge det inte är i form av riktiga arbetsuppgifter.

Fast det kan ju vara jag som har missförstått det där, jag har ju inte fått sjukersättning beviljad så jag utgår bara från det som står på FK:s webbsida och deras information är i många fall bristfällig.

Edit: Såg nu att du hade postat medan jag skrev. Så det var 5 timmar, inte 6 alltså. Men vad jag är ute efter är ett "riktigt" arbete, t ex. översättning som jag har jobbat med tidigare, snarare än något ideellt. Problemet är bara att 4-5 timmar i veckan är vad jag klarar av, så jag kan inte försörja mig på det.

Dessutom var det väl något tjafs om att om man t ex. har sjukersättning på 75%, så måste de 25% man arbetar vara jämt fördelade på en arbetsvecka, dvs. 2 timmar per dag, fem dagar i veckan medan jag bättre klarar av att arbeta alla de timmarna under en eller två dagar, sedan behöver jag återhämta mig. Det tar mindre energi att arbeta förhållandevis mycket under en dag, eftersom det är så uttröttande att ens planera för arbetsdagen, bli mentalt redo för arbetsuppgifterna, osv. Så i praktiken innebär det mycket mer arbete för mig om arbetsveckan är jämt fördelad. Förstår inte varför man inte får förlägga sin arbetstid på det sätt som passar en bäst personligen, kanske om en läkare skriver att det fungerar bättre så med tanke på ens "handikapp".

Men nu känner jag att jag går alldeles för off-topic, så jag avslutar där.
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

DV känns förnedrande

Inläggav Kidzi » 2020-06-06 3:36:43

Grönt Äpple skrev:Dessutom var det väl något tjafs om att om man t ex. har sjukersättning på 75%, så måste de 25% man arbetar vara jämt fördelade på en arbetsvecka, dvs. 2 timmar per dag, fem dagar i veckan medan jag bättre klarar av att arbeta alla de timmarna under en eller två dagar, sedan behöver jag återhämta mig.


Oj, det visste jag inte. Låter ju inte klokt. Man borde få jobba på de tider man kan. Tycker också att utspritt på en vecka blir det olidligt slitsamt. Tänk om jobbet är så att det inte är jämt utspritt då? Ska man sluta på det jobbet då?
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

DV känns förnedrande

Inläggav Grönt Äpple » 2020-06-06 11:23:36

Kidzi skrev:Oj, det visste jag inte. Låter ju inte klokt. Man borde få jobba på de tider man kan. Tycker också att utspritt på en vecka blir det olidligt slitsamt. Tänk om jobbet är så att det inte är jämt utspritt då? Ska man sluta på det jobbet då?


Ja, generellt sätt får man inte arbeta oregelbundet. Men man ska kunna få rätt till det om det finns medicinskt underlag, t ex. att oregelbundna arbetstider har en rehabiliterande effekt, vilket jag antar är svårt att få igenom (FK är ju allt annat än behjälpliga med sådant här).

Så i realiteten blir det väl extra svårt för oss på spektrumet som kan och vill arbeta lite grann, om det sker på våra egna villkor. Jag tycker det är synd att livet ska göras så svårt som möjligt för sjuka och handikappade. Om något borde väl FK uppmuntra till jobb på egna villkor? :?

Jag försökte få igenom sjukersättning på 75% (även om min läkare säger att jag bör ha på 100%) just för att jag vill ha möjligheten att arbeta då och då, de perioder jag mår lite bättre. Det blir ju aldrig mer än 5-6 timmar i veckan även när jag mår bra, så det finns ingen risk att jag arbetar för mycket sett till antalet timmar. Men FK sa då att jag inte får ansöka om 75% sjukersättning om jag inte redan har ett jobb; alltså att man inte får ha 75% sjukersättning och vara 25% arbetslös även om det är tillfälligt. (Så det blev istället att ansöka om 100%, vilket jag självklart ledde till ännu ett avslag.)

https://ka.se/2019/07/03/riskerar-jag-a ... rsattning/
Huvudregeln vid både sjukpenning och sjukersättning är att arbetstiden ska minskas lika mycket varje dag. Alltså: är du halvt sjukskriven och arbetar heltid ska du i  stället för åtta timmar per dag arbeta fyra timmar.


https://helpforsakring.se/det-har-far-d ... arbetstid/
För att du ska bli beviljad partiell sjukpenning räcker det inte med att Försäkringskassan finner att din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel. Du måste också följa riktlinjerna för arbetstidsförläggning. Försäkringskassan utgår ifrån den sjukskrivnes ordinarie arbetstid dag för dag vid bedömning av arbetsförmåga och rätt till sjukpenning. För att kunna bli beviljad partiell sjukpenning behöver den som är sjukskriven minska antalet timmar per dag i förhållande till sin ordinarie arbetstid. Om man vanligtvis arbetar 40 timmar i veckan, åtta timmar om dagen, och är sjukskriven på halvtid ska man, enligt huvudregeln, reducera sin arbetstid till fyra timmar om dagen.

Undantag
Om man är sjukskriven kan man ha rätt till partiell sjukpenning även om man inte har minskat sin ordinarie arbetstid under vissa dagar. För att Försäkringskassan ska kunna godkänna detta krävs att:

den genomsnittligt arbetade tiden inte överskrider sjukskrivningsgraden,

arbetstidsförläggningen underlättar den sjukskrivnes rehabilitering samt har en medicinsk motivering
Grönt Äpple
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2019-06-29

DV känns förnedrande

Inläggav Alien » 2020-06-06 11:51:19

Men om du jobbar hemma (t ex med översättning) kan ju inte FK veta om du arbetar lite varje dag el tar allt i ett svep och vilar resten av veckan.

Jobbar man max 5 timmar i veckan behöver arbetet inte vara ideellt heller, dvs utan ersättning. Det räcker att man

"tjänar högst en åttondel av den normala inkomsten för det arbetet du gör."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

DV känns förnedrande

Inläggav ankhh » 2020-06-06 15:19:52

Men för f-n, Grönt Äpple!

Ja, inte mot dig, utan mot Försäkringskassan. Det finns ingenting i Socialförsäkringsbalken som säger att man måste ha arbete, eller ha arbetat heltid för att få rätt till 75% sjukersättning, och det är den lag de ska utgå från när de ger information och beslutar. Den som gav dig det beskedet var helt ute och cyklade. Han/hon har väl inte begripit vad det innebär att arbetsförmågan ska prövas mot heltid, oavsett hur mycket eller om man tidigare har arbetat.

Jag kikade på deras vägledning 2013:1 Sjukersättning, version 6 Senast ändrad 2018-11-30 för att se om de hittat på något eget, men den "regeln" finns inte där heller. Det enda som sägs (ss. 36-38) är helt riktigt:
3.8.3
Den som tidigare arbetat deltid eller inte alls
Att en person aldrig arbetat eller enbart arbetat deltid har ingen betydelse vid bedömning av arbetsförmågan eftersom bedömningen av arbetsförmågans nedsättning inte görs i förhållande till hur många timmar man klarat av att arbeta tidigare. Det innebär att den som arbetar deltid eller aldrig har arbetat har ett fullgott skydd om arbetsförmågan blir helt eller delvis nedsatt (prop. 1996/97:28 s. 24–25).
(...)
3.9.2
Tre fjärdedels sjukersättning
Tre fjärdedels sjukersättning lämnas när den försäkrades arbetsförmåga är nedsatt i mindre grad än vad som krävs för att få hel sjukersättning med minst tre fjärdedelar (33 kap. 9 § 2 SFB).


Sen när det gäller varierande arbetstid. Försäkringskassan anger i den tidigare länkade vägledningen om sjukersättning detta i samband med bedömning av ansökan (s.62):
Tänkt på att om vårt förslag är att den försäkrade ska få partiell sjukersättning, ska vi oavsett anställningsform fråga om hur mycket han eller hon ska arbeta framöver, arbetstidens förläggning och den beräknade inkomsten av arbete. Om den försäkrade kommer att arbeta hela dagar, ska anledningen till det framgå.
[Ja, det första ordet har ett "t" för mycket, det står så i texten.]

I samband med ansökan om vilande sjukersättning sägs dock (s.116):
Om arbetstiden kommer att variera mycket ska det finnas en medicinsk förklaring till detta. Den som avser att arbeta t.ex. heltid varannan vecka kan inte beviljas halvt vilande ersättning om det inte finns en medicinsk förklaring till att arbetstiden varierar. Detta eftersom det faktum att den försäkrade avser att arbeta heltid kan tala för att han eller hon inte har en nedsatt arbetsförmåga. En sådan ansökan kan ge anledning till att ompröva rätten till förmånen pga. förbättrad arbetsförmåga.

Så där finns öppning för att arbeta i varierande omfattning men också tänket att heltidsarbete en viss tid kan tolkas som att det alltid går att arbeta heltid. Oklart vad som behövs för att de ska acceptera medicinska förklaringar - det går inte att lita på att de accepterar ett läkarintyg rakt av.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in